Boxy
Blog
Áraink

Letölthető webáruház elállási nyilatkozat minta

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2022. 08. 02.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Mi az az elállási jog?

Mi az az elállási nyilatkozat minta? Mit kell róla tudni, miért fontos ez? Hogyan lehet erről mintát letölteni? Mire kell ügyelni?

Mi az az elállási jog?

Az elállási jog az e-kereskedelemben a vevőt megillető lehetőség, amit az online vásárlás folyamán az eladónak biztosítania kell. A vásárló a vásárlást követő 14 napon belül indoklás nélkül felmondhatja a vásárlási szerződést. Az indoklás nélkül kitétel több körülményre is vonatkozik: nem számít, hogy a vásárló átvette-e vagy a kiszállítás közben változtatja meg véleményét, nem számít, hogy milyen okból dönt így és az sem, hogy kibontotta-e, kipróbálta-e a terméket.

Hogyan lehet élni az elállási joggal?

A vásárló feladata, hogy 14 napon belül írásban nyilatkozzon elállási szándékáról és azt eljuttassa az eladóhoz. Az eladónak 14 napja van arra, hogy a termék árát és annak vevőhöz való kiszállításának költségét visszatérítse. A vásárlótól a kereskedőhöz történő visszaküldés költségét az eladó átvállalhatja, de az jog szerint a vásárlót terheli.

Elállási jog: a legfontosabb határidők összefoglalása

Vegyük át még egyszer a határidőket!

Elállási nyilatkozat

A vásárlás pillanatától van a fogyasztónak 14 napja arra, hogy írásban jelezze elállási szándékát a termék megvásárlásától és azt a kereskedőnek elküldje. Tehát a 14 nap nem a kézhezvételtől számítódik, hanem a vásárlástól.

Ugyanígy az eladó feladni köteles az elállási nyilatkozatot ezen időszakon belül, azaz a postára adás határideje a 14. nap, nem a kereskedőhöz kell a 14. napon megérkeznie a nyilatkozatnak.

Az első 14 napos határidő után újabb 14 napos határidők indulnak el.

Áru visszaküldése, termék árának visszafizetése

A vásárlónak haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül vissza kell küldenie az árut az eladónak, mindeközben az eladónak haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül vissza kell fizetnie a termék árát és kiszállításának költségét a vásárlónak.

Mind a két félnek van még egy-egy joga amivel élhet: A vásárló nem köteles átvenni a megrendelt csomagot, de ha annak fizetése már megtörtént, csak az elállási nyilatkozattal tudja visszaigényelni pénzét. A kereskedő meggyőződhet arról, hogy a terméket a vásárló megfelelő módon visszaküldte.

Miért fontos az elállási joggal tisztában lenni?

Az elállási jogról a 5/2014. (II. 26.) Kormány Rendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól rendelkezik. Ebben több nagyon fontos megállapítás is van, aminek elmulasztása súlyos következményekkel járhat, míg pontos betartása akár a webáruház üzemeltetőjét is védheti.

Mit jelent a tájékoztatási kötelezettség?

Az e-kereskedőnek az elállási jog kapcsán tájékoztatási kötelezettsége van, ami azt jelenti, hogy az elállás menetét közérthetően meg kell jelenítenie honlapján. A legszerencsésebb, ha a folyamat menetének leírásán felül elállási nyilatkozat minta is rendelkezésre áll. Abban az esetben, ha az e-kereskedő elmulasztja tájékoztatási kötelezettségét, a fogyasztót megillető 14 napos elállási határidő automatikusan meghosszabbodik 12 hónappal, vagy ahhoz az időponthoz képest 14 nappal, amikorra pótolja a tájékoztatást a kereskedő.

A kereskedő bizonyos esetekben értékcsökkenést vonhat le a vevőnek visszatérítendő díjból, de ezt csak abban az esetben teheti meg, ha annak részleteiről tájékoztatta és a feltételeket az ÁSZF-jében egyértelműen megjelenítette.

Mikor nem élhetünk az elállási joggal?

Az indokolás nélküli elállás joga nem jelenti azt, hogy minden esetben élhetünk ezzel a jogunkkal.

Mikor élhetünk az elállási joggal?

A terméket kibontani, jellegének megfelelően használni, működését kipróbálni szabad, de elállási jogunkkal csak abban az esetben élhetünk, ha a termék épp és teljes, egyetlen része sem sérült vagy veszett el.

Mi történik, ha sérült a termék?

Sérült termék esetében a kereskedő értékcsökkenést állapíthat meg az áru árának visszautalásakor az ÁSZF-jében rögzítettek alapján.

Mikor nem lehet értékcsökkenést felszámolni?

Nem lehet értékcsökkenést felszámolni a termék kibontásáért és nem lehet az elállási jogot a számla hiánya miatt megtagadni.

Milyen speciális esetek vannak, amikor nem lehet az elállási joggal élni?

Van néhány speciális eset, amikor nem élhetünk 14 napos elállási jogunkkal, ilyen például:

  • digitális tartalom letöltését követően.
  • zene,film vagy számítógépes program esetében a zárt csomagolás felbontását követően
  • felbontás vagy használat után higiéniai okból felhasználhatatlan termék esetén (pl.: szappan, alsónemű, fogkefe, borotva stb.).
  • minőségüket rövid időn belül elveszítő termékek esetén (pl.: friss zöldség).
  • ha a termék egyedi és személyre szabott (pl.: névre címkézett reprezentációs termékek).
  • közlekedési jegy vásárlása esetén (pl.: repülőjegy).
  • belépőjegyek vásárlása esetén (pl.: színház vagy koncert belépőjegy).
  • hírlap, folyóirat, napilap egyedi példány vásárlása során.
  • online szerencsejáték során.
  • nyilvános árverésen való részvétel esetén.
  • további néhány egyedi megállapodáson alapuló ügylet során.

Milyen esetben van szükség elállási nyilatkozatra?

Az elállási nyilatkozat kitöltésére a vásárló részéről minden esetben szükség van, ha szeretne elállási jogával élni. A nyilatkozat kitöltését követően a nyilatkozatot a vásárlónak kell a kereskedő részére írásban eljuttatnia.

Elállási nyilatkozat minta: mit kell tartalmaznia?

Amennyiben webáruház üzemeltetők vagyunk, könnyítsük meg vásárlóink és saját ügymenetünket azzal, hogy oldalunkon elállási nyilatkozat mintát teszünk közzé. Amennyiben nincs ilyen, akkor az egyedileg készített elállási nyilatkozatokat is el kell fogadni, ha tartalmazzák a következő adatokat:

  • azt a tényt, hogy a dokumentum egy elállási nyilatkozat
  • az eladó kereskedő nevét
  • az eladó kereskedő címét
  • a szerződéskötés, vásárlás időpontját
  • a fogyasztó nevét
  • a fogyasztó címét
  • az elállás tényét rögzítő nyilatkozatot
  • a fogyasztó aláírását
  • az elállás dátumát

A fentiek közül két pont bonyolultabban hangzik, mint a valós követelmény. Az első pont annyit tesz, hogy a nyilatkozat tetejére írjuk rá, hogy „elállás nyilatkozat”. Az elállás tényét rögzítő nyilatkozat pedig így hangzik: alulírott XY kijelentem, hogy gyakorlom elállási jogomat az alábbi W termék adásvételére irányuló szerződés tekintetében.

Mire kell figyelni, miután kitöltöttük az elállási nyilatkozat mintát?

  • Ellenőrizzük, hogy minden fontos adat szerepel a nyilatkozatban, majd a 14. nap lejárta előtt adjuk postára.
  • Ha van rá mód a nyilatkozatot elektronikus úton is küldjük el a kereskedő részére.
  • Az, hogy elállásunkat nem kell indokolni nem jelenti azt, hogy nem indokolhatjuk meg azt. Ez különösen igaz akkor, ha nyitottak vagyunk arra, hogy problémánkat a kereskedő a pénzvisszafizetésen kívül mással orvosolja, például eltérő méretet vagy más színt szeretnénk.

Hogyan küldjük vissza a csomagot?

A fogyasztónak elvárható gondossággal kell eljárnia a termék visszaküldése folyamán:

  • Úgy kell becsomagolnia, hogy az ne sérülhessen vagy veszíthessen értékéből,
  • Mindenképpen érdemes a kereskedőnél érdeklődni, hogy vállalja-e a csomag visszaszállítását vagy van-e a vásárló részéről teljesíthető elvárása a csomag visszaküldésével kapcsolatban,
  • A terméket az elállást követően haladéktalanul, de mindenképpen 14 napon belül kell visszaküldeni.

Miért fontos, hogy olyan webáruházat válasszunk rendeléskor, amelyik raktárral is rendelkezik?

Egy webáruház esetében a raktár megléte feltételez olyan standardizált logisztikai folyamatokat, amik a visszáru kezelést is megkönnyítik függetlenül attól, hogy saját raktárral vagy kiszervezett webshop logisztikával dolgozik a vállalkozó.

A fulfillment cégek a webshopok minden logisztikai szükségletét átveszik, így a visszáru kezelést is. A raktárban megtörténhet a visszaküldött áru átvizsgálása, az igény elbírálása így a visszafizetés vagy a kívánt csere gyorsabban és zökkenőmentesebben tud lezajlani.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 14.

Webshop bevételnövelés az ünnepek alatt: útmutató

Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Boxy E-commerce Mood Monitor 2024 - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ  - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 04.

Esettanulmány: Okos pénztárcák egy okos raktárban

A Monteen körülbelül egy évvel ezelőtt költözött be a Boxy automatizált raktárába. Azóta gondoskodunk az okos pénztárcák raktározásáról, a rendelések összekészítéséről és feladásáról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 28.

Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Cyber Monday: hogyan érdemes készülni rá? Mikor van? Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday? Kell-e külön kampányt készíteni?

Miért érdemes külföldi piacra lépni
Placeholder imageEverigo
2024. 10. 21.

Miért érdemes külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem világa rohamosan fejlődik és egyre több magyar webáruház tulajdonos szembesül azzal a kihívással, hogy versenyképes maradjon a hazai piacon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 18.

Hogyan csinálj profi Black Friday kampányt?

Black Friday kampány: hogyan kell rá felkészülni és hogyan kell jól csinálni? Mi szükséges egy sikeres Black Friday kampány futtatásához 2024-ben?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 11.

Interjú Balogh Péterrel: Miért szervezd ki a logisztikád?

Megkérdeztük partnerünket, Balogh Pétert, miért éri meg a fulfillment egy vállalkozás számára. Természetesen a logisztikán felül szó esett vállalkozásfejlesztésről is.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 09. 30.

TOP 5 kihívás az e-kereskedelemben – Boxy webinárium

Az e-kereskedelem soha nem látott kihívásokkal néz szembe, miközben továbbra is egy vonzó bevételi forrást jelent a vállalkozó kedvűek számára.