Boxy
Blog
Áraink

Az online piactér: előnyei, hátrányai, működési elvei

Oszd meg
Boxy
2022. 04. 06.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Mit jelent a nagy online piacterek (marketplace-ek) fogalma?

Online piactér: melyek a legnagyobbak Magyarországon? Hogyan, milyen elven működnek? Melyiknek mik az előnyei és a hátrányai?

Mit jelent a nagy online piacterek (marketplace-ek) fogalma?

Az online piactér egy olyan webes felület, amin keresztül eladók és vevők egymásra találhatnak. Az online piactereket magánszemélyként és vállalkozóként is igénybe vehetjük használt vagy új termékeink eladására.

Az online piactér nem azonos a webáruházzal, ahol jellemzően egy kereskedő árulja termékeit, a piactéren mindenki eladóvá válhat.

Egy hagyományos piachoz hasonlóan sok eladó árulja különböző termékeit a tömegesen megjelenő vásárlóknak, akik az online platformon kategorizált keresők segítségével találhatják meg és hasonlíthatják össze a felkínált árukat. Az online piactér a rajta megjelenő hirdetésekből, kiemelésekből és az eladások jutalékból tartja fent magát.

Hogyan lehet az online piactereket csoportosítani?

A legnépszerűbb online piactereket is több csoportba oszthatjuk.

Bolhapiacok

Vannak a hagyományos bolhapiac jellegű online piacterek, ahol valóban mindenki adhat és vehet a használt bögrétől az új mikrosütőig mindent. A magyar piacon ilyen a Vatera, a JóFogás és a Facebook Marketplace.

Bevásárlóközponthoz hasonló elven működő online piacterek

A másik csoportba a bevásárlóközponthoz hasonló elven működő online piacterek tartoznak, ahova e-kereskedők tölthetik fel portékájukat és versenyezhetnek egymással az odalátogató vásárlókért. A hazai platformok közül ide tartozik az eMAG és a Pepita.

A nagy nemzetközi marketplacek használatával akár külföldi piacokat is meghódíthatunk, legyen szó akár eBay-ről vagy az Amazonról. A hazai viszonyokhoz is illeszkedően a Facebook Marketplacen tudunk jelen lenni, míg a többi platformon kevés a magyar felhasználó.

Mióta léteznek hazánkban online piacterek?

Az online piacterek az 1990-es évek második felében terjedtek el Amerikában és a 2000-es években indultak el hazánkban. Az első online piactér, a BCE, a használt számítógépekre szakosodva 1982-ben indult el az USA-ban. Az Amazon elődje 1994-ben, az eBay 1995-ben indult útjára Amerikában, idehaza a Vatera 2000-ben kezdte meg működését, az eMAG anyacége 2001-ben alakult meg Romániában.

A ma kiemelkedően piacvezető JóFogás 2010-ben alakult Magyarországon egy norvég vállalati csoport részeként, majd gazdasági fölényét azzal erősítette, hogy 2015-ben felvásárolta a dél-afrikai vállalatcsoport érdekeltségbe tartozó legerősebb vetélytársát az olx.hu-t.

Ugyan több platform is létezik a magyar piacon, de két cégcsoport uralja azt. A JóFogás a norvég Schibsted Media Group, míg a magyar piacon az OLX eladása után is jelen lévő Naspers cégcsoport a Vatera és az eMAG tulajdonosa.

Hogyan alakult át az e-kereskedelem a COVID-19 járvány alatt?

A világjárvány alapvetően változtatta meg fogyasztási szokásainkat. Új vásárlási módokat próbáltak ki olyan csoportok is, akik korábban nem voltak az e-kereskedők célkeresztjében.

Az e-kereskedelem robbanásszerű növekedését a koronavírus járvány alatt több tényező is segítette.

Kényszer

A járványügyi korlátozások néhány szektor kivételével időszakosan bezárta vagy korlátozta a hagyományos üzletek és szolgáltatók működését, emiatt a fogyasztók rákényszerültek arra, hogy online formában vásároljanak.

Biztonság

A kényszer mellett a biztonság is felértékelődött, a vásárlók előnyben részesítették az érintésmentes vásárlási lehetőségeket, majd később felfedezték ennek kényelmességét a mindennapokban a járvány elmúltával is.

Mára az is kiderült, hogy a robbanásszerű, bizonyos piaci szegmensekben duplázódó növekedést nem követte visszaesés, azaz az e-kereskedelem a járvány legkomolyabb hullámai után megőrizte megerősödött szerepét a gazdaságban. Folyamatosan nő az online vásárlók száma, miként a kínálati oldal is egyre erősödik, egyre több webáruház és online piactér próbálja kielégíteni az új igényeket.

Melyek a legfontosabb magyar online piacterek Magyarországon?

Magyarországon is több online piactér verseng az eladók hirdetéseiért és a vevők vásárlásaiért. Minden online piactér alapja ugyanaz, segítséget adni ahhoz, hogy az eladó vevőt találjon termékére és a vásárló megtalálja amit szeretne.

Az online piacterek közös tulajdonsága, hogy a vevő oldaláról a lehető legkönnyebb hozzáférést és ingyenességet biztosítson, ezzel is ösztönözve az online piactér használatát és az azon való vásárlást. Mindezek mellett is a vásárlók számára is ajánlott a regisztráció, amivel megkönnyíthetik a vásárlás folyamatát vagy plusz funkciókhoz férhetnek hozzá.

Vatera

A nagy hazai online piacterek közül a legrégebbi alapítású, havonta 4-5 millió látogatóval, az oldalon töltött átlagos idő és a megnyitott lapok száma valamivel elmarad a JóFogásétól.

Előnyök, népszerűség

A hazai piacon való korai megjelenése mellett az oldalán beállítható többfajta értékesítési modellnek köszönheti népszerűségét, a fix áras hirdetések mellett van lehetőség nyilvános aukcióra bocsátani a terméket vagy a két módszert ötvözni.

Árak

Az 1 Ft-os, minimálár nélkül indított aukciók és a gépjármű és ingatlan hirdetések egy részének feltöltése ingyenes, a többi esetben minimális feltöltési díjat kell fizetni, ami sikeres értékesítés esetén visszajár, ugyanakkor sikeres értékesítés után jutalékot kell fizetni, ami az eladási ár függvényében 1-6% és egy fix összeg. Kiemelések és további szolgáltatások plusz díj ellenében vehetőek igénybe.

Igazság szerint nehezen átlátható és értelmezhető a Vatera árképzése.

A licitálás különleges hangulatot hoz a Vatera világába, ugyanakkor ezzel a módszerrel az értékesítés lassú és nem minden vásárlói csoport értékeli. Ugyanakkor ennek köszönhetően viszonylag magas a direkt felkeresések aránya.

A nagy online piactereket tekintve a Vaterát keresik fel a legtöbben asztali számítógépekről. A hirdetésfeladás regisztrációhoz kötött. A Vatera csoportba tartozik a 2004-ben alakult TeszVesz online piactér is, amibe konvertálhatóak külön díj ellenében a Vatera felületén feladott ajánlatok. A Vaterán lehetőség van céges fiók regisztrálására, de specializált ajánlatokat nem tartalmaz.

JóFogás

A JóFogás Magyarország piacvezető online piactere az oldalfelkeresések száma alapján. Klasszikus online piactér, ahol fix áras hirdetések tehetők közzé. A hirdetésfeladás regisztrációhoz kötött, ami során szükséges nyilatkozatot tenni, hogy a felhasználó magánszemély vagy üzleti tevékenységet folytat.

Árak

Magánszemélyként a legtöbb kategóriában a hirdetésfeladás teljesen ingyenes, de kiemelések vásárolhatóak illetve beállíthatóak különféle szállítási módok. Az ingatlan-, a jármű- és az álláshirdetés kategóriák esetén korlátozott mennyiségű ingyenes hirdetést adhatunk fel.

A JóFogás keresője termékkategóriák és földrajzi régiók is szűri az ajánlatokat.

A JóFogás specializált üzleti csomagokat is kínál az ingatlan, a jármű és a HR szakma számára, valamint többfajta csomaggal személyre szóló ajánlatot készít oldalukon boltot nyitó vállalkozók számára. Bolt nyitása során mindenképpen külön ajánlatot kell kérni, mindenkire érvényes ajánlat vagy teljes automatizáltság ezen a téren nincs a platformon.

A JóFogás látogatottsága 16-17 millió felhasználó havonta, akik viszonylag sok időt – több, mint 8 perc – töltenek a honlapon.

eMAG

Az eMAG kereskedők és webáruházak online piactere, magánszemélyek áruinak cseréjére nincs rajta mód. A webáruházak egy külön weboldalon regisztrálhatnak és csatlakozhatnak a rendszerhez, ami a vásárlók felé egy hatalmas választékú webshopként jelenik meg egységes arculattal, de a saját termékek és a csatlakozó e-kereskedők termékei egyaránt megjelennek rajta.

Előnyök, népszerűség

Az eMAG előnye, hogy a kezdő kereskedők minimális induló költségekkel lényegi kockázat nélkül jelenhetnek meg rajta és érhetnek el a vásárlókhoz. Jutalékot a sikeres eladások után kell fizetni. A termékek kiemelésére nincs mód, alapvetően új termékek kereskedelmére szakosodott.

Az eMAG 7-8 millió látogatót vonz havonta, akik rövid idő alatt kevés terméket néznek meg. Jellemző, hogy az eMAG oldalaira keresve jutnak el többen, a direkt felkeresés ritkább. Az eMAG felhasználóinak körülbelül kétharmada mobilról keresi fel az online piacteret.

Pepita

Az online piactér 1-1,5 milliónyi havi felhasználója döntően mobil eszközről keresi fel a Pepitát.

Árak

A partner vállalkozások regisztrációja és a termékek feltöltése egyszerű és teljesen ingyenes a sikeres eladásig, amiből jutalékot kell fizetni a Pepita számára.

Jellemzők

Az online piactér különösen erős a baba-mama termékkategóriákban, de ezzel együtt is általános jellegű platformról beszélünk.

A Pepita a nagyobb magyar online piacterek közül az egyetlen, ahol szolgáltatások (tanfolyamok, oktatások stb.) hirdetése is lehetséges.

Egyéni, magánszemélyként történő regisztráció és használt árucikkek kereskedelme nem lehetséges.

További hazai online piacterek

A korábban említett online platformok fedik le a hazai piac javát.

Természetesen ezen felül még több feltörekvő online piactér létezik a magyar weben.

A Zsibvásár a Vatera hangulatát idéző, de annál egyszerűbb online piactér ennek előnyeivel és hátrányaival együtt.

Online piactérnek tekinthetőek a klasszikus apróhirdetés tárak, mint például a startapro.hu vagy az adokveszek.hu, ugyanakkor ezek a platformok nem igazán alkalmasak üzleti tevékenység folytatására.

Specializált online piacterek

Néhány speciális piaci szegmensre önálló online piactér épült.

Ingatlan.com

Az ingatlan.com havi 1 millió látogatójának magánszemélyek és ingatlanirodák egyaránt kínálják eladó és kiadó ingatlanjaikat. Az oldalon a képek feltöltése és a létrehozható hirdetések száma korlátozott az ingyenes hirdetőknek, a közvetítőknek külön felületet és csomagot hoztak létre. Az egyik legelső és máig sikeresen működő online piactér Magyarországon.

Hasznaltauto.hu

Szintén magánszemélyek és vállalkozások is vevőt találhatnak a hasznaltauto.hu specializált online piacterén. A közel 1,5 millió havi látogatót vonzó piactér együttműködik a JóFogással, közös csomagok vásárolhatóak és a hirdetések konvertálhatók.

Szolgáltatások közvetítésére létrejött oldalak

Az online piactér fogalmán meghatározása alapján akár olyan szolgáltatások közvetítésére létrejött oldalakat is tekinthetünk speciális piactereknek, mint a telekocsi szolgáltatások (pl.: oszkar.com) vagy a szálláshely kereső (pl.: airbnb.hu) oldalak, ahol magánszemélyek és vállalkozók is versengenek ugyanazon fogyasztókért.

Facebook Marketplace

A nagy nemzetközi online piacterek közül a Facebook Marketplace használata az egyik legelterjedtebb Magyarországon.

A Facebookon létrehozott sok adok-veszek csoportra reagálva 2007-ben indította el piacterét a közösségi média óriás. Az online piacteret és funkcióit a meglévő keretek közé illesztették, így a már eleve regisztrált felhasználók hasonló műveletekre képesek a megosztott termékekkel, mint a legtöbb poszttal (kedvelés, hozzászólás, megosztás, hirdetés).

A platform segít a releváns hirdetések között megjeleníteni a feltöltött terméket. A Facebook Marketplace használata minden tekintetben ingyenes.

Vinted

A Vinted egy Litván Köztársaságban bejegyzett vállalat online piactere. A platformon keresztül a felhasználók bizonyos termékeket (főképp ruházatot, de például kozmetikumokat, lakberendezési tárgyakat, kiegészítőket, játékokat, könyveket is) adhatnak el vagy vásárolhatnak egymás között. A Vinted nem von le jutalékot az eladások után, hanem az termékek árához számolja hozzá automatikusan a vevővédelmi szolgáltatása díját, így transzparens árazást biztosít a userek számára. 

Milyen szempontok alapján választanak a vásárlók online piacteret?

Az online vásárlás nagy előnye, hogy nem kell elhagynunk otthonunkat, a választék nagyobb mint a legtöbb üzletben és az árak összehasonlíthatóak könnyedén egy-egy piactéren belül. Másrészt csak részben helyes a választ szó, hiszen a legtöbb internet felhasználó valamilyen keresés útján jut el az online piactérre nem pedig közvetlenül.

Egyedül a JóFogás mondhatja el magáról azt, hogy felhasználóinak többsége direkt az oldalra ment és ott kezdett műveletekbe és nem máshonnan kattintott át.

Az eMAG és a Pepita esetében ez az arány a látogatóik harmadát sem éri el. Egy kereső organikus keresési eredményként (azaz nem fizetett találatra kattintva) a Vaterára és az eMAG-ra látogatnak el a legtöbben (mindkét esetben kb. 50%), a támogatott keresés eredményeként a Pepita az első (31%), míg érdekes, hogy ilyen találat a JóFogás esetében gyakorlatilag elenyésző ezen látogatók aránya.

A social media oldalakról a Pepitának a legjobbak az elérési adatai az összes látogatójuk számához viszonyítva.

A piactér ismertsége és a bizalmi faktor

A választásnál szerepet játszik az online piactér ismertsége és a vásárló bizalma afelé. Igaz ez akár egy direkt felkereséskor, akár ha egy számára ismeretlen webáruház és a megszokott online piactér közötti választásról van szó.

Az árak

A vásárlók nézőpontjából az ár alapú verseny mindenek feletti egy online piactéren.

A legtöbb vásárló az áron kívül kevés termék tulajdonságait hasonlítja csak össze, néhány lap megnyitásával.

Milyen szempontok vezérlik az eladókat, amikor online piacteret választanak?

Az online piacterek jó megoldást kínálnak a kezdő vagy kis forgalmú e-kereskedők számára.

Egyszerű kezelés, relatív alacsony költségek

Kezelésük egyszerű és nagyon alacsony beruházási költségek mellett, minimális kockázattal elindítható egy vállalkozás.

Az online piactér általános ismertsége révén komolyabb marketing és SEO költségek nélkül juttathatja el a kereskedő termékét széles vásárlói rétegekhez, aki az online piactér márkájához köthető bizalmat is felhasználhatja.

Saját webáruház előfutára

Saját webáruház alapítása előtt mint éles teszt is felfogható a valamelyik online piactérhez való csatlakozás, ahol kipróbálhatjuk, hogy van-e kereslet és mekkora termékünkre, mi hogyan tudjuk menedzselni a folyamatokat és mi okozza a legnagyobb fejtörést.

Mondhatjuk, hogy az online piactéren való üzleti megjelenés a webáruház alapítás előszobája, még ha nem is feltétlenül kötelező lépcsőfoka.

Az online piactéren való értékesítés és a webáruház nem egymást kizáró tényezők, de amíg előbbi felületen kisebb kockázattal, kisebb befektetéssel, nagyon behatárolt keretek között kisebb haszon érhető el, addig a webáruház személyre szabható minden téren, saját üzleti modell mellett nagyobb kockázattal nagyobb nyereség is realizálható.

Marketing eszköz

Az önállóan is működő webáruházak esetében az online piactereken való megjelenés egyben marketing eszköz is. A megbízható piactér márkaneve mellett akkor is érdemes megjelenni, ha egy-egy vásárló nem minket választ, mindamellett olyan vásárlói csoportokhoz is elérhetünk, akikhez saját webáruházunk önállóan nem tud.

Minden online piactér próbál egyedi is lenni, nem csak megjelenésében, hanem szolgáltatásaiban vagy árazásában is. Az online piactér kiválasztásának egyik fő szempontja lehet annak tematikus specializáltsága és saját igényeinknek legjobban megfelelő árképzése.

Milyen hátrányai lehetnek egy online piactérnek?

Az online piacterek hátránya, hogy mindenek feletti rajtuk az árverseny, a termékek egyediségének kihangsúlyozására, megjelenítésére, kereshetővé tételére kevés lehetőség kínálkozik. Az eladó és a vevő között a kapcsolat minimális, a vállalkozó nem jut felhasználható adatokhoz vevőiről. Miközben az utóbbi az elején még előnyt jelenthet, az árversenybe csak nagyon alacsony haszonkulccsal lehet eredményesen beszállni.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?

Boxy
2024. 05. 27.

Milyen törzsvásárlói rendszerek vannak? Miért fontosak?

Ki a törzsvásárló, miért éri meg kiemelten foglalkozni velük és milyen törzsvásárlói rendszereket használhatunk webshopunkban - ezekre a kérdésekre adjuk meg a választ.

Boxy
2024. 05. 20.

Értékesítési stratégia kialakítása: útmutató webshopok számára

Az értékesítési stratégia egy olyan terv, ami rögzíti feladatainkat és visszajelzést ad azok teljesüléséről. Ezt a megkerülhetetlen dokumentumot mutatjuk be alaposan.

Boxy
2024. 05. 13.

Te elköveted őket? Kezdő e-kereskedők tipikus hibái

Ezeket a hibákat megelőzheted kellő felkészüléssel és a vállalkozást támogató logisztikai szolgáltatások igénybevételével, hogy elkerüld a felesleges kiadásokat.

Boxy
2024. 05. 06.

Kötelező MPL: tekints rá lehetőségként!

Kihívással jár, de előnyt is kovácsolhatsz abból, hogy kötelező az együttműködés a Magyar Posta Logisztikával.

Boxy
2024. 05. 02.

7 tipp: Így vedd fel a versenyt a Temuval!

Hogyan védekezhetsz e-kereskedőként a Temu agresszív hirdetési és üzletpolitikája ellen? Hol van a gyenge pontja?

Boxy
2024. 04. 29.

A fulfillment szolgáltatás jelentése, működése, előnyei

Mit jelent az, hogy fulfillment szolgáltatás? Hogyan működik? Milyen előnyei vannak? Kinek való? Hogyan érdemes nekikezdeni?