Mi a komissiózás? Milyen típusai vannak? Melyik hogyan működik? Milyen előnyeik és hátrányaik vannak az egyes típusoknak?
Mi az a komissiózás?
A termékek előre megadott megrendelés szerinti kigyűjtésének, összeválogatásának folyamatát nevezzük komissiózásnak. A komissiózás célja, hogy a raktári árukészletből olyan összetételű csomagokat állítson elő, ami megfelel a megrendelő igényeinek. A folyamat a megrendelés átvételével kezdődik és az annak megfelelően összeállított küldemények elkészítésével záródik. A komissiózást más szóval árugyűjtésnek hívjuk.
Mi a komissiózás szerepe?
Az e-kereskedelem a 2000-es években éves szinten 10-15%-kal növekedett. A világjárvány és az ahhoz kapcsolódó lezárások miatt 2020-ban és 2021-ben kiugró, 30-45% növekedést láthattunk. Várhatóan idén is magasabb lesz az iparági gyarapodás, mint a koronavírus-járvány előtt. Már 4 millió online vásárló van hazánkban, akik egyre gyakrabban keresik fel a webáruházakat. A megrendelések összetétele is változik: növekszik a néhány tételes rendelések aránya. Elvárás a gyors, aznapi vagy másnapi kiszállítás, illetve az ingyenes visszaküldés lehetősége.
A megrendelések pontos teljesítése és a kiszállítás gyorsasága alapvetően függ attól, hogy ezen igényeknek miként tud megfelelni a raktározás. A komissiózás szervezése meghatározza azt az időt, amit a megrendelés leadása után a termék a raktárban tölt. A komissiózás precízségén múlik, hogy mennyi tévesen teljesített megrendelés keletkezik. A hagyományos boltokban a legtöbb termék közvetlenül elérhető több példányban, így az áruellátást biztosító raktáraknak nagyobb idősáv áll rendelkezésükre a készlet pótlására. A webáruházak forgalmának növekedésével a raktáraknak az azonnali, nehezebben tervezhető megrendelések teljesítésére kell felkészülniük.
A komissiózás az a raktári szolgáltatás, ami legközelebb áll a fogyasztókhoz és igényeikhez. A folyamat lebonyolításának minősége közvetlenül kihat a vásárlói élményre.
Hogyan zajlik a komissiózás folyamata? Milyen komissiózási fajták vannak?
A komissiózás folyamata a megrendelés fogadásától annak összekészítéséig tart, aminek négy fő részfolyamata van.
A komissiózás főbb lépései:
- Áru-előkészítés
- Árukiszedés
- Megrendelés összeállítása
- Ellenőrzés
Áru-előkészítés
Az áru-előkészítés során a terméket olyan helyzetbe kell hozni, hogy az az árukiszedés során elérhető legyen. Ez lehet statikus, amikor az ember megy a termékhez, vagy dinamikus, amikor a terméket mozgatjuk az emberhez.
Árukiszedés
Az árukiszedés az a folyamat, amiben a megrendelt elemek a tárolóhelyről kigyűjtésre kerülnek. Ez lehet kézi és automatizált is. A korábban elterjedt, sok hibázási lehetőséget magában rejtő papíralapú árukiszedés helyett a bizonylat nélküli komissiózás jellemző ott is, ahol ezt a feladatot emberi munkaerővel látják el. Ekkor a komissiózó elektronikus eszközön kapja az információkat és ott is rögzíti tevékenységét.
Megrendelés összeállítása
A megrendelés összeállításának módja attól függ, egylépcsős vagy kétlépcsős komissiózást alkalmazunk. Szintén a munkaszervezéstől függ, hogy az összeállítás helye azonos az árukiszedés helyével vagy attól elkülönülten zajlik.
Ellenőrzés
A kész csomagok ellenőrzése emberi munkaerővel vagy automatizáltan is történhet, illetve a kettő ötvözése is lehetséges.
A komissiózás fajtái:
Az árugyűjtés két fő fajtája az egylépcsős és a kétlépcsős komissiózás, aminek lépései részben eltérnek egymástól.
Egylépcsős komissiózás
Egylépcsős komissiózásról akkor beszélünk, amikor a termékeket a raktárból egy megrendelés alapján gyűjtjük ki. Az árukiszedési levél és a megrendelés tartalma azonos. A komissiózás főbb lépései közül az árukiszedés és a megrendelés összeállítása egyszerre zajlik. Kis választékszámú, de elemenként nagy mennyiségű rendelés esetén célszerű alkalmazni.
Az egylépcsős komissiózás előnye, hogy kevesebb szervezést igényel, a hibák könnyebben nyomon követhetőek és javíthatóak. A soron kívüli, sürgős megrendelések egyszerűen teljesíthetőek. Hátránya, hogy kevésbé hatékony, egy megrendelésre jutó átlagos teljesítési idő hosszabb.
Kétlépcsős komissiózás
A kétlépcsős komissiózás során az azonos időben teljesítendő megrendeléseket együtt kezeljük, együttes teljesítésük jelent egy ciklust. A különböző megrendeléseken szereplő azonos termékeket tárolási zónánként csoportosítva szedjük ki. Az árukiszedés folyamatában tehát nem egy megrendelés, hanem egy ciklus összes elemét szedjük ki. Az árukiszedés során kigyűjtött elemeket egy külön lépésben szortírozzuk és állítjuk össze a megrendeléseket. Nagy megrendelésszám és rendelésenként nagy választék esetén érdemes alkalmazni.
A kétlépcsős komissiózás előnye a jobb hatékonyság és a gépesítés könnyebb kihasználása. Hátránya, hogy több szervezést igényel és a ciklusba szervezés miatt a soron kívüli igények teljesítése nehéz. Kétszer kell hozzányúlni a termékhez, hiszen a kiszedés után megrendelésenként szét kell válogatni az elemeket, így nő a hibázás esélye.
Merrefelé halad a komissiózás: a robotika az új irány? Miért fontos ez az e-kereskedelemben?
A gyorsaság és a pontosság kiemelkedően fontos a komissiózásban. Mindkét tényező esetében a fejlődésnek korai gátja az emberi munkaerő teljesítőképessége. A munkaterhelés nem fokozható a végtelenségig, miközben a terheléssel növekszik a hibázás lehetősége.
Van egy harmadik tényező, amiről eddig még nem esett szó, de jelentősen befolyásolja a fejlődés lehetőségeit és szintén az emberi munkaerő tömeges alkalmazása ellen szól: a hely. Emberi munkaerő alkalmazásával nem használható ki a tér minden dimenziója optimálisan és a humán munkaerőnek – teljesen érthetően – magasabb elvárásai vannak a munkakörnyezettel kapcsolatban.
Napjainkban pedig egyre súlyosabb problémákat okoz a munkaerőhiány a logisztika területén is.
Mik a robotika előnyei?
A robotika a komissiózás minden lépésében segítséget nyújthat. A tér minden irányú kihasználásával, dinamikus árukiszedéssel, kis helyigényű árumozgatással és nullához közelítő hibázási mutatókkal bír. Automatizált vertikális és vízszintes modulokkal jelentős helymegtakarítás érhető el, ugyanakkora területen két-, háromszoros (vagy akár ezt is meghaladó) árumennyiség is kezelhető. Az operátorok nem töltenek időt a termék keresésével és mozgatásával, így tízszeresére nőhet az ugyanazon idő alatt feldolgozott rendelések száma. A robot figyelme nem lankad, ezért maximálisra nő a pontosság. A zárt rendszerben a termék nem szennyeződik, nem sérül.
A készletezést végző szoftverek alkalmasak arra, hogy nyilvántartsák és jelezzék a termékek lejárati idejét, leltárt készítsenek és igényeknek megfelelően FIFO (elsőként be, elsőként ki), LIFO (utolsóként be, elsőként ki) vagy FEFO (elsőként lejáró,elsőként ki) elv alapján is működhetnek. Adott feltételek teljesülése esetén a robotok emberi beavatkozás nélkül, akár a nap 24 órájában képesek komissiózási feladatokat végezni. Mindezek mellett a robotizáció ellenére a komissiózás a legtöbb élőmunka ráfordítást igényli a raktári szolgáltatások között.
Mikor éri meg a folyamatok kiszervezése?
Egy webáruház esetében hamar elérkezik a pont, amikor nem kezelhető és nem is gazdaságos minden részfolyamatot magunknak intézni. A beszerzés, a marketing és az értékesítés közvetlen vezetői döntéseket igénylő folyamatok, míg a logisztikai folyamatok során a hibamentes, megbízható és kiszámítható üzemelés az elvárás. A leggyakoribb webáruház motorok összeköthetőek a komissiózást irányító IT rendszerekkel, így a folyamat az ellenőrizhetőség és nyomon követhetőség megtartása mellett is teljesen automatizálható.
A logisztika kiszervezésével járó költségek tervezhetőek és a hatékonyság növelésével már rövidtávon, akár azonnal megtérülnek. Az ambiciózus kis és közepes webáruházak esetén is jó döntés az operatív feladatok átadása, az automatizált rendszerek éppúgy tudnak napi néhány rendelést kezelni, mint több százat.