Boxy
Blog
Áraink

Mi a B2B jelentése? Miben különbözik a B2C-től?

Oszd meg
Boxy
2023. 03. 13.
Sikeres vállalkozás
Tartalomjegyzék
Mi a B2B jelentése? Miben különbözik a B2C-től?

B2B és B2C jelentése. Miben térnek el egymástól? Milyen stratégiai különbségek vannak a B2B és a B2C között? Miért fontos ez egy webshopnak?

Mi a B2B jelentése? Miben különbözik a B2C-től?

Az üzleti tranzakciók két alaptípusa a B2B és a B2C ügylet, amiket a legtöbb webáruház is alkalmaz. A B2B és a B2C logikája számtalan dologban különbözik egymástól, a sikeres üzletkötésekért mindkét modell működését jól kell értenünk.

Megnézzük, hogy mit jelent a B2B és miben különbözik a B2C-től:

Mi a B2B jelentése?

A B2B a vállalatok közötti tranzakciókat jelöli, az angol business to business kifejezés rövidítése. Ilyen tranzakció például, ha egy üzem alapanyagot vásárol egy termelőtől, vagy ha a webshop termékkészletébe emeli egy gyártó termékét továbbértékesítés céljából. A B2B szolgáltatások tranzakciójára is vonatkozhat, amikor a termék-előállítás folyamatában egy részfeladat kiszervezésre kerül.

Legegyszerűbben megfogalmazva a B2B általában a gyártó és a kereskedő vagy a nagykereskedő és a kiskereskedő közti ügyletet takarja. Két cég üzlete egymás között.

Mi a B2C jelentése?

A B2C a fogyasztó felé történő értékesítést jelöli, az angol business to consumer kifejezés rövidítése. A legegyszerűbb példa a B2C ügyletre, amikor egy látogató terméket vásárol egy boltban vagy webáruházban. A tranzakció során a felhasználói, vásárlói oldal nem egy üzleti partner, hanem egy egyszeri vagy visszatérő fogyasztó.

A B2C jellemzően a kereskedő és a fogyasztó, végfelhasználó közötti tranzakciók jelölése. Klasszikusan egy cégtől vásárol egy magánszemély.

B2B és B2C: miben különböznek egymástól?

Hely az ellátási láncban

Az ellátási láncban máshol helyezkednek el a B2B és a B2C ügyletek: a B2B mindig megelőzi időben a B2C ügyleteket. A B2B a termékek előállítása során jellemző, egy termék létrejöttéig több B2B ügyletre van szüksége egy vállalkozásnak: alapanyagokat és szolgáltatásokat vásárol, hogy elkészítse a késztermékét. A termék értékesítése már egyetlen B2C tranzakció a fogyasztó felé.

A B2C az ellátási lánc utolsó eleme.

Egyensúly vagy asszimmetria

Nagyon fontos különbség a felek közötti egyensúly vagy asszimmetria jelenléte, erre vezethető vissza több eltérés is a B2B és a B2C üzletek között. A B2B esetében gyakori az azonos súlyú és lehetőségű partnerek együttműködése, míg a B2C általában aszimmetrikus üzleti kapcsolat.

A B2B ügyletek során a tranzakciót megelőzően egyenlő partnerek között indul tárgyalás, azonos mennyiségű információval rendelkezhetnek, érdekérvényesítő képességük hasonló. Az üzlet feltételeit közösen alakítják ki. A B2C esetében aszimmetrikus a felállás, az értékesítő félnek nagyobb gazdasági ereje, információs többlete és ezeken alapuló hatékonyabb érdekérvényesítő képessége van. A vásárló vagy elfogadja az értékesítő feltételeit, vagy nem, de közvetlenül nem alakítja azokat.

Az üzleti kapcsolat hosszúsága

A B2B üzletek megállapodásokon, részletes és a felek szükségletei szerint alakítható szerződéseken nyugszanak. Jellemzően hosszú távú, folyamatos kapcsolatot jelent a felek között. A B2C egyszerű, gyors és azonnal ügylet, amit nem előz meg tárgyalás és nem kötött részletes feltételekhez és hosszabb együttműködéshez.

