Boxy
Blog
Áraink

Hogyan csinálj profi Black Friday kampányt?

Oszd meg
Boxy
2023. 10. 03.
Marketing tippek
Tartalomjegyzék
Mikor van 2023-ban a Black Friday?

Black Friday kampány: hogyan kell rá felkészülni és hogyan kell jól csinálni? Mi szükséges egy sikeres Black Friday kampány futtatásához 2023-ban?

Hogyan csinálj profi Black Friday kampányt?

Egyre jobban begyűrűzik hazánkba is az őrületes kedvezményeiről híres Black Friday, ami hatalmas értékesítési csúcsokat produkál. A Black Friday kampány azonban nem a nyereség azonnali besöpréséről szól, hanem a márkánk építéséről és adatbázisunk növeléséről a kritikus év végi értékesítési időszak előtt. Egy jó kampányt nem lehet az utolsó pillanatban kivitelezni, így már most, a felkészülés időszakában összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat.

Mikor van 2023-ban a Black Friday?

A Black Friday (Fekete Péntek) elsősorban Amerikában, de ma már az értékesítést tekintve világviszonylatban is a legjelentősebbek közé tartozó kampányok egyke. Célja a karácsonyi vásárlási időszak látványos megnyitása, rövid ideig tartó, de grandiózus kedvezmények nyújtásával.

A black, azaz fekete, elnevezés az olyan napok állandósult amerikai jelzője, amikor valamilyen tragédia vagy csapás éri az országot. A Black Friday név Philadelphiából származik és a hálaadás utáni boltnyitások során kialakuló vásárlási lázra és ennek következtében fellépő dugókra utalt eredetileg. Ugyan voltak kísérletek a név megváltoztatására, de a Black Friday kampányok bizonyultak a legsikeresebbnek, így ez állandósult.

Miként a név, úgy a dátum is az amerikai hálaadás ünnepéhez kötődik, ami mindig november negyedik csütörtökje. Eredetileg az ünnepnap és a hétvége közötti egyetlen munkanap, a péntek jelentette a Black Friday időpontját. Olyan országokban, ahol a hálaadásnak nincs jelentősége a dátum más november végi péntekre is eshet.

A Black Friday kampány időnként elhúzódik, de ennek nem feltétlenül van pozitív hatása az értékesítésre. Van ahol az egész hétvége az akciós időszak, az e-kereskedelemben a Black Friday-t követő Cyber Monday (Kiber Hétfő) is kitüntetett nap, de egyes kedvezmények akár egy hétig érvényben maradnak.

Magyarországon legtöbbször az eredeti dátumhoz kötődik a Black Friday kampány. 2023-ban ez november 24., ugyanakkor 2024-ben koránt sem ennyire biztos ez a nap, mert a hálaadás nagyon kései dátumra – november 28. – esik, így elképzelhető, hogy az ezt megelőző pénteken jelennek majd meg az akciók.

Reagálj időben: mikor kell nekifogni a Black Friday kampánynak?

Elcsépelten mondhatnánk azt, hogy a Black Friday kampány lezárultával indulhat a következő tervezése. Ez annyiban igaz, hogy a kampányt a friss számok ismeretében érdemes kielemezni és a tanulságokat levonni belőle, ezzel is segítve a következő évi akciót. A gyakorlati készülést nagyjából egy hónappal előtte érdemes megkezdeni, tehát legkésőbb októberben.

Mivel érdemes készülni? Át kell tekinteni a készletet és meghatározni a kampányban résztvevő termékek körét. Meg kell vizsgálni az árrés adta lehetőségeket és gondoskodni kell arról, hogy az akció során valóban kellő mennyiségben legyenek elérhetőek az akciós termékek. Ki kell dolgozni a Black Friday kampány részleteit, amihez érdemes ötletet meríteni – lopni – más vállalkozások sikeres modelljeiből.

Szükség lehet előzetes kommunikációra is, ami felkészíti vásárlóinkat az akcióra. A Black Friday kampány során nagyon fontos a pontos marketing célzás, ha ehhez nincs meg minden ismeretünk célközönségünkről, akkor tehetünk egy próbát. Ehhez marketing ürügyet adhat a kínai eredetű Singles Day, azaz egyedülállók napja, ahol a magányosak, hajadonok, nőtlenek lepik meg magukat ajándékkal, ha már Valentin napon nem teszi ezt meg velük más. Ideális időpontban van a teszthez, 2023-ban november 11., szombatra esik.

Webáruházunkat technikailag is fel kell készíteni a megnövekedett forgalomra. Ezt szolgáltatónk az utolsó pillanatban már nem biztos, hogy meg fogja tudni tenni.

Webshopod van? Így csinálj profi Black Friday kampányt!

