Kötelező MPL: tekints rá lehetőségként!

Oszd meg
Boxy
2024. 05. 06.
E-kereskedelem
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
A Magyar Posta Logisztikával kapcsolatos jogszabály

Kihívással jár, de előnyt is kovácsolhatsz abból, hogy kötelező az együttműködés a Magyar Posta Logisztikával.

Nem fogadta minden e-kereskedelmi szereplő kitörő örömmel azt a kormányrendeletet, ami kötelezővé teszi a webshopok számára az együttműködést a Magyar Posta Logisztikával. Több problémás pontra is rámutattak a piaci szereplők, és több állásfoglalás is született a rendeletről. Pedig akár lehetőségként is tekinthetünk rá. Nézzük a legfontosabb tudnivalókat! 

A Magyar Posta Logisztikával kapcsolatos jogszabály

A 2023 végén megjelent és 2024. március 28-án életbe lépett 335/2012. (XII. 4.) Kormányrendelet módosításában a következő szerepel: „3/A. § A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.”

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kiszállító partnerek között minden webshopban fel kell tüntetni a Magyar Posta Logisztikát, mint választható szolgáltatást. Kivéve, ha olyan terméket kellene szállítani, amit az MPL futárai nem vállalhatnak – bizonyos sérülékeny tárgyakat, veszélyes anyagokat (például kempingfőzőhöz gázpalackot), értéktárgyakat vagy erotikus eszközöket.

Mi a cél az MPL szerepeltetésével?

A hivatalos indoklás szerint a cél az, hogy a postai szolgáltatás, illetve az online vásárlás és kiszállítás az ország teljes területén elérhető legyen, még kistelepüléseken és ritkábban lakott helyeken is. Ez pedig az állam szerint a Magyar Posta Logisztika fokozott szerepvállalásával valósítható meg.

Mire kötelezi a rendelet a webshopokat?

A szabályozás minden hazai webshopra érvényes, amennyiben az értékesítés célja hazai fogyasztó, valamint a csomagok Magyarországon kerülnek összekészítésre és feladásra. Fontos tudni: értelmezésünk szerint azok sem bújhatnak ki a rendelet alól, akik egyéb, nem saját felületen, csak online piactéren értékesítenek. 

A webáruház tulajdonosok nem örültek annak a ténynek sem, hogy a jogszabályi megfeleléshez szükséges fejlesztések költségeit saját maguknak kellett állniuk. 

Mit kell tennie egy webáruház tulajdonosoknak, hogy megfeleljen az új szabályozásnak?

Az előbbiekben már letisztáztuk, hogy az MPL-t, mint választható szállítási módot mindenképp fel kell tüntetni a webshopokban. Háromféle együttműködési (és feladási) forma közül tudnak választani a vállalkozások.

1. Egyedi szerződés

Ebben az esetben a webáruház közvetlenül szerződik a Magyar Postával és az egyedi szerződésben meghatározott árakat, súlysávokat, kondíciókat kell feltüntetniük. Az árak azonban nem lehetnek a magasabbak a postai ÁSZF-ben az előzetesen regisztrált feladók részére szóló áraknál.

2. Regisztráció a Magyar Posta honlapján

Ebben az esetben nincs szó szerződéskötésről, csak regisztrálni kell az MPL honlapján. Ilyenkor az ÁSZF-ben szereplő feltételekkel vehető igénybe az MPL Üzleti csomag szolgáltatás. A webáruházak a többletszolgáltatásokat is listaáron vehetik igénybe.

3. Csomagfeladás lakossági feladóként

Ennél az opciónál nincs sem szerződéskötés, sem regisztráció. A feladó webáruház úgy adja fel a csomagot (és olyan áron), mint a lakossági ügyfelek. Magasabb alapárakra, bonyolult kézbesítési súlysávokra kell számítani.

Miért jelenthet kihívást az MPL-rendelet a webshopoknak?

A fenti opcióknak mind megvan a maga előnye és hátránya:

  • Egyedi szerződés esetén ugyan 4 db rendelés együttes feladása esetén akár házhoz is jön a futár a csomagokért, de a számlák változó útdíjat és üzemanyag felárat is tartalmazni fognak, ami kevésbé kiszámíthatóvá teszi az árazást.
  • A regisztráció egyszerű folyamat és viszonylag kevés informatikai fejlesztéssel jár a webshopok számára. De ha nem magánszemélyként adunk fel, akkor kizárólag postahelyen lehet ezt megtenni (csomagautomata és postapont nem használható). A többletszolgáltatások ára magasabb lehet, mint az egyedi szerződés esetében.
  • Ha a webshop nem szeretne sem szerződni, sem regisztrálni és a lakossági feladást választja, akkor magasabb alapárakkal, bonyolult kézbesítési súlysávokkal kell számolnia, melyeket transzparens módon kell megjeleníteni a webshopban. Ez komoly informatikai költségekkel járhat.

A kisebb webshopoknak kemény dió lehet egyrészt a csomagokkal kapcsolatos logisztika, másrészt a szállítási díjak érvényesítése az áraikban.

Milyen megoldás mutat kiutat?

A webshopok számára ebben a helyzetben az egyik legegyszerűbb és legkényelmesebb megoldás, ha a logisztikát kiszervezik, és az ezzel járó feladatokat – a raktározástól kezdve a csomagok házhoz szállításáig – erre szakosodott szolgáltatóra bízzák.

Mi, a Boxynál egyrészt azzal nyújtunk támogatást a partnereinknek a jogszabályi megfeleléshez, hogy rendszeresen tájékoztatjuk őket, és felhívjuk a figyelmüket a jogszabály-változtatással kapcsolatos kötelezettségeikre. Másrészt azzal, hogy kiajánljuk számukra a teljes körű logisztikai szolgáltatásunkat.

Mivel a Magyar Posta Logisztikával is van megállapodásunk, rajtunk keresztül elérhető ez a szállítási opció és könnyebb megfelelést biztosítunk a jogszabálynak. A csomagok feladását és kiszállítását elvégezzük a partnereink helyett. Így a velünk szerződött webshopok biztosíthatják a vásárlóiknak azt, hogy azzal a szállítási opcióval fogják gördülékenyen és gyorsan megkapni a csomagjaikat, amit a rendeléskor választottak. Ezzel levesszük a kiszállítással kapcsolatos kihívások terhét a partnereink válláról.

Fulfillment szolgáltatás igénybevétele esetén is kötelező külön opcióként feltüntetni az MPL kiszállítást, viszont partnereinknek nem kell a futárra várniuk, azon aggódniuk időben eljutnak-e a Postára feladni a csomagokat és ami az egyik legfontosabb: vásárlóik elégedettek lesznek-e a szállítási idővel.

MPL, mint lehetőség

Amikor értékesítünk, vásárlóink igényeit, problémáit, vágyait kell szem előtt tartanunk. Az elégedett ügyfél a legértékesebb!

Az MPL különböző szállítási módjai újabb opciót kínálnak, amik kényelmesebbé tehetik a vásárlást a fogyasztók számára. A házhoz szállítás mellett kifejezetten vonzó lehet a „Postán maradó”, PostaPont és Csomagautomata lehetőségek, amik rugalmas átvételt tesznek lehetővé kedvező, bruttó 990 Ft-os áron (előzetesen regisztrált feladók esetében). Ezzel az olcsóbb szállítási móddal csökkenhet az olyan elhagyott kosarak száma, ahol a szállítási díj volt a döntő tényező (általánosságban kisebb értékű termékek esetében).

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 05. 20.

Értékesítési stratégia kialakítása: útmutató webshopok számára

Az értékesítési stratégia egy olyan terv, ami rögzíti feladatainkat és visszajelzést ad azok teljesüléséről. Ezt a megkerülhetetlen dokumentumot mutatjuk be alaposan.

Boxy
2024. 05. 13.

Te elköveted őket? Kezdő e-kereskedők tipikus hibái

Ezeket a hibákat megelőzheted kellő felkészüléssel és a vállalkozást támogató logisztikai szolgáltatások igénybevételével, hogy elkerüld a felesleges kiadásokat.

Boxy
2024. 05. 06.

Kötelező MPL: tekints rá lehetőségként!

Kihívással jár, de előnyt is kovácsolhatsz abból, hogy kötelező az együttműködés a Magyar Posta Logisztikával.

Boxy
2024. 05. 02.

7 tipp: Így vedd fel a versenyt a Temuval!

Hogyan védekezhetsz e-kereskedőként a Temu agresszív hirdetési és üzletpolitikája ellen? Hol van a gyenge pontja?

Boxy
2024. 04. 29.

A fulfillment szolgáltatás jelentése, működése, előnyei

Mit jelent az, hogy fulfillment szolgáltatás? Hogyan működik? Milyen előnyei vannak? Kinek való? Hogyan érdemes nekikezdeni?

Boxy
2024. 04. 22.

Mi a cross-docking rendszer szerepe a modern logisztikában?

A cross-docking egy modern szemlélet és modell napjaink logisztikájában. Megnézzük milyen termékeket forgalmazó webshopoknak érdemes a modell alkalmazásán gondolkodni.

Boxy
2024. 03. 26.

Tippek a sikeres online értékesítéshez

Függetlenül attól, hogy most kezded el az online értékesítést, vagy már rendelkezel egy webáruházzal, amely nem hozza a várt eredményeket, a webáruház bérlés és a webshop marketing kulcsfontosságú tényezők lehetnek a sikeres online kereskedelemben.

Boxy
2024. 02. 12.

TOP CRM rendszerek: útmutató webshopoknak

CRM rendszer: mit jelent? Kinek és miért éri meg CRM rendszert használnia? Mik a legjobb CRM rendszerek? Milyen CRM rendszert válasszak, ha webáruházam van?

Boxy
2024. 02. 08.

M-commerce és további eladási trendek: mi várható a következő években?

M-commerce. Mit jelent az m-commerce? Milyen trendek figyelhetőek meg a hazai m-commerce világában? Miért fontos az m-commerce egy webáruháznak?