Megjelent a PwC legfrissebb Digitális Kereskedelmi Körképe a DKSZ (Digitális Kereskedelmi Szövetség) közreműködésével. A magyar e-kereskedelmi piac 2024-ben jelentős átalakuláson ment keresztül, melynek fő mozgatórugója az importkereskedelem előretörése.
Ez a változás a logisztikai szektorra is komoly hatással van, hiszen a vállalkozásoknak, e-kereskedelmi szereplőknek új kihívásokhoz kell alkalmazkodniuk.
Kihívásokat teremtő globális versenytársak
2024-ben a teljes magyar e-kereskedelmi forgalom elérte az 1920 milliárd forintot. Ennek 17%-át, azaz mintegy 330 milliárd forintot az importkereskedelem tett ki. Ennek az összegnek jelentős részét, a mára Magyarország legnagyobb webáruházává előlépett Temu-nál költötték el az online vásárlók.
A legnagyobb kihívást a kínai óriások tekintetében már nemcsak az alacsony árak jelentik, hanem a gyors szállítás, egyszerű termékvisszaküldés és a folyamatosan elérhető ügyfélszolgálat is – ezáltal a magasabb vásárlói elvárásokat teljesíteni tudó nemzetközi kompetitorokkal szemben egyre kevesebb fegyver marad a magyar webshopok kezében.
„A magyar e-kereskedőknek technológiai fejlesztésekre, innovatív adatalapú stratégiákra és fokozott marketingtevékenységre van szükségük versenyképességük megőrzése érdekében. A logisztikai szektorban ez azt jelenti, hogy hazai fulfillment szolgáltatóként továbbra is gyors, hatékony és biztonságos megoldásokat kell kínálnunk, hogy ügyfeleink lépést tarthassanak a nemzetközi versenytársakkal.” foglalja össze Guóth Patrik (Chief Marketing & Sales Officer, Boxy Logisztikai Zrt.).
Tehát továbbra is az ügyfélélmény magasabb szintre emelése marad a legfontosabb eszköz a hazai e-kereskedelmi szereplők számára. Ehhez hozzátartoznak a személyre szabott hirdetések, a releváns kommunikáció, a megkérdőjelezhetetlen termékminőség mellett a kiemelkedő UX élmény, a gyorsabb és rugalmasabb szállítás és a vásárlást követő kapcsolattartás is.
A PwC-DKSZ Digitális Kereskedelmi Körkép kutatása szerint a magyar webáruházak 11%-a értékelte saját logisztikai megoldásainak minőségét átlagosnak, 59% jónak és csupán 31% kiválónak. A logisztikai folyamatok és különösen a kiszállítás lehetőségei, ideje, rugalmassága az ügyfélélményt jelentősen befolyásoló tényezők.
Logisztikai hibák a kosárelhagyások hátterében
Minden e-kereskedő számára folyamatos optimalizálási lehetőséget jelent a kosárelhagyás és annak okainak feltárása. A PwC-DKSZ jelentése szerint a befejezetlen rendelésleadás hátterében gyakran áll logisztikai probléma. Az online vásárlók több, mint 61%-a azért hagyta a kosárban a termékeket mert túl magasnak találta a szállítási költséget. Kimagasló százalékban maradt befejezetlen a rendelésleadás a túl hosszú vagy nem egyértelmű szállítási idő illetve a preferált szállítási mód elérhetetlensége miatt.
Amíg a kutatás szerint a legtöbb webáruház csak három átvételi és kiszállítási opciót kínál, egy olyan fulfillment szolgáltató igénybevételével, mint a Boxy, egyetlen szerződéssel az összes releváns, magyarországi csomaglogisztikai futárszolgálat kínálata elérhetővé válik. Ezzel a webáruházak páratlan rugalmasságot és több, mint 12 500 fixpont elérését biztosíthatják vásárlóik részére.
Kiszervezett logisztika az e-kereskedelmi trendek támogatására
Mik 2025 meghatározó trendjei és hogyan tudja őket hatékonyan támogatni a logisztika kiszervezése? A PwC-DKSZ Digitális Kereskedelmi Körkép több hosszútávú trendet is meghatároz, melyből az alábbiakat különösen fontosnak tartjuk:
Cross-border
A növekedés egyik leghatékonyabb eszköze az új piacok felé nyitás. Ehhez a piacspecifikus marketingstratégia kidolgozása mellett a nemzetközi szállítási megoldások és a logisztika fejlesztése is nélkülözhetetlen. A logisztika kiszervezésével egyszerűsödnek ezek a folyamatok. Egy fulfillment szolgáltató nemzetközi szállítást végző partnerekkel is kapcsolatban áll, így a logisztikai akadályok elhárulnak az export értékesítés előtt.
Fix pontos csomagátvétel
2024 novemberére, egy év alatt több, mint 3700 csomagautomatával bővült a magyarországi hálózat, ezzel nyolc szolgáltató által közel 8500 automata érhető el. A fix pontos átvétel népszerűsége töretlenül növekszik, hiszen kényelmes és rugalmas átvételt biztosít a vásárlók számára.
Fenntarthatóság
A környezetvédelem egyre fontosabb szempont a fogyasztóknak és az e-kereskedőknek is. A webáruházaknak elkerülhetetlenül nyitniuk kell a fenntartható csomagolási technológiák és alapanyagok felé is. A Boxy például saját térkitöltőt készít a használt, csomagküldésre alkalmatlan kartondobozokból, csökkentve a felesleges hulladék mennyiségét.
Összegzés
A PwC-DKSZ Digitális Kereskedelmi Körkép rámutat, hogy a magyar e-kereskedelemben megfigyelhető dinamikus változások jelentősen befolyásolják a logisztikai szektor felé támasztott igényeket is. Az importkereskedelem térnyerése, a vásárlói szokások átalakulása és a technológiai innovációk mind olyan tényezők, amire egy fulfillment szolgáltatónak gyorsan kell tudnia reagálni. A folyamatosan fejlődő környezetben biztonságos alapot nyújtanak az olyan automatizált és robotizált folyamatok, melyek a Boxy működésének mindennapi részét képezik.