Vegyük szépen sorba a Black Friday kampány teendőit. Itt csak egy-egy mondatot írunk erről, de ha már üzemeltetünk webáruházat, akkor pontosan tudjuk, hogy minden mondat mögött munkaórák sokasága állhat.

Első lépés: El kell határozni, hogy részt veszünk-e és ha igen, pontosan milyen akcióval a Black Friday akciókban.

Második lépés: Beszerezzük a szükséges termékeket.

Harmadik lépés: Teszteljük webáruházunk technikai felkészültségét, szükség esetén fejlesztünk.

Negyedik lépés: Meghatározzuk a célközönséget, pontos marketing tervet készítünk.

Ötödik lépés: Felkészítjük az ügyfélszolgálatot a Black Friday napjára.

Hatodik lépés: Megvizsgáljuk a logisztikai háttér felkészültségét, szükség esetén fejlesztünk.

Hetedik lépés: Menedzseljük, hogy az adott napon minden úgy menjen, ahogy elterveztük.

Mindenről lesz még szó egy kicsit bővebben, de az a felsorolásból is látszik, hogy egyáltalán nem túlzás a felkészülésre javasolt idő. Hatékony Black Friday kampány nem egy nap alatt születik.

Hogyan döntsd el, hogy szükséged van-e Black Friday kampányra webshop tulajdonosként?

A hirdetési felületeknek és a marketingeseknek tuti üzlet minden Black Friday kampány. Ahhoz azonban, hogy azt eldöntsük, webáruházunknak megéri-e részt venni benne, több tényezőt kell megvizsgálnunk, legelőször is a Black Friday célját. A Black Friday-nek nem a nyereség közvetlen növelése a fő feladata.

Egy Black Friday kampány tökéletesen alkalmas az ismertség növelésére, a forgalom generálására és az adatbázisunk építésére. Amennyiben ezek kiemelt céljaink között szerepelnek, ne gondolkozzunk sokat, hanem fogjunk bele a kampány tervezésébe. Ilyen lehetőség évente egy van, ragadjuk meg.

Vannak további szempontok is, ezek közül a legfontosabb a piaci szegmens, ahol üzemelünk. Szolgáltatások értékesítése esetén, magas presztízsű ajánlatoknál, más évszakhoz köthető erősen szezonális termékeknél, B2B piacon gyakran nincs érdemi értelme a Black Friday-nek. Ha mégis szeretnénk a hype-ra felülni, akkor valamilyen kreatív eszközzel tegyük: csak ekkor kapható egyedi termékkel, vicces figyelemfelhívó és nem értékesítési célú, esetleg jótékony vagy természetvédelmi kampánnyal csatlakozzunk rá a folyamatra.

A döntés előtt szükséges megvizsgálni versenytársaink hozzáállását a Black Friday kampányokhoz, mert ez kényszerpályára is állíthat minket. Tekintsük át a korábbi Black Friday akcióinkat, ha szükséges változtassunk vagy akár azt a következtetést is levonhatjuk, hogy nekünk ez nem éri meg. Ha nincs olyan termékünk, ahol az árrés megengedné a komolyabb akciót, akkor ismét csak a kreatív megoldások jöhetnek szóba. Ha a szükséges technikai vagy logisztikai fejlesztéseket nem tudjuk elvégezni, szintén érdemes elengedni a kampány ötletét.

Miért érdemes egyedi landing page-t készíteni a Black Friday-ra?

A Black Friday kampányt érdemes teljesen elválasztani hagyományos akcióinktól. Ehhez kínál remek lehetőséget egy teljesen egyedi landing page készítése. Az így készített oldal az akcióra fókuszált, tisztább kommunikációt tesz lehetővé és nem zavarja meg a mindennapi működését eredeti fogadó lapunknak. Könnyebb a hirdetéseket optimalizálni. Az egyedi landing page-zsel együtt a webáruház érintett része az akció idejére külön szerverre is kerülhet, ezzel is megosztva a várható megnövekedett terhelést.

Az egyedi landing page minden esetben tartalmazza a Black Friday kampány üzenetét, az akció szabályait, mértékét és idejét. Ha plusz kapacitásokat nyitottunk az ügyfélszolgálaton – máskor nem üzemelő csatornák, hosszabb nyitva tartás – akkor azt is tüntessük itt fel.

Mire figyelj az árszabásnál, ha Black Friday kampányra készülsz?

A szokásos éves akció nem működik Black Friday ajánlatként. Olyan akció szükséges, amire mindenki felkapja a fejét. Mindezt úgy kell megvalósítani, hogy ne okozzunk magunknak veszteséget, vagy annak mértéke elfogadható legyen. Nem csak arról van ugyanis szó, hogy az árrésünk kisebb lesz, ezáltal csökken vagy eltűnik profitunk, de a megnövekedett internetes zaj miatt marketing költségeink is megugranak és akár technikai fejlesztésekre is szükségünk lehet.

Egy rosszul meghatározott árral lehet, hogy nagyon vonzóak leszünk, hatalmasra duzzad adatbázisunk, – részben olyan vásárlókkal, akik normál körülmények között biztosan nem vásárolnak majd tőlünk – de olyan jelentős anyagi veszteséget termelünk, amit nehezen tudunk majd kiheverni és örülni fogunk minden visszárunak.

Abban az esetben, ha az árral nem tudunk versenyezni, de az akcióban mindenképpen részt kívánunk venni, akkor teljesen egyedi ajánlatokkal (egyedi kampánytermékek, fekete termékek), ajándékokkal, később használható kuponokkal készülhetünk.

Milyen technikai előkészületek szükségesek egy sikeres Black Friday kampányhoz?

Mindenképpen teszteljük oldalunk betöltésének sebességét és ellenőrizzük szerverünk kapacitásának határait. Készüljünk arra, hogy Black Friday napján akár ötszörös, néha akár hússzoros forgalomnövekedés is tapasztalható. Kellemetlen, ha a legfontosabb napon összeomlik rendszerünk és azért veszítünk vásárlókat – akik minden bizonnyal a konkurenciához áramolnak – mert technikailag nem bírja webáruházunk a terhelést.

Az igénybe vett további számítástechnikai és online platformok kapacitásproblémáira is fel kell készülnünk. Egy-egy hirdetés engedélyezése, megjelenése a szokásos néhány percről akár órákra vagy napokra is nőhet. A levelezőrendszerek szerverei sem mindig tudják időben teljesíteni a végtelen sok hírlevél kiküldését. A levelezőrendszer kapacitásproblémái akár ügyfélszolgálatunk működési hatékonyságára is hatással lehetnek.

Legyen B terv arra az esetre, ha éppen nem működnek szokásos internet szolgáltatónk.

Mikor és hogyan készülj Google Ads kampánnyal Black Friday-ra?

A Black Friday kampányt érdemes néhány nappal korábban kezdeni, de igazán bepörgetni az akció napján kell. Teljesen önálló Black Friday Google Ads kampány indítása ajánlott, amit az erre az alkalomra létrehozott landing pagre szükséges irányítanunk. Az akciós termékek kulcsszavai és a black friday kifejezést a módosított általános egyezés beállítással futtassuk, mindeközben az eredeti kampányból ki kell zárni a black és friday szavakat.

Kampányunk láthatósága szempontjából ez a legfontosabb, így ha nem vagyunk 100%-ig magabiztosak a Google Ads terén, forduljunk szakemberhez.

Hogyan pörgesd fel a vásárlást a Black Friday idején?

A minden kommunikációs csatornán ömlő Black Friday kampányba nekünk is be kell szállnunk: jól célzott Google Ads hirdetések, hírlevél, posztok és történetek a közösségi médiában. Ha célközönségünk elérése szempontjából releváns, akkor offline kampányelemek is megfontolandók.

Black Friday napján sem pihenhetünk. Érdemes a marketing legalapvetőbb eszközeit használnunk: az időnyomást és a valamiből való kimaradástól való félelmet. Ehhez teljesen alkalmas egy visszaszámláló elhelyezése az oldalon vagy akár egyes akciók mértékének folyamatos csökkentése: reggel még lehet 60% a kedvezmény, ami minden órával szépen csökken.

Az időnyomást más is fogja alkalmazni, így a vásárlók gyors döntéseket hoznak. Ehhez azonban az is kell, hogy a gyors döntésekben támogassuk őket. Minél több szükséges információt jelenítsünk meg a honlapon, de növeljük az ügyfélszolgálat elérhetőségét és kapacitását is. Egy-egy gyors – itt percekről és nem órákról beszélünk – és precíz válasszal vásárlókat nyerhetünk.

Két iskola létezik a Black Friday kampányokkal kapcsolatban. Az egyik a minél egyszerűbb és kihagyhatatlanabb ajánlatra esküszik, ami azonnal letaglózza a látogatót, a másik inkább játszik a vevővel. Az elsőre egyszerű a recept: valamit pofátlanul olcsón kell adnunk. A második kedvezmények kombinálásával, a honlapon elrejtett vagy a vásárlások után kapott újabb és újabb kedvezményre jogosító kuponokkal veszi rá egyre több vásárlásra a fogyasztót. Itt még akár az átruházhatóság is jól jöhet, hiszen újabb vásárlói adatokhoz juthatunk.

Ha már vásárlói adatok: érdemes megpendíteni, hogy egyes kedvezmények csak a feliratkozóknak érhetőek el vagy ők értesülnek a nap folyamán változó akciókról elsőként. Bármilyen trükköt bevethetünk a feliratkozási kedv növelésére: végső soron ezért van az egész kampány.

Már részben utaltunk rá, de hamarosan jobban kibontjuk: a Black Friday kampány központi eleme lehet egy happy hour vagy egy extra kuponos akció is.

Ha pedig még pénzt is akarunk keresni, akkor készüljünk az akciós termékekhez kapcsolódó cross-sell és upsell ajánlatokkal, amiken kisebb akció is elfogadott, azaz lehet rajta értelmezhető hasznunk és ugyan kevesebben fogják őket választani, de sokkal többen annál, mint amennyien egy átlagos napon tennék.

Miért és hogyan csinálj Happy Hourt a Black Friday napján?

Az egyébként is legforgalmasabb időszakban érdemes egy Happy Hour akciót is tartani. Ennek az akciónak még nagyobbnak kell lennie, mint a nap folyamán elérhető többi ajánlatnak. Újabb forgalomnövekedést okoz és a legforgalmasabb időpontban tudunk fejtörést okozni a konkurenciának, miközben saját látogatóink időnyomás alatt döntenek.

A Happy Hour nagyon fontos eleme, hogy nem szabad előzetesen hirdetni, lehetőleg utalni sem rá. Ha ugyanis hirdetjük, az letöri a forgalmat a nap további részében, mivel mindenki a még nagyobb kedvezményre vár.

Hogyan pörgesd fel ajándék kuponokkal a Black Friday-t?

A kupon remekül használható eszköz Black Friday kampányok során is. Az azonnali aktiválás mellett számtalan olyan előnnyel rendelkezhetnek, amit felhasználhatunk ilyenkor is. Itt most csak néhány ötletet szeretnénk felvillantani, hogyan vehetjük hasznát a kuponoknak Black Friday-kor is.

A Black Friday alkalmával felhasználható kupont adhatunk előzetes regisztráció vagy feliratkozás esetén is, amivel már eleve megszerezzük leendő vásárlóink kapcsolattartási adatait, ráadásul a forgalom mértékére is következtethetünk a konkrét ajánlatok elkészítése előtt. Az előzetesen kiadott kuponok akár személyre is szabhatóak: azon törzsvásárlóink akik nagyobb értékben vásároltak korábban tőlünk, lehetnek jogosultak nagyobb kedvezményre.

A Black Friday napján is adhatunk ki kuponokat, itt két klasszikus felhasználási lehetőséget érdemes kiemelni: az olyan kupont, ami az adott napon használható fel bárkinek és az olyat, ami későbbi visszatérésre ösztönöz. Az előbbi lényege, hogy a kupon átruházásával olyan vásárlót is elérhetünk, akit egyébként nem, így vásárlóink végzik el nekünk az újabb vásárló megszerzésének nehéz munkáját. A második esetben a visszatérést és a vásárlás későbbi időpontra halasztását tudjuk elérni. A kedvezményt senki nem szereti veszni hagyni, márpedig akkor már más árakból jár majd a kedvezmény és nem is fogja annyi marketing költség terhelni a terméket.

Végül érdemes még szólni a partneri együttműködések lehetőségéről: ekkor a nálunk történő vásárlásért olyan kupont adunk, ami partnerünknél használható fel, mindeközben ez fordítva is így történik.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 07. 08.

Mi az omnichannel: működése, előnyei, hátrányai

Hogyan működik egy omnichannel rendszer? Miben különbözik az omnichannel a multichannel stratégiától? Hogyan érinti a marketinget az átállás és kinek éri meg?

Boxy
2024. 07. 01.

Hogyan tompíthatod a webshopodban az infláció hatását?

Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait

Boxy
2024. 06. 24.

A 15 legjobb marketing eszköz webáruházak számára

Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?

Boxy
2024. 05. 27.

Milyen törzsvásárlói rendszerek vannak? Miért fontosak?

Ki a törzsvásárló, miért éri meg kiemelten foglalkozni velük és milyen törzsvásárlói rendszereket használhatunk webshopunkban - ezekre a kérdésekre adjuk meg a választ.

Boxy
2024. 05. 20.

Értékesítési stratégia kialakítása: útmutató webshopok számára

Az értékesítési stratégia egy olyan terv, ami rögzíti feladatainkat és visszajelzést ad azok teljesüléséről. Ezt a megkerülhetetlen dokumentumot mutatjuk be alaposan.

Boxy
2024. 05. 13.

Te elköveted őket? Kezdő e-kereskedők tipikus hibái

Ezeket a hibákat megelőzheted kellő felkészüléssel és a vállalkozást támogató logisztikai szolgáltatások igénybevételével, hogy elkerüld a felesleges kiadásokat.