EBITDA számítása: miért jó tisztában lenni ezzel webshop tulajdonosként?

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2024. 01. 29.
E-kereskedelem
Sikeres vállalkozás
Tartalomjegyzék
EBITDA számítása: mit jelent az EBITDA?

EBITDA számítása: mit jelent és mikor hasznos? Miért lehet fontos az EBITDA számítása webshop tulajdonosként? Mi az az EV/EBITDA ráta és mire való?

Az EBITDA egy számviteli fogalom, amivel ritkán találkozunk a hétköznapokban. Megnézzük, hogy történik az EBITDA számítása és megpróbáljuk közérthetővé tenni jelentését. Ha egy webáruház piaci értékét vagy pénzügyi hatékonyságát kívánjuk meghatározni, akkor elkerülhetetlen, hogy elvégezzük ezt a számítást.

EBITDA számítása: mit jelent az EBITDA?

Az EBITDA egy angol mozaikszó, az earnings before interest, taxes, depreciation and amortization rövidítése.

Magyarul annyit tesz, hogy kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény.

Fontos azonban, hogy nem egy hivatalos mérőszámról van szó, nem egy nemzetközileg elfogadott módon számítható, pontos definícióval rendelkező fogalom az EBITDA.

Az EBITDA értelme, hogy pénzügyileg összehasonlíthatóvá tesz cégeket, eltüntetve az adózásból, kamatfizetésből vagy beruházásokból következő különbségeket. Két hasonló pénzügyi eredménnyel záró cég EBITDA mutatója így eltérő lehet, így az egyik befektetésre érdemes lehet, míg a másik nem feltétlenül.

Mi okozza a mutató eltérését?

A cégek adózása különbözhet: eltérő adónemek vonatkoznak rájuk, más-más adózási modellben lehetnek, különböző adóteherrel kell számolni az egyes szakterületeken, vagy olyan adókedvezmények igénybevételére jogosultak, amire más vállalat nem. Az EBITDA ezeket a különbségeket eltünteti.

Előfordulhat, hogy egy vállalkozás pénzügyi eredménye azért látszik kedvezőtlennek, mert magas osztalékot fizetett. Ugyanígy, egy múltbéli nagyobb beruházás nagyobb amortizációja csökkentheti a jelen pénzügyi eredményeit. Ezek befektetői szempontból egyáltalán nem hátrányosak, nem esnek ugyanazon megítélés alá, mintha a bevételek alacsony volta miatt lenne kedvezőtlen az összkép.

Az EBITDA számításával tulajdonképpen a vállalatok működési hatékonyságát tudjuk összevetni.

Az EBITDA számítása úgy történik, hogy az adózás után profithoz hozzáadjuk a kamatfizetés és a kamatbevételek (kamateredmény) különbségét, az adófizetési kötelezettségeinket és az értékcsökkenést.F

Miért lehet fontos az EBITDA számítása webshop tulajdonosként?

Egy kisebb, egyszemélyes webáruház esetén a felépített webshop értékét leginkább azzal lehet meghatározni, hogy mennyi bevétel termelésére alkalmas a felület és milyen a piaci helyzete a webáruháznak. A vevő ezek ismeretében ki tudja számolni, hogy nagyjából milyen megtérülésre számíthat. Nem olyan egyszerű a helyzet, ha a webáruház már jóval nagyobb: több tulajdonosa van és alkalmazottak is dolgoznak a cégnél. Ilyen helyzetben az EBITDA számítása lehet informatív a befektető számára a valós bevételeket illetően.

Az EBITDA számítás természetesen önmagában még nem mutatja meg a webáruház valódi forgalmi értékét, de egyike a legfontosabb tényezőknek.

A többi mutató valamivel puhább, leginkább az üzemeltetéssel és a piaci kilátásokkal kapcsolatos.

Az EBITDA azonban nem csak akkor hasznos, ha el akarjuk adni webáruházunkat. Az EBITDA számítása segít értékelni nyereségünket, a tulajdonosok számára érthetővé és láthatóvá teszi a cég pénzügyi sikerességét. Az EBITDA megmutatja, milyen pénzügy stabilitással rendelkezik a cég, ami segít a pénzügyi és beruházási döntések meghozatalában, az üzleti stratégia kialakításában. A vásárlókon felül a befektetők és hitelezők is kedvelik a mérőszámot.

Mi az az EBITDA margin?

Minden margin mutató egy százalékos arányt takar, klasszikusan azt, hogy a bevétel mekkora mértékéből lesz profit. Tehát ha 100 forint bevételből a tiszta profit 15 forint, akkor ott 15 a profit margin 15%. Hasonló logikával működik az EBITDA margin is: az EBITDA értékét a teljes árbevételhez viszonyítjuk. Mind a profit margin, mind az EBITDA margin fontos mérőszám egy vállalat pénzügyi helyzetének feltárására és más hasonló cégekkel való összevetésére.

Az EBITDA margin használatával a vállalatok termelési és szolgáltatási tevékenységét tudjuk összevetni úgy, hogy már kiküszöböljük a feljebb említett torzító pénzügyi hatásokat.

Ez a mutató elsősorban a társaság operatív hatékonyságára és jövedelmezőségére koncentrál.

Az EBITDA margin adatainak időskálán való követése a vállalat pénzügyi stabilitását, jövedelmezőségének kiszámíthatóságát is megmutatja.

Ki kell azonban emelni, hogy az EBITDA marginnak ugyanaz az előnye, mint hátránya is. Nem veszi figyelembe például a kamatokat vagy az amortizációt, noha ezeknek is jelentős hatásuk lehet a jövedelmezőségre.

Az EBITDA margin elnevezéssel azonos tartalmú kifejezések az EBITDA mérték és az EBITDA ráfordítás is.

Mi a különbség az EBITDA és az EBIT mutató között?

Az EBIT egy nagyon hasonló mutató, de nem szerepel benne az értékcsökkenés és az amortizáció. Itt azért érdemes róla szólnunk, hogy ne keverjük össze a kettőt.

EBIT más pénzügyi mutatók kiszámításának az alapját képezi (például a kamatfedezetét), illetve ellentétben az EBITDA fogalmával, ez egy hivatalosan rögzített metódus alapján számított mutató.

Az EBIT azt is mutatja, hogy a társaság milyen mértékben képes készpénzt termelni, mivel az értékcsökkenés és az amortizáció tényleges készpénzáramlást eredményezhetnek, ezzel szemben az EBITDA nem mutatja meg a készpénztermelés teljes képét.

Mi az az EV/EBITDA ráta?

A ráta elnevezésében az EV az enterprise value rövidítése, ami magyarul vállalati vagy társasági értéket jelent. Ez a mutató alapvetően a vállalkozás méretét mutatja meg, kiszámításának alapja a társaság törzsrészvényeinek, elsőbbségi részvényeinek és kötvényeinek összege, amit a készpénzállománnyal csökkentenek.

Az EV/EBITDA ráta a két mutató összevetése, azt fejezi ki, hogy a társaság méretéhez képest mekkora eredményt tud felmutatni. Az EV/EBITDA rátát általában éves adatokra számítják. Például ha az EV/EBITDA ráta értéke 7, az azt jelenti, hogy a társaság adózás, kamatok és értékcsökkenési leírásoktól mentes eredményének hétszeres a társaság értéke. Ennél a rátánál az számít jónak, ha minél kisebb számot látunk, a 10 körüli vagy alatti számok kedvezőek befektetési szempontból.

Az EV/EBITDA ráta alternatívája a P/E ráta, ami a részvények árához viszonyítja a termelt profitot.

EBITDA számítása: mik az előnyei ennek a módszernek?

Ne aggódjunk, ha még mindig nem minden tekintetben világos az EBITDA számítás módja és pontos értelmezése. Nem véletlenül külön szakma a számvitel és a pénzügyi elemzés. Az ugyanakkor mindenképpen előny, ha legalább nagy vonalakban látjuk, milyen adatok alapján dolgoznak a befektetők. A fent említett mutatók előnyei azok, hogy egy könnyen érthető és összehasonlítható arányként jelennek meg a vállalkozások pénzügyi eredményei. Felületesen, hozzávetőlegesen anélkül is összevethetjük két vállalkozás hatékonyságát, hogy részletesen ismernénk pénzügyi manővereiket és adózási formáikat.

Mik az EBITDA számítás hátrányai?

Az EBITDA használatának több korlátja van. Az első, hogy nem egy hivatalos mutatóról van szó, azaz a kiszámítás módszertana nem feltétlenül azonos mindenkinél. Csak akkor használható összehasonlításra ez a mutató, ha azonos tartalom mellett történt az EBITDA számítása. Az EBITDA csak a jelen helyzetről ad pillanatképet, a jövőre nincs hatással. Ha a körülmények változnak, azokat a társaság nem biztos, hogy jól fogja kezelni.

Az EBITDA adatokat mindig több mutatóval együtt érdemes vizsgálni.

Az EV/EBITDA ráta például tud nagyon kedvező lenni csőd felé robogó társaságok esetén is, hiszen az arányok lehetnek kedvezőek akkor is, ha ezen kívül túl sok pozitív dolog nem is mondható el a vállalatról.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 17.

Hogyan alakítja át a logisztikát az importkereskedelem?

Megjelent a PwC legfrissebb Digitális Kereskedelmi Körképe a DKSZ (Digitális Kereskedelmi Szövetség) közreműködésével. A magyar e-kereskedelmi piac 2024-ben jelentős átalakuláson ment keresztül, melynek fő mozgatórugója az importkereskedelem előretörése.

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2025. 03. 10.

Terjeszkedés a Távol-Kelet fenyegetése nélkül

Az olyan keleti óriások, mint a Temu, az Aliexpress vagy a Shein, a globális e-kereskedelmi piacokat alacsony áraikkal és széles kínálatukkal rohanták le, különösen Nyugat-Európában és az USA-ban.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 03.

Boxy sajtómegjelenések

A Boxy fulfillment szolgáltató sajtómegjelenései.

Raktári robot
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 24.

Hasznos tudnivalók a webáruház logisztika kapcsán

Előfordulhat, hogy számunkra is vonzó alternatíva az, hogy céget alapítsunk és elindítsuk a saját webshopunkat. Ha azonban így teszünk, akkor van egy olyan terület, amire kiemelt figyelmet kell fordítanunk, ez a webáruház logisztika.

Laptop bevásárlókocsival
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 17.

Hogyan készítsünk webshopot úgy, mint a profik?

Ha az a célunk, hogy fizikai termékek értékesítésével foglalkozzunk, akkor elengedhetetlen, hogy legyen egy oldalunk, ahol megvásárolhatók az árucikkek. Éppen ezért felmerülhet az az égető kérdés, hogy hogyan készítsünk webshopot?

Fáradt irodai dolgozó
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 09.

Hibák, amiket elkövethetünk a webshop üzemeltetés során

Ha fizikai termékek értékesítésével foglalkozunk, akkor fontos, hogy legyen egy jól felépített webáruházunk, ami lehetőséget ad az online vásárlásra. A webshop üzemeltetés azonban nem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre gondolnánk.

Boxy raktárépület
Placeholder imageEverigo
2025. 02. 04.

Miért érdemes fulfillment szolgáltatóval külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem folyamatosan fejlődik, és egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a nemzetközi piacokon való terjeszkedés új bevételi forrásokat és növekedési lehetőségeket kínál.

nő csomagot ad fel
Placeholder imageEverigo
2025. 01. 13.

Népszerű termékkategóriák a környező országokban

A nemzetközi piacra lépés a magyar e-kereskedők számára egyre vonzóbb lehetőség, különösen a környező országokban, ahol a hasonló kulturális háttér és földrajzi közelség előnyt jelenthet. A sikeres exportálás azonban alapos tervezést igényel, különös tekintettel arra, hogy mely termékkategóriák népszerűek az adott célpiacon.

szállító kamion
Placeholder imageBoxy
2025. 01. 06.

A belföldi és nemzetközi szállítás sem jelenthet problémát

Amennyiben webshopot üzemeltetünk és nemcsak itthon, hanem külföldön is meg lehet vásárolni a termékeinket, akkor nagyon fontos, hogy a belföldi és nemzetközi szállítást is gördülékenyen tudjuk biztosítani a vásárlóink számára.