Mi az árrés és a haszon?

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2022. 04. 06.
Sikeres vállalkozás
Tartalomjegyzék
Mit jelent az árrés?

Mit jelent az árrés és mi a haszon? Hogyan működik az árkalkuláció? Hasznos útmutató webáruházak részére, hogy mindent jó csináljanak.

Mit jelent az árrés?

Az árrés a nettó beszerzési ár és a nettó eladási ár közötti különbség. Az árrés az a többlet, amiből a vállalkozás működik, amiből fedezi a webshop motort, a marketinget, a keresőoptimalizálást, a fulfillmentet, az irodabérletet, a munkabért és minden egyéb kiadást. Ha a nettó eladási ár nem fedezi a beszerzési ár és a működési kiadások összességét, akkor az adott tevékenység veszteséges, ha fedezi és marad fel nem használt hányada az árrésnek, akkor azt haszonnak nevezzük és a tevékenység nyereséges.

Mit jelent a haszon?

A haszon az egy eladott termékre jutó nyereség. Az az összeg, ami az eladási árból a beszerzési ár kifizetése és az összes működési költség levonása után marad. A haszon tehát nem azonos az árréssel, hanem annak egy része. Nem az árrés mértékéért kezdünk vállalkozni, hanem a haszon megszerzéséért – éppen ezért fontos látni a különbséget a két fogalom között.

Mit jelent a hozzáadott érték?

A hozzáadott érték közgazdaságtani fogalma azt mutatja meg, hogy az adott vállalkozás mennyivel tudta megnövelni a beszerzett termékek és szolgáltatások árát az eladáskor.

Egy példával élve, ha egy 500 forintért beszerzett termék 1000 forintért történő eladását 200 forint reklámköltséggel értük el, akkor a hozzáadott érték 300 forint.

A hozzáadott érték és az árrés nagyon közeli rokon fogalmak. Árrés esetén feltételezünk egy továbbértékesítést, de sok szolgáltatás esetén ilyen nem létezik: egy tanácsadó vagy egy fordító esetében hozzáadott értékről beszélhetünk, de árrésről nem. Hasonló a helyzet egy termelő esetén, ahol az „árrés” maga a nettó eladási ár.

Milyen képlettel lehet kiszámolni az árrést?

Az árrés két képlettel is leírható a fentiek alapján:

Árrés = nettó eladási ár – nettó beszerzési ár

Árrés = költségek + haszon

Tehát az árrés a nettó eladási és a nettó beszerzési ár különbözete, ami tartalmazza a vállalkozás költségeit és hasznát. Mint látjuk négy tényező ismerete szükséges az árrés meghatározásához. Ezeket fogjuk kicsit jobban megvizsgálni.

Mit kell tudni a nettó beszerzési árról?

A nettó beszerzési árat nem kell túl sokat vizsgálni: a lehető legjobb minőséget szükséges a lehető legjobb áron beszerezni.

Mit kell tudni a nettó eladási árról?

A nettó eladási ár már nem ennyire egyszerű kérdés, közelíthetünk hozzá alulról és felülről is. Alulról indulva a nettó beszerzési ár és költségeink ismeretében az elvárt haszon hozzászámításával meg is kapjuk a nettó eladási árat. A gyakorlatban viszont vannak más piaci szereplők is, akik befolyásolják az elérhető nettó eladási árat. Az általunk kínált termék helyettesíthetősége és annak ára döntő fontosságú, amiről piackutatással kaphatunk információt. Sok területen így megfordul a kérdés: ismerjük az elérhető árrést, de ebbe hogyan férnek bele költségeink és hasznunk?

Egy kezdő vállalkozás várhatóan nem lesz azonnal a piac alakítója, inkább a meglévő keretek között találhatja meg számítását, az árrést felülről, a piaci viszonyokhoz igazodva tudja meghatározni. Éppen ezért lehet fontos a költségek alacsony szinten tartása és a hatékonyság növelésére való törekvés. Ha a nettó beszerzési árak és a nettó eladási árak a piacon nagyjából adottak, akkor a hatékonyság növelését célzó költségeken felül a takarékosság vezet nagyobb haszonhoz.

A fentiek miatt a webáruház indítása előtt elmaradhatatlan a piackutatás, a konkurencia feltérképezése, a beszerzési források felkutatása és az így reálisan várható árrés és haszon megállapítása. Olyan termékek piacára érdemes belépnünk, ahol valóban gazdaságosan üzemelő webshopot tudunk létrehozni.

Miért fontos, hogy tudjuk, hogyan kapcsolódik egymáshoz az árrés és a haszon?

A haszon és az árrés közötti különbség figyelmen kívül hagyása hosszabb távon jelentős gondokat okozhat a vállalkozás életében. Az árrés megmutatja azt a pénzben kifejezhető többletet, amit a vállalkozásunk előállít. Az árrés az üzemeléshez szükséges, a haszon a fejlődéshez.

Ha a nettó eladási ár nem fedezi maradéktalanul a beszerzési költségeken felül az üzemelési költségeket, akkor a cégünk veszteséges lesz, léte gazdaságtalan.

Ha egy terméken 100 forintot szeretnénk nyereségként elérni akkor annak nem lehet beszerzési ára 500 forint és eladási ára 600 forint, mert a 100 forint nem a nyereségünk lesz, hanem az árrésünk, költségeinket figyelembe véve akár veszteséget is termelhetünk.

Mi a különbség az árrés és a haszon között?

Az árrés és a haszon közötti különbség megértése az egyik alapja webáruházunk pénzügyi tervezésének és sikeres működtetésének. Haszon csak megfelelő mértékű árrés esetén keletkezik, így annak felismerése, hogy az adott piaci körülmények között ez elérhető-e létfontosságú.

Ugyanez igaz másik oldalról nézve is: meg kell tudnunk határozni azt az árrést amivel vállalkozásunk biztonsággal üzemeltethető és megfelelő mértékű haszon is keletkezik, amit visszaforgathatunk vállalkozásunk hatékonyságának növelésébe, webáruházunk fejlesztésébe.

Hogyan kell számolni az árréssel és a haszonnal egy induló webáruház esetén?

Ha már látjuk a különbséget az árrés és a haszon között, akkor érdemes néhány gyakori hibáról beszélni, amit sokan elkövetnek egy induló webáruház esetén.

Kalkuláció a munkadíjjal

Saját webshopunk üzemeltetésére szánt munkánk és időnk költség, aminek ára van. Egy kezdő webshopnál előfordulhat, hogy befektetésként a vállalkozásra fordítjuk ezt a tőkét, de az első pillanattól kezdve tisztában kell lennünk azzal, hogy akkor válhat hosszabb távon is sikeressé webáruházunk, ha költségként tekintünk saját munkánk ellenértékére. Tehát munkadíjunk megteremtése a szükséges minimum része és nem a siker jele webáruházunkban.

Kedvezmények

Kedvezményt nem az árrésből adunk, hanem a haszonból. Ha az árrésnek csak 20%-a a haszon (nem az árrés a 20%!) a többi költség, és mi 20% kedvezményt adunk, akkor mi fizettünk a vevőnek azért, hogy nálunk vásároljon. Ha az árrés 20%-a a haszon, akkor maximum 4% kedvezményt adhatunk a nettó eladási árból.

Hasonló a helyzet, ha a kedvezményt olyan marketing kampánnyal segítjük, ami egy termékre jutó költségünket olyan mértékben növeli meg, hogy az árrésben a haszon aránya a kedvezmény mértéke alá csökken. Mindkét esetben minél több vásárlót szerzünk, annál nagyobb lesz a veszteségünk.

Eredmények nyomon követése

Ismernünk kell a költségeinket és kiadásaink hatékonyságát. Ezért amit csak lehet mérjünk és ne ragaszkodjunk olyan elképzelésekhez, amik nem nyertek visszaigazolást. Ha nem sikeres egy marketing forma, ne folytassuk, ha egy termékkel nem érhető el megfelelő árrés, gondoljuk át mire cserélhetnénk le.

Ha a saját munkánk költség, akkor a haszon a fejlődés megalapozója. A hasznot forgassuk vissza vállalkozásunkba, találjunk még hatékonyabb folyamatokat. Költségeink alacsonyan tartása nem azonos a befektetések hiányával. A haszon az, amit vállalkozásunk biztonságos üzemelése mellett is kockáztathatunk egy üzlet során.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Fáradt irodai dolgozó
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 09.

Hibák, amiket elkövethetünk a webshop üzemeltetés során

Ha fizikai termékek értékesítésével foglalkozunk, akkor fontos, hogy legyen egy jól felépített webáruházunk, ami lehetőséget ad az online vásárlásra. A webshop üzemeltetés azonban nem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre gondolnánk.

Boxy raktárépület
Placeholder imageEverigo
2025. 02. 04.

Miért érdemes fulfillment szolgáltatóval külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem folyamatosan fejlődik, és egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a nemzetközi piacokon való terjeszkedés új bevételi forrásokat és növekedési lehetőségeket kínál.

nő csomagot ad fel
Placeholder imageEverigo
2025. 01. 13.

Népszerű termékkategóriák a környező országokban

A nemzetközi piacra lépés a magyar e-kereskedők számára egyre vonzóbb lehetőség, különösen a környező országokban, ahol a hasonló kulturális háttér és földrajzi közelség előnyt jelenthet. A sikeres exportálás azonban alapos tervezést igényel, különös tekintettel arra, hogy mely termékkategóriák népszerűek az adott célpiacon.

szállító kamion
Placeholder imageBoxy
2025. 01. 06.

A belföldi és nemzetközi szállítás sem jelenthet problémát

Amennyiben webshopot üzemeltetünk és nemcsak itthon, hanem külföldön is meg lehet vásárolni a termékeinket, akkor nagyon fontos, hogy a belföldi és nemzetközi szállítást is gördülékenyen tudjuk biztosítani a vásárlóink számára.

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2024. 11. 25.

Külföldre terjeszkednél? Ismerkedj meg a legnagyobb marketplacekkel!

Amikor egy magyar webshop tulajdonosa külföldre szeretné terjeszteni vállalkozását, alapvetően két fő lehetősége van: vagy saját, külföldi webáruházat indít, vagy pedig egy már meglévő marketplace platformhoz csatlakozik.

Placeholder image
Placeholder imageShoprenter
2024. 11. 16.

TOP 3 buktató a webáruház üzemeltetésben, melyeket Te ne kövess el

Az online kereskedelem ütemes fejlődésének és térhódításának köszönhetően egyre több vállalkozás lép be a digitális piacra, hogy hatékonyabban elérje vásárlóit és terjeszkedni tudjon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 14.

Webshop bevételnövelés az ünnepek alatt: útmutató

Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ  - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Boxy E-commerce Mood Monitor 2024 - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról.