Boxy
Blog
Kapcsolat
Áraink

EKAER bejelentés gyorsan, hatékonyan: 10 tipp

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2023. 06. 16.
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
Mit jelent az EKAER és az EKAER kötelezettség?

EKAER bejelentés: mit jelent? Mikor és kinek kell EKAER bejelentést tennie? Mi a bejelentés módja? Hogyan egyszerűsíthető és gyorsítható?

EKAER bejelentés gyorsan, hatékonyan: 10 tipp

Különféle termékek szállítására rengeteg eltérő szabály vonatkozik és sok kötelező adminisztrációt kell elvégeznünk. Az egyik leggyakoribb feladat az EKAER bejelentés, ami gyakran dupla adminisztrációt, utolsó pillanatos e-mail váltásokat és a bejelentésre kötelezett egyetemleges felelőssége miatt nem kevés stresszt okoz.

Az EKAER bejelentés minden bizonnyal sosem válik kedvelt tevékenységeink egyikévé, de az ügymenet hatékonyságán és gyorsaságán javíthatunk.

Mutatunk 10 tippet, amivel egyszerűbbé válik a feladat.

Mit jelent az EKAER és az EKAER kötelezettség?

Az EKAER vagy EKÁER egy mozaikszó, jelentése Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző Rendszer. Az EKAER-t a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hozta létre az árumozgás megfigyelésére és ellenőrzésére. A rendszerben történő regisztráció célja, hogy a termékek szállításával kapcsolatos visszaélések, ÁFA-csalások száma csökkenjen.

A szállítási adatok előzetes rögzítése, valamint a megtett úttal arányos útdíjfizetési rendszer információinak összevetése lehetővé teszi a NAV számára, hogy kiszűrje azon termékeket, amiket adófizetés nélkül kívánnak forgalomba hozni. Miközben a rendszer védi a tisztességes piaci szereplőket, jelentős terhet is ró rájuk.

Mikor szükséges az EKAER bejelentés?

Az EKAER kötelezettség két irányból is értelmezhető: milyen termékekre szállítására terjed ki a kötelező EKAER bejelentés, illetve kinek szükséges a bejelentést megtenni?

Az EKAER bejelentés az úgynevezett kockázatos termékek szállítása esetén szükséges, legyen szó akár az EU területén megvalósuló importról, exportról vagy olyan belföldi szállításról, ahol nem a közvetlen végfelhasználó részére történő első áfaköteles értékesítés történik. A kockázatos termékek pontos listáját az 51/2014. (XII.31.) NGM rendelet határozza meg. Döntően élelmiszerek, élelmiszeripari alapanyagok, szénhidrogén-termékek, mezőgazdasági segédanyagok, ruházati termékek és faáruk tartoznak ebbe a kategóriába.

A bejelentésre kötelezett személy az Európai Unió más tagállamába történő fuvarozás és a belföldi szállítás esetén a feladó, az Európai Unió tagállamából belföldre irányuló fuvarozás esetén a címzett.

Az EKAER bejelentés elvégzésére a kötelezett személy meghatalmazást adhat, de annak elmaradásáért vagy a bejelentésben szereplő hiba miatt teljes felelősséggel tartozik.

Mi az EKAER bejelentés módja?

A bejelentést a NAV által kezelt EKAER WEB-en szükséges megtenni. A felület használatához ügyfélkapu-hozzáférésre vagy a Központi Azonosítási Ügynök által kínált más azonosítási módra van szükség. A felületen elsődleges felhasználókat (bejelentésre kötelezett és teljes jogú meghatalmazottjai) és másodlagos felhasználókat (korlátozott jogkörrel rendelkezők, de a bejelentésre kötelezett nevében eljárók) is regisztrálhatunk.

Az EKAER bejelentés alkalmával a fuvarral kapcsolatos adatokat kell megadni, bizonyos esetekben van lehetőség egyszerűsített tartalmú bejelentést tenni. Ebben az esetben a bejelentésnek minimum tartalmaznia kell a feladó és a címzett nevét és adószámát, valamint a fuvarozáshoz használt jármű rendszámát.

A bejelentést a fuvarozás megkezdése előtt szükséges megtenni.

EKAER bejelentés: milyen módszerekkel tudjuk gyorsabban, egyszerűbben meglépni?

A fentiekben csak nagyon felületesen érintettük az EKAER bejelentés szabályait, de már ez is elég lehet ahhoz, hogy lássuk: sok helyen lehet hibázni vagy kerülhetünk időrabló folyamatokba. Ahhoz, hogy ne vesztegessük időnket és ne kelljen az adóhatóságnak elkerülhető hibák miatt magyarázkodnunk, érdemes megfogadni néhány tanácsot.

Mutatunk 10 tippet, amivel gyorsabbá, egyszerűbbé és hatékonyabbá tehetjük az EKAER bejelentést:

1.Olvassuk el mit ír a NAV

A NAV hivatalos oldalán az EKAER bejelentéssel kapcsolatban is számtalan információ található. Egyrészt a bejelentés jogi hátterét is megismerhetjük, másrészt segédanyagok is elérhetőek a bejelentés gyakorlati megtételéhez. A „kérdések-válaszok” fül alatt több száz konkrét kérdés megválaszolása is olvasható, amik között valószínűleg akad olyan, ami a saját szállítási tevékenységünkre is iránymutató lehet. Ráadásul ezek a válaszok közérthetőek, nem jogi szövegek és gyakran példával is alátámasztottak.

Kérdezzünk

Ha a rendszer használatával technikai problémánk adódik, az év minden napján, 0-24 hívhatjuk a +36 (1) 250-9599 telefonszámot. Bármilyen adózással kapcsolatos kérdésünkre hétköznap munkaidőben választ kaphatunk az ingyenesen hívható 1819-es telefonszámon.

Kérdéseinket az EKAER rendszerrel kapcsolatban is feltehetjük. A kérdések feltételéhez nem szükséges azonosítani magunkat, így ha a beszélgetés közben derül ki, hogy valamiben hibáztunk, az önmagában nem jár jogkövetkezménnyel.

Csökkentsük a felhasználók mennyiségét

Legyen nagyon egyértelmű, hogy adott vállalkozáson belül kinek a feladata az EKAER bejelentéssel kapcsolatos ügyintézés. Gyakorlatilag bármennyi embert meghatalmazhatunk, akik a nevünkben tehetnek bejelentéseket, de hibázásukért felelősséget a kötelezettnek, nem pedig a meghatalmazottnak kell vállalnia.

Érdemes ezért alacsony számú embernek megadni a teljes körű felhatalmazást az EKAER bejelentés megtételéhez.

Ne csináljunk mindent saját magunk

Látszatra az előző ponttal ellentétes az állítás, de a gyakorlatban nem az. Meghatározott feladatokat korlátozott jogosultsággal szervezzünk ki. Például a kötelezően megadandó rendszám rögzítését a szállítmányozóra bízhatjuk, így nem szükséges járműcsere esetén sem hosszas levelezésbe vagy telefonálásba kezdeni, hogy még az indulás előtt javítva legyen az adat a bejelentésen.

Csak akkor tegyünk bejelentést, ha szükséges

Sokan elfelejtik, hogy az EKAER lényege alapvetően az áfacsalások visszaszorítása és nem a közúti áruszállítás minden tételének követése. Ha valamilyen értékesítés kapcsán nem történik ÁFA fizetési kötelezettség, akkor eleve nem aktuális az egész kérdés.

Számtalan mentesség is van, érdemes őket alaposan elolvasni, értelmezni, szükség esetén a már fent említett helyeken konkrétan rájuk kérdezni.

Előfordulhat, hogy ugyanazon termék szállítása, egyik esetben bejelentés köteles, míg máskor nem, mert mennyisége vagy a szállításhoz használt jármű mérete eltérő. Ha nem kötelező, ne tegyünk bejelentést.

A ránk vonatkozó adatokkal foglalkozzunk

Az EKAER bejelentés folyamán a rendszer több adatot is kérdezhet tőlünk, mint amennyit kötelező kitöltenünk. Sőt, bizonyos mezők kitöltése minden esetben opcionális. Ha magunk töltjük ki a felületet és nem valamilyen szoftverrel importáljuk az adatokat, időt spórolhatunk, ha csak a kötelezőkre koncentrálunk.

Kövessük figyelemmel a törvényi változásokat

Az EKAER szabályozás az elmúlt években többször változott. Legutóbb 2021-ben, amikor több termék kötelező EKAER bejelentése kikerült a rendszerből.

Érdemes folyamatosan nyomon követni, mi, mikor és hogyan változik, mert a hazai jogalkotás mellett európai szabályok is befolyásolhatják kötelező feladatainkat.

Automatizáljunk

Ha az összes tételünk közül a mentességi szabályoknak eleget tevőket ki tudjuk szűrni, már azzal sokat gyorsítottunk az adminisztráción. A piacon több olyan modul is megtalálható, aminek segítségével ez megoldható.

Használjunk olyan vállalatirányítási rendszert, amiben szállítási adatainkat strukturáltan, a NAV rendszeréhez integrálhatóan tudjuk kezelni. Így a kettős adminisztráció helyett néhány kattintással vihetjük át a legfontosabb adatokat az EKAER-be.

A legjobb természetesen az, ha lehetőségünk van a teljes automatizálásra. Ma már léteznek olyan komplex nyilvántartó és irányító programok, amik a más munkafolyamatok során bevitt adatokat feldolgozva észlelik, ha EKAER bejelentés szükséges, elindítják a folyamatot, követik, hogy szükséges-e módosítás, majd a végén le is zárják azt külső beavatkozás nélkül.

Ellenőrizzünk

Ha az automatizálást választjuk, akkor is érdemes néhány esetben ellenőrizni, hogy minden rendben zajlik-e. Adott EKAER szám érvényességét bármikor ellenőrizhetjük a www.ekaer.nav.gov.hu weboldalon.

Legyen precíz a fuvarlevél

Optimális esetben a fuvarlevélben szereplő adatok és az EKAER bejelentés információi tökéletesen fedik egymást. Gyakori azonban, hogy nem teljesen és ez még jóhiszeműség mellett is büntetést vonhat maga után. Ellenőrizzük a rakodási és szállítási címeket és az azokhoz tartozó életszerű útvonalakat.

Győződjünk meg arról, hogy valóban az a jármű szállítja-e a termékeinket, amit lejelentettünk. A javítást ne hagyjuk az utolsó pillanatra, az ellenőrök ugyanis látják, ha az út megkezdése után történik a bejelentés.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 04. 28.

Mit jelent a fulfillment 2025-ben?

A logisztika kiszervezése egyre elterjedtebb választás Magyarországon az e-kereskedők és vállalkozók körében. Miért érdemes a fulfillment szolgáltatás megismerése és milyen trendek határozzák meg a 2025-ös évet?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 04. 21.

Esettanulmány: A stabil fejlődés három kulcsa - a Dermo.hu története

A Dermo.hu webáruház 2023 óta elérhető a bőrápolás szerelmesei számára. Fulfillment partnerükként folyamatosan figyelemmel kísérhetjük a kezdetektől rájuk jellemző dinamikus fejlődést.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 04. 14.

Hogyan kerülhet fel a webshopod a megbízható webáruházak listájára?

Az e-kereskedelemben szinte minden szektorban hatalmas a verseny, így a vásárlók bizalmának megszerzése kulcsfontosságú egy vállalkozás számára.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 31.

Mennyibe kerül egy webshop?

Egy saját webáruház vonzó bevételi forrást jelenthet, amely a kezdetekben akár mellékállásban is végezhető. Azonban, mint minden vállalkozás, egy webshop indítása és üzemeltetése is költségekkel jár.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 24.

Esettanulmány: Időtlen minőség a férfi kozmetikumok között

Az 1902 KRDY márka 2022-ben indult útjára. Alapítója, Koródy Gergő mesterborbély, aki szakmai pályafutásának köszönhetően több, mint 10 év tapasztalatát zárta kozmetikumokba.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 17.

Hogyan alakítja át a logisztikát az importkereskedelem?

Megjelent a PwC legfrissebb Digitális Kereskedelmi Körképe a DKSZ (Digitális Kereskedelmi Szövetség) közreműködésével. A magyar e-kereskedelmi piac 2024-ben jelentős átalakuláson ment keresztül, melynek fő mozgatórugója az importkereskedelem előretörése.

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2025. 03. 10.

Terjeszkedés a Távol-Kelet fenyegetése nélkül

Az olyan keleti óriások, mint a Temu, az Aliexpress vagy a Shein, a globális e-kereskedelmi piacokat alacsony áraikkal és széles kínálatukkal rohanták le, különösen Nyugat-Európában és az USA-ban.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 03.

Boxy sajtómegjelenések

A Boxy fulfillment szolgáltató sajtómegjelenései.

Raktári robot
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 24.

Hasznos tudnivalók a webáruház logisztika kapcsán

Előfordulhat, hogy számunkra is vonzó alternatíva az, hogy céget alapítsunk és elindítsuk a saját webshopunkat. Ha azonban így teszünk, akkor van egy olyan terület, amire kiemelt figyelmet kell fordítanunk, ez a webáruház logisztika.