Szállítási módok webáruházak számára: kisokos

Oszd meg
Boxy
2023. 06. 16.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Szállítási módok webáruházak számára: kisokos

Szállítási módok: melyikről mit kell tudni? Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni szállítási mód választásakor? Melyik a legjobb?

Szállítási módok webáruházak számára: kisokos

A webáruházunkból megrendelt terméket el kell juttatnunk a vásárlóhoz. Különféle szállítási módok állnak rendelkezésünkre, mindegyik eltérő tulajdonságokkal rendelkezik. Ezeket sokszor túlságosan is triviálisnak gondoljuk és nem mérlegelünk, mielőtt valamelyiket kiválasztjuk.

Azért, hogy ne kelljen a rossz választás miatt a már bekövetkezett hibából tanulnunk, összefoglaljuk a legfontosabbakat a szállítási módokról.

Milyen szállítási módok vannak?

Amikor szállítási módokról beszélünk, akkor nem arra gondolunk, hogy fizikailag milyen eszközzel juttatjuk el a terméket a fogyasztóhoz, hanem arra, hogy azt milyen módon kapja meg és veszi át. Lehetséges, hogy a terméket nem szállítjuk sehova, hanem azért a vásárló jön el (személyes átvétel üzletben vagy raktárban), lehetséges, hogy közvetlenül oda szállítjuk, ahol a vásárló tartózkodik (házhoz szállítás), de gyakori a köztes megoldás is, amikor a termék és a vásárló is mozog egy olyan helyszínre, ahol aztán megtörténik az átvétel (átvételi pontok használata).

A szállítási módok különbözhetnek abban is, hogy saját alkalmazottal és eszközzel történik a szállítás vagy külső partnert bízunk meg ezzel. Az esetek többségében az utóbbi a célravezető, de vannak kivételek.

Melyik szállítási módról mit kell tudni?

Lássuk az egyes szállítási módokat és azok jellemzőit. A folyamat alapvető leírásán túl kitérünk a szállítási mód korlátaira is.

Házhoz szállítás futárral

Webáruházak esetében a legnépszerűbb szállítási mód. A megrendelést követően a webáruház raktárában a futár felveszi a csomagot és azt a vásárló által meghatározott címre szállítja. Az eladó számára ez egy nagyon kényelmes mód és sokszor a vásárlónak is a legegyszerűbb.

A bizonytalansági tényezőt a kiszállítás időpontja jelentheti, amit nem minden szolgáltatónál lehet megválasztani vagy csak felár ellenében határozható meg. A futárok csak meghatározott idősávban (munkaidejükben) tudják a csomagokat kézbesíteni.

Kifejezetten biztonságos szállítási mód, hiszen a csomagot közvetlenül a vevőnek adja át a futár. A futároknál általában lehetséges a kártyás fizetés, utánvét ügyintézés vagy éppen a termék visszaküldése is.

Külső partner (futár) alkalmazásának számtalan előnye lehet. Egyrészt nekünk nem kell ezzel foglalkoznunk, nem kell erre kapacitásokat lekötnünk. A futárcégek általában olcsóbbak, mint ha egyénileg szervezzük a szállítást, mivel egyszerre több csomagot kezelnek, méretgazdaságosan működnek. A szolgáltatás igazodik igényeinkhez: ha szükséges több csomagot is feladhatunk, míg ha kevés a rendelésünk, a kihasználatlan kapacitás nem kerül pénzünkbe.

Házhoz szállítás saját alkalmazottal

Házhoz szállítás saját alkalmazottal vagy flottával is lehetséges. Ha feljebb tisztáztuk, hogy ez drágább, akkor mégis kinek érheti meg és miért?

A saját alkalmazottal végzett házhoz szállítás mindig jobban tud alkalmazkodni a speciális igényekhez. Értékes, törékeny, sérülékeny termékeket megérheti saját alkalmazottal szállítani, aki ismeri a termék pontos tulajdonságait és képes is ezek figyelembevételével kezelni azt. A szállítás igényelhet speciális körülményeket (például hűtés, HACCP szabályok alkalmazása, biztosítás, több alkalmazott a termék mozgatásához), amit a futárok nem vállalnak. Különleges alakú vagy a megszokottól eltérő méretű termékek esetén is indokolt lehet a kiszállítás saját kézben tartása.

Amennyiben jellemzően sok terméket szállítunk kevés címre, szintén megérheti azt saját eszközzel és alkalmazottal elvégezni. Ez különösen igaz, ha a szállítás nagyon sürgős, a terméknek órákon belül a vásárlónál kell lennie vagy éppen akkor, ha az időtényező nem számít, és ráér összevárni egy fuvarnyit a kiszállítással. A késleltetett és tervezett kiszállítás is könnyebben szervezhető saját alkalmazottakkal.

Saját magunk által végzett házhoz szállítás

Természetesen nem csak alkalmazottunk, hanem magunk is kiszállíthatjuk a terméket. A két kiszállítási mód között egyetlen esetben van különbség: mezőgazdasági kistermelőknél.

Őstermelő nem adhatja el termékét webáruházban (mert tevékenységei között nem szerepelhet a csomagküldő, internetes kiskereskedelem), de egyéni vállalkozó kistermelő igen, ha egyidejűleg teljesül az a két kritérium is, hogy ezt a gazdaság helyszínétől legfeljebb 40 kilométeres távolságon belül teszi és saját maga szállítja ki a terméket. Mezőgazdasági kistermelőnek tilos erre futárszolgálatot vagy alkalmazottat tartania.

Személyes átvétel az üzletben

Amennyiben van saját üzletünk vagy kiszámítható módon nyitva tartó, az átadás lebonyolítására alkalmas raktárunk, akkor a terméket a vásárló az üzletben is átveheti.

Olcsó és kényelmes megoldás ez eladói szempontból, de vannak hátulütői is.

A terméket az üzletben kell tárolni, ami jelentős helyigénnyel járhat. A termék át nem vétele szinte semmilyen kellemetlenséggel nem jár a vásárlónak, így ez nagyobb eséllyel meg is történik. Ezért feltétlenül érdemes meghatározni, hogy mennyi ideig tudjuk a megrendelés után az üzletben történő átvételt biztosítani.

A vásárló számára több okból lehet vonzó ez a szállítási mód. Egyrészt olcsó, hiszen a gyakorlatban nem történik szállítás, így általában ez a lehetőség ingyenes. Másrészt az átvételt az üzlet nyitva tartása alatt teljesen maga tudja meghatározni. Harmadrészt nem szükséges megadnia adatait, lakcímét. Ez különösen érdekes lehet akkor, ha a diszkréció számít: a vásárló nem szeretné, hogy bárki értesüljön a vásárlás tényéről, például azért, mert a terméket ajándékba szánja.

Sok vásárlóban bizalmat ébreszt, ha létezik fizikai üzlete a webáruháznak.

Átvételi pontok használata

Az átvételi pont egy olyan a raktárunktól és üzletünktől eltérő helyszín, ahol a csomag átvétele személyesen lehetséges. Az átvételi pont gyakran egy forgalmas helyen lévő, de eltérő profilú üzlet (például újságos vagy benzinkút).

A vásárló szempontjából két érdemi különbség létezik az átvételi pont használata és a saját üzleti átvétel között. Az átvételi pont helyszínét ő választja ki, ami könnyebbség, másrészt az átvételi ponton általában később vehető csak át a termék a szállítás miatt, mint a saját üzletben.

Az eladó szempontjából a különbség jelentősebb: itt már valóban szükséges szállítania akár saját alkalmazottal, akár futárral. Valamivel olcsóbb, de munkamenetben nem sokat különbözik eladói szempontból a házhoz szállítás és az átvételi pontra szállítás végrehajtása.

Automatizált szállítási módok: csomagautomaták használata

A csomagautomaták olyan átvételi pontok, ahol nincsenek alkalmazottak. A csomag átvétele azonosítást követően egy automatából történik.

Ismét koncentráljunk a különbségekre! Vásárlói szempontból különbséget jelent az emberi interakció hiánya, ami van akinek előny, van akinek hátrány.

Mindenképpen előny az átvétel idejének megválaszthatósága, a csomagautomaták nyitva tartása jellemzően tágabb, mint a csomagpontoké.

Hátrány, hogy kevesebb típusú tranzakció végezhető: például készpénzzel szinte soha nem lehet fizetni. Utóbbi hátrányt leszámítva, eladói szempontból gyakorlatilag mindegy, hogy automatába vagy csomagpontra történik a szállítás.

Automatába csak kiszervezéssel, futárszolgálattal lehet szállítani, itt a saját kiszállítás elképzelhetetlen.

Szállítási módok: mikor melyik mellett érdemes dönteni? Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni?

Milyen kiszállítási módokat ajánljunk vásárlóinknak? Milyen szempontokat vegyünk figyelembe a szállítás megszervezésénél? A vásárlói igények mellett a termék adottságait kell figyelembe vennünk.

Fontos szempont lehet a fizetéshez kapcsolódó szolgáltatások elérhetősége az egyes szállítási módok esetén. Természetesen szempontok közé kívánkoznak a költségek. Jogszabályi korlátozások is köthetnek minket. Végül, de nem utolsó sorban: nem biztos, hogy mindenhol elérhető minden lehetőség.

Ismerjük és vegyük figyelembe a vásárlók igényeit

Ismernünk kell vásárlóink igényeit. Hiába lenne nekünk nagyon kényelmes az üzleti átvétel, de ha a látogatók többsége házhoz szállítást szeretne, akkor valószínűleg inkább máshol fogják beszerezni a terméket, mint sem tőlünk vásároljanak.

Általában elmondható, hogy kínáljunk annyi lehetőséget, amennyi csak a többi szempont figyelembe vétele mellett lehetséges. Minél több a lehetőség, annál nagyobb az esély arra, hogy látogatónk számára megfelelő szállítási módot is kínálunk.

Mérlegeljük termékeink adottságait

Kényelmes lehetne a zongorát csomagponton átadni, de nem fog menni. A termék tulajdonságai szűkíthetik a lehetséges szállítási módok sorát. Döntően a méret (túl kicsi vagy túl nagy), a súly (túl nehéz), a furcsa alak, a jelentős érték, a sérülékenység és a romlandóság tartoznak ebbe a körbe.

Körültekintően, az igényekhez mérten alakítsuk ki a fizetési lehetőség körét

Amilyen fontos a vásárlóknak a szállítási módok széles körének elérhetősége, ugyanez igaz a fizetéssel kapcsolatban is. Hazánkban kifejezetten fontos az utánvét lehetősége, bizonyos esetekben a készpénzes fizetés.

Ez kevésbé magát a szállítási módot befolyásolja, sokkal inkább a szolgáltatót, akit használunk az adott szállításhoz. Nem mindegy, hogy a futár képes-e kezelni az utánvétet vagy lehet-e a csomagponton kártyával fizetni.

Figyeljünk oda a jogszabályokra

Jogszabályi kötöttségek is elképzelhetőek. Gyógyszerek, lőfegyverek, veszélyes anyagok nem szállíthatóak mindenféle módon. Van ahol már a szállítás is erősen szabályozott, míg máshol a fogyasztó számára történő átadáskor kell jogosultságokat ellenőrizni. Hasonlóan erős korlát, hogy nem minden szállítási mód érhető el az ország egész területén.

Kalkuláljunk jól a költségekkel

Végül ami mind az eladónak, mind a vevőnek számíthat: a költségek. A vásárló természetesen a minél olcsóbb és minél kiszámíthatóbb áruszállítást szereti. Lehetőleg az ingyeneset. Eladói szempontból viszont tudjuk, hogy a szállítási költségek folyamatosan változnak, de ezt nem lehet változatlan formában tovább terhelni a fogyasztóra, mert akkor máshol vásárol. A szállítási módokat és azok költségeit így már az árképzés és üzletpolitikánk kialakítása során figyelembe és számításba kell vennünk.