Boxy
Blog
Áraink

Termékfotózás: tippek webáruházaknak

Oszd meg
Boxy
2023. 04. 14.
E-kereskedelem
Marketing tippek
Tartalomjegyzék
<strong>Mit jelent a termékfotózás?</strong>

Miért fontos a termékfotózás? Hogyan kezdjünk neki? Milyen felszerelés szükséges a termékfotózáshoz? Hogyan zajlik a folyamat?

A termékfotózás során készült képek és annak leírása együttesen mutatják be az eladásra szánt terméket. Szerepük kiemelkedő, hiszen az online térben csak a fotók és leírás alapján tudjuk megismertetni termékünket a vásárlóval. A képek ugyanakkor kialakítják weboldalunk vizuális megjelenését is, megragadják a látogatók figyelmét és meghatározzák első élményüket a termékkel kapcsolatban.

Mit jelent a termékfotózás?

A termékfotózás az eladásra szánt tárgyak részletes és esztétikus bemutatására szolgál. Célja a fogyasztók érdeklődésének felkeltése és a termék kinézetével kapcsolatos kérdéseikre való válasz nyújtása. A használat szempontjából fontos részletek kiemelésével egészíti ki a termékleírást

A jó termékfotó bizalmat ébreszt és segíti az értékesítést.

A forgalmazók általában mellékelnek gyári fotókat, amiket felhasználhatunk az értékesítés során. Ezek a fotók nem feltétlenül felelnek meg webáruházunk arculati elemeinek, termékenként eltérő minőségűek, méretűek és részletességűek. Az esetek többségében ezért magunknak kell gondoskodni a termékfotózásról.

Felkérhetünk profi fotóst termékeink bemutatására, de ez igen költséges. Akkor érdemes profi termékfotózást rendelnünk, ha kevés számú és nagy értékű terméket értékesítünk, vagy valamilyen kiemelt helyzetben kívánjuk azt megjeleníteni, például reklámkampány során vagy főoldali nyitóképen. Fontos, hogy ezen képek illeszkedjenek az oldalon szereplő többi fotóhoz is, amit esetleg magunk készítünk.

Miért érdemes ismerni a termékfozás alapjait? 

Ha webáruházat üzemeltetünk, szükségszerű a termékfotózás alapjaival megismerkednünk. 

Saját és elfogadható minőségű termékfotók készítése nem megtanulhatatlan feladat és beruházási igénye is alacsony. 

A következőkben a saját termékfotók készítésének alapjaival foglalkozunk.

Miért fontos a termékfotózás egy webáruház számára?

A termékfotózás fontossága esztétikai és praktikus oldalról is megközelíthető. A fotók gyakorlati és látvány funkciójának összhangban kell lenniük egymással. 

Egy webáruház megjelenése, annak vizuális élménye hatással van a vásárlóra.

Jó hangulat, figyelemfelkeltés

A megfelelő dizájn és képi világ hozza létre azt a hangulatot, ami kellemessé, érdekessé teszi áruházunkat. A jó képek ragadják meg a vásárlók figyelmét és tartják ott weboldalunkon. 

A webáruház egésze és a konkrét termék értékesítése szempontjából is jelentős, hogy milyen az első benyomása a látogatónak – ezt döntően a képek alakítják ki.

Alapos termékbemutatás

A vizuális élményen felül a jó fotók alaposan bemutatják a terméket. Egy webáruházban nem vehető kézbe a termék, így a fényképeknek kiemelkedő jelentősége van. A termék alakját, méretét, színét, felületét, használat szempontjából fontos részleteit kell bemutatni a termékfotózáson.

A vásárlás szempontjából meghatározó jelentősége lehet a termék színének. A fotókon az eredeti szín visszaadása fontos. Önmagában azzal is versenyelőnyre tehetünk szert konkurenciáinkkal szemben, ha a termék minden elérhető színű változatáról készítünk képeket. 

A szín bemutatására legjobban a sima, fehér háttér előtt készült kép alkalmas.

Termékfotózás házilag: melyek a legfontosabb előkészítő lépések egy sikeres termékfotózáshoz?

A termékfotózás előkészületeket igényel. Végig kell gondolnunk, hogy milyen képeket szeretnénk és milyen célból. A termékfotó alapvetően magára a termékre fókuszál. 

A képeken lehetőleg csak a termék, vagy annak használatának bemutatása szerepeljen. 

Semmiképpen se legyen megtévesztő, külön megvásárolható kiegészítők nélkül szerepeljen a felvételen a termék.

A termékfotózás megkezdéséhez néhány alapvető felszerelést be kell szereznünk. Nem kell azonban megijedni, ezek java olcsó vagy akár otthon is elkészíthető kellék. Megnézzük a legfontosabbakat, ami nélkül ne is vágjunk bele a termékfotózásba.

Milyen géppel fotózzunk?

Olyan géppel fotózzunk, amit használni tudunk. Hiába van egy gépnek rengeteg funkciója, beállítása, ha ezeket nem tudjuk megfelelően kihasználni. Néhány alapvető beállítással és utólagos korrekcióval teljesen automata gépekkel vagy akár egy mobiltelefonnal is nekiállhatunk a termékfotózásnak. 

Képezzük magunkat fotós témában és ezzel párhuzamosan vásároljunk egyre komolyabb fényképezőgépeket.

Milyen állványt használjunk?

Az állvány nem megspórolható és általában nem elég a legkisebb vagy legolcsóbb. Azért szükséges egy jó állvány, hogy ugyanolyan beállításokat reprodukálni tudjunk, különböző termékek hasonló szögből legyenek fényképezve. 

Ha nem vagyunk elég profik, akkor a képek biztosan élesebbek és pontosabbak lesznek, ha nem szabad kézből készülnek.

Miért lehet fontos az asztal a termékfotózásnál?

Az asztalnak stabilnak, vízszintesnek és lehetőleg mozgathatónak kell lennie. Maga az asztal nem fog látszani a képeken, akár egy összecsukható darab is megteszi.

Termékfotózás: miért fontos a megfelelő háttér?

A háttér több szempontból is fontos. A terméktől függetlenül is illeszkednie kell a webáruház arculati elemeihez, színvilágához. A fehér háttér segíti a vásárlót a termék valódi színének megállapításához. 

A háttér színe vagy anyaga akár ki is emelheti a termék egyes részleteit, előnyös tulajdonságait. 

A háttér nem vonhatja el a figyelmet a termékről, de nem szükséges kizárólag homogén, egyszínű hátterekben gondolkodnunk.

Sötét tárgyakhoz világosabb, világos tárgyakhoz sötét háttér előnyösebb. Használjunk komplementer színeket. Érdekes, nyers anyagok is jól működnek háttérként, például beton, parafa vagy durva szövet. A legegyszerűbb háttereket nagyobb méretű papírlapból tudjuk előállítani.

Mikor használjunk fényvisszaverő kártyát?

A fotózás szempontjából meghatározó a fény erőssége és iránya. Mind a kettőt érdemes befolyásolnunk. 

Előnyös, ha nem közvetlen fény éri a terméket, hanem szórt. Ezt fényáteresztő lapokkal tudjuk elérni. 

A fényvisszaverő kártyát pedig a fotózott termék fényforrással ellentétes oldalára helyezzük, hogy az visszasugározzon annyi fényt, hogy a termék éles árnyéka eltűnjön.

A fényvisszaverő kártyák polisztirolhabból készülnek. Érdemes olyat választani, ami termékünknél nagyjából háromszor nagyobb. 

A fényvisszaverő kártya helyettesíthető fotóboxszal is. A legegyszerűbb fotóbox egy nagyobb, felül és két oldalt kivágott kartondobozból készül házilag, ahol a kivágások helyére fényáteresztő lapokat teszünk. A dobozt ezután kívülről megvilágíthatjuk.

Mire jó a szalag és a csipesz egy termékfotózásnál?

A háttér az esetek többségében egy lap vagy valamilyen könnyebb anyag, amit egy tartóhoz erősítