Kihívással jár, de előnyt is kovácsolhatsz abból, hogy kötelező az együttműködés a Magyar Posta Logisztikával.
Nem fogadta minden e-kereskedelmi szereplő kitörő örömmel azt a kormányrendeletet, ami kötelezővé teszi a webshopok számára az együttműködést a Magyar Posta Logisztikával. Több problémás pontra is rámutattak a piaci szereplők, és több állásfoglalás is született a rendeletről. Pedig akár lehetőségként is tekinthetünk rá. Nézzük a legfontosabb tudnivalókat!
A Magyar Posta Logisztikával kapcsolatos jogszabály
A 2023 végén megjelent és 2024. március 28-án életbe lépett 335/2012. (XII. 4.) Kormányrendelet módosításában a következő szerepel: „3/A. § A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.”
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kiszállító partnerek között minden webshopban fel kell tüntetni a Magyar Posta Logisztikát, mint választható szolgáltatást. Kivéve, ha olyan terméket kellene szállítani, amit az MPL futárai nem vállalhatnak – bizonyos sérülékeny tárgyakat, veszélyes anyagokat (például kempingfőzőhöz gázpalackot), értéktárgyakat vagy erotikus eszközöket.
Mi a cél az MPL szerepeltetésével?
A hivatalos indoklás szerint a cél az, hogy a postai szolgáltatás, illetve az online vásárlás és kiszállítás az ország teljes területén elérhető legyen, még kistelepüléseken és ritkábban lakott helyeken is. Ez pedig az állam szerint a Magyar Posta Logisztika fokozott szerepvállalásával valósítható meg.
Mire kötelezi a rendelet a webshopokat?
A szabályozás minden hazai webshopra érvényes, amennyiben az értékesítés célja hazai fogyasztó, valamint a csomagok Magyarországon kerülnek összekészítésre és feladásra. Fontos tudni: értelmezésünk szerint azok sem bújhatnak ki a rendelet alól, akik egyéb, nem saját felületen, csak online piactéren értékesítenek.
A webáruház tulajdonosok nem örültek annak a ténynek sem, hogy a jogszabályi megfeleléshez szükséges fejlesztések költségeit saját maguknak kellett állniuk.
Mit kell tennie egy webáruház tulajdonosoknak, hogy megfeleljen az új szabályozásnak?
Az előbbiekben már letisztáztuk, hogy az MPL-t, mint választható szállítási módot mindenképp fel kell tüntetni a webshopokban. Háromféle együttműködési (és feladási) forma közül tudnak választani a vállalkozások.
1. Egyedi szerződés
Ebben az esetben a webáruház közvetlenül szerződik a Magyar Postával és az egyedi szerződésben meghatározott árakat, súlysávokat, kondíciókat kell feltüntetniük. Az árak azonban nem lehetnek a magasabbak a postai ÁSZF-ben az előzetesen regisztrált feladók részére szóló áraknál.
2. Regisztráció a Magyar Posta honlapján
Ebben az esetben nincs szó szerződéskötésről, csak regisztrálni kell az MPL honlapján. Ilyenkor az ÁSZF-ben szereplő feltételekkel vehető igénybe az MPL Üzleti csomag szolgáltatás. A webáruházak a többletszolgáltatásokat is listaáron vehetik igénybe.
3. Csomagfeladás lakossági feladóként
Ennél az opciónál nincs sem szerződéskötés, sem regisztráció. A feladó webáruház úgy adja fel a csomagot (és olyan áron), mint a lakossági ügyfelek. Magasabb alapárakra, bonyolult kézbesítési súlysávokra kell számítani.
Miért jelenthet kihívást az MPL-rendelet a webshopoknak?
A fenti opcióknak mind megvan a maga előnye és hátránya:
- Egyedi szerződés esetén ugyan 4 db rendelés együttes feladása esetén akár házhoz is jön a futár a csomagokért, de a számlák változó útdíjat és üzemanyag felárat is tartalmazni fognak, ami kevésbé kiszámíthatóvá teszi az árazást.
- A regisztráció egyszerű folyamat és viszonylag kevés informatikai fejlesztéssel jár a webshopok számára. De ha nem magánszemélyként adunk fel, akkor kizárólag postahelyen lehet ezt megtenni (csomagautomata és postapont nem használható). A többletszolgáltatások ára magasabb lehet, mint az egyedi szerződés esetében.
- Ha a webshop nem szeretne sem szerződni, sem regisztrálni és a lakossági feladást választja, akkor magasabb alapárakkal, bonyolult kézbesítési súlysávokkal kell számolnia, melyeket transzparens módon kell megjeleníteni a webshopban. Ez komoly informatikai költségekkel járhat.
A kisebb webshopoknak kemény dió lehet egyrészt a csomagokkal kapcsolatos logisztika, másrészt a szállítási díjak érvényesítése az áraikban.
Milyen megoldás mutat kiutat?
A webshopok számára ebben a helyzetben az egyik legegyszerűbb és legkényelmesebb megoldás, ha a logisztikát kiszervezik, és az ezzel járó feladatokat – a raktározástól kezdve a csomagok házhoz szállításáig – erre szakosodott szolgáltatóra bízzák.
Mi, a Boxynál egyrészt azzal nyújtunk támogatást a partnereinknek a jogszabályi megfeleléshez, hogy rendszeresen tájékoztatjuk őket, és felhívjuk a figyelmüket a jogszabály-változtatással kapcsolatos kötelezettségeikre. Másrészt azzal, hogy kiajánljuk számukra a teljes körű logisztikai szolgáltatásunkat.
Mivel a Magyar Posta Logisztikával is van megállapodásunk, rajtunk keresztül elérhető ez a szállítási opció és könnyebb megfelelést biztosítunk a jogszabálynak. A csomagok feladását és kiszállítását elvégezzük a partnereink helyett. Így a velünk szerződött webshopok biztosíthatják a vásárlóiknak azt, hogy azzal a szállítási opcióval fogják gördülékenyen és gyorsan megkapni a csomagjaikat, amit a rendeléskor választottak. Ezzel levesszük a kiszállítással kapcsolatos kihívások terhét a partnereink válláról.
Fulfillment szolgáltatás igénybevétele esetén is kötelező külön opcióként feltüntetni az MPL kiszállítást, viszont partnereinknek nem kell a futárra várniuk, azon aggódniuk időben eljutnak-e a Postára feladni a csomagokat és ami az egyik legfontosabb: vásárlóik elégedettek lesznek-e a szállítási idővel.
MPL, mint lehetőség
Amikor értékesítünk, vásárlóink igényeit, problémáit, vágyait kell szem előtt tartanunk. Az elégedett ügyfél a legértékesebb!
Az MPL különböző szállítási módjai újabb opciót kínálnak, amik kényelmesebbé tehetik a vásárlást a fogyasztók számára. A házhoz szállítás mellett kifejezetten vonzó lehet a „Postán maradó”, PostaPont és Csomagautomata lehetőségek, amik rugalmas átvételt tesznek lehetővé kedvező, bruttó 990 Ft-os áron (előzetesen regisztrált feladók esetében). Ezzel az olcsóbb szállítási móddal csökkenhet az olyan elhagyott kosarak száma, ahol a szállítási díj volt a döntő tényező (általánosságban kisebb értékű termékek esetében).