A befektetés igénye

A B2B üzletek sokszor előzetes befektetést igényelnek a felektől: ki kell építeni valamilyen infrastruktúrát vagy bővíteni szükséges kapacitásokat. B2C üzleteknél a vásárló részéről nem szükséges előzetes befektetés az üzlet lebonyolításához.

A fentiekből következően a B2B üzletek általában lassúak, a döntés heteket vagy hónapokat is igénybe vehet, a teljesítés és a fizetés sem azonnal következik be. A B2C üzleteknél a vásárlói döntés gyors, maximum órákat vagy napokat vesz igénybe, jellemzően a teljesítés és a fizetés is azonnali. A B2B ritkább, de nagyobb értékű pénzügyi tranzakciókat, míg a B2C sűrűbb, de egyenként általában kisebb értékű tranzakciókat jelent.

A felek célja

A B2B tranzakcióknál mindkét fél végső célja a gazdasági haszonszerzés, így az üzlet mozgatója a gazdasági szükséglet. A B2C tranzakcióknál csak az egyik fél célja a gazdasági haszonszerzés, míg a vásárló igényét, vágyát, elvárását szeretné kielégíteni. Itt is megmutatkozik tehát az aszimmetria a B2C ügyleteknél: más a felek célja.

A cégek hírnevét a B2B ügyleteknél a korábbi üzleti és személyes kapcsolatok és a vállalkozás gazdasági adatai alapozzák meg. A B2C esetében a média szerepe kiemelkedő a cég megítélését illetően.

Milyen stratégiai különbségek vannak a B2B és a B2C között?

A B2B és a B2C ügyletek jelentősen eltérnek egymástól, ezen különbségek hatással vannak a tranzakciókhoz kapcsolódó tevékenységekre is. Tervezési és stratégiai szinten is máshogy szükséges a két modellhez hozzáállnunk. Vegyük sorra a legfontosabb területeket, ahol az eltérés érezteti hatását.

Branding

A B2B üzletek alapja a bizalom, a kiegyensúlyozottság, a kiszámíthatóság, a megbízhatóság, a stabilitás. A cég megjelenésében, kommunikációjában ezen értékeket kell bemutatnia, nem szükséges egyetlen üzenetbe sűrítve eladnia termékét.

A B2C esetében fontosabb a figyelemfelhíváson alapuló branding. A döntés kevés információn alapul és gyors, így nincs több alkalom a vásárló meggyőzésére. A figyelem megragadása és a minél gyorsabb vásárlásra ösztönzés a cél.

Termék

A B2B esetében a termék maga, annak tulajdonságai fontosak és egy olyan csomagolás, ami megkönnyíti a későbbi felhasználást, tárolást és értékesítést partnerünk számára.

A B2C esetében termékünknek vonzónak kell lennie, megoldást kell kínálnia a vásárló problémájára, ki kell szolgálnia vásárló elvárásait és vágyait.

A termék megjelenése és csomagolása egy általános és nem egy specifikus partneri elvárásnak felel meg.

Árazás

A B2B ügyletek esetében nagykereskedelmi árak jellemzőek, miután a termékek nagyobb tételben kerülnek értékesítésre. A B2C esetében klasszikus kiskereskedelmi árakat kell alkalmaznunk.

Vásárlói döntés

A B2B esetében racionális, gazdasági adatokon nyugvó vásárlói döntés jellemző. A döntés meghozatalában többnyire egy kisebb döntéshozói csoport vesz részt. A B2C vásárlói döntése érzelmeken, elvárásokon és nem feltétlenül gazdasági hasznosságon alapul. A döntést jellemzően gyorsan és egy személy hozza meg.

Megtérülés

A B2B üzlet során a megtérülés kiemelkedő fontosságú, így érdemes ezt esettanulmánnyal, konkrét példával bemutatni. A döntés alapja a gazdasági hasznosság, ha a ROI kedvezőtlen, nem lesz üzlet.

A B2C tranzakcióknál a vásárlás élménye és a termék okozta öröm a döntő, a megtérülés nem feltétlenül számszerűsíthető.

Értékesítési csatornák

A B2B specializált, célzott csatornákat használ, közvetlen ajánlatokkal üzleti fórumokon való részvételekkel.

A B2B tehát nem a mennyiségre, hanem a lehető legpontosabb célközönség meghatározására koncentrál. A B2C ugyanakkor jóval nagyobb, szélesebb célközönséget próbál meg lefedni és tömegeket elérő csatornákon eljutni hozzájuk.

Kommunikáció

A B2B esetében a személyes üzleti kapcsolat elengedhetetlen a bizalom kiépítéséhez és fenntartásához. A B2C ügyletekhez egy felkészült, ugyanakkor vezetői részvételt nem igénylő ügyfélszolgálat fenntartása indokolt.

Mit kell tudnia egy webshop üzemelőjének a B2B és a B2C közötti különbségekről?

Minden webáruház folytat B2B tevékenységet, hiszen termékkészletét vagy termékének előállításához szükséges alapanyagokat és szolgáltatásokat vásárolni fog.

A B2B tranzakciók logikájának, vezérelveinek és céljainak ismerete nélkül versenyhátrányt fogunk elszenvedni a tárgyalóasztalnál.

A legtöbb, de nem minden webáruház B2C üzleteket is fog kötni terméke értékesítése során. Egy webáruház sikerességének legalapvetőbb vonása, hogy ismeri és képes elérni célközönségét.

A fentiekben láthattuk, hogy számottevően eltérő stratégiára van szükség, ha a célközönséget egyéni vásárlók (B2C) vagy termékünket feldolgozó, vagy további értékesítésre szánó kereskedők (B2B) alkotják. A webáruház üzleti és marketing tervére így kiemelkedő hatást kell gyakorolnia, hogy kinek fog értékesíteni.

Amennyiben kiskereskedőként lépünk fel, úgy tisztában kell lennünk a B2C modell alapjaival is, hogy sikeresek lehessünk a piacon.

Látnunk kell, hogy teljesen eltérő logika mellett fog a tranzakcióban részt venni vásárlónk, mint ahogyan mi, vagy éppen partnerünk tette egy B2B ügylet során.

Mit jelent a B2D?

A B2D egy speciális értékesítési forma, amiről azért érdemes szólni, mert szerepe növekszik és a számtalan hasonló rövidítés közepette összekeverhető a többivel.

A B2D az angol business to developer rövidítése, olyan tranzakciót takar, ahol egy vállalat programozók és szoftverfejlesztők felé értékesíti termékét. A B2D közelebb áll a B2B modellhez, mint a B2C-hez.

Ha a világon a gombkészítők lennének a gazdaság meghatározó szereplői, nyilván az ő igényeikhez igazodó értékesítési formáknak lenne külön elnevezése, de napjainkban az informatika az az ágazat, ami a gazdaság minden szereplőjének életében egyre nagyobb jelentőségű. Ráadásul a fejlesztők munkamódszerei és igényei jellemzően eltérnek más szereplőktől így a velük kialakított üzleti tranzakciók sajátosságainak leírására használjuk a B2D elnevezést.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 07. 08.

Mi az omnichannel: működése, előnyei, hátrányai

Hogyan működik egy omnichannel rendszer? Miben különbözik az omnichannel a multichannel stratégiától? Hogyan érinti a marketinget az átállás és kinek éri meg?

Boxy
2024. 07. 01.

Hogyan tompíthatod a webshopodban az infláció hatását?

Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait

Boxy
2024. 06. 24.

A 15 legjobb marketing eszköz webáruházak számára

Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?

Boxy
2024. 05. 27.

Milyen törzsvásárlói rendszerek vannak? Miért fontosak?

Ki a törzsvásárló, miért éri meg kiemelten foglalkozni velük és milyen törzsvásárlói rendszereket használhatunk webshopunkban - ezekre a kérdésekre adjuk meg a választ.

Boxy
2024. 05. 20.

Értékesítési stratégia kialakítása: útmutató webshopok számára

Az értékesítési stratégia egy olyan terv, ami rögzíti feladatainkat és visszajelzést ad azok teljesüléséről. Ezt a megkerülhetetlen dokumentumot mutatjuk be alaposan.

Boxy
2024. 05. 13.

Te elköveted őket? Kezdő e-kereskedők tipikus hibái

Ezeket a hibákat megelőzheted kellő felkészüléssel és a vállalkozást támogató logisztikai szolgáltatások igénybevételével, hogy elkerüld a felesleges kiadásokat.