Piackutatás: miért fontos a webáruházaknak?

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2023. 02. 09.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Mi a piackutatás jelentése?

Piackutatás jelentése és módszerei. Mi a piackutatás szerepe egy webshop életében? Hogyan végezzünk piackutatást?

Mi a piackutatás jelentése?

A piackutatás egy vizsgálat, adatgyűjtési és elemzési módszer, aminek fókuszában egy konkrét üzleti cél áll, aminek piaci környezetét, erősségeit és gyengeségei határozzuk meg. A vizsgálat során több forrásból gyűjtött, eltérő jellegű adatokat elemzünk saját termékünkre és a beazonosított konkurencia ajánlatára nézve, valamit általános trendeket is figyelembe veszünk. A piackutatás egy komoly szakterület, de az alapvetéseket mi magunk is felfedezhetjük, ami alapján jó és megalapozott döntéseket hozhatunk. A piackutatás idővel folyamatos tevékenységünké válik, mivel olyan információkhoz és azokból levont következtetésekhez juthatunk, amik alapjaiban határozhatják meg üzleti terveinket. Nézzük mindezeket konkrétabban!

Miért fontos a piackutatás, ha webshopod van?

Az online világban relatív könnyű dolgunk van a piackutatást illetően. Az internetet használók akár tudtukon kívül számtalan olyan adatot hagynak maguk után, amit szabadon megnézhetünk és elemezhetünk. Ezen adatok figyelmen kívül hagyása olyan versenyelőny adása a konkurens webáruházaknak, amit pénztárcánk is megérezhet. Egy webáruház tekintetében olyan alapvető kérdésekre kaphatunk választ, hogy kik az adott termék valódi célcsoportjai, mikor és hogyan érdemes időzíteni a marketing kampányokat, hogyan viselkedik a konkurencia hasonló termékek esetében és az a modell sikeres-e?

Milyen módszerei vannak a piackutatásnak?

A piackutatás alapja az információszerzés, nevezhetjük ezt adatszerzésnek is. A piackutatás módszereit az adat típusa és forrása szerint csoportosíthatjuk. Ezen csoportosítások határozzák meg a jellemző módszertant és felhasználási területeket is. A számokkal is leírható, mennyiségi információkat kvantitatív adatoknak hívjuk, míg a számokkal nem kifejezhető, minőségi információkat kvalitatív adatoknak nevezzük. Az eltérő jellegű adatokból más és más következtetéseket vonhatunk le, ezekről a későbbiekben lesz szó. A saját magunk által gyűjtött információkat elsődleges vagy primer adatoknak, míg a másodlagos forrásból származókat szekunder adatoknak nevezzük. A két csoportosítási elv összekapcsolódik, például léteznek primer és szekunder kvantitatív adatok is, hiszen az egyik jelző a gyűjtés formáját írja le, míg a másik az adat jellegét.

Mit jelent a primer és a szekunder piackutatás?

A primer piackutatás saját magunk által gyűjtött adatokat tartalmaz. Webáruházak esetében ilyenek a saját honlapunk látogatási adatai, keresőoptimalizálásunk és marketingünk hatékonysági mutatói vagy bevételeink. Ezek az adatok hitelesek és megbízhatóak, ugyanakkor szakszerű gyűjtésük időigényes feladat. Mások által gyűjtött és összesített adatok használatát szekunder piackutatásnak nevezzük. Ekkor általános felméréseket, statisztikákat veszünk alapul. Széles körben rendelkezésre állnak, azonban konkrét üzleti célok esetében pontosságuk gyengébb a primer adatokénál. A legtöbb piackutatás során mind primer, mind szekunder forrásból származó információkkal is dolgozunk.

Mi a piackutatás folyamata?

A piackutatás alapvetően két részből áll: az adatgyűjtésből és azok kielemzéséből. Információt többféle módon is gyűjthetünk, ennek legkézenfekvőbb módja, ha visszajelzést, véleményt kérünk vásárlóinktól (feedback), illetve folyamatosan keressük a velük való kommunikáció lehetőségét. Nagyon gyakori módszer, ha pusztán megfigyeljük (observation) akár saját, akár a konkurencia, akár általánosabban a piaci környezet jellemző folyamatait. Végül kísérleteztünk, tesztelhetünk (testing) is különféle dolgokat, hogy kiderüljön melyik változat működik sikeresebben. Az adatok önmagukban nem érnek semmit, azokat általában összehasonlítva, trendeket keresve elemezzük.

Mi az a kvantitatív piackutatás? Mire jó?

A kvantitatív – azaz számszerűsíthető – adatokon nyugvó piackutatásnak két legfontosabb részterülete a konkurenciák feltérképezése, illetve a látogatói és keresési adatok elemzése. A területek nem függetlenek egymástól, hiszen konkurenciáink látogatói és keresési forgalmát is szemügyre vesszük, illetve a versenytársakat saját adataink fényében is vizsgálhatjuk, így feltárhatjuk akár saját, akár riválisunk tevékenységének előnyeit és hiányosságait is.

Miért fontos a versenytárselemzés a piackutatás során?

Az első kérdés, hogy létezik-e versenytársunk a piacon. Ha van, az elsődleges jele annak, hogy termékünkre van igény, ha nincs, akkor feltételezhetően nincs igény a termékre vagy az annyira újszerű, hogy mi lehetünk az úttörők. Sajnos a második egy eléggé ritka eset. Induljunk ki tehát a jellemző és alapvetően örömteli szituációból: létezik versenytársunk. A konkurens vállalkozások elemzése közben meg kell állapítanunk, hogy milyen erős a piaci pozíciójuk, milyen módszerekkel próbálnak vásárlókat gyűjteni, hogyan néz ki és működik weboldaluk, pontosan milyen szolgáltatást kínálnak és milyen áron. Meg kell vizsgálni kommunikációs csatornáikat, hírlevelüket, közösségi média jelenlétüket. A részletek megvizsgálásából következtethetünk versenytársunk teljes üzleti modelljére is (reverse-engineering). A versenytárs kapcsán saját ajánlatunkat is elemezzük. Mi az amiben eltér termékünk, miben egyedi, hogyan tudjuk azt érdekesebben kínálni vagy optimálisabb áron értékesíteni. Ne feledjük, a versenytársak elemzésének elsősorban az a célja, hogy sikeresebbek tudjunk lenni náluk.

Mit kutathatunk a látogató forgalommal és a keresési forgalommal?

Összehasonlító vizsgálatokhoz szekunder kvantitatív adatokra is szükségünk lesz, ezeket döntően valamelyik Google szolgáltatásból (Google Analytics, Google Search Console, Google Keyword Planner, Google Trends), vagy más, látogatottsági adatokat ellenőrző oldalakról (Similarweb, DKT) szerezhetünk. Miket láthatunk ezen összegző oldalakon? Megtudhatjuk a látogatók számát, a látogatók számának időbeli alakulását, az oldalon jellemzően eltöltött idő hosszát, a visszafordulási arányt és az általánosan megtekintett oldalak számát a webhelyen. Megismerhetjük a látogatók legfontosabb demográfiai adatait (lakhely, életkor, nem), illetve kapcsolódó érdeklődési területeiket is. Láthatjuk, hogy a látogatók honnan érkeznek a webhelyre: közvetlen felkereséssel, hivatkozásra kattintással, közösségi média felületről, keresőkből vagy más helyszínekről. Ezen adatokból következtethetünk a vállalkozás marketing stratégiájának egyes elemeire: a közösségi médiában erős jelenlétre, partneri és hirdetési szokásaira, linképítésére vagy a keresőoptimalizálásra való figyelmére. Megismerhetjük a weboldalhoz tartozó legfontosabb kulcsszavakat. Ezen és az általunk a versenytárs elemzése közben gyűjtött információkat felhasználva már releváns következtetéseket is levonhatunk konkrét kérdéseket illetően is: láthatjuk, hogy adott termékre való keresés mely időszakokban lehet a legnépszerűbb, milyen kulcsszavak mentén és az azt forgalmazó versenytársunk milyen stratégiát követ üzleti tevékenységében. A versenytársak elemzésében olyan hagyományosabb forrásokat is használhatunk, mint a kötelező üzleti beszámolók.

Mi az a kvalitatív piackutatás? Mikor érdemes használni?

A kvalitatív piackutatás általában primer adatokon nyugszik így tényleges vásárlóink nehezen számszerűsíthető szempontjait vizsgálja. Mik a legnépszerűbb aloldalak, melyik megjelenítést tartják könnyebben kezelhetőnek, felhasználóbarátnak, melyik háttér a szebb, fontosabb-e számukra a fenntarthatóság az árnál? Másodlagosnak tűnik a számokhoz képest, de bizonyos kérdésekben kiemelkedő jelentősége is lehet, ha azt később kvantitatív módszerekkel is tudjuk igazolni: megtudhatjuk tényleges vásárlóink, célközönségünk valós motivációit, amit beépíthetünk marketing stratégiánkba.

Mi a különbség a marketingkutatás és a piackutatás között?

A marketingkutatás és a piackutatás nagyon hasonló tevékenységek sorát foglalja magában és legfőbb alapelveik is ugyanazok: objektív, megalapozott, adatokon alapuló döntéshozatal. A különbség sokkal inkább a tevékenység céljában keresendő. A marketingkutatás egy megoldandó értékesítési problémára keres választ az adott gazdasági környezetben, míg a piackutatás gyakran egy ezt megelőző, elméleti szinten vizsgálódó elemzés, ami azt próbálja meg kideríteni, hogy mi lenne a megfelelő termék vagy adott termék értékesíthető lenne-e egyáltalán. Ha egy marketingest kérdezünk, akkor azt a választ kapjuk, hogy a marketing vizsgálat mélyebb és fontosabb, ha egy közgazdászt, akkor ugyanezt a választ csak a piackutatást kiemelve.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2024. 11. 25.

Külföldre terjeszkednél? Ismerkedj meg a legnagyobb marketplacekkel!

Amikor egy magyar webshop tulajdonosa külföldre szeretné terjeszteni vállalkozását, alapvetően két fő lehetősége van: vagy saját, külföldi webáruházat indít, vagy pedig egy már meglévő marketplace platformhoz csatlakozik.

Placeholder image
Placeholder imageShoprenter
2024. 11. 16.

TOP 3 buktató a webáruház üzemeltetésben, melyeket Te ne kövess el

Az online kereskedelem ütemes fejlődésének és térhódításának köszönhetően egyre több vállalkozás lép be a digitális piacra, hogy hatékonyabban elérje vásárlóit és terjeszkedni tudjon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 14.

Webshop bevételnövelés az ünnepek alatt: útmutató

Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Boxy E-commerce Mood Monitor 2024 - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ  - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 04.

Esettanulmány: Okos pénztárcák egy okos raktárban

A Monteen körülbelül egy évvel ezelőtt költözött be a Boxy automatizált raktárába. Azóta gondoskodunk az okos pénztárcák raktározásáról, a rendelések összekészítéséről és feladásáról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 28.

Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Cyber Monday: hogyan érdemes készülni rá? Mikor van? Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday? Kell-e külön kampányt készíteni?

Miért érdemes külföldi piacra lépni
Placeholder imageEverigo
2024. 10. 21.

Miért érdemes külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem világa rohamosan fejlődik és egyre több magyar webáruház tulajdonos szembesül azzal a kihívással, hogy versenyképes maradjon a hazai piacon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 18.

Hogyan csinálj profi Black Friday kampányt?

Black Friday kampány: hogyan kell rá felkészülni és hogyan kell jól csinálni? Mi szükséges egy sikeres Black Friday kampány futtatásához 2024-ben?