Kötelező MPL: tekints rá lehetőségként!

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2024. 05. 06.
E-kereskedelem
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
A Magyar Posta Logisztikával kapcsolatos jogszabály

Kihívással jár, de előnyt is kovácsolhatsz abból, hogy kötelező az együttműködés a Magyar Posta Logisztikával.

Nem fogadta minden e-kereskedelmi szereplő kitörő örömmel azt a kormányrendeletet, ami kötelezővé teszi a webshopok számára az együttműködést a Magyar Posta Logisztikával. Több problémás pontra is rámutattak a piaci szereplők, és több állásfoglalás is született a rendeletről. Pedig akár lehetőségként is tekinthetünk rá. Nézzük a legfontosabb tudnivalókat! 

A Magyar Posta Logisztikával kapcsolatos jogszabály

A 2023 végén megjelent és 2024. március 28-án életbe lépett 335/2012. (XII. 4.) Kormányrendelet módosításában a következő szerepel: „3/A. § A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.”

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kiszállító partnerek között minden webshopban fel kell tüntetni a Magyar Posta Logisztikát, mint választható szolgáltatást. Kivéve, ha olyan terméket kellene szállítani, amit az MPL futárai nem vállalhatnak – bizonyos sérülékeny tárgyakat, veszélyes anyagokat (például kempingfőzőhöz gázpalackot), értéktárgyakat vagy erotikus eszközöket.

Mi a cél az MPL szerepeltetésével?

A hivatalos indoklás szerint a cél az, hogy a postai szolgáltatás, illetve az online vásárlás és kiszállítás az ország teljes területén elérhető legyen, még kistelepüléseken és ritkábban lakott helyeken is. Ez pedig az állam szerint a Magyar Posta Logisztika fokozott szerepvállalásával valósítható meg.

Mire kötelezi a rendelet a webshopokat?

A szabályozás minden hazai webshopra érvényes, amennyiben az értékesítés célja hazai fogyasztó, valamint a csomagok Magyarországon kerülnek összekészítésre és feladásra. Fontos tudni: értelmezésünk szerint azok sem bújhatnak ki a rendelet alól, akik egyéb, nem saját felületen, csak online piactéren értékesítenek. 

A webáruház tulajdonosok nem örültek annak a ténynek sem, hogy a jogszabályi megfeleléshez szükséges fejlesztések költségeit saját maguknak kellett állniuk. 

Mit kell tennie egy webáruház tulajdonosoknak, hogy megfeleljen az új szabályozásnak?

Az előbbiekben már letisztáztuk, hogy az MPL-t, mint választható szállítási módot mindenképp fel kell tüntetni a webshopokban. Háromféle együttműködési (és feladási) forma közül tudnak választani a vállalkozások.

1. Egyedi szerződés

Ebben az esetben a webáruház közvetlenül szerződik a Magyar Postával és az egyedi szerződésben meghatározott árakat, súlysávokat, kondíciókat kell feltüntetniük. Az árak azonban nem lehetnek a magasabbak a postai ÁSZF-ben az előzetesen regisztrált feladók részére szóló áraknál.

2. Regisztráció a Magyar Posta honlapján

Ebben az esetben nincs szó szerződéskötésről, csak regisztrálni kell az MPL honlapján. Ilyenkor az ÁSZF-ben szereplő feltételekkel vehető igénybe az MPL Üzleti csomag szolgáltatás. A webáruházak a többletszolgáltatásokat is listaáron vehetik igénybe.

3. Csomagfeladás lakossági feladóként

Ennél az opciónál nincs sem szerződéskötés, sem regisztráció. A feladó webáruház úgy adja fel a csomagot (és olyan áron), mint a lakossági ügyfelek. Magasabb alapárakra, bonyolult kézbesítési súlysávokra kell számítani.

Miért jelenthet kihívást az MPL-rendelet a webshopoknak?

A fenti opcióknak mind megvan a maga előnye és hátránya:

  • Egyedi szerződés esetén ugyan 4 db rendelés együttes feladása esetén akár házhoz is jön a futár a csomagokért, de a számlák változó útdíjat és üzemanyag felárat is tartalmazni fognak, ami kevésbé kiszámíthatóvá teszi az árazást.
  • A regisztráció egyszerű folyamat és viszonylag kevés informatikai fejlesztéssel jár a webshopok számára. De ha nem magánszemélyként adunk fel, akkor kizárólag postahelyen lehet ezt megtenni (csomagautomata és postapont nem használható). A többletszolgáltatások ára magasabb lehet, mint az egyedi szerződés esetében.
  • Ha a webshop nem szeretne sem szerződni, sem regisztrálni és a lakossági feladást választja, akkor magasabb alapárakkal, bonyolult kézbesítési súlysávokkal kell számolnia, melyeket transzparens módon kell megjeleníteni a webshopban. Ez komoly informatikai költségekkel járhat.

A kisebb webshopoknak kemény dió lehet egyrészt a csomagokkal kapcsolatos logisztika, másrészt a szállítási díjak érvényesítése az áraikban.

Milyen megoldás mutat kiutat?

A webshopok számára ebben a helyzetben az egyik legegyszerűbb és legkényelmesebb megoldás, ha a logisztikát kiszervezik, és az ezzel járó feladatokat – a raktározástól kezdve a csomagok házhoz szállításáig – erre szakosodott szolgáltatóra bízzák.

Mi, a Boxynál egyrészt azzal nyújtunk támogatást a partnereinknek a jogszabályi megfeleléshez, hogy rendszeresen tájékoztatjuk őket, és felhívjuk a figyelmüket a jogszabály-változtatással kapcsolatos kötelezettségeikre. Másrészt azzal, hogy kiajánljuk számukra a teljes körű logisztikai szolgáltatásunkat.

Mivel a Magyar Posta Logisztikával is van megállapodásunk, rajtunk keresztül elérhető ez a szállítási opció és könnyebb megfelelést biztosítunk a jogszabálynak. A csomagok feladását és kiszállítását elvégezzük a partnereink helyett. Így a velünk szerződött webshopok biztosíthatják a vásárlóiknak azt, hogy azzal a szállítási opcióval fogják gördülékenyen és gyorsan megkapni a csomagjaikat, amit a rendeléskor választottak. Ezzel levesszük a kiszállítással kapcsolatos kihívások terhét a partnereink válláról.

Fulfillment szolgáltatás igénybevétele esetén is kötelező külön opcióként feltüntetni az MPL kiszállítást, viszont partnereinknek nem kell a futárra várniuk, azon aggódniuk időben eljutnak-e a Postára feladni a csomagokat és ami az egyik legfontosabb: vásárlóik elégedettek lesznek-e a szállítási idővel.

MPL, mint lehetőség

Amikor értékesítünk, vásárlóink igényeit, problémáit, vágyait kell szem előtt tartanunk. Az elégedett ügyfél a legértékesebb!

Az MPL különböző szállítási módjai újabb opciót kínálnak, amik kényelmesebbé tehetik a vásárlást a fogyasztók számára. A házhoz szállítás mellett kifejezetten vonzó lehet a „Postán maradó”, PostaPont és Csomagautomata lehetőségek, amik rugalmas átvételt tesznek lehetővé kedvező, bruttó 990 Ft-os áron (előzetesen regisztrált feladók esetében). Ezzel az olcsóbb szállítási móddal csökkenhet az olyan elhagyott kosarak száma, ahol a szállítási díj volt a döntő tényező (általánosságban kisebb értékű termékek esetében).

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

szállító kamion
Placeholder imageBoxy
2025. 01. 06.

A belföldi és nemzetközi szállítás sem jelenthet problémát

Amennyiben webshopot üzemeltetünk és nemcsak itthon, hanem külföldön is meg lehet vásárolni a termékeinket, akkor nagyon fontos, hogy a belföldi és nemzetközi szállítást is gördülékenyen tudjuk biztosítani a vásárlóink számára.

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2024. 11. 25.

Külföldre terjeszkednél? Ismerkedj meg a legnagyobb marketplacekkel!

Amikor egy magyar webshop tulajdonosa külföldre szeretné terjeszteni vállalkozását, alapvetően két fő lehetősége van: vagy saját, külföldi webáruházat indít, vagy pedig egy már meglévő marketplace platformhoz csatlakozik.

Placeholder image
Placeholder imageShoprenter
2024. 11. 16.

TOP 3 buktató a webáruház üzemeltetésben, melyeket Te ne kövess el

Az online kereskedelem ütemes fejlődésének és térhódításának köszönhetően egyre több vállalkozás lép be a digitális piacra, hogy hatékonyabban elérje vásárlóit és terjeszkedni tudjon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 14.

Webshop bevételnövelés az ünnepek alatt: útmutató

Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ  - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Boxy E-commerce Mood Monitor 2024 - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 04.

Esettanulmány: Okos pénztárcák egy okos raktárban

A Monteen körülbelül egy évvel ezelőtt költözött be a Boxy automatizált raktárába. Azóta gondoskodunk az okos pénztárcák raktározásáról, a rendelések összekészítéséről és feladásáról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 28.

Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Cyber Monday: hogyan érdemes készülni rá? Mikor van? Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday? Kell-e külön kampányt készíteni?

Miért érdemes külföldi piacra lépni
Placeholder imageEverigo
2024. 10. 21.

Miért érdemes külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem világa rohamosan fejlődik és egyre több magyar webáruház tulajdonos szembesül azzal a kihívással, hogy versenyképes maradjon a hazai piacon.