A nemzetközi piacra lépés a magyar e-kereskedők számára egyre vonzóbb lehetőség, különösen a környező országokban, ahol a hasonló kulturális háttér és földrajzi közelség előnyt jelenthet. A sikeres exportálás azonban alapos tervezést igényel, különös tekintettel arra, hogy mely termékkategóriák népszerűek az adott célpiacon.
Ez a cikk bemutatja a legnépszerűbb termékkategóriákat a környező országokban, és azt is megvizsgálja, hogy milyen termékekkel érdemes elindulni az exportpiacokon.
A cikk az Everigo jóvoltából készült, mely magyar e-kereskedőknek nyújt támogatást a külföldi növekedésben, személyre szabott szolgáltatásokkal.
Népszerű termékkategóriák országonként
1. Szlovákia
A szlovák online vásárlók körében a szórakoztató elektronika (mobiltelefonok, laptopok) az egyik legkeresettebb termékkategória. Emellett a háztartási gépek és az egészséggel kapcsolatos termékek, például fitneszeszközök, vitaminok is kiemelten népszerűek. A fenntartható termékek, például újrahasznosított anyagokból készült tárgyak, szintén növekvő keresletet mutatnak.
Divatcikkek:
- Sneakerek (Nike, Adidas)
- Minőségi kézitáskák (Guess, Michael Kors)
Elektronika:
- Okostelefonok (Apple iPhone, Samsung Galaxy sorozat)
- Bluetooth hangszórók (JBL, Sony)
Hobbi és barkács:
- LEGO készletek (pl. Technic sorozat)
- DIY barkácsszerszámok (Bosch kéziszerszámok)
2. Románia
Romániában az öltözködés és divat termékek, különösen a fast fashion és a prémium kategóriás ruházat iránt van jelentős érdeklődés. A gyermektermékek, például játékok, babaruhák és kiegészítők, szintén jól teljesítenek az online piactereken. Az IT-eszközök és játék perifériák, mint például gamer székek vagy egerek, szintén keresettek.
Technológiai termékek:
- Laptopok (Dell, Lenovo ThinkPad)
- Játék-kiegészítők (Razer egér, gamer headsetek)
Egészség és szépség:
- Hajápolási eszközök (Dyson hajszárítók)
- Természetes alapú kozmetikumok (L'Oréal, The Ordinary)
Gyermektermékek:
- Fisher-Price játékok
- Babakocsik (Chicco, Joie)
3. Ausztria
Az osztrák piac különösen nyitott a prémium és fenntartható termékekre. A divatkiegészítők, kozmetikumok, valamint az öko- és bioélelmiszerek kiemelt figyelmet kapnak. Az osztrák vásárlók szívesen költenek magas minőségű, környezetbarát termékekre.
Prémium élelmiszerek:
- Bio- és kézműves csokoládé (Lindt, Zotter)
- Fenntartható borok és pezsgők (pl. osztrák borvidékekről)
Háztartási gépek:
- Robotporszívók (iRobot Roomba)
- Okoskonyhai eszközök (Thermomix TM6)
Fenntartható termékek:
- Újrahasznosított anyagból készült hátizsákok (Fjällräven)
4. Horvátország
Horvátországban a sport- és szabadidős termékek népszerűek, például túrafelszerelések, kerékpárok és vízisportokhoz kapcsolódó eszközök. Emellett a lakberendezési cikkek és dekorációk is kedveltek, különösen a fiatalabb generáció körében.
Sporteszközök:
- Túrafelszerelések (Salomon túrabakancsok)
- Vízi sportokhoz szükséges felszerelések (pl. SUP deszkák, Decathlon márkák)
Divat:
- Napszemüvegek (Ray-Ban, Polaroid)
Dekorációs termékek:
- IKEA lakásdekorációk és textíliák
5. Csehország
A csehek körében a szórakoztató elektronika és a hobbi termékek, például modellező szettek, DIY eszközök keresettek. Az e-kereskedelemben erős a könyvek és oktatási anyagok forgalma is, főleg a gyermekes családok körében.
Elektronikai eszközök:
- Játékkonzolok (Sony PlayStation 5, Nintendo Switch)
- Zajszűrős fejhallgatók (Bose, Sony WH sorozat)
Sportfelszerelések:
- Futócipők (Asics, Saucony)
- Kerékpáros kiegészítők (váztáskák, sisakok)
Hobbi:
- LEGO Creator Expert készletek
- Modellező és festési szettek
A konkrét termékek kiválasztásakor érdemes figyelembe venni a helyi piaci árakat és vásárlói preferenciákat, valamint a logisztikai költségeket. Az exportot megkönnyítheti, ha a népszerű regionális platformokon (pl. eMAG, Mall.cz, Allegro) is jelen vagyunk.
Azt fontos kiemelni, hogy bár érdemes szemmel tartani az országokban aktuális trendeket és a felkapott termékkategóriákat, de örökzöld webáruházat csak akkor üzemeltethetünk, ha nem csupán a trendekhez igazítjuk a kínálatunkat, hanem a teljes piac dinamikáját vizsgáljuk. Ehhez egy alapos piackutatásra van szükségünk, melyet mi magunk is elvégezhetünk, ha értünk hozzá és ismerjük a megfelelő eszközöket. Ha nem értünk hozzá, vagy nincs rá kapacitásunk, akkor mindenképp kérjünk szakértő segítséget.
Hogyan igazodjunk ezekhez a trendekhez?
Ezekben az országokban a helyi vásárlói szokások és preferenciák ismerete kulcsfontosságú. A divat, az elektronika, és a kozmetikai termékek szinte minden piacon népszerűek, de a lokalizált marketingstratégia elengedhetetlen a sikerhez.
Az olyan országokban, mint Szlovákia és Románia, ahol a fiatal generációk dominálják az online vásárlást, érdemes mobilra optimalizált, vizuálisan vonzó és gyors webáruházat kínálni.
A karácsonyi szezon az egyik legerősebb vásárlási időszak minden országban, így érdemes az exportot kapacitást ehhez képest időzíteni. Az exportálni kívánt termékek kiválasztásakor figyeljünk a fenti trendekre, és használjunk megbízható, gyors szállítási partnereket, mint például a Boxy is.
Ha a logisztikai kérdések mellett a csomagolással és a raktározással sem szeretnénk foglalkozni, akkor érdemes fulfillment szolgáltatást is igénybevenni, melyet a Boxy is biztosít ügyfelei számára.
A célpiac kiválasztása az egyik legnehezebb lépés a külföldi terjeszkedésben. Ha nem tudjuk eldönteni, hogy merre induljunk el, érdemes szakértőt bevonni, mint például az Everigo, akik a külföldi bankszámlaszám nyitástól kezdve az ügyfélszolgálatig tudnak minket támogatni.