Boxy
Blog
Áraink

Bérraktározás: fogalma, előnyei, hátrányai, költségei

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2022. 12. 19.
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
Mi a bérraktározás fogalma?

Mi az a bérraktározás? Milyen előnyei vannak, ha kiszervezzük a raktározást? Milyen hátrányai vannak? Milyen költségekkel érdemes számolni?

Mi a bérraktározás fogalma?

A bérraktározás nem raktárbérlés. Bérrkatározásról akkor beszélünk ha logisztikai szolgáltatást vagy szolgáltatásokat veszünk igénybe, aminek díja rugalmasan változik az általunk igénybe vett tárolókapacitás és tevékenységek függvényében. A bérraktározás a logisztikai szolgáltatások kiszervezését jelenti. Ez azzal is jár együtt, hogy ugyanazon logisztikai központban több vállalkozás áruját is kezelik egyszerre.

A bérraktározás speciális formája a fulfillment, ami az e-kereskedelemmel foglalkozó vállalatok teljes logisztikai háttérmunkájának kiszervezését jelenti. Fulfillment szolgáltatás esetben a megrendelés fogadásától, annak számlázásától a teljes raktári munkafolyamaton keresztül a kiszállításig mindent a logisztikai partner végez.

Milyen szolgáltatások kapcsolódhatnak a bérraktározáshoz?

Bérraktározáson bármely logisztikai szolgáltatás kiszervezését értjük, így nem pusztán a tárolókapacitás bérlését, hanem az összes ehhez kapcsolódó raktári tevékenységet, mint a be- és kitárolás, a komissiózás, csomagolás vagy a kiszállítás. A bérraktározás során a számunkra fontos raktári szolgáltatásokat tudjuk igénybe venni, így csak azokért a logisztikai tevékenységekért fizetünk, amire valóban szükségünk van. Bizonyos raktári tevékenységeket magunk is végezhetünk, az árunkhoz hozzáférést biztosító a bérraktározó.

Betárolás

A beérkezett terméket az áruátvevő területről az állandó tárolási helyére kell szállítani. Hagyományos raktárban bizonyos keretek között ezt akár magunk is végezhetjük, míg egy kisebb helyigényű, robotizált logisztikai központban ez is jelentős részben gépesítve történik.

Kitárolás

A tárolt árukészletet vagy egy részének az árukiadó helyre szállítása a tárolási helyről. Akárcsak a betározás, ennek konkrét menete is a raktár típusától függ. A kitárolás nem azonos a komissiózással, a kitárolás során nincs rendelés alapján árugyűjtés, szortírozás.

Tárolás

A raktári tevékenységek klasszikus formája az árukészlet hosszabb vagy rövidebb ideig történő tárolása. Bérraktározás esetén tárolókapacitást bérlünk, tehát csak az általunk használt területért fizetünk. A logisztika gépesítésével és a robotizáció hangsúlyosabbá válásával a tér jobban kihasználható, így ugyanakkora területen több termék fér el.

Komissiózás

A tárolóhelyről megrendelés alapján történő árugyűjtést hívjuk komissiózásnak. A folyamat célja egy megrendelés termékeinek összegyűjtése a raktárból, majd ezen áruk elszállítása a csomagoló területre. Nem azonos a kitárolással, aminek eredménye, hogy az árukészletet kiviszik a raktárból. Itt a készlet marad, csak abból a rendelésnek megfelelő mennyiségű terméket kigyűjtenek.

A komissiózás gépesítése jelentősen gyorsítja az árugyűjtés folyamatát, miközben a hibák lehetőségét minimalizálja. A gyors és pontos komissiózás teszi lehetővé a megrendelés rövid időn belüli teljesítését. Ez a logisztikai feladat a gépesítés ellenére is jelentős emberi munkaerőt igényel. Amennyiben szükségünk van komissiózásra, szinte bizonyosan megéri kiszerveznünk logisztikai feladatainkat.

Címkézés

A bérraktározás során különféle címkézési feladatok is megoldhatóak, hogy termékünk biztosan megfeleljen a jogi követelményeknek és a fogyasztók elvárásainak. Amennyiben korábban nem mellékeltünk hozzá, a bérraktározás során használati utasítással kiegészíthetjük termékünket.

Csomagolás

A szállításra való felkészítés legfontosabb eleme, hogy a terméket megfelelő csomagolási védelemmel lássák el, illetve az egy megrendeléshez tartozó termékeket a lehető legpraktikusabban helyezzék el a kiszállításra szánt küldeményben. A logisztikai központokban minden fajta csomagolási eljárás megtalálható. Tasakok, zacskók, megfelelő helykitöltő és ütéscsillapító anyagok és szabványosított dobozok. Saját logozótt csomagolóanyagok használatára is van módunk.

Kiszállítás

A kiszállítás során a terméket a raktárból a vásárlóhoz vagy a megbízó által meghatározott helyszínre szállítják. Ezt a bérraktározó vagy saját flottájával látja el, vagy a nagy számú feladott csomagra való tekintettel kedvezményesen szerződött partnerével.

Leltározás

Saját raktár esetén időről időre szükségessé válik az árukészlet leltározása. Természetesen árukészletünket bármikor ellenőrizhetjük bérraktározás esetén is, de korszerű logisztikai technikák alkalmazásával és folyamatosan vezetett készletnyilvántartással ez nem feltétlenül szükségszerű. Fulfillment szolgáltatás esetén minden folyamat kiszervezésre kerül, így ott minden esetleges eltérésért a logisztikai partner vállal kezességet.

Bérraktározás előnyei: miért járunk jól, ha kiszervezzük a logisztikát?

Egy raktár felépítése rendkívül jelentős költségekkel jár, miként a már felépült létesítmény üzemeltetése is állandó kiadást jelent. A beruházás költsége akkor tud megtérülni, ha a raktár kihasználtsága magas, tehát túlméretezett raktár esetében ez probléma lehet. Ugyanakkor ha a raktár kapacitás időszakosan is szűkös, már nem tudja tökéletesen kielégíteni vállalkozásunk szükségleteit. Bérraktározás esetén a beruházás egyszeri, de komoly költsége nem minket terhel. Az igénybe vett kapacitás mértéke rugalmasan változhat. A bérlés díja a használt terület méretétől függ, az üzemeltetés költségeiből csak az általunk igénybe vett szolgáltatásokra eső részt kell megfizetnünk.

Bérraktározás esetén megválaszthatjuk, hogy milyen szolgáltatásokat szeretnénk igénybe venni. Csak tárolni szeretnénk ideiglenesen termékeinket vagy akár innen történjen a kiszállítás is a partnerekhez, vevőkhöz? Szükség van csomagolásra vagy a termékek átcímkézésére? Bármit is választunk, csak azért a szolgáltatásért fizetünk, amire valóban szükségünk van. A logisztika kiszervezésével munkaidő és munkaerő szabadul fel, amit más területeken használhatunk fel.

A legújabb technológiák ma már nem csak a multinacionális vállalatoknak érhetőek el, így a logisztika terén nem szenvednek versenyhátrányt a kisebb vállalkozások sem. Egyben a logisztikai feladatok nem jelentik a növekedés korlátait, a bérraktározás alkalmazkodik aktuális igényeinkhez. A technológia mellett naprakész, profi szakmai stáb is rendelkezésre áll, akik a felmerülő kérdésekben tudnak segíteni és tanáccsal tudnak szolgálni stratégiai döntésekben.

Mik a bérraktározás hátrányai?

Más munkaszervezést és ügymenetet igényel egy saját tulajdonú raktárban kezelni az árut és egy partner segítségével szervezni a logisztikai feladatokat. Valamilyen szintű alkalmazkodást igényel az, hogy adott logisztikai bázison más cégek árukészlete is megtalálható. A bérraktározásnak akkor vannak komoly hátrányai ha nem az igényeinknek megfelelő logisztikai partnert választottunk.

Természetesen vannak korlátai is a bérraktározásnak. Ilyen az átlagostól nagy mértékben eltérő kezelést igénylő áruk logisztikája, például az erősen robbanásveszélyes anyagok vagy a humán gyógyszeripari kellékek csoportja. Megfontolandó a saját raktározás a nagyon sokféle, de kis helyfoglalású, nem tömegesen felhasználható áruk esetében is. Egy ilyen „raktár” akár egy lakásból is kialakítható, ahol a teljes készlet rendelkezésre állhat.

Bérraktározás árai: milyen költségekkel számoljunk?

A bérraktározás költségeit alapvetően két részre bonthatjuk. Egyrészt termékeink tárolásának van egy díja, amit elsősorban azok mérete és az általuk elfoglalt tárolókapacitás alapján számítunk. Ha a termék a polcon pihen, nincsen más költség. Másrészt minden olyan tevékenységnek díja van, amikor a termékhez hozzá kell nyúlnunk. Áruátvétel, ideiglenes tárolás, betárolás, kitárolás biztosan jelentkező költségek, hiszen ezek nélkül nem tudna a tárolóhelyre bejutni az áru, illetve onnan ki. Igénybe vehetjük megrendelések kezelését, azokhoz kapcsolódó komissiózást, címkézést és a csomagolást. A termékek kiszállítása során a méreten kívül a súly is fontos szerepet játszik az ár meghatározásánál.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageShoprenter
2024. 11. 16.

TOP 3 buktató a webáruház üzemeltetésben, melyeket Te ne kövess el

Az online kereskedelem ütemes fejlődésének és térhódításának köszönhetően egyre több vállalkozás lép be a digitális piacra, hogy hatékonyabban elérje vásárlóit és terjeszkedni tudjon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 14.

Webshop bevételnövelés az ünnepek alatt: útmutató

Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Boxy E-commerce Mood Monitor 2024 - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ  - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 04.

Esettanulmány: Okos pénztárcák egy okos raktárban

A Monteen körülbelül egy évvel ezelőtt költözött be a Boxy automatizált raktárába. Azóta gondoskodunk az okos pénztárcák raktározásáról, a rendelések összekészítéséről és feladásáról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 28.

Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Cyber Monday: hogyan érdemes készülni rá? Mikor van? Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday? Kell-e külön kampányt készíteni?

Miért érdemes külföldi piacra lépni
Placeholder imageEverigo
2024. 10. 21.

Miért érdemes külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem világa rohamosan fejlődik és egyre több magyar webáruház tulajdonos szembesül azzal a kihívással, hogy versenyképes maradjon a hazai piacon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 18.

Hogyan csinálj profi Black Friday kampányt?

Black Friday kampány: hogyan kell rá felkészülni és hogyan kell jól csinálni? Mi szükséges egy sikeres Black Friday kampány futtatásához 2024-ben?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 11.

Interjú Balogh Péterrel: Miért szervezd ki a logisztikád?

Megkérdeztük partnerünket, Balogh Pétert, miért éri meg a fulfillment egy vállalkozás számára. Természetesen a logisztikán felül szó esett vállalkozásfejlesztésről is.