Elosztási logisztika: hogyan működik hatékonyan?

Oszd meg
Boxy
2024. 01. 08.
Fullfillment
Tartalomjegyzék
Mi az elosztási logisztika jelentése?

Elosztási logisztika: mit jelent pontosan? Hogyan lehet optimalizálni az elosztási logisztikát? Mi a különbség az elosztási és a beszerzési logisztika között?

Mi az elosztási logisztika? Hogyan tud megfelelően működni?

Nem hivatalos, de nagyon fontos meghatározásként: az elosztási logisztika a logisztika azon területe, ami a webáruházakat érinti. Feladata, hogy a késztermékek eljussanak a fogyasztókhoz. A logisztika nagyon tág fogalom, de amit egy átlagos e-kereskedő logisztikán ért, az nem más, mint maga az elosztási logisztika. Kontextusba helyezzük a fogalmat, így saját webáruházunk szerepkörét is megértjük a teljes folyamatban.

Mi az elosztási logisztika jelentése?

Az elosztási logisztikának több elnevezése is használatos és fogalma jellemzően az ellátási láncban betöltött helyével érthető meg könnyen. Az elosztási logisztikát hívhatjuk egy szóval disztribúciónak vagy értékesítési logisztikának is.

Az elosztási logisztika feladata, hogy biztosítsa azon tevékenységeket, amik lehetővé teszik a 6M célrendszer teljesülését a gyártó és a felhasználó között.

A 6M nem mást jelent, mint azt, hogy a megfelelő terméket, a megfelelő helyre, a megfelelő időben, a megfelelő mennyiségben, a megfelelő minőségben és a megfelelő költségszint mellett szükséges eljuttatni. Az elosztási logisztika esetében mindez még kiegészülhet egy 7. M betűvel is, miszerint a megfelelő embernek kell megkapnia végül a terméket.

Az elosztási logisztikán belül jellemzően megkülönböztetünk tervezési és operatív feladatokat. Előbbiek közé tartozik a készletgazdálkodás, a megrendelések teljesítésének tervezése vagy a kiszállítás tervezése, míg az operatív feladatok körét a rendeléskezelés, a raktározás, a komissiózás, a csomagolás és a kiszállítás jelentik.

Mi a különbség az elosztási és a beszerzési logisztika között?

Hagyományos értelmezésben a termelés működtetését garantáló logisztikai folyamatokat hívjuk beszerzési logisztikának, amikben jellemzően alapanyagok és félkész termékek vesznek részt. A gyártást követő logisztikai folyamatokat, amiben már a késztermék vesz részt, nevezzük elosztási logisztikának. Egy webáruház esetében kicsit módosul a fogalmak használata és beszerzésnek készletünk feltöltését hívjuk, az ehhez kapcsolódó logisztikai feladatok jellemzően nem minket terhelnek.

A nagyobb képet nézve, a webáruház már teljes egészében az elosztási logisztika területén működik, annak egy eleme.

Bármelyik értelmezést is vesszük alapul a beszerzési logisztika jellemzően egyszerűbb feladat, amiben kevesebb szereplő, és adott folyamatban kevés fajta áru vesz részt. Az elosztási logisztika jóval összetettebb, hiszen sokszereplős, amiben a gyártó után nagykereskedők, kiskereskedők, szállítók, raktározók és rengeteg vásárló vesz részt és a szállítmányok összetétele is jóval változatosabb.

Ugyan napjainkban a teljes ellátási lánc alapvetően igényvezérelt, de a rendszerben vannak elemek, amik kiegyenlítik a termelés és a fogyasztás különbségeit. Ezt a szerepet jellemzően a gyártók és a kereskedők raktárai látják el. A beszerzési logisztika azért optimalizálható könnyebben, mert az a logisztika azon részterületén dolgozik, ahol ez a kiegyenlítés már megtörtént. Az elosztási logisztika ezzel szemben teljes egészében az aktuális igények kiszolgálásáért felel, ahhoz kell maximálisan alkalmazkodnia, a gyors változásokat semmi sem tompítja.

Az elosztási logisztika az ellátási lánc végét jelenti, ahol az egyes termékek akár egyenként jutnak el a fogyasztóhoz. Ennek szervezése hagyományos keretek között is bonyolult, de a jellemzően házhoz szállítással dolgozó webáruházak esetében válik igazán összetetté.

Hogyan lehet optimalizálni az elosztási logisztikát?

Mivel az elosztási logisztika tevékenysége szerteágazó, ezért optimalizálása sem koncentrálhat egyetlen dologra. A következőkben említett területek önmagukban is összetettek, így a hatékonyság nagyban függ attól, hogy az egyes szereplők milyen hangsúlyokat választanak a területek között. Éppen ezért képzelhető el az is, hogy nem azonos recept működik mindenkinél a legjobban, de az alapok biztosan azonosak.

Az elosztási logisztika optimalizálásának kulcsa a teljes fogyasztói lánc szervezése. A feladatok elvégzése nem szükségszerűen központosított, akár több független szereplő is együtt tud dolgozni.

A digitalizáció lehetővé teszi minden szereplő rendszerének összehangolását és a megrendelő számára legelőnyösebb megoldás kiválasztását.

A fentihez sorosan kapcsolódik a kommunikációs rendszer és a háttér infrastruktúra fenntartása, fejlesztése és legfőképpen átláthatóvá tétele. Azt is mondhatnánk, hogy ahhoz, hogy a 6M célkitűzések teljesüljenek egy termék logisztikáját illetően, előbb a hozzá kapcsolódó adatok és információk áramlását kell optimalizálni.

A fentiek az elosztási logisztika tervezési oldalát érintik elsősorban, de az optimalizáció az operatív feladatok során is fontos. Itt kiemelhető a raktározási metódusok megfelelő alkalmazása és a közlekedési ágazatok összekapcsolása. Olyan logisztikai bázisok kiépítését és üzemeltetését jelenti ez, ahol a termékek tárolása csak átmenetileg és rövid ideig szükséges, hogy azok a lehető legoptimálisabb eszköz használatával gyorsan, időben és költséghatékonyan juthassanak rendeltetési helyükre.

A logisztika egyre több olyan kiegészítő feladatot is átvesz, amit hatékonyabban és rugalmasabban tud elvégezni, mint a termelők. Ilyen termelésidegen logisztikai feladat lehet a címkézés vagy a megrendelői elvárások szerinti csomagolás.

A modern logisztika egyik legfontosabb fejlődési területe a folyamatok gyorsítása. Az automatizáció elterjedésével a hibaráta minimális szinten tartása ma már alapnak tekinthető, de a folyamatok végrehajtásának idején mindig lehet faragni. Az elosztási logisztika optimalizációjának egyik fő célkitűzése, hogy a precizitás és elfogadható költségszint megtartása mellett gyorsabban hajtsa végre a feladatokat.

Mik az előnyei az elosztási logisztika optimalizálásának?

Akkor tekinthetjük sikeresnek az elosztási logisztika optimalizálását, ha több területen együttesen is kedvező folyamatok indulnak be. Tehát az optimalizálás nem a lenti eredmények közül ér el néhányat, hanem optimális esetben ezek mindegyike jelentkezik – igaz nem feltétlenül azonos súllyal.

A folyamatok pontosabbak, átláthatóbbak és gyorsabbak lesznek, a logisztika hatékonysága növekszik. A hatékonyság növekedése közvetlenül hat az ügyfél-elégedettségre, ami egyre nagyobb profitot generál, valamint csökkenti a reklamációk és a visszáruk számát. Az optimalizáció kiterjedt hálózatfejlesztést is eredményez, ami miatt könnyebb a legmegfelelőbb megoldási lehetőségek megtalálása. A méretgazdaságosság kihasználása és a hatékonyság növekedése együttesen költségmegtakarítást eredményez.

Kiemelendő, hogy a fentiek következményében erőforrásainkat is céltudatosabban és hatékonyabban tudjuk felhasználni, igaz ez a humán és a pénzügyi oldal tekintetében egyaránt.

Összességében tehát az elosztási logisztika optimalizálásának következtében:

  • nő a hatékonyság,
  • nő az ügyfél-elégedettség,
  • nő a profit,
  • fejlődik logisztikai hálózatunk,
  • költségmegtakarítást érünk el és
  • humán erőforrásainkat is jobban hasznosíthatjuk.

Mire kell figyelni az elosztási logisztika optimalizálása során?

Az elosztási logisztika optimalizálásának első lépése annak kiszervezése. Gyakorlatilag elképzelhetetlen, hogy egy vállalkozás saját maga tudja leghatékonyabban ellátni logisztikai feladatait. Ugyanakkor az elosztási logisztika optimalizálásának sikere így a választott partnertől erősen függ. A referenciák begyűjtésén túl a következő szempontokra érdemes figyelni.

A célok egyértelmű meghatározása és az elvégzendő feladatok mérhetősége. Amit nem tudunk mérni, arról nem tudjuk megmondani, hogy sikerült-e elérni az adott területen kitűzött célt. Kiemelkedően fontos a partner rugalmassága, hiszen ennek hiánya a fejlődési lehetőségeinket is korlátozza. Olyan partnert keressünk, akivel a gyümölcsöző együttműködést látjuk kibontakozni, ne csak olyat, aki az aktuális igényeinket képes költséghatékonyan teljesíteni.

Végül, de messze nem utolsó sorban logisztikai költségeinknek kiszámíthatónak és tervezhetőnek kell lennie. Webáruházként olyan partnert keressünk elosztási logisztikai feladataink végrehajtására, ahol jövőbeni költségeink skálázhatóak.