Boxy
Blog
Áraink

EBITDA számítása: miért jó tisztában lenni ezzel webshop tulajdonosként?

Oszd meg
Boxy
2024. 01. 29.
E-kereskedelem
Sikeres vállalkozás
Tartalomjegyzék
EBITDA számítása: mit jelent az EBITDA?

EBITDA számítása: mit jelent és mikor hasznos? Miért lehet fontos az EBITDA számítása webshop tulajdonosként? Mi az az EV/EBITDA ráta és mire való?

Az EBITDA egy számviteli fogalom, amivel ritkán találkozunk a hétköznapokban. Megnézzük, hogy történik az EBITDA számítása és megpróbáljuk közérthetővé tenni jelentését. Ha egy webáruház piaci értékét vagy pénzügyi hatékonyságát kívánjuk meghatározni, akkor elkerülhetetlen, hogy elvégezzük ezt a számítást.

EBITDA számítása: mit jelent az EBITDA?

Az EBITDA egy angol mozaikszó, az earnings before interest, taxes, depreciation and amortization rövidítése.

Magyarul annyit tesz, hogy kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény.

Fontos azonban, hogy nem egy hivatalos mérőszámról van szó, nem egy nemzetközileg elfogadott módon számítható, pontos definícióval rendelkező fogalom az EBITDA.

Az EBITDA értelme, hogy pénzügyileg összehasonlíthatóvá tesz cégeket, eltüntetve az adózásból, kamatfizetésből vagy beruházásokból következő különbségeket. Két hasonló pénzügyi eredménnyel záró cég EBITDA mutatója így eltérő lehet, így az egyik befektetésre érdemes lehet, míg a másik nem feltétlenül.

Mi okozza a mutató eltérését?

A cégek adózása különbözhet: eltérő adónemek vonatkoznak rájuk, más-más adózási modellben lehetnek, különböző adóteherrel kell számolni az egyes szakterületeken, vagy olyan adókedvezmények igénybevételére jogosultak, amire más vállalat nem. Az EBITDA ezeket a különbségeket eltünteti.

Előfordulhat, hogy egy vállalkozás pénzügyi eredménye azért látszik kedvezőtlennek, mert magas osztalékot fizetett. Ugyanígy, egy múltbéli nagyobb beruházás nagyobb amortizációja csökkentheti a jelen pénzügyi eredményeit. Ezek befektetői szempontból egyáltalán nem hátrányosak, nem esnek ugyanazon megítélés alá, mintha a bevételek alacsony volta miatt lenne kedvezőtlen az összkép.

Az EBITDA számításával tulajdonképpen a vállalatok működési hatékonyságát tudjuk összevetni.

Az EBITDA számítása úgy történik, hogy az adózás után profithoz hozzáadjuk a kamatfizetés és a kamatbevételek (kamateredmény) különbségét, az adófizetési kötelezettségeinket és az értékcsökkenést.F

Miért lehet fontos az EBITDA számítása webshop tulajdonosként?

Egy kisebb, egyszemélyes webáruház esetén a felépített webshop értékét leginkább azzal lehet meghatározni, hogy mennyi bevétel termelésére alkalmas a felület és milyen a piaci helyzete a webáruháznak. A vevő ezek ismeretében ki tudja számolni, hogy nagyjából milyen megtérülésre számíthat. Nem olyan egyszerű a helyzet, ha a webáruház már jóval nagyobb: több tulajdonosa van és alkalmazottak is dolgoznak a cégnél. Ilyen helyzetben az EBITDA számítása lehet informatív a befektető számára a valós bevételeket illetően.

Az EBITDA számítás természetesen önmagában még nem mutatja meg a webáruház valódi forgalmi értékét, de egyike a legfontosabb tényezőknek.

A többi mutató valamivel puhább, leginkább az üzemeltetéssel és a piaci kilátásokkal kapcsolatos.

Az EBITDA azonban nem csak akkor hasznos, ha el akarjuk adni webáruházunkat. Az EBITDA számítása segít értékelni nyereségünket, a tulajdonosok számára érthetővé és láthatóvá teszi a cég pénzügyi sikerességét. Az EBITDA megmutatja, milyen pénzügy stabilitással rendelkezik a cég, ami segít a pénzügyi és beruházási döntések meghozatalában, az üzleti stratégia kialakításában. A vásárlókon felül a befektetők és hitelezők is kedvelik a mérőszámot.

Mi az az EBITDA margin?

Minden margin mutató egy százalékos arányt takar, klasszikusan azt, hogy a bevétel mekkora mértékéből lesz profit. Tehát ha 100 forint bevételből a tiszta profit 15 forint, akkor ott 15 a profit margin 15%. Hasonló logikával működik az EBITDA margin is: az EBITDA értékét a teljes árbevételhez viszonyítjuk. Mind a profit margin, mind az EBITDA margin fontos mérőszám egy vállalat pénzügyi helyzetének feltárására és más hasonló cégekkel való összevetésére.

Az EBITDA margin használatával a vállalatok termelési és szolgáltatási tevékenységét tudjuk összevetni úgy, hogy már kiküszöböljük a feljebb említett torzító pénzügyi hatásokat.

Ez a mutató elsősorban a társaság operatív hatékonyságára és jövedelmezőségére koncentrál.

Az EBITDA margin adatainak időskálán való követése a vállalat pénzügyi stabilitását, jövedelmezőségének kiszámíthatóságát is megmutatja.

Ki kell azonban emelni, hogy az EBITDA marginnak ugyanaz az előnye, mint hátránya is. Nem veszi figyelembe például a kamatokat vagy az amortizációt, noha ezeknek is jelentős hatásuk lehet a jövedelmezőségre.

Az EBITDA margin elnevezéssel azonos tartalmú kifejezések az EBITDA mérték és az EBITDA ráfordítás is.

Mi a különbség az EBITDA és az EBIT mutató között?

Az EBIT egy nagyon hasonló mutató, de nem szerepel benne az értékcsökkenés és az amortizáció. Itt azért érdemes róla szólnunk, hogy ne keverjük össze a kettőt.

EBIT más pénzügyi mutatók kiszámításának az alapját képezi (például a kamatfedezetét), illetve ellentétben az EBITDA fogalmával, ez egy hivatalosan rögzített metódus alapján számított mutató.

Az EBIT azt is mutatja, hogy a társaság milyen mértékben képes készpénzt termelni, mivel az értékcsökkenés és az amortizáció tényleges készpénzáramlást eredményezhetnek, ezzel szemben az EBITDA nem mutatja meg a készpénztermelés teljes képét.

Mi az az EV/EBITDA ráta?

A ráta elnevezésében az EV az enterprise value rövidítése, ami magyarul vállalati vagy társasági értéket jelent. Ez a mutató alapvetően a vállalkozás méretét mutatja meg, kiszámításának alapja a társaság törzsrészvényeinek, elsőbbségi részvényeinek és kötvényeinek összege, amit a készpénzállománnyal csökkentenek.

Az EV/EBITDA ráta a két mutató összevetése, azt fejezi ki, hogy a társaság méretéhez képest mekkora eredményt tud felmutatni. Az EV/EBITDA rátát általában éves adatokra számítják. Például ha az EV/EBITDA ráta értéke 7, az azt jelenti, hogy a társaság adózás, kamatok és értékcsökkenési leírásoktól mentes eredményének hétszeres a társaság értéke. Ennél a rátánál az számít jónak, ha minél kisebb számot látunk, a 10 körüli vagy alatti számok kedvezőek befektetési szempontból.

Az EV/EBITDA ráta alternatívája a P/E ráta, ami a részvények árához viszonyítja a termelt profitot.

EBITDA számítása: mik az előnyei ennek a módszernek?

Ne aggódjunk, ha még mindig nem minden tekintetben világos az EBITDA számítás módja és pontos értelmezése. Nem véletlenül külön szakma a számvitel és a pénzügyi elemzés. Az ugyanakkor mindenképpen előny, ha legalább nagy vonalakban látjuk, milyen adatok alapján dolgoznak a befektetők. A fent említett mutatók előnyei azok, hogy egy könnyen érthető és összehasonlítható arányként jelennek meg a vállalkozások pénzügyi eredményei. Felületesen, hozzávetőlegesen anélkül is összevethetjük két vállalkozás hatékonyságát, hogy részletesen ismernénk pénzügyi manővereiket és adózási formáikat.

Mik az EBITDA számítás hátrányai?

Az EBITDA használatának több korlátja van. Az első, hogy nem egy hivatalos mutatóról van szó, azaz a kiszámítás módszertana nem feltétlenül azonos mindenkinél. Csak akkor használható összehasonlításra ez a mutató, ha azonos tartalom mellett történt az EBITDA számítása. Az EBITDA csak a jelen helyzetről ad pillanatképet, a jövőre nincs hatással. Ha a körülmények változnak, azokat a társaság nem biztos, hogy jól fogja kezelni.

Az EBITDA adatokat mindig több mutatóval együtt érdemes vizsgálni.

Az EV/EBITDA ráta például tud nagyon kedvező lenni csőd felé robogó társaságok esetén is, hiszen az arányok lehetnek kedvezőek akkor is, ha ezen kívül túl sok pozitív dolog nem is mondható el a vállalatról.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 07. 08.

Mi az omnichannel: működése, előnyei, hátrányai

Hogyan működik egy omnichannel rendszer? Miben különbözik az omnichannel a multichannel stratégiától? Hogyan érinti a marketinget az átállás és kinek éri meg?

Boxy
2024. 07. 01.

Hogyan tompíthatod a webshopodban az infláció hatását?

Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait

Boxy
2024. 06. 24.

A 15 legjobb marketing eszköz webáruházak számára

Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?

Boxy
2024. 05. 27.

Milyen törzsvásárlói rendszerek vannak? Miért fontosak?

Ki a törzsvásárló, miért éri meg kiemelten foglalkozni velük és milyen törzsvásárlói rendszereket használhatunk webshopunkban - ezekre a kérdésekre adjuk meg a választ.

Boxy
2024. 05. 20.

Értékesítési stratégia kialakítása: útmutató webshopok számára

Az értékesítési stratégia egy olyan terv, ami rögzíti feladatainkat és visszajelzést ad azok teljesüléséről. Ezt a megkerülhetetlen dokumentumot mutatjuk be alaposan.

Boxy
2024. 05. 13.

Te elköveted őket? Kezdő e-kereskedők tipikus hibái

Ezeket a hibákat megelőzheted kellő felkészüléssel és a vállalkozást támogató logisztikai szolgáltatások igénybevételével, hogy elkerüld a felesleges kiadásokat.