Mi a kapcsolat a social commerce és az e-commerce között? Hogyan működik a social commerce? Milyen módszerekkel dolgozhatunk? Mik a legfontosabb platformok? Mutatjuk.
A fiatalabb generációk társas érintkezésének zöme az online térben zajlik, de az idősebbek is egyre nagyobb arányban használnak valamilyen közösségi média platformot. Nem csoda, hogy a kereskedelem is felismerte a lehetőséget, hogy ezen felületek értékesítésre is alkalmasak lehetnek. A következőkben megvizsgáljuk a social commerce világát és legfontosabb előnyeit.
Mit jelent a social commerce?
A social commerce az online kereskedelem egyik fajtája, közösségi hálózatokon történő értékesítésként, vagy röviden közösségi kereskedelemként fordíthatnánk magyarra. A social commerce több egyedi tulajdonsággal is rendelkezik: a termék bemutatása, reklámozása a közösségi platformra jellemző módon történik, valamint az értékesítés felülete szintén a közösségi média.
A social commerce egyik előnye annak személyes jellege, ami a termékkel vagy márkával kapcsolatos hűség mélyítését szolgálja. Nem csak arról van szó, hogy a hirdetések jól célozhatóak, de a felhasználók azonnal visszajelzéseket készíthetnek vagy megosztásokkal akár be is vonódhatnak a kampányba.
Miért fontos a social commerce egy webáruház számára?
A közösségi média jelenlét általánosságban is fontos az e-kereskedelemben. A közösségi média felületei lehetővé teszik a közvetlen kapcsolattartást a potenciális vásárlókkal, a termék részletes bemutatását, kérdésekre való válaszolást vagy akár személyre szabott ajánlatok készítését. A láthatóság és a márka építése, megbecsülése és a vállalkozásba vetette bizalom mélyítése szempontjából is kimagaslóan fontos, hogy megfelelő módon legyünk jelen a célközönségünk által használt felületeken.
A közösségi média jelenlét sokat segít a webáruház üzemeltetőjének is, hiszen számtalan vélemény, visszajelzés, beszélgetés folyamán könnyebben megismerheti célközönsége gondolkodását és preferenciáit, ami segít a megfelelő termékkínálat és marketingkommunikáció kialakításában.
A jelenléten felül azonban a social commerce, azaz a közösségi platformon történő értékesítés is több előnnyel szolgálhat. A közösségi média egyre több embernek nyitólapja és általános tájékozódási felülete. Egyre többen vannak, akik itt és nem valamely keresőmotor használatával keresnek választ kérdéseikre. Az ügyfelek szempontjából így gyors és kényelmes vásárlási lehetőség, ha közvetlenül az amúgy is használt felületükről vásárolhatnak.
Hatalmas előny a platform személyes és hálózati jellegének kihasználása, sok esetben a vásárlás ténye is megosztásra kerülhet, vásárlóink ismerősei pedig potenciális ügyfeleink lehetnek. A platformokon egyéni kampányok és akciók is futtathatóak, úgy is, hogy alap webáruházunk nem kerül átalakításra. A platformok alkalmasak lehetnek arra is, hogy teszteljük egyes termékek fogadtatását.
Milyen social commerce felületek vannak?
Kis túlzással azt állíthatjuk, hogy a közösségi média platformok esetében a fejlődés egyik lépcsőfoka, amikor a social commerce lehetősége megnyílik. Az esetek többségében nem az online kereskedelem a fő mozgatórugója a platformoknak, de mivel ez jó bevételi lehetőség is üzemeltetőiknek, ezért csak az a kérdés, hogy mikor és milyen formában jelenik meg ennek lehetősége az egyes platformokon. A következőkben bemutatjuk a hazánkban is népszerű és a globálisan legjelentősebb közösségi média felületeket, amik már valamilyen formában lehetővé tették a social commerce lehetőségeinek kiaknázását.
A Facebook sokáig csak a felhasználók közötti termékcserét, kis értékű és esetleges üzletek lebonyolítását támogatta. A Facebook Shops ma már a platform egy elkülönülő részlege, ahol van lehetőség egyénre szabott üzletek létrehozására. Az eladók használhatják a felület adottságait termékeik bemutatására és népszerűsítésére: posztokat hozhatnak létre, kommentelhetnek, videókat és élő adásokat szerkeszthetnek. Az értékesítés teljes folyamat lebonyolítható a felületen belül a megrendeléstől a fizetésig.
A vizualitás jelenti a ma már a Facebookkal összeforrva működő Instagram legnagyobb előnyét. A felületen történő értékesítésnél nekünk is erre kell összpontosítanunk. A Shopable posts egy olyan bejegyzés, amiben nem csak termékmegjelenítés történik, de egy link segítségével a vásárlás is lebonyolítható. Az esetek többségében a link egy webáruházba vezet, tehát nem a teljes folyamat zajlik a platformon, bár újabban erre is van lehetőség.
TikTok
A népszerű videómegosztón is van lehetőség az értékesítésre, miután a Shopify rendszere integrálható a platformra. A gyakorlatban ez azt jeleneti, hogy az eladó ugyanolyan megosztható és követhető tartalmakat hozhatnak létre, mint más felhasználók, amikről webáruházába irányíthatja az embereket.
YouTube
Az élő videók, termékbemutatók, affiliate linkek és influenszer együttműködések fő terepe a YouTube, de megfelelő jogosultsággal a YouTube Shopping akár a platformon belüli értékesítést is támogatja.
Snapchat
A Snapchat esetében a social commerce mellékes, de egy igazán érdekes és fejlődés előtt álló eszköze van jelen: a kiterjesztett valóság (augmented reality, AR). Az AR lenses funkció segítségével a felhasználók virtuálisan felpróbálhatnak kiegészítőket, például szemüvegeket, ékszereket vagy akár sminkeket.
WeChat, Grip és a többiek
A social commerce igazán nagyjai nem Európában hódítanak, így egy magyar webáruház számára a dél-koreai Grip vagy a kínai WeChat nem igazán érdekes terep. A dimenziók és a felhasználhatóság különbségei talán a WeChat esetében látszanak igazán. A WeChat egyszerre közösségi média, kommunikációs felület, elektronikus pénztárca, amit több sarki kisboltban fogadnak el Kínában, mint bankkártyát. A WeChat alapjaira több mini program készült, amiben különböző logikák és szabályok alapján lehetséges az értékesítés. Közösségi média platformon belüli platformok ezek (például ilyen a Beidian vagy a Pinduoduo), egyenként is hatalmas felhasználói bázisokkal.
Hogyan kapcsolódik egymáshoz a social commerce (közösségi kereskedelem) és az e-commerce?
A social commerce az e-commerce (e-kereskedelem vagy online kereskedelem) egyik ága, ami a közösségi médiát használja a marketingkommunikáción túl az értékesítés felületeként is. Tehát ha csak marketing kampányt futtatunk valamelyik közösségi médiában, de ahhoz nem kapcsolódik közvetlenül a vásárlás lehetősége, akkor nem beszélhetünk social commerce-ről. Ugyanakkor minden ami social commerce, az egyben e-commerce is.
Milyen módszerekkel tudunk hatni a social commerce felületeken?
A social commerce több eszközzel is dolgozik, amivel a terméket népszerűsíti és a felhasználókat közvetlen vásárlásra bírja.
Közösségi média hirdetés
Természetesen a fizetett hirdetések is tartalmazhatnak közvetlen vásárlási lehetőséget kínáló linkeket – sőt van felület, ahol csak erre van mód. A közösségi média területeken a fizetett hirdetések jól targetálhatóak, így könnyebben elérik a célközönséget.
Tartalommarketing és saját üzlet
A vállalkozásunknak saját közösségi média felülete is lehet, ami hozzájárul a márka hírnevének építéséhez. Ezen felületekhez közvetlenül kapcsolódhat közösségi bolt is, de pusztán termékeink bemutatása közben is teremthetünk lehetőséget a vásárlásra.
Élő események
A közösségi média platformok lehetőséget biztosítanak élő események létrehozására, amik során nem csak a vásárlókkal való közvetlenebb kapcsolattartásra és termékeink részletes bemutatására van mód, hanem akár közvetlen értékesítésére is.
Interaktív bemutatók
Bizonyos termékcsoportok esetében van mód interaktív kipróbálási vagy felpróbálási lehetőséget nyújtanunk a közösségi média felület különböző szűrőivel. Az érdeklődők felpróbálhatnak egy napszemüveget vagy megnézhetik, illik-e a megrendelni kívánt nyakkendő aktuális öltözetükhöz.
Influenszer és affiliate marketing
Az egyik legtipikusabb social commerce eszköz az influenszer marketing. Ha célközönségünk jelentős része kedvel és követ olyan embereket, akik befolyásolják vásárlási szokásaikat is, akkor érdemes lehet együttműködnünk az adott influenszerrel. Az influenszer marketing a célközönség bővítésére is alkalmas. Indíthatunk affiliate programot is, aminek lényege, hogy az együttműködés lehetőségét kinyitjuk bárki számára, aki a közvetített vásárlások értékéből jutalékban részesül.