Boxy
Blog
Áraink

Utánvétes fizetés útmutató webshopok számára

Oszd meg
Boxy
2023. 04. 14.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Utánvétes fizetés útmutató webshopok számára

Mik a legfontosabb tudnivalók az utánvétes fizetésről a webshopok számára? Hogyan kell feladni így egy csomagot? Van-e felső értékhatára?

Utánvétes fizetés útmutató webshopok számára

Amilyen vonzónak hangzik a lehetőség vásárlóként, sokszor annyira riasztó eladóként az utánvétes fizetés. Az e-kereskedelem felfutása elképzelhetetlen lenne az utánvétes fizetés nélkül, ami a legnépszerűbb fizetési mód a hazai webáruházakban. Már csak ezért is érdemes megismernünk az utánvétes fizetés tulajdonságait, hogy ne essünk el valószínűsíthető vásárlóktól a lehetőség felkínálásának hiánya miatt.

Mit jelent az utánvétes fizetés?

Utánvétes fizetésnek tekinthető minden olyan tranzakció, amikor a termék ellenértéke nem annak megrendelésekor, hanem teljesítésekor kerül kiegyenlítésre. Az utánvétes fizetés fogalma egybeforrt a csomagküldéssel, de korántsem csak ezen a területen jellemző. Különféle szolgáltatások igénybevételénél és B2B ügyletek során is gyakori fizetési mód az utánvét.

A szállodai szoba távozáskor történő kifizetése vagy a konferencia terembérletének utólagos átutalása éppúgy utánvét, mint egy webáruházi csomag átvételekor történő fizetés a futárnál.

Az utánvétes fizetésnek tehát az ideje jellemző, nem a fizetés módja. Az utánvét történhet készpénzzel, bankkártyával és nagyobb, elsősorban B2B ügyletek esetén átutalással is. Termékek vásárlása és szolgáltatások igénybevétele során egyaránt jellemző.

Mi nem utánvétes fizetés?

Nem tekintjük utánvétes fizetésnek azokat az eseteket, amikor a megrendelés, a teljesítés és a fizetés megközelítőleg azonos időben történik, például egy hagyományos üzletben is a kasszánál fizetünk és nem a polcról való leemeléskor, de a tranzakció részletei érdemben nem különülnek el egymástól időben.

Ki fizet az utánvétes fizetéskor?

Utánvétes fizetés esetén minden esetben a megrendelő fizet. A fizetendő díj tartalmazza a termék vagy szolgáltatás árát, de a csomagküldés vagy akár az utánvét költsége is ráterhelhető a vásárlóra – ez stratégiai döntés kérdése. Az, hogy pontosan hogyan történik az utánvét kezelése, a tranzakció részleteitől függ.

Egy webáruházi csomagküldés esetén az a jellemző, hogy a vásárló a futárnak fizet, aki az összeget továbbítja a webáruháznak. A szerződéstől függ, hogy a futár levonja a kapott összegből az utánvétkezelés díját, vagy az külön tranzakció keretében történik átutalásra a kiszállítónak.

Mit kell tudni az utánvétes fizetésről, ha webshopot üzemeltetünk?

A vásárlók döntéseit meghatározó tényező, hogy az általa kedvelt fizetési mód elérhető-e a webáruházban. Minél több fizetési módot kínálunk, annál nagyobb az esélye, hogy közte van a vásárló által preferált.

Gyakori, hogy a kedvelt fizetési mód hiánya a tranzakció meghiúsulását eredményezi.

Mi a legkedveltebb fizetési mód Magyarországon?

Magyarországon az online vásárlások alkalmával legkedveltebb fizetési mód az utánvét. Ennek elsősorban a bizalomhiány az oka, ami a kereskedők, a szállítók és az online fizetési lehetőségek irányában egyaránt fennáll.

Az utánvétes fizetés felkínálása ezért alapvető kell, hogy legyen minden webáruházban.

Fontos, hogy bankkártyás és készpénzes utánvét lehetőségét is ajánljuk fel, előbbi szerepe folyamatosan növekszik, de utóbbi is még jelentős.

Mik az utánvét előnyei és hátrányai a kereskedők számára?

Az utánvét nem csak a vásárlónak nyújt biztonságot, hanem több szempontból a kereskedőnek is. A csomag csak fizetés után kerül kézbesítésre, ilyen módon biztosan nem veszik el. Csökkenhet azon vitás esetek száma, ahol a panasz oka a csomag sérülése: miután az átvételkor biztosan jelen van a megrendelő, a nyilvánvalóan szállításkor sérült csomagot át sem fogja venni.

Ugyanakkor az utánvétes fizetés több hátránnyal is jár a kereskedőre nézve. A legjelentősebb probléma, hogy növeli az át nem vett csomagok számát és az elállás esélyét. Mindennek ráadásul díja (az utánvét kezelésén túl van visszaszállítási díj is) és adminisztratív többlete van. Saját kiszállítás esetén kalkuláljunk azzal, hogy a helyszíni tranzakciók miatt a kiszállítások ideje növekszik.

Hogyan kell feladni a csomagot utánvétes fizetés esetén? Mire kell figyelni postai feladás esetén?

Amennyiben kiszervezzük áruházi logisztikánkat, úgy érdemes az utánvétes fizetés kezelését is átadnunk.

Ha saját magunk adjuk postára vagy futárnak a csomagot, akkor két dolgot kell feltétlenül szem előtt tartanunk.

Postai nehézségek

A Magyar Posta iszonyatosan nehézkes, nem viszi ki házhoz a küldeményt, csak a megmaradt néhány hivatal egyikében letétbe helyezi azt, ahol egy értesítést követően, de nem azonnal és csak meghatározott ideig vehető át a csomag. Ráadásul, ha a csomagot nem személyesen a címzett veszi át, akkor további adminisztratív nehézségeket állít fel a cég, függetlenül attól, hogy az átvevő kifizetné a terméket.

Ha lehet használjunk futárt.

Az utánvét összegének pontos meghatározása

Minden esetben a legfontosabb feladat az utánvét megrendelésén túl az utánvét pontos összegének meghatározása. Ez az összeg a feladást követően nem módosítható.

Nem mindegy, hogy utánvéttel csak a termék ára, csak a szállítás költsége vagy a kettő összege fizetendő a vásárló részéről.

Mire kell figyelni, amikor mi kapunk utánvétes csomagot?

Nézzük meg ezt az esetet is:

Ellenőrizzük a csomag épségét

Ha a csomag sérült, ne vegyük át, ne fizessük ki. A csomagot lehetőleg még a futár jelenlétében bontsuk ki és győződjünk meg tartalmáról és sértetlenségéről.

Figyeljünk a fizetés módjára és összegére

A megrendeléskor jelzett fizetési módot válasszuk (bankkártya vagy készpénz). Készpénzes fizetés esetén könnyítsük meg a futárok életét és pontos összeggel fizessünk.

Kommunikáljunk a futárral

Ha a futár nem talál otthon minket, értesítést hagy és másnap újra próbálkozik. Az értesítésen gyakran szerepel a kézbesítő futár közvetlen telefonszáma is, ezen érdemes egyeztetni.

Amennyiben az átvétel nem történik meg, úgy a küldeményt visszaküldik a feladónak.

Ismerjük a postai átvétel szabályait

Ha postára érkezett és letétbe kerül csomagunk, azt csak egy meghatározott, általában 5 munkanapos sávban vehetjük fel személyesen. Az átvételkor személyi igazolvány és lakcímkártya is szükséges lehet, ha nem nekünk küldték a csomagot akkor egy a posta által is elfogadott meghatalmazás a címzettől. Rémálom lesz, ha a címzett mondjuk egy cég.

A csomagpontokról se feledkezzünk meg

Utánvétes csomag gyakran kérhető csomagpontra is. Ekkor jellemzően 5 munkanap áll rendelkezésünkre, hogy átvegyük a csomagot. Automata esetében csak bankkártyával fizethetünk, míg hagyományos csomagponton általában van lehetőség kártyával és készpénzben is kiegyenlíteni a termék árát.

Lehet-e futárszolgálattal utánvétes fizetéssel csomagot feladni?

A legtöbb futárszolgálat kínál készpénzes és bankkártyás utánvétes fizetési módot is külön díj ellenében. A díjat általában előre kell fizetnünk, de egyes cégek az utánvét összegéből vonják le költségeiket. Az utánvét kezelés mellett, az át nem vett csomagok esetében visszaszállítási díjat számítanak fel.

A szolgáltatást a csomag feladásának megrendelésekor jeleznünk kell az utánvét pontos összegével együtt.

Van-e felső értékhatára az utánvétes fizetésnek?

A válasz előtt picit visszautalnánk a legelső bekezdésre: sokfajta utánvét létezik. Jogilag nincs megkötés arra, hogy két fél mekkora árban egyezik meg egy termék vagy szolgáltatás esetében és azt milyen fizetési formában rendezik egymás között.

Akkor, ha az utánvét kezelésével egy partnert bízunk meg, érdemes a szerződésben tisztázni az utánvétek várható nagyságát. A legtöbb futárcég egyedi megrendelés esetén alkalmaz felső értékhatárt utánvétes fizetéskor, de ennek mértéke eltérő lehet.

Jellemzően 500 ezer forint az utánvét fizetés felső határa. Ugyanakkor ez tranzakciókra vonatkozik, tehát ha több termék külön kerül feladásra, akkor csomagonként értendő, nem adódik össze.

Bizonyos futárcégek csak meghatározott szolgáltatási csomagjaik esetében vállalnak utánvétet, míg más termékeik esetén nem.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 07. 08.

Mi az omnichannel: működése, előnyei, hátrányai

Hogyan működik egy omnichannel rendszer? Miben különbözik az omnichannel a multichannel stratégiától? Hogyan érinti a marketinget az átállás és kinek éri meg?

Boxy
2024. 07. 01.

Hogyan tompíthatod a webshopodban az infláció hatását?

Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait

Boxy
2024. 06. 24.

A 15 legjobb marketing eszköz webáruházak számára

Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?

Boxy
2024. 05. 27.

Milyen törzsvásárlói rendszerek vannak? Miért fontosak?

Ki a törzsvásárló, miért éri meg kiemelten foglalkozni velük és milyen törzsvásárlói rendszereket használhatunk webshopunkban - ezekre a kérdésekre adjuk meg a választ.

Boxy
2024. 05. 20.

Értékesítési stratégia kialakítása: útmutató webshopok számára

Az értékesítési stratégia egy olyan terv, ami rögzíti feladatainkat és visszajelzést ad azok teljesüléséről. Ezt a megkerülhetetlen dokumentumot mutatjuk be alaposan.

Boxy
2024. 05. 13.

Te elköveted őket? Kezdő e-kereskedők tipikus hibái

Ezeket a hibákat megelőzheted kellő felkészüléssel és a vállalkozást támogató logisztikai szolgáltatások igénybevételével, hogy elkerüld a felesleges kiadásokat.