Egy saját webáruház vonzó bevételi forrást jelenthet, amely a kezdetekben akár mellékállásban is végezhető. Azonban, mint minden vállalkozás, egy webshop indítása és üzemeltetése is költségekkel jár.
Ebben a cikkben sorra vesszük és részletezzük, milyen tételekre kell számítani, ha e-kereskedelemmel szeretnénk foglalkozni.
Vállalkozás indítása
Webáruházat egyéni vállalkozóként és cég formájában is üzemeltethetünk, de valamilyen vállalkozási formát mindenképp választani kell, aminek megfelelően adókat és járulékokat kell fizetni. Ezek pontos összege függ többek között az adózási formától, a meglévő munkaviszonytól és később már a webshop forgalmától is. Számoljunk 30-70 ezer forint/hó költséggel, de fontos megjegyeznünk, hogy szükséged lesz egy profi könyvelőre is, aki segít eligazodni a sokszor bonyolult adózási rendszerben.
Könyvelő
Ezzel el is érkeztünk a következő költséghez: a könyvelőhöz. Egy jó szakember kulcsszerepet játszik egy webshop sikerében. Nemcsak a jogszabályok betartásában segít, de hozzájárul a pénzügyi stabilitáshoz és a hatékony működéshez. Az e-kereskedelemben is elengedhetetlen a pontos könyvelés, a kiadások elemzése, a hazai és uniós szabályoknak való megfelelés. A jól vezetett könyvelés minimalizálhatja a NAV-bírságok és ellenőrzések kockázatát is. Tehát a könyvelőre érdemes stratégiai partnerként tekinteni, nem csak kötelező kiadásként. Bár a havi díj több tényezőtől függ (pl. cégforma, alkalmazottak száma, havi bevétel és számlaforgalom), egyéni vállalkozóként 20-50 ezer forint/hó, Kft-ként pedig legalább 80 ezer forint/hó kiadással tervezzünk.
Domain és tárhely
Egy jól hangzó és a webshopunknak megfelelő domain-t érdemes minél előbb lefoglalni. A webshop működéséhez tárhelyre és SSL tanúsítványra is szükségünk lesz. Míg utóbbi általában egy egyszeri 8-10 ezer forintos költség, addig a domain évente nagyjából 10 ezer forint, a tárhely pedig havonta akár 10-40 ezer forint is lehet.
Webshop motor
Egy megbízható weboldal vagy webáruház motor gondtalan működést és kiváló ügyfélélményt biztosít vásárlóink számára. Bár sokan választják a lehető legolcsóbb megoldásokat vagy saját fejlesztést programoztatnak szakemberrel, az egyik leggyakoribb megoldás még is a webshop motor bérlésre. Ma már ezek is magas szintű személyre szabhatóságot biztosítanak, hasznos beépített funkcióval rendelkeznek és folyamatosan frissülnek a változó jogszabályoknak megfelelően. A havidíj mértéke nagyban függ a szolgáltatótól és a választott előfizetéstől (pl. van-e szükségünk prémium funkciókra vagy mennyi terméket fogunk árusítani). Nagyjából 5-30 ezer forint közötti összeggel érdemes számolni.
Termékek és gyártás
Ezek a költségek rendkívül egyediek, ugyanakkor elengedhetetlen tételek, melyek meghatározzák a gazdaságosságunkat. Érdemes figyelnünk arra, hogy a gyártásnak vagy beszerzésnek a költsége nem lehet annyira magas, hogy ne tudjuk haszonnal értékesíteni.
Raktározás és logisztika
Webáruházanként nagyon eltérő logisztikai költségekkel tudunk számolni. A raktározás helyigényes tevékenység, a készletkezeléshez és csomagoláshoz pedig idővel extra munkaerőre is szükségünk lehet. Kezdő webáruház tulajdonosként is érdemes felmérni a kiszervezett logisztika lehetőségeit, mellyel költségcsökkentést is realizálhatunk. Egy fulfillment szolgáltató ráadásul az összes releváns csomaglogisztikai céggel kapcsolatban áll, így vásárlóink számára széles szállítási lehetőséget kínálhatunk.
Pénzügyi szolgáltatások
Magyarországon az utánvét mondhatni elengedhetetlen. Habár az online bankkártyás tranzakciós lehetőségek népszerűsége javuló tendenciát mutat, még mindig a kézbesítéskor történő fizetést tartják a legtöbben a legbiztonságosabbnak. Induló webshopként valószínűleg muszáj lesz ezt a szolgáltatást elérhetővé tenni. Mind a COD (cash-on-delivery), mind a bankkártyás fizetés jelentős költségekkel jár, mely függ a szolgáltatótól és a forgalomtól is. Érdemes havonta legalább 5-10 ezer forinttal kalkulálni.
Számlázás
Hogy a magyar jogszabályoknak megfeleljünk, mindenképp egy NAV-val is összeköttetésben álló számlázó programra lesz szükségünk. A kezdetekben akár az ingyenes verziók is megfelelőek lehetnek, de ha folyamatainkat szeretnénk automatizálni és hatékonyabbá tenni, valószínűleg nagyobb csomagra kell majd váltanunk. A megbízhatóság nagyon fontos a számlázó program kiválasztásánál is, nem érdemes rajta spórolni. 2-3 ezer forint/hó költség alatt nem fogjuk megúszni.
Marketing
Szintén az egyik legnehezebben definiálható és kalkulálható költség, hiszen abszolút a rá szánt keretünktől és lehetőségeinktől függ, mennyit tudunk ráfordítani. Legyen bármilyen jó a termékünk, bármilyen felhasználóbarát a webshopunk vagy bármilyen professzionális a szolgáltatásunk, ha a célközönségünk nem tud róla. A marketing sikere sokszor a tudáson múlik – éppen ezért saját magunk edukációjára is gondolnunk kell, ha hosszútávon sikeresek szeretnénk lenni. Ehhez rengeteg időre lesz szükségünk, amit például a logisztika kiszervezésével szabadíthatunk fel.
Fogyasztóvédelmi szolgáltatások
A webshopunk indulásának pillanatától rendelkeznie kell olyan kötelező dokumentumokkal, mint az ÁSZF (Általános Szerződési Feltételek) vagy az Adatkezelési tájékoztató. Ezeket ugyan magunk is elkészíthetjük, de érdemes szakértőre bízni, akik a törvényi változásoknak megfelelően folyamatosan frissítik őket. Ennek költsége évi 25-30 ezer forint is lehet.
A webshop indítása tehát több havi vagy éves fix kiadással jár. Éppen ezért nem elég egy jó ötlet, elengedhetetlen hozzá egy üzleti- és költségterv is. Amennyiben a logisztikával kapcsolatban lenne szükséged tanácsadásra, bátran vedd fel velünk a kapcsolatot!