Boxy
Blog
Áraink

Dropshipping jelentése, működése, adózása

Oszd meg
Boxy
2023. 02. 09.
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
Mi a dropshipping jelentése?

Mik egy dropshipping webáruház alapításának előnyei és hátrányai, működése, költségei és adózása. Kinek éri meg dropshippinggel foglalkoznia?

Mi a dropshipping jelentése?

A dropshipping az e-kereskedelem egyik üzleti modellje, amiben a nagykereskedő és a vásárló közé egy saját árukészlettel nem rendelkező értékesítő ékelődik. A droppshipping webáruház fogadja a megrendelést, majd azt a nagykereskedő felé továbbítja, aki a további teljesítésért felel. A droppshipping webáruház a gyakorlatban nem találkozik a termékkel, pusztán annak értékesítésében vesz részt, amiből jutalékot kap.

Hogyan működik a dropshipping?

Az e-kereskedő saját webáruházi felületet alakít ki, aminek marketing tevékenységéért felel. Az webáruházban megjelenített árukészlet egy vele szerződésben álló nagykereskedő készlete. Vásárláskor a webáruház továbbítja a rendelés adatait (termékre és szállításra vonatkozó adatok) a nagykereskedő felé, aki teljesíti a megrendelést. A dropshipping webáruház nem találkozik a konkrét termékkel, de annak értékesítéséért cserébe jutalékot kap. A termékek eladási árát meghatározott keretek között a webáruház módosíthatja, a termékekkel megjelenhet online piactereken is. Egy webáruház akár több nagykereskedő termékeit is árulhatja. A webáruház saját ügyfélszolgálatot tart fenn, panaszokat fogad, de a visszáru logisztikai kezelésében nem vesz részt. A rendszer gördülékeny működéséért a nagy fokú automatizáltság felel.

A dropshipping alkalmas arra is, hogy közvetlenül a gyártótól szerezzük be a termékeket. Egyre több termelő fedezi fel azt az üzleti lehetőséget, hogy olyan saját felületet dolgoz ki, amire a dropshipping webáruházak rá tudnak csatlakozni.

Mik az előnyei a dropshippingnek?

A dropshipping üzleti modellnek számtalan előnye van, ami miatt elsősorban a kezdő e-kereskedők körében és az online üzletet kiegészítő tevékenységként nyitók körében népszerű. Az előnyök és a hátrányok ismeretében jellemző, hogy a dropshipping webáruház egy belépési stádiumnak is tekinthető az e-kereskedelem világába, ahonnan a kellő tapasztalat megszerzése után más üzleti modellre történő váltás is lehetséges.

Könnyen elindítható

A dropshipping vitathatatlanul legnagyobb előnye, hogy komoly tőke és kockázat nélkül is elindítható, mivel nem szükséges árukészletet beszerezni. Egy alapszintű, bérelt webshop motorral, némi marketing és informatikai ismerettel néhány kattintással elindítható egy dropshipping üzlet.

Alacsony fenntartási költségek

Nem csak az indulás könnyű, de a dropshipping webáruház fenntartása is olcsó. Két állandó költséggel kell számolnunk: a vállalkozási jogviszony fenntartásának állandó költségeivel (adózás, könyvelő) és egy webáruház havi díjaival (webshop motor, tárhely, domain, regisztrációs díjak). A további költségek arányosan nőnek a forgalommal.

Nem kell saját logisztikai központ

A dropshipping webáruháznak egyáltalán nem kell törődnie a webshop logisztikával. Ez nem csak költségektől, de rengeteg munkától is megkíméli. A termékeket nem kell beszerezni, nem kell tárolni, nem kell csomagolni és nem kell kiszállítani: ez mind a nagykereskedő feladata.

Széles termékválaszték

Annak ellenére, hogy a dropshipping webáruháznak nincs saját árukészlete, hatalmas termékkínálattal tud dolgozni, egyértelműen nagyobbal, mint ha raktároznia kellene az adott termékeket.

Dropshipping: vannak-e hátrányai?

Vannak. A fenti előnyök túl szépek ahhoz, hogy ne kapcsolódjon hozzájuk legalább ennyi hátrány is. Mindenkinek, aki dropshipping vállalkozásba kezd, ismernie kell a modell hátulütőit is.

Alacsony jövedelmezőség

Ugyan hatalmas a választék, de ugyanazon termékeket sokan értékesítik. A beszerzési ár adott, így az árverseny kizárólag az amúgy sem magas árrés rovására történik a számtalan versenytárs között. Egy termékre jutó nyereség a dropshipping webáruház esetében jóval alacsonyabb, mint egy hagyományos webáruházban.

Nincs rálátásunk a termékekre

Nem ismerjük pontosan termékeink tulajdonságait és minőségét még akkor sem, ha megfelelő tájékoztatást nyújt számunkra a nagykereskedő. Magával a termékkel soha nem találkozunk. Az árukészlet összetételére nincs hatásunk.

Készletnyilvántartás hiánya

Ugyanazon termékeket sokan és sokfelé értékesítik, így nem tudjuk befolyásolni vagy ellenőrizni az aktuális készletet. Mivel a beszerzésre nincs hatásunk, egy-egy termék esetében nem tudjuk megmondani, mikor lesz újra elérhető. Nehezen tervezhető úgy egy marketing kampány, ha nem lehetünk biztosak abban, meddig marad elérhető a termékünk.

Hosszú a szállítási idő

Mivel a szállítás nem saját raktárunkból történik, hanem sok esetben külföldről, így a szállítási idő hosszabb. Tengerentúli szállítás esetén akár több hét is lehet, ami egyre kevésbé illeszkedik a vásárlók elvárásaihoz.

Több partner esetén szállítási nehézségek

Ha a webáruház több partnerrel dolgozik, a közösen megrendelt termékek együttes csomagolása és szállítása gyakran nem megoldható, ami nagyobb költséget okoz.

Fizetési módok szűkössége

Az importra épülő (például Kína esetében) dropshipping áruházak esetében általában nem megoldható a Magyarországon továbbra is nagyon népszerű utánvétes fizetési mód.

Bonyolult jogi szabályozás

Szintén az importra épülő dropshipping webáruházak esetében bonyolult adózással és vámkezeléssel lehet csak a termékeket értékesíteni. Ez a szállítási idő hosszát és költségeinket is növeli.

Mi a dropshipping helyzete Magyarországon?

Magyarországról nemzetközi dropshipping nagykereskedők rendszereihez csatlakozva lehet leginkább webáruházat indítani, de vannak hazai beszállítók is. A gyorsabb és egyszerűbb ügymenet érdekében célszerű az EU területén működő vagy raktárral rendelkező partnerek közül választani. A közelebbi raktárbázis előnye még a gyorsabb szállítás, hátránya, hogy a termékek drágábbak, így kisebb lehet rajtuk profitunk.

Mennyibe kerül a dropshipping nulláról?

A dropshipping webáruház alapítása alighanem az egyik legolcsóbb kereskedelmi vállalkozás, de ez nem azt jelenti, hogy nincsenek beruházási költségek. Szükséges a vállalkozói lét, a számlaképesség megteremtése, ami önmagában járulék és adófizetési kötelezettségekkel, költségekkel jár. Ehhez csatlakozhat a számlázóprogram előfizetése, a könyvelő díja és az ÁSZF elkészítésének költsége. Adózási formától függően egy működő kisvállalkozás fenntartása – mindegy mivel foglalkozik – nagyságrendileg 100 és 200 ezer forint közé esik. Ehhez csatlakozik egy webáruház alapításának és fenntartásának költsége (domain, tárhely, webshop motor), illetve a legtöbb dropshipping szolgáltató havidíjat szed a rendszerhez való hozzáférésért. Ezek összesen 30 és 60 ezer forint közé eső fix költségek. A dropshipping lényege, hogy a marketing és keresőoptimalizálás az értékesítőre van bízva. Ennek költsége nagyon változó lehet, de biztosan nem nulla. Egy dropshipping webáruház elindítása így nagyságrendileg 200 ezer forintból kihozható, de ezen költségek java minden hónapban jelentkezik és a forgalmunk növekedésével emelkedik.

Hogyan kell adózni, ha dropshipping szolgáltatást veszünk igénybe?

Mielőtt belevágnánk dropshipping üzlet nyitásába feltétlenül konzultáljunk a területen jártas könyvelővel. Azért érdemes ezt már a dropshipping partner kiválasztása előtt megtenni, mert az adózási szabályok olyan szempontokat emelhetnek be a kiválasztás folyamatába, amiről sok dropshipping oldal nem ad tiszta és egyértelmű tájékoztatást. Ha a termék az Európai Unió területéről érkezik, akkor nem kell vámeljárással foglalkoznunk és a termékjelölési és forgalmazhatósági kérdések is egyszerűbbek. Ha azon kívülről, akkor ezek rengeteg feladatot fognak jelenteni.

Mindenképpen kérjük meg a könyvelőt, hogy a láncügyletek ÁFA szabályozásával kapcsolatban is világosítson fel minket. Önmagában az, hogy egy láncügylet során hol, mikor, és kinek kell adóznia több oldalas cikk lenne. Egy nagyon jó és egyszerű ötlet megvalósítása rémálommá válhat, ha nem vagyunk tisztában az adott országra vonatkozó szabályozással.

Dropshipping üzlethez alapvetően vállalkozóvá kell válnunk vagy céget kell alapítanunk. Többfajta adózási modell közül is választhatunk, de a magunkra vonatkozó közterheket meg kell fizetnünk, illetve bevételünk után is adózni szükséges. A csak magánszemélyek számára értékesítő webshopok KATA adózást is választhatnak, míg a többiek számára az átalányadózás lehet a legjobb megoldás. A jó választáshoz vállalkozásunk várt bevételét és ügyfélkörét kell ismerni. Egy átlagosnak mondható webáruház üzemeltetőjének havi 60-150 ezer forint közötti közteher megfizetésével szükséges számolnia.

Melyek a legnépszerűbb dropshipping oldalak Magyarországon?

A Webshippy két üzletággal van jelen a hazai piacon, a dropshipping szolgáltatáson kívül fulfillmenttel is foglalkoznak. Droppify debreceni központtal rendelkezve kínál dropshipping szolgáltatást a Magyarországon. Szintén megbízható magyar szereplő a Kütyübazár, ami a dropshipuzlet.hu domain alatt érhető el.

Melyek a legnépszerűbb dropshipping oldalak külföldön?

A Dropshipping elsősorban az Egyesült Államokban és kínai termékek esetén népszerű kereskedelmi modell. Magyar felülettel a hazai piacot is megcélzó szolgáltató a VidaXL, de a Shopify és az Oberlo kettőse is népszerű és könnyen kivitelezhető dropshipping vállalkozás alapja lehet. Ha már kicsit profibbak vagyunk a Syncee dropshippingre szakosodott online piacterén a Föld bármelyik sarkából találhatunk nagykereskedőket, akik termékkel láthatják el webáruházunkat.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 07. 24.

Mi kell a sikeres back to school kampányhoz? És miért kezdj hozzá azonnal?

Minél hamarabb tervezed meg és indítod el, annál hamarabb ellensúlyozod a nyári uborkaszezont. És még a versenytársaidat is megelőzöd.

Boxy
2024. 07. 22.

Ne veszíts vásárlókat, kezeld hatékonyan az átmeneti készlethiányt!

Ha a készlethiányt megfelelően kommunikálod, szűrőket állítasz be a webshopban, jól használod a termék oldalát, megtarthatod a vevőidet.

Boxy
2024. 07. 15.

Így válassz könyvelőt, ha e-kereskedelemmel akarsz foglalkozni!

E-kereskedőként számos buktatója lehet a könyvelővel való kapcsolatnak. Ezek elkerülhetők, ha figyelsz az alábbiakra a könyvelőiroda kiválasztásánál.

Boxy
2024. 07. 08.

Mi az omnichannel: működése, előnyei, hátrányai

Hogyan működik egy omnichannel rendszer? Miben különbözik az omnichannel a multichannel stratégiától? Hogyan érinti a marketinget az átállás és kinek éri meg?

Boxy
2024. 07. 01.

Hogyan tompíthatod a webshopodban az infláció hatását?

Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait

Boxy
2024. 06. 24.

A 15 legjobb marketing eszköz webáruházak számára

Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?