Hogyan védekezhetsz e-kereskedőként a Temu agresszív hirdetési és üzletpolitikája ellen? Hol van a gyenge pontja?
Letarolja a magyar piacot a Temu. Mit tehetsz e-kereskedőként? Hol tehetsz szert előnyre a Temuval szemben? Elmondjuk!
Erősen indult a 2024-es év: komoly kihívással kellett szembenézniük a hazai webshopoknak. A tavalyi év végén a magyarországi piacra berobbanó Temu januárban még intenzívebben kezdett hirdetni. Az e-kereskedők negyede nyilatkozott úgy, hogy legalább 25 százalékkal csökkent a forgalma az erőszakos kínai versenytárs megjelenése óta.
Mit érdemes tudni a Temuról?
A kínai hátterű cég 2022-ben jelent meg az Egyesült Államokban, és amikor ott megvetette a lábát, a terjeszkedést Európában folytatta. A Temu applikációban olyan leértékelt termékeket, tucatárukat forgalmaznak, amelyeket többnyire Kelet-Ázsiából közvetlenül szállítanak a vevőknek.
Magyarországon is agresszív hirdetésbe fogott a Temu, és a több mint 25 millió terméket kínáló platform mára megkerülhetetlen lett. Ugyanakkor akad néhány gyengesége. Igaz, hogy divat- és ruházati cikkekben, hobbitermékekben, játékokban, egyes műszaki cikkekben verhetetlen az árai miatt. Az is igaz, hogy a TEMU gyakorlatilag uralja ezeket a területeket. De például az olyan szegmensekben, mint amilyen a baba-mama termékek piaca, nem tudta átvenni a vezetést a többi webáruháztól.
Mit tehetsz e-kereskedőként, hogy ellensúlyozd a Temu hatását?
Mivel árversenyben nem győzheted le a Temut, és nem is biztos, hogy érdemes belemenni a versenybe, más stratégiára van szükséged az e-kereskedésed erősítéséhez.
A jelenlegi helyzetben a legfontosabb a tudatos tervezés és ezzel együtt az erőforrások beosztása, megfelelő előkészítése, illetve elosztása. Emiatt is fontos, hogy a vállalkozásodnak legyen egy alaposan kidolgozott üzleti terve.
Ha tompítani szeretnéd a Temu hatását, akkor egyrészt azokra a hozzáadott értékekre koncentrálj, és azokra építs, amelyekkel a te webshopod a Temunál többet nyújthat a vásárlóknak a hazai piacon. Másrészt használd ki a Temu gyengeségeit, tekints rá piaci résként. Harmadrészt a marketing stratégiádat is alakítsd úgy, hogy tompíthasd a Temu hatását.
7 lépés, amivel előrébb juthatsz a Temu terjeszkedése ellenére
1. Bővítsd a termék portfóliót!
Lépj előre azokban a szegmensekben, amelyekben a Temu gyenge: például a baba-mama termékek piacán, fogyóáruk, többek közt a szépségápolás és egészség kategóriában – például táplálékkiegészítők –, az ajándékozás vagy a háztartási gépek területén. Használd ki, hogy a magyar vásárlók ebben a szegmensben rendszerint nem bíznak a Kínából rendelt termékekben. Ezért is fontos, hogy már az üzleti terv is tartalmazza, mivel és hogyan fejleszted, bővíted a későbbiekben a tevékenységi köröket, illetve a portfóliót. Egyébként sem célszerű úgy működtetni egy webshopot, hogy nem figyeled a piacot és a konkurenciát.
2. Egyedi, személyre szabott termékek
Érdemes olyan bővítési lehetőséget keresni, ami nem érhető el a Temun, hanem ami direkt módon szólít meg egy célcsoportot. Az egyedi, személyre szabott termékekre sincsen befolyással a Temu. Például egyedi, saját fotó, saját elképzelés alapján készülő telefontokokat nem készítenek. Minden termékkörnek meglehet a maga egyedisége és minden területen megtalálható az a hozzáadott érték, ami miatt a hazai piacon egy itthoni webshopot fognak választani a vásárlók a Temu helyett.
3. Szállítási idő
Sokat számít a kiszállítási idő is. Lényegesen gyorsabban ki tudják szolgálni a hazai webshopok a belföldi vagy akár a régiós országból érkező megrendeléseket a Temuhoz képest. Akinek szüksége van az adott termékre, és szeretne minél előbb hozzájutni, az magasabb árat is ki fog fizetni érte.
4. Magyar nyelv
Fontos a személyes, anyanyelven történő és vevőközpontú kommunikáció is. A Temu nem tud egyesével egyeztetni a vevőkkel és személyre szabott hírlevet kiküldeni nekik, ezért a te webshopod egyik erőssége a magyarországi piacon a barátságos, hatékony, magyar nyelvű kommunikáció és ügyfélkezelés. A Temuval szemben tehát te a bizalomra és az ügyfélélményre is építhetsz.
5. Termékgarancia
A termékgarancia lehetőségét is érdemes kihasználnod és kommunikálnod. Vizsgáld meg, milyen extra szolgáltatásokat tudsz nyújtani vásárlóidnak: szerviz, kibővített garancia, cseretermék a javítás idejére.
6. Marketing
Muszáj változtatnod a marketing stratégiádon is. Google-ben például tiltsd meg, hogy egyéb hirdető is használhassa a webshopod márkanevét. Erősítsd a márkád építését. Növeld a csatornáidon és a weboldaladon az organikus forgalmat. Reaktiváld a korábbi vásárlóidat. Ha marketing tippekre van szükséged, nézd meg további blog cikkeinket a témában!
7. Utánvét
Kínáld fel az utánvét lehetőségét a vevőidnek! A Temunál ugyanis hiányzik ez az opció, márpedig a Magyarországon még mindig ez a legnépszerűbb fizetési forma. Ha a webshopodban vásárolhatnak utánvéttel, máris előnyösebb pozícióba kerülsz.