Boxy
Blog
Áraink

Mi az MVP jelentése és jelentősége?

Oszd meg
Boxy
2023. 08. 22.
Marketing tippek
Tartalomjegyzék
Mi az MVP jelentése és jelentősége?

Mi az MVP jelentése a marketingben? Mire való az MVP termék? Mi az az egyfunkciós MVP? Mi az a Patyomkin MVP? Miért fontos ez a webshopoknak?

Mi az MVP jelentése és jelentősége?

Amíg a sportban a legértékesebb játékos, a marketingben a minimálisan életképes termék az MVP jelentése. Ugyan elsőre ez bosszantóan ellentétes jelentésnek tűnik, a valóság árnyaltabb. Az MVP termék ugyanis hihetetlenül értékes tud lenni, ha jól sikerül megtalálni és ügyesen használni azt céljaink elérése érdekében. A következőkben megvizsgáljuk az MVP termék jelentését, tulajdonságait és használatát a termékfejlesztés és értékesítés folyamatában.

Mi az MVP jelentése?

Az MVP egy angol kifejezés – Minimum Viable Product – rövidítése, amit magyarra a minimálisan életképes termékként fordíthatnánk.

Az MVP tehát egy korlátozott funkciójú, de már működőképes termék, ami az eredeti célközönség egy részének igényeit már adott formában is kielégítheti. Jelentősége abban rejlik, hogy a termék teljes kifejlesztése nélkül élesben vizsgálhatóak a rá adott fogyasztói reakciók, amiknek fényében befejezhető, megváltoztatható vagy akár elvethető annak befejezése.

Az MVP termék működőképességének alapja egy vagy néhány olyan funkció, ami a célközönség korai befogadóinak szűkebb csoportjában az igényeket kielégíti. Az MVP termék piacra dobásának kulcsa tehát az, hogy megtaláljuk azt a nélkülözhetetlen funkciót, amire a fejlesztést koncentrálnunk kell, míg minden más területen a költséghatékonyságra fókuszálhatunk.

Miért fontos az MVP egy induló webshop szempontjából?

Az MVP jelentősége elsősorban a termékfejlesztés optimalizálásában rejlik, éppen ezért akkor tudunk vele élni, ha nem pusztán kereskedünk, hanem saját termékünk vagy szolgáltatásunk van. A tökéletes termék megalkotása helyett annak legfontosabb funkciójára koncentrálunk, majd élesben tudjuk tesztelni azt, hogy az adott funkcióra valóban szüksége van-e célközönségünknek.

A megszerzett tapasztalatok meghatározhatják a termékfejlesztés irányát, miközben az MVP csökkenti a pénzügyi kockázatot azzal, hogy a befektetés mértékét racionalizálja és a termék életciklusának fejlesztési szakaszában is bevételt termel. Akkor is van létjogosultsága az MVP-nek, ha a fejlesztés nem hozzánk kötődik, de a piacon mi tudunk elsőként megjelenni az újdonsággal.

Bizonyos esetekben magát a webáruházat is tekinthetjük MVP terméknek. Ilyen eset lehet, ha azt vizsgálhatjuk, hogy a készített webáruházunk alkalmas-e az online kereskedelemre. Ez elég messze esik az MVP jelentésének eredeti értelmezésétől, létjogosultságot akkor nyer, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy adott termék online értékesítése életképes lehet-e. Nem azt vizsgáljuk ilyenkor, hogy sikerült-e normális webshop motort bérelnünk, hanem azt, hogy a termékek, amik leginkább szolgáltatások, vagy termékek és szolgáltatások alkotta csomagok, megállják-e helyüket az online térben.

Vegyünk két példát az érthetőség kedvéért: megrendelhető áruházunkban az ugyanazon felületen készített fotóalbum (nem kell azonnal minden funkciónak működnie ahhoz, hogy tesztelni tudjuk), vagy kertészeti szolgáltatás (nem baj, ha nem lehet specifikálni az igényt addig, amíg nem tudjuk akar-e bárki online kertészt rendelni).

A webáruháznak mindkét esetben a visszajelzés a fontos. Éppen ezért ragadjunk meg minden olyan alkalmat az MVP termékkel kapcsolatban, ahol visszajelzést kérhetünk róla használóitól vagy már azoktól is, akik gondolkodnak használatán.

Mi az MVP jelentése a termék szempontjából?

A termék szempontjából az MVP jelentése nem más, mint egy eladható prototípus, amivel valós piackutatás végezhető. Az MVP a termék egyik nagyon korai verziója, amiből még több irányban is elképzelhető a továbblépés, de a fejlesztés leállítása is még vállalható veszteséget jelent.

Mi az az egyfunkciós MVP?

Kis túlzással minden MVP egyfunkciós, de az szinte bizonyos, hogy egy funkció benne az érdemi.

Az MVP lényege, hogy nélkülözhetetlen megoldást kínáljon egy létező problémára legalább egy szűk célközönség számára. Ehhez egy tökéletesen működő funkció szükséges, a fejlesztést erre a funkcióra kell koncentrálni.

Ha ez a funkció működik, akkor tudjuk meg, hogy van-e valós kereslet a termékre. Ha ez a funkció nem működik tökéletesen, akkor az MVP anélkül fog elbukni, hogy betöltötte volna szerepét és kiderült volna számunkra, hogy van-e igény a termékre.

Ne ámítsuk magunkat azzal, hogy a tökéletlenül működő kulcsfunkció hiányosságait néhány kiegészítő funkció beüzemelésével ellensúlyozhatjuk. Nem. Elég egy funkció, de az működjön jól. Az egyfunkciós MVP sikerének a záloga, hogy megtaláljuk mi az a funkció, amit ki kell fejlesztenünk, valamint az, hogy az a funkció valóban hibátlan legyen.

A Landing Page is lehet MVP?

Lehet, de ez nem azonos azzal az MVP jelentéssel, amit korábban a webáruházak kapcsán már említettünk.

A Landing Page MVP jelentése egy olyan nyitóoldal, aminek feladata, hogy felmérje adott fogyasztói réteg vásárlási szándékát tényleges viselkedésükre és nem saját maguk által vallott vágyuk alapján. A nyitólapon a termékkel kapcsolatban reakciót kérünk a látogatótól, például egy másik weboldal felkeresését vagy feliratkozást.

A Landing Page MVP-t komoly analitikával kell figyelni, majd azonos tartalommal, de más célközönség számára hirdetési kampányt indítani. Így nem csak konkrét kapcsolattartási címeket kaphatunk a termék iránt ténylegesen érdeklődőktől, de az elemzési adatokból láthatóvá válik, hogy kik alkotják valódi célközönségünket a termék kapcsán.

A módszer hátránya, hogy elterjedésével párhuzamosan csökken megbízhatósága. Minél többen használnak Landing Page MVP-t annál kevésbé vevők erre a fogyasztók.

MVP jelentése: mikor működik a crowdfounding?

A crowdfounding vagy magyarul közösségi finanszírozás lényege, hogy jó és piacképes ötletek ne forráshiány miatt végezzék a süllyesztőben. A sok kicsi sokra megy elven alapuló közösségi finanszírozás révén számtalan projekt és termék valósult már meg, de sok buktatója van a rendszernek.

Fejlesztői oldalról hiba a csodavárás éppúgy, mint a nem megfelelő felkészülés a sikerre: sokszor kiderül, hogy a megvalósítás eddigi elmaradásának nem csak a forrás hiánya volt az oka.

Mindenesetre egy már a nulladik lépésen túlhaladott, ha korlátozott funkciókkal is, de már működő termék sokkal nagyobb bizalmat ébreszt a befektetőkben, hiszen nem csak álmokról beszélünk, hanem valós termékfejlesztésről. A közösségi finanszírozás sikere komoly és valós visszajelzés az MVP termékre nézve, míg kudarca intő jel lehet. Az MVP jelentése ekkor nem csak a korlátozott működésre, de arra a képességre is utal, hogy az alkalmas a forrásgyűjtésre is.

Figyelem, a legtöbb közösségi finanszírozással készülő terméknek számtalan megkötésnek kell megfelelnie. Minden esetben érdemes előre elolvasnunk az oldal felhasználási feltételeit, hiszen a sikerrel kötelességeink is keletkeznek.

Mi az a Patyomkin MVP?

Grigorij Alekszandrovics Patyomkin úgy lehet minden idők egyik leghíresebb orosz politikusa, hogy munkásságáról alig tud az átlagember bármit, ellenben a hozzá köthető alapvetően hazug, de maga nemében egyszerre bámulatos és pofátlan ötletének megvalósítása miatt világíhrű lett: a cárnői látogatás útvonalára a paraszti jólét szemléltetésére díszletfalvakat építtetett. (Legalább is ezt állították róla politikai ellenfelei, úgyhogy “biztosan” így is volt.) A Patyomkin MVP ugyanezt ülteti át a marketing területére.

A Patyomkin MVP jelentése nem más, mint a termék létezésének láttatása annak létezése nélkül. A Patyomkin MVP tehát hazug, a maga módján tisztességtelen, de az különbözteti meg a szimpla csalástól, hogy a végén nem károsítja meg a vásárlót. Hogyan lehetséges ez?

A Patyomkin MVP működése a következő módon nézhet ki. Az egyik esetben a hirdetett termék megvásárlása valamilyen oknál fogva végül lehetetlen, de eddigre elérte célját: kiderült ki akarja megvásárolni és ő már a mi oldalunkon van. Ilyenkor vagy alternatívát kínálunk a vásárlónak vagy valóban megpróbáljuk számára beszerezni a terméket. Van aki már hívott fel ingatlanost egy tökéletes lakás kapcsán, ami éppen elkelt… de szerencsére volt valami hozzá hasonló, ami egy-két szempontból picit rosszabb, de még azért mindig elég kecsegtető. Milyen érdekes. Vagy amikor egy termékre a nagy kereslet miatt csak előrendelést tud felvenni a cég?

A Patyomkin MVP ennél jóval kevésbé leleményes változata pusztán a kockázat minimalizálására törekszik egy kezdő vállalkozásnál. Például webáruházunkban bögréket árulunk, miközben egy darab bögrénk sincs.

Ha befut a megrendelés, akkor elsétálunk a bögreboltba, megvesszük a terméket, csomagoljuk és futárral kiküldjük a megrendelőnek. Ami elsőre teljes képtelenségnek hat, arra mindenképpen alkalmas, hogy kiderítse, érdemes-e bögrékkel bővítenünk webáruházunk kínálatát.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 07. 24.

Mi kell a sikeres back to school kampányhoz? És miért kezdj hozzá azonnal?

Minél hamarabb tervezed meg és indítod el, annál hamarabb ellensúlyozod a nyári uborkaszezont. És még a versenytársaidat is megelőzöd.

Boxy
2024. 07. 22.

Ne veszíts vásárlókat, kezeld hatékonyan az átmeneti készlethiányt!

Ha a készlethiányt megfelelően kommunikálod, szűrőket állítasz be a webshopban, jól használod a termék oldalát, megtarthatod a vevőidet.

Boxy
2024. 07. 15.

Így válassz könyvelőt, ha e-kereskedelemmel akarsz foglalkozni!

E-kereskedőként számos buktatója lehet a könyvelővel való kapcsolatnak. Ezek elkerülhetők, ha figyelsz az alábbiakra a könyvelőiroda kiválasztásánál.

Boxy
2024. 07. 08.

Mi az omnichannel: működése, előnyei, hátrányai

Hogyan működik egy omnichannel rendszer? Miben különbözik az omnichannel a multichannel stratégiától? Hogyan érinti a marketinget az átállás és kinek éri meg?

Boxy
2024. 07. 01.

Hogyan tompíthatod a webshopodban az infláció hatását?

Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait

Boxy
2024. 06. 24.

A 15 legjobb marketing eszköz webáruházak számára

Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?