Boxy
Blog
Áraink

Webshop motor: ezek a legjobbak

Oszd meg
Boxy
2023. 02. 09.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Mi az a webshop motor?

Webshop motorok kiválasztásának szempontjai. Milyen típusú webshop motorok érhetőek el Magyarországon? Mik a legjobb haza webshop motorok?

Mi az a webshop motor?

Webshop motornak azt az informatikai hátteret, programot tekintjük, ami megteremti a webáruházak működésének számítástechnikai feltételeit. Biztosítja a vásárlói oldalt, ahol a termékek böngészhetőek, leírás adható meg róluk és megvásárolhatóak, valamint a webáruház kezeléséhez szükséges felületet a termékek feltöltéséhez, árazásához és a honlap funkcióinak beállításához. A webshop motor elemei lehetnek egy regisztrációs online felület, egy telepíthető bővítmény vagy egy külön letöltendő szoftver is. A különböző megoldásokban a közös kapocs a funkciójuk: ettől működik a webáruház.

Milyen szempontokat kell megvizsgálni, mielőtt döntünk egy webshop motor mellett?

A megfelelő webshop motor kiválasztása nem egyszerű kérdés, mert számtalan remek megoldás létezik a piacon, de eltérő igényekhez optimalizáltan. Az egyik legfontosabb kérdés, amit rögtön az elején meg kell vizsgálni, hogy ki szeretné a webáruházat fejleszteni, karbantartani, üzemeltetni? Van-e erre megfelelő szaktudású csapat, tulajdonosként mennyire értünk hozzá és mennyi időt, energiát és pénzt szeretnénk befektetni. Ez a tényező szinte az összes többi most felsorolt szempontnál vissza fog köszönni: ami egy informatikusnak könnyen megvalósítható szuper ötlet az lehet teljesen kizárt másnak.

Ismernünk kell saját lehetőségeinket, igényeinket és fejlődési potenciálunkat ahhoz, hogy megfelelő webshop motort válasszunk. A webshop motor funkciói, azok bővíthetősége meghatározzák a felhasználás kereteit, míg a kezelhetőség a napi munkavégzés feladatait.

A választást befolyásolja termékkínálatunk mérete és összetétele. Más típus lehet praktikus 20-30 és más több száz termék kezelésére. Ha felső kategóriás termékeket kínálunk, a megjelenésre is többet kell költenünk, míg ha az árversenybe kívánunk beszállni, akkor az olcsóbb megoldások felé kell törekednünk. A termékkínálat a tárhely méretét is meghatározza. Ha saját brandet építünk, jobban személyre szabható webshop motorban kell gondolkodnunk.

Saját gyakorlottságunk függvényében lehet fontos a háttértámogatás léte. Könnyen elérhető, dedikált csapat támogatását szeretnénk inkább, vagy egy széles fejlesztői közösség munkáját? Milyen nyelvismerettel rendelkezünk, milyen nyelvű a támogató közösség vagy az ügyfélszolgálat, lefordítható-e magyar nyelvre a kezelőfelület – alapvető kérdések a választás előtt.

Végül a legfontosabb: mindez mennyibe kerül? A webshop motorok soha nem ingyenesek, nincs költségmentes megoldás, legfeljebb az a kérdés, hogy milyen logika mentén szükséges fizetnünk és mennyit. Mind a két kérdésben drasztikus eltérések vannak az egyes webshop motorok között.

Milyen kategóriákba lehet sorolni a webshop motorokat? Melyikről mit kell tudni?

A már megismert alapszempontok után ismerkedjünk meg a webshop motorok legfontosabb csoportjaival. A hagyományos webshop motorok nyílt forráskódú alapokra támaszkodva építhetőek fel, szabhatóak személyesre. Mind kezdő és kisvállalati, mind profi és fejlett webáruházak kialakítására is alkalmasak. A bérelhető webáruházak ezzel szemben készen kapott felületek, amiket csak használnunk szükséges. Mindezek alternatívája a saját fejlesztésű webshop motor – bár ez a legdrágább és legritkábban használt megoldás – és a közösségi média felületeken vagy online piactereken való értékesítés. Mindegyik típust bemutatjuk röviden.

Hagyományos webshop motor

Nyílt forráskódú (open source) programok, amiket kifejezetten webáruházak létrehozására terveztek. Előnyük a nagy arányú testreszabhatóság és az aránylag alacsony indulási költségek. Jellemzően fejlesztői tudást igényelnek, ami egyszerűbb, kisebb projektek esetén akár önképzéssel is megszerezhető, de nagyobb ívű vállalkozásoknál a fejlesztői csapat díja jelentős tétel lehet. Nincsen szakmai támogatás, háttértámogató ügyfélszolgálat, de a felhasználók segítik egymást. Gyakori probléma a lassulás, bővítmények kompatibilitási hibái és a nagyobb biztonsági sebezhetőség, amik kiküszöböléséhez szintén szaktudás szükséges. A jelentős termékválasztékkal rendelkező webáruházak előbb utóbb fejlesztési falakba fognak ütközni.

A hagyományos webshop motorok ára nehezen számítható: maguk a programok gyakran ingyenesek, ugyanakkor az életszerű használatukhoz szükséges bővítményekért, modulokért fizetni szükséges.

A legnépszerűbb – és lent bemutatott – webshop motorok közül ebbe a kategóriába tartozik a WooComerce, az Adobe Commerce (egykori Magento), az OpenCart, a BigCommerce, a Webnode és a PrestaShop.

Bérelhető webáruház

Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a készen bérelhető webshop motorok. A design itt is alakítható és a tartalomért mi felelünk, de a programozási feladatok eltűnnek, a frissítések automatikusak. A bérelhető webshop motorok segítségével komolyabb szaktudás nélkül is elindítható és üzemeltethető egy webáruház, támaszkodhatunk a szolgáltató ügyfélszolgálatára, ha elakadnánk valahol. A beépített funkciók száma magas, könnyen integrálhatóak más szoftverekkel. A bérelhető webshop motorok egyetlen komoly hátránya, hogy az egyedi megoldások – akár technikai, akár megjelenésbeli kéréseket tekintve – korlátozottan vagy csak drágán oldhatóak meg.

A bérelhető webáruházak díjszabása is szolgáltatónként eltér, de általában egyszerűbb és jobban számítható, mint a hagyományos, nyílt forráskódú webshop motorok esetében.

A legnépszerűbb – és lent bemutatott – webshop motorok közül ebbe a kategóriába tartozik a Shopify, a Shoprenter, az UNAS és az Operel.

Közösségi média webshop motorja

A közösségi média webshop motorokat általában nem üzleti célokra fejlesztették, de lehet őket üzleti célokra is használni. Nagyon könnyen kezelhetőek, általában olcsók, sok terméket tudnak kezelni és felhasználók tömegeihez érnek el. Hátrányuk, hogy semmilyen kontrollunk nincs a felület felett, saját arculat nem igazán alakítható ki, a felhasználók gyakran használt termékeket keresnek és a verseny legfőbb, gyakran egyetlen eleme az ár. Az esetek többségében jutalékot kell fizetnünk az értékesítés után. A Facebook és az Instagram mellett a haza piacon a Vatera és az eMAG jelentős – utóbbit részletesebben is bemutatjuk lejjebb. Befektetést nem igényelnek, de általában csak kiegészítő üzleti tevékenységre alkalmasak.

Saját fejlesztésű webshop motor

A saját fejlesztés előnye, hogy minden pontosan olyan lehet, amilyet megálmodtunk. A feljebb ismertetett lehetőségek fejlődésével, a bérelhető webshop motorok funkcióinak tökéletesedésével egyre kisebb vállalkozói szegmensnek éri meg a drága, de teljesen egyedi igényeket kielégítő saját fejlesztésű webshop motor. Nem a KKV-k vagy start up-ok világa ez.

Legjobb webshop motorok

Az alábbiakban bemutatunk néhány megbízható webshop motort, minden kategóriából. A sorrend nem rangsor, pusztán felsorolás. Az, hogy melyik a legjobb, saját igényünk függvénye.

Adobe Commerce (Magento)

A Magento egy hagyományos webshop motor, amit profiknak fejlesztettek. Számtalan lehetőség, személyre szabhatóság és jó rendszerilleszthetőség jellemzi, de mind elkészítése, mind üzemeltetése, karbantartása szakértelmet igénylő bonyolult feladat. Nem az a pár kattintással telepíthető típus. Mind marketing kampányok lebonyolítása, mind a keresőoptimalizálás szempontjai és lehetőségei szerint a legjobb webshop motor. Több bolt kezelhető vele egyszerre és van lehetőség üzleti és felhasználói értékesítésre ugyanazon webáruházi rendszerben. Nagyon gyors, nagyon biztonságos, nagyon szép, nagyon sokoldalú, nagyon nagy tárhelyet igényel és nagyon drága. Általában nem kezdő webshopok választása, elkészítése és üzemeltetése több százezres tétel.

BigCommerce

Egyszerű, felhasználóbarát kezelhetőség, segítőkész ügyfélszolgálat és a legkedvezőbb árak jellemzik a BigCommerce hagyományos webshop motorját. Nincsenek rejtett költségek, a havi díj mellett, amik kb 12 ezer forinttól indulnak. Semmi kiemelkedő jellemző, semmi rémisztő hiányosság.

eMAG

Nem webshop motor, de annak legnépszerűbb hazai alternatívája az eMAG online piactere. A legnagyobb e-kereskedelmi platformon díjmentesen lehet megjelenni termékekkel és értékesíteni azokat. Gyakorlatilag semmilyen egyedi arculat megjelenítésére nincs mód, a közvetlen versenytársak mellett történik az értékesítés. A sikeres értékesítésekből jutalékot kell fizetni az eMAG felé. Belépő szint, ahol a magas árverseny miatt kis nyereségre kell számítani, de befektetni sem kell sokat. A dropshipping modell eMAG értékesítéssel kombinálva a legkisebb befektetést igénylő e-kereskedelmi forma, igaz, ezért cserébe minimális haszon jár.

OpenCart

A széles körű testreszabhatóság valamint a szép és egyedi design kialakításának lehetősége a legfőbb erényei a hagyományos, nyílt forráskódú OpenCart webshop motornak. Nagy termékválaszték esetén is egyszerű kezelhetőség és alacsony üzemeltetési költség jellemzi – alapszintű webshopokhoz az egyik legolcsóbb. Hátránya, hogy lassú és korlátozott képességű marketing és keresőoptimalizálási lehetőségekkel rendelkezik. Több webshop is üzemeltethető ugyanarról a felületről.

Operel

Az Operel könnyen átlátható, azonnal indítható, ügyviteli csomagjába integrált webshop motor bérlést kínál kedvező áron. Előnye egyben hátránya is: a webshop teljesen integrált a készletkezeléssel és értékesítéssel, ami adott kezdő vállalkozásoknak nagyon előnyös lehet, másrészt erősen rugalmatlan eltérő igények esetén. Saját kézműves terméket előállító és értékesítő vállalkozásoknak lehet ideális és mindent egybevéve olcsó megoldás.

PrestaShop

A PrestaShop nyílt forráskódú, hagyományos webshop motorjának legnagyobb előnye gyorsasága. Sokfajta, de aránylag drága bővítménnyel egészíthető ki, kezelése bonyolult. Gyorsabb, valamivel olcsóbb, de hasonlóan sokoldalú mint a Magento. Készletgazdálkodási funkcióval is rendelkezik.

Shopify

A világ legnépszerűbb és talán legjobb bérelhető webáruházait a Shopify kínálja. Gyors és remek marketing lehetőségekkel bíró webshop motor, ami tökéletesen személyre szabható.

Magyar felhasználók ugyanakkor hazánkban népszerű szoftverek integrálhatóságának hiányát tapasztalhatják, valamit nincs magyar nyelvű terméktámogatás. Költsége trükkös, az előfizetési díjon (a haladó csomag 25 ezer forint havonta) felül fizetési modulján keresztül további 2-3% jutalékot számol fel és kevés az ingyenes témák és bővítmények száma. Röviden: drága.

Shoprenter

Hazai piacvezető a Shoprenter a bérelhető webshop motorokat tekintve. Kifejezetten magyar piacra optimalizált szolgáltatás, hasonló funkciókkal, mint a Shopify, csak olcsóbban és hazai integrációs problémák nélkül, magyar nyelvű ügyfélszolgálattal. A Shoprenter konzultációkkal, ingyenes oktatással segíti a felhasználókat. 14 napos próbaverziója ingyenes ezután három csomag közül választhatunk 5.990 forint + ÁFA és 29.990 forint + ÁFA között.

UNAS

Az UNAS a kezdő webáruházak tökéletes választása, ami a fejlődés lehetőségét is magában rejti. Az UNAS bérelhető webshop motorjainak kezelése egyszerű, sablonjai a legtöbb felhasználó igényeit kielégítik. Webtárhely és domain szolgáltatás is elérhető az UNAS-nál. Árai kedvezőek, könnyen kalkulálhatóak: 21 napos próbaverziója ingyenes ezután három alapcsomag közül választhatunk, de az árat befolyásolja termékeink száma is. A legkisebb csomag 4.495 forint + ÁFA, a legszélesebb körű 21.990 forint + ÁFA.

Webnode

Informatikai és technikai ismeretek nélküli felhasználók számára készült weboldalak készítésére szakosodott rendszer a Webnode, ami alkalmas egyszerű webshopok létrehozására is. Népszerűsége egyszerűségében rejlik és nem abban, hogy ezek technikailag nagyon kifejlett webáruházak lennének – ugyanakkor működnek. Hobbi szinten, kiegészítő tevékenységként, néhány saját termék értékesítésére teljesen alkalmasok. Tárhelyet és domaint bérelhetünk és webáruházat hozhatunk létre akár havi pár ezer forintos költséggel.

WooCommerce

A felsorolás utolsó eleme az egyik legnépszerűbb hagyományos webshop motor jelenleg az internet világában. Ennek oka, hogy a WooCommerce tulajdonképpen a WordPress tartalomkezelő rendszerének webshop motor bővítménye. WordPress gyakorlattal a webáruház könnyen elindítható és üzemeltethető. Jól alakítható, sok téma és bővítmény érhető el.

Gyakori probléma a lassulás, amit technikai hozzáértéssel és helyes beállításokkal orvosolni lehet. Egyszerű felépítése később működési zavarainak oka lehet, a WordPress-t, aminek alapjaira épül és ami nélkül működésképtelen nem kereskedelemre találták ki. Kártyás fizetések problémásak lehetnek. Nincs tárhelyszolgáltatás.

A WooCommerce webáruház költsége a témák és bővítmények függvénye, így nehéz előre pontosan számítani, egy évre kb. 40-50 ezer forint. Ehhez csatlakozik még a webtárhely, domain, SSL tanúsítvány költsége ami kb 20-30 ezer forint évente. Mindenképpen kell még marketingre és keresőoptimalizálásra is költségeket számolnunk.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 07. 08.

Mi az omnichannel: működése, előnyei, hátrányai

Hogyan működik egy omnichannel rendszer? Miben különbözik az omnichannel a multichannel stratégiától? Hogyan érinti a marketinget az átállás és kinek éri meg?

Boxy
2024. 07. 01.

Hogyan tompíthatod a webshopodban az infláció hatását?

Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait

Boxy
2024. 06. 24.

A 15 legjobb marketing eszköz webáruházak számára

Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?

Boxy
2024. 05. 27.

Milyen törzsvásárlói rendszerek vannak? Miért fontosak?

Ki a törzsvásárló, miért éri meg kiemelten foglalkozni velük és milyen törzsvásárlói rendszereket használhatunk webshopunkban - ezekre a kérdésekre adjuk meg a választ.

Boxy
2024. 05. 20.

Értékesítési stratégia kialakítása: útmutató webshopok számára

Az értékesítési stratégia egy olyan terv, ami rögzíti feladatainkat és visszajelzést ad azok teljesüléséről. Ezt a megkerülhetetlen dokumentumot mutatjuk be alaposan.

Boxy
2024. 05. 13.

Te elköveted őket? Kezdő e-kereskedők tipikus hibái

Ezeket a hibákat megelőzheted kellő felkészüléssel és a vállalkozást támogató logisztikai szolgáltatások igénybevételével, hogy elkerüld a felesleges kiadásokat.