Boxy
Blog
Kapcsolat
Áraink

Kötelező MPL: tekints rá lehetőségként!

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2024. 05. 06.
E-kereskedelem
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
A Magyar Posta Logisztikával kapcsolatos jogszabály

Kihívással jár, de előnyt is kovácsolhatsz abból, hogy kötelező az együttműködés a Magyar Posta Logisztikával.

Nem fogadta minden e-kereskedelmi szereplő kitörő örömmel azt a kormányrendeletet, ami kötelezővé teszi a webshopok számára az együttműködést a Magyar Posta Logisztikával. Több problémás pontra is rámutattak a piaci szereplők, és több állásfoglalás is született a rendeletről. Pedig akár lehetőségként is tekinthetünk rá. Nézzük a legfontosabb tudnivalókat! 

A Magyar Posta Logisztikával kapcsolatos jogszabály

A 2023 végén megjelent és 2024. március 28-án életbe lépett 335/2012. (XII. 4.) Kormányrendelet módosításában a következő szerepel: „3/A. § A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.”

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kiszállító partnerek között minden webshopban fel kell tüntetni a Magyar Posta Logisztikát, mint választható szolgáltatást. Kivéve, ha olyan terméket kellene szállítani, amit az MPL futárai nem vállalhatnak – bizonyos sérülékeny tárgyakat, veszélyes anyagokat (például kempingfőzőhöz gázpalackot), értéktárgyakat vagy erotikus eszközöket.

Mi a cél az MPL szerepeltetésével?

A hivatalos indoklás szerint a cél az, hogy a postai szolgáltatás, illetve az online vásárlás és kiszállítás az ország teljes területén elérhető legyen, még kistelepüléseken és ritkábban lakott helyeken is. Ez pedig az állam szerint a Magyar Posta Logisztika fokozott szerepvállalásával valósítható meg.

Mire kötelezi a rendelet a webshopokat?

A szabályozás minden hazai webshopra érvényes, amennyiben az értékesítés célja hazai fogyasztó, valamint a csomagok Magyarországon kerülnek összekészítésre és feladásra. Fontos tudni: értelmezésünk szerint azok sem bújhatnak ki a rendelet alól, akik egyéb, nem saját felületen, csak online piactéren értékesítenek. 

A webáruház tulajdonosok nem örültek annak a ténynek sem, hogy a jogszabályi megfeleléshez szükséges fejlesztések költségeit saját maguknak kellett állniuk. 

Mit kell tennie egy webáruház tulajdonosoknak, hogy megfeleljen az új szabályozásnak?

Az előbbiekben már letisztáztuk, hogy az MPL-t, mint választható szállítási módot mindenképp fel kell tüntetni a webshopokban. Háromféle együttműködési (és feladási) forma közül tudnak választani a vállalkozások.

1. Egyedi szerződés

Ebben az esetben a webáruház közvetlenül szerződik a Magyar Postával és az egyedi szerződésben meghatározott árakat, súlysávokat, kondíciókat kell feltüntetniük. Az árak azonban nem lehetnek a magasabbak a postai ÁSZF-ben az előzetesen regisztrált feladók részére szóló áraknál.

2. Regisztráció a Magyar Posta honlapján

Ebben az esetben nincs szó szerződéskötésről, csak regisztrálni kell az MPL honlapján. Ilyenkor az ÁSZF-ben szereplő feltételekkel vehető igénybe az MPL Üzleti csomag szolgáltatás. A webáruházak a többletszolgáltatásokat is listaáron vehetik igénybe.

3. Csomagfeladás lakossági feladóként

Ennél az opciónál nincs sem szerződéskötés, sem regisztráció. A feladó webáruház úgy adja fel a csomagot (és olyan áron), mint a lakossági ügyfelek. Magasabb alapárakra, bonyolult kézbesítési súlysávokra kell számítani.

Miért jelenthet kihívást az MPL-rendelet a webshopoknak?

A fenti opcióknak mind megvan a maga előnye és hátránya:

  • Egyedi szerződés esetén ugyan 4 db rendelés együttes feladása esetén akár házhoz is jön a futár a csomagokért, de a számlák változó útdíjat és üzemanyag felárat is tartalmazni fognak, ami kevésbé kiszámíthatóvá teszi az árazást.
  • A regisztráció egyszerű folyamat és viszonylag kevés informatikai fejlesztéssel jár a webshopok számára. De ha nem magánszemélyként adunk fel, akkor kizárólag postahelyen lehet ezt megtenni (csomagautomata és postapont nem használható). A többletszolgáltatások ára magasabb lehet, mint az egyedi szerződés esetében.
  • Ha a webshop nem szeretne sem szerződni, sem regisztrálni és a lakossági feladást választja, akkor magasabb alapárakkal, bonyolult kézbesítési súlysávokkal kell számolnia, melyeket transzparens módon kell megjeleníteni a webshopban. Ez komoly informatikai költségekkel járhat.

A kisebb webshopoknak kemény dió lehet egyrészt a csomagokkal kapcsolatos logisztika, másrészt a szállítási díjak érvényesítése az áraikban.

Milyen megoldás mutat kiutat?

A webshopok számára ebben a helyzetben az egyik legegyszerűbb és legkényelmesebb megoldás, ha a logisztikát kiszervezik, és az ezzel járó feladatokat – a raktározástól kezdve a csomagok házhoz szállításáig – erre szakosodott szolgáltatóra bízzák.

Mi, a Boxynál egyrészt azzal nyújtunk támogatást a partnereinknek a jogszabályi megfeleléshez, hogy rendszeresen tájékoztatjuk őket, és felhívjuk a figyelmüket a jogszabály-változtatással kapcsolatos kötelezettségeikre. Másrészt azzal, hogy kiajánljuk számukra a teljes körű logisztikai szolgáltatásunkat.

Mivel a Magyar Posta Logisztikával is van megállapodásunk, rajtunk keresztül elérhető ez a szállítási opció és könnyebb megfelelést biztosítunk a jogszabálynak. A csomagok feladását és kiszállítását elvégezzük a partnereink helyett. Így a velünk szerződött webshopok biztosíthatják a vásárlóiknak azt, hogy azzal a szállítási opcióval fogják gördülékenyen és gyorsan megkapni a csomagjaikat, amit a rendeléskor választottak. Ezzel levesszük a kiszállítással kapcsolatos kihívások terhét a partnereink válláról.

Fulfillment szolgáltatás igénybevétele esetén is kötelező külön opcióként feltüntetni az MPL kiszállítást, viszont partnereinknek nem kell a futárra várniuk, azon aggódniuk időben eljutnak-e a Postára feladni a csomagokat és ami az egyik legfontosabb: vásárlóik elégedettek lesznek-e a szállítási idővel.

MPL, mint lehetőség

Amikor értékesítünk, vásárlóink igényeit, problémáit, vágyait kell szem előtt tartanunk. Az elégedett ügyfél a legértékesebb!

Az MPL különböző szállítási módjai újabb opciót kínálnak, amik kényelmesebbé tehetik a vásárlást a fogyasztók számára. A házhoz szállítás mellett kifejezetten vonzó lehet a „Postán maradó”, PostaPont és Csomagautomata lehetőségek, amik rugalmas átvételt tesznek lehetővé kedvező, bruttó 990 Ft-os áron (előzetesen regisztrált feladók esetében). Ezzel az olcsóbb szállítási móddal csökkenhet az olyan elhagyott kosarak száma, ahol a szállítási díj volt a döntő tényező (általánosságban kisebb értékű termékek esetében).

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 05. 19.

Miért fontos a profi visszárukezelés divat webshopoknak?

A divat és ruházati webshopok dinamikus világában a logisztika kulcsszerepet játszik a vásárlói élmény és az üzleti siker szempontjából.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 05. 13.

Legjobb logisztikai szolgáltatások táplálékkiegészítő webshopoknak

A táplálékkiegészítőket forgalmazó webshopok számára a logisztika nem csupán a csomagküldésről szól.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 04. 28.

Mit jelent a fulfillment 2025-ben?

A logisztika kiszervezése egyre elterjedtebb választás Magyarországon az e-kereskedők és vállalkozók körében. Miért érdemes a fulfillment szolgáltatás megismerése és milyen trendek határozzák meg a 2025-ös évet?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 04. 21.

Esettanulmány: A stabil fejlődés három kulcsa - a Dermo.hu története

A Dermo.hu webáruház 2023 óta elérhető a bőrápolás szerelmesei számára. Fulfillment partnerükként folyamatosan figyelemmel kísérhetjük a kezdetektől rájuk jellemző dinamikus fejlődést.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 04. 14.

Hogyan kerülhet fel a webshopod a megbízható webáruházak listájára?

Az e-kereskedelemben szinte minden szektorban hatalmas a verseny, így a vásárlók bizalmának megszerzése kulcsfontosságú egy vállalkozás számára.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 31.

Mennyibe kerül egy webshop?

Egy saját webáruház vonzó bevételi forrást jelenthet, amely a kezdetekben akár mellékállásban is végezhető. Azonban, mint minden vállalkozás, egy webshop indítása és üzemeltetése is költségekkel jár.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 24.

Esettanulmány: Időtlen minőség a férfi kozmetikumok között

Az 1902 KRDY márka 2022-ben indult útjára. Alapítója, Koródy Gergő mesterborbély, aki szakmai pályafutásának köszönhetően több, mint 10 év tapasztalatát zárta kozmetikumokba.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 17.

Hogyan alakítja át a logisztikát az importkereskedelem?

Megjelent a PwC legfrissebb Digitális Kereskedelmi Körképe a DKSZ (Digitális Kereskedelmi Szövetség) közreműködésével. A magyar e-kereskedelmi piac 2024-ben jelentős átalakuláson ment keresztül, melynek fő mozgatórugója az importkereskedelem előretörése.

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2025. 03. 10.

Terjeszkedés a Távol-Kelet fenyegetése nélkül

Az olyan keleti óriások, mint a Temu, az Aliexpress vagy a Shein, a globális e-kereskedelmi piacokat alacsony áraikkal és széles kínálatukkal rohanták le, különösen Nyugat-Európában és az USA-ban.