Ellátási lánc: fogalma, menedzselése

Oszd meg
Boxy
2023. 05. 17.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Mi az az ellátási lánc? Miért fontos, hogy átlátható legyen?

Mi az ellátási lánc fogalma és jelentősége? Mik a legfontosabb kérdések az ellátási lánc átláthatóságával kapcsolatban?

Mi az az ellátási lánc? Miért fontos, hogy átlátható legyen?

Az ellátási lánc fogalmáról mindenkinek van valamilyen gondolata, hogy mit jelent. Ez egészen addig él, amíg meg nem próbál rákeresni az interneten a meghatározásra. Úgy tűnik, a weboldalak az ellátási lánc összetettségét annak leírásának bonyolultságával próbálnák érzékelteti. Az ellátási láncról maximálisan precíz leírást majdnem olyan nehéz adni, mint létrehozni egy teljesen átlátható ellátási láncot: ehelyett a lényegre és érthetőségre koncentrálunk, hogy ne vesszünk el a részletekben és a definíciókban.

Mit jelent az ellátási lánc?

Az ellátási lánc azt a folyamatsort jelöli, ami egy termék létrehozásának gondolatától annak fogyasztóhoz való eljuttatásáig lezajlik. Ebbe beletartozik az összes szereplő, aki bármilyen módon részt vállal a termék létrejöttében és logisztikájában, függetlenül attól, hogy hozzájárulása mekkora és milyen jellegű.

Az ellátási lánc fogalmának megszületésekor egy lineáris folyamatot írt le, erre utal neve is.

A lánc minden szeme egymáshoz kapcsolódik a tervezéstől, a gyártáson és a különféle szállítási feladatokon keresztül egészek az értékesítésig, ahol a termék eljut a fogyasztóhoz. Az első tevékenységből következik a második, majd abból a harmadik. Ha bárhol fennakadás van, akkor az hatással van a következő lépésre.

A valóságban az ellátási lánc inkább egy háló, mintsem egy lineáris lánc. A lánc egyes folyamatai önmagukban is több előző lépésre támaszkodnak, például több alkatrészt használnak fel.

A lánc különböző szemei nem feltétlenül azonos fontosságúak: vannak helyettesíthető, a hálóban más úton megkerülhető szemek és vannak olyanok, amik kiesése az egész folyamatot megakasztja.

Miért fontos, hogy az ellátási lánc átlátható legyen?

Az ellátási lánc átláthatósága annyit jelent, hogy pontosan tudjuk, hogy termékünk előállításához, logisztikájához és értékesítéséhez kik és hogyan járulnak hozzá. Egyszerűnek hangzik, de minél bonyolultabb a termékünk, annál nagyobb az esély arra, hogy legalább egy részletet nem ismerünk pontosan. A játékautó kereke ugyanaz a műanyag, mint a szélvédője? Ha nem, akkor azt honnan szerzi be az összeszerelő? Azon a beszerzési úton hogyan történik a szállítás? Nem folytatjuk, érezhető, hogy ha egy játékautónál könnyedén lehet ilyen példát találni, akkor mi a helyzet egy igazinál.

Az ellátási lánc meghatározásánál említettük, hogy a lánc egyes szemei nem azonos fontosságúak.

Az ellátási lánc átláthatósága azt is jelenti, hogy ismerjük azt a hálózatot, ami hozzájárul termékünk létrejöttéhez, ismerjük az egyes szereplők szerepét és helyettesíthetőségét. Ha valahol probléma merül fel, akkor tudunk kellő súllyal reagálni és a háló más szereplőin keresztül megoldani a feladatot, vagy ha ez nem lehetséges, legalább fel tudunk készülni a pótolhatatlan láncszem kiesésének következményeire.

Például nem rendelünk még több alkatrészt egy olyan termékhez, amit egy másik elem hiánya miatt úgysem tudunk legyártani vagy nem veszünk fel megrendelést egy termékre, aminek szállítása nem megoldott.

Az ellátási lánc átláthatósága egy konkrét termék esetében azt jelenti, hogy pontosan nyomon tudjuk követni a termelés, a szállítás, a raktározás és az értékesítés minden egyes részfolyamatát. Látjuk az alapanyagok, az alkatrészek és a késztermék helyzetét egyaránt.

Milyen típusai vannak az átlátható ellátási láncoknak?

Az átlátható ellátási láncok típusai iparáganként különbözőek, de mindnek közös alapja, hogy miként tudja követni a termék illetve annak létrejöttének útját. Van ahol komponenseket, máshol nagyobb mennyiségű azonos termékből álló rakományt, megint máshol egyedi tulajdonságokkal rendelkező terméket darabonként kell követni.

Jellemzően nem pusztán egy azonosító kódszámhoz rendelt tételt, hanem annak egyéb adatai is követhetőek. Gyártási adatok, tanúsítványok, beszállítói és megrendelői adatok általában szintén kapcsolódnak a nyilvántartáshoz.

Milyen kérdések merülnek fel az ellátási lánc átláthatóságával kapcsolatban?

Fontos kérdés, hogy pontosan ki láthat és milyen adatot. Miközben az ellátási láncban szereplő minden vállalkozás célja annak zökkenőmentes üzemelése, saját üzleti érdekük megkövetelheti, hogy ne osszanak meg minden információt. Az ugyanis senkinek sem érdeke, hogy a legkönnyebben helyettesíthető láncszemmé váljon. Mindeközben az információk jelentős részének széles körben elérhetőnek kell lennie, egy értékesítőnek éppúgy látnia kell azokat, mint egy logisztikusnak.

Az információ összegyűjtése, rendezettsége, kereshetősége és megfelelő formátumban tartása jelentős kihívás lehet. Elég megint abba belegondolni, hogy egy autó összeszereléséhez mennyi alkatrészre, alapanyagra van szükség, amit különböző partnerek szállítanak jellemzően több beszállítói szinten keresztül. Várható, hogy nem mindenki azonos informatikai rendszerrel, ugyanolyan bontású adatokkal dolgozik, így ezek követhetősége nehéz.

A fenti problémákat ráadásul valós időben kell kezelni. Azt kell tudni megmondani az adatokat felhasználóknak, hogy éppen most mi történik az ellátási láncban. Nem elég azt tudni, hogy általában mi szokott történni, adott esetben azt is meg kell tudni határozni, hogy egy konkrét termék melyik kamionban halad éppen.

Mit tehetünk a hatékony ellátási lánc menedzsmentért?

Első lépésként saját vállalkozásunk céljait kell tisztázni: mik azok a számunkra legfontosabb tényezők, amiket a termékkel és az ahhoz kapcsolódó ellátási lánccal szemben elvárnánk. Ha ismertek prioritásaink, ezek fényében könnyebb felülvizsgálni és a későbbi változások fényében folyamatosan alakítani partneri hálónkat.

Amennyiben van rá mód, az ellátási lánc minél nagyobb hányadában azonos üzleti folyamatkezelő szoftver használatát kell bevezetni (például SAP). Az ellátási lánc rövidítése szintén kedvezően hat annak átláthatóságára.

Mit jelent a rövid ellátási lánc?

A rövid ellátási lánc a folyamatban szereplő partnerek számának alacsony mivoltát jelöli. Élelmiszer esetében ezt könnyű elképzelni: a termelőtől egyből a kiskereskedő vásárolja fel a terméket és juttatja a fogyasztóhoz. Bonyolultabb termékek esetében a tevékenységek házon belül tartása, illetve kevesebb számú nagyobb partnerrel való együttműködést jelenthet.

A rövid ellátási láncok az esetek többségében földrajzi közelséget is feltételeznek. Lehet, hogy drágább egy autó alkatrészét Európában előállítani, de a lánc térbeni rövidülése nagyobb ellátási biztonságot jelenthet.

A rövid és átlátható ellátási láncok fontosságát az elmúlt években több iparág is megtapasztalhatta. A COVID lezárások, konténer kapacitási anomáliák, sokadlagosnak tűnő alapanyagok hiányai, gazdasági szankciók vagy egy-egy útvonal ellehetetlenülése egész iparágak működését bénították meg. Az ellátási lánc átláthatósága és az ezzel járó ellátási biztonság felértékelődött.

Miért fontos az ellátási lánc átláthatósága egy webáruház esetén?

Egy autógyárhoz képest egy webáruháznak szinte lényegtelen az ellátási lánc átláthatósága. Ugyanakkor az sem igaz, hogy egyáltalán nem éri meg foglalkoznia ezzel a kérdéssel. Egy webáruház számára az ellátási lánc átláthatósága az általa forgalmazott termékek hozzáférhetősége szempontjából fontos.

Minél hosszabb az ellátási lánc, annál nagyobb az esélye annak, hogy a webáruházba nem kiszámítható módon jut el a termék.

Bosszantó, ha egy jól felépített marketing azért lesz haszontalan, mert hiány jelentkezik a termékből. Ennél csak az bosszantóbb, ha nem is tudjuk, mi a hiány oka, így azt sem, hogy helyreállhat-e a szállítói kapcsolat.

Ezt az érzést jól ismerhetik a dropshipping webáruházak: ők nem csak a termék logisztikájával kapcsolatos feladatokról mondanak le, de sok más mellett arról is, hogy bármilyen rálátásuk legyen a termékhez kapcsolódó ellátási láncra.