Brandépítés útmutató webáruházaknak

Oszd meg
Boxy
2023. 03. 13.
Tartalomjegyzék
Brandépítés útmutató webáruházaknak: hogyan csináld jól?

Mi a tudatos brandépítés? Mik a brandépítés lépései és szakaszai? Hogyan csináljuk jól? Miért fontos ez egy webáruháznak?

Brandépítés útmutató webáruházaknak: hogyan csináld jól?

A brandépítés nem más mint hírnevünk tudatos kialakítása és jóval több annál, mint egy szépen kinéző logó megtervezése. Ráadásul brandünk épül anélkül is, hogy azért mi tennénk, de nem feltétlenül abba az irányba, ami számunkra előnyös.

Tekintsük át a legfontosabb tudnivalókat a brandépítésről azért, hogy jól csinálhassuk:

Mit jelent a tudatos brandépítés?

A brand a vetélytársaktól elkülöníthető minősége vállalkozásunknak, szolgáltatásunknak vagy termékünknek. A brand több elemből felépülő összetett fogalom, ami magában foglal beltartalmi jellemzőket (például a termék fajtája, összetétele) és reprezentatív szimbólumokat (például a név, a szlogen vagy a logó) is.

A brand jelképezi a vállalkozás reputációját, hírnevét, elismertségét.

A brand tudatos építés vagy vizuális megjelenítés nélkül is létezik. Azon képzetek és érzelmek összessége, amit az emberek gondolnak az adott vállalkozás, termék vagy személy kapcsán, ha meglátják vagy találkoznak vele. A tudatos brandépítés célja, hogy igényeink szerint befolyásoljuk azt a képet, ami az emberek fejében él márkánkról: azt gondolják vállalkozásunkról vagy termékünkről, amit mi szeretnénk.

Kinek van szükséges brandépítésre?

Brandépítésre tehát mindenkinek szüksége van, hiszen az mindenképpen épülni, alakulni fog, legfeljebb nem befolyásoljunk annak menetét tudatosan.

Mindegy, hogy pontosan milyen terméket vagy szolgáltatást kínálunk: monopol helyzet, nagyon speciális termék vagy elkerülhetetlen szolgáltatás esetén is figyelmet kell szentelnünk a témának.

A következőkben bemutatott brandépítés elmélete egyszerűnek hat, de gyakorlati megvalósítása korántsem az. A brand és a márka szinonimák, így a brandépítés megfelelője a márkaépítés is.

Miért fontos a brandépítés egy webáruháznak?

Az emberek többsége tart az ismeretlentől és előnyben részesíti a már megszokott, bevált, korábban látott termékeket és módszereket. A vásárlók java abban bízik, amit már megismert. Ha nem foglalkozunk tudatosan a brandépítéssel, folyamatos versenyhátrányban leszünk, nem csak webáruházunk indulásakor, de később is.

A jó brand megalapozhatja egy termék sikerét. Ez egyben a célja is egy webáruház brandépítésének.

A brandet nem önmagáért építjük, nem célja, hanem eszköze vállalkozásunknak. A tudatosan felépített brand segíti az értékesítést, hozzájárul a nyereség növekedéséhez.

Bemutatjuk a brandépítés legfontosabb lépéseit, amin végighaladva megalapozhatjuk vállalkozásunk hírnevét. Sokszor a részletek számítanak, könnyű rosszul felmérni, mi és mennyire fontos. Egyes elemek hatását felülbecsüljük és rengeteg energiát fektetünk bele feleslegesen, míg más témák felett elsiklunk, pedig nem kellene.

A brandépítés során érdemes lehet külső szakértővel is együttműködni, aki mederben tarthatja elképzeléseinket.

Melyek a brandépítés alapvető lépései?

A brandépítés kapcsán több helyen fognak visszaköszönni olyan elemek, amik már más témák kapcsán biztosan felmerültek. Ezek szinte már közhelynek számítanak, valójában tényleg meghatározói ügymenetünk kialakításának.

A brandépítés egyik lépcsőjét sem szabad figyelmen kívül hagyni, de hiba minden erőforrásunkat és időnket egy egy lépcső maximális kidolgozására fordítani.

A brandépítés ugyanis folyamatos tevékenység, sikeressége mérhető, de teljesen elkészülni sosem fog. Nem jön el az a pont, ahol nincs többé teendőnk vele.

A brandépítés első lépése: a célközönség meghatározása

A sales és a marketing kapcsán is sokszor hallott tanács a célközönség meghatározása. Közhelyszerű, de nem megspórolható. Fontos, hogy ne puszta megérzésekre és ötletekre hagyatkozzunk, hanem adatokra és tényekre. A célközönség meghatározása és a piackutatás kéz a kézben jár.

Két alapvető kérdésre kell megtalálnunk a választ.

1.Kinek van szüksége termékünkre, az milyen problémára ad választ?

Meg kell tudnunk, kik küzdenek ezzel a problémával: nem feltétlenül csak azok, akikre elsőre gondolunk. Például egy vízszűrő népszerű lehet az egészséges életmódra törekvő, fiatal, városi munkavállalók körében éppúgy, mint ott, ahol olyan elöregedett az épület vezetékhálózata, hogy abból szennyeződés kerülhet a csapvízbe és enélkül egyáltalán nem lenne iható.

2.Kik engedhetik meg maguknak a terméket?

A másik hasonlóan fontos kérdés, hogy kik engedhetik meg maguknak a terméket. A két válasz alapján kapjuk meg igazi célközönségünket és pozicionálhatjuk magunkat a piacon. A célközönségünknek elég szűknek kell lennie ahhoz, hogy célzottan tudjuk elérni őket, de ne kelljen annyira speciális kommunikációt folytatnunk velük, hogy az kizárja azon fogyasztókat, akiket mi elsőre nem gondoltunk potenciális vásárlónknak.

A brandépítés második lépése: hogyan határozzuk meg a márka üzenetét?

Minden brandnek van egy üzenete, ami mindig pozitív tartalommal bír. A jó üzenet erős kapcsolatban van tevékenységünkkel, rövid, logikus és egyszerű. Ennek az üzenetnek a tömör, frappáns, összesűrített megjelenése a szlogen.

Melyik túró rudi az igazi? Melyik csokiban van egész mogyoró? Hol számít a legkisebb is? Legtöbben tudjuk a választ és egyben más gondolatok is ébrednek bennünk. Ha ezek a gondolatok pozitívak, a cég jól végezte brandépítését.

Az üzenet nem feltétlenül jelenik meg szlogenként. A Volvo hosszú éveken keresztül építette számtalan módon fő üzenetét: biztonságos. Ha biztonságos autómárkát kell mondani, nincs senkiben kétség, hogy a felsorolásban hamar meg fog jelenni a svéd gyártó neve. A minőségi magyar szalámit sokszor akkor is Pick néven mondjuk egymás között, ha éppen más gyártó terméke is megfelel nekünk, mégis mindenki érti, pontosan milyen paraméterekkel rendelkező szalámira lenne szükségünk.

Néhány kivételtől eltekintve nem szerencsés, ha az üzenetünk lényege az, hogy olcsók vagyunk. Olcsó húsnak híg a leve. Ha egy termék a fogyasztók számára bekerül az olcsó (ezzel együtt általában alacsony minőség is felidéződik) kategóriába, évek mehetnek rá, hogy onnan kikerüljön.

Brandépítés, harmadik lépés: hogyan kommunikáljuk, hogy a márkánkra szüksége van a vásárlónak?

A piacon szinte mindig vannak versenytársaink. A kommunikációnknak azt kell elérnie, hogy minket és ne konkurenciánkat válassza a fogyasztó. Visszautalnánk: hosszú távon nem jó, ha csak az alacsonyabb ár az egyetlen indok erre. Olyan kiegészítő jellemzőkkel kell felruháznunk szolgáltatásunkat, amik vonzóvá tesznek minket.

Ügyesen felépített törzsvásárlói program, apró ajándéktárgyak, személyessé tett kiemelt odafigyelés – sok minden megfelelő lehet. A terméktől függ, mi a célravezető és nem feltétlenül kell hatalmas dolgokra gondolni.

Egy mesterembernél sokat jelent, ha az előzetes kommunikáció során már látható az arca és nem az ajtóban kell szembesülni azzal, kit kell majd a lakásunkba engedni. Már az is számít, ha levelezésünkben nem „Kedves ügyfelünk” hanem „Kedves Szilvia”néven tudjuk szólítani vásárlónkat. Ne legyünk ugyanakkor tolakodóak: nem mindenki örül, ha szülinapján felköszönti egy webáruház.

Brandépítés negyedik lépése: hogyan teremtsük meg a márka vizuális arculatát?

A brandépítés negyedik lépése klasszikusan olyan hely, ahol nagyon sokan nagyon sok időt és energiát veszítenek. A megjelenés lényeges, de nem kimagasló vagy önmagában döntő jelentőségű. Kezeljük helyén: fontos, de csak egy eleme brandépítésünknek.

A brandépítés során figyeljünk arra, hogy vállalkozásunknak egységes, letisztult arculati elemei legyenek. A vizuális megjelenésnek egységben kell lennie szolgáltatásunkkal és annak üzenetével. Ugyanakkor az arculati elemek többször változnak egy vállalkozás életében, sokkal könnyebb ezen alakítani, mint brandünk más elemein.

Ugyanitt érdemes beszélnünk a stílusról – mind a megjelenést, mind a szövegezést tekintve.

A stílusnak a legtágabban értelmezett célközönségünk igényéhez kell illeszkednie.

A könnyedebb, tegező stílus a rugalmasságot, lendületességet, közvetlenséget sugallhatja, míg a kimértebb, magázóbb szövegezés a precizitást, kiszámíthatóságot és tiszteletet.

Itt kell szólnunk a névválasztásról is. Sokszor adja magát, hogy a tevékenység vagy a szlogen egy az egyben bekerüljön a vállalkozás nevébe. Ez könnyíti a beazonosítást, de később korlátozó is lehet, ha bővülnek a szolgáltatások és nem feltétlenül a profizmust sugallja. A Gulyás Csárdába nem fogunk beülni pizzázni, Kéményseprő Kelemennel nem javíttatjuk a kertkaput, az olcsocsaptelep.hu-n nem keresünk minőségi konyhai kiegészítőket.

Brandépítés ötödik lépés: hogyan meséljük el a márka történetét?

Találjunk arra teret, hogy elmeséljük vállalkozásunk történetét. Miért alakultunk, mi volt a célkitűzésünk. Nem baj, ha az azóta változott. Az őszinte, életszerű történetek mindig megbízhatóságot sugallnak, a mesterkéltek pedig simlisséget.

Mutassuk be, miként illeszkedik víziónkba az a szolgáltatás, amit éppen felkínálunk a fogyasztónak.

Brandépítés hatodik lépés: hogyan szerettessük meg a márkát a vásárlókkal?

A brandépítés végső célja, hogy a márka meghallása önmagában jó érzést váltson ki a fogyasztóból. A vásárlók szeressék brandünket akkor is, ha éppen nem veszik igénybe termékünket. Ahhoz, hogy ezt elérjük, a vásárlót kell a középpontba helyezni, még ha ez direkt nincs is kimondva.

A Volvo kommunikációjában minket félt, mi számítunk neki, ennek csak eszköze a biztonság, miként a Tesco is a mi életünket szeretné könnyebbé tenni azzal, hogy minden apró dologra odafigyelve segít.

A fentiekben kialakított kommunikáció, a márka üzenetével összhangban álló vásárlási tapasztalat és a brand víziójának elérésébe történő bevonódás együttesen alakítja ki a márka szeretetét és a hozzá való hűséget. Ha ezt elértük, igazán profi brandépítőnek mondhatjuk magunkat.

Hogyan tegyük ismertté a márkát a sikeres brandépítés után?

A brandépítés önmagában nem hoz ismertséget. A már „kész” márka megismertetésének más eszközei vannak, mint a brand felépítésének. Itt most csak a legfontosabbakat említjük, elsősorban azért, hogy lássuk a különbséget a brand építése és a brand népszerűsítése között.

Értékes tartalmak készítése

A márka ismertté tételének legfontosabb tevékenysége a róla szóló értékes tartalmak készítése. Ma már számtalan felület áll rendelkezésünkre, hogy ezt megtegyük.

Cikkeket írhatunk elismert online fórumokra, blogolhatunk, videókat vagy podcasteket készíthetünk. Kommunikációnkat a közösségi média felületén is folytatnunk kell, üzenetünknek meg kell jelennie a Facebookon, Instragramon, TikTokon.

Keresőoptimalizálás

Webáruházként kiemelten fontos terület a keresőoptimalizálás (SEO). A keresőoptimalizálás arra törekszik, hogy weboldalunkat előkelő helyen listázzák a keresők találati oldalaikon, ha az internetezők termékünkkel kapcsolatos szavakra indítanak lekérdezést.

A keresőoptimalizálás hosszútávon javítja webshopunk láthatóságát és így növeli látogatóink számát.

Célcsoportunkra optimalizált hirdetések

Nem szabad megfeledkeznünk célcsoportunkra optimalizált hirdetésekről sem. Erre a Google és a Facebook is számtalan specifikációt kínál.

Ki kell emelnünk azt, amit ma már sokan elfelejtenek: van élet az interneten kívül is. A horgász- és kempingfelszerelést áruló webáruháznak van értelme szponzorálnia a helyi horgászversenyt vagy a világutazók közönségtalálkozóit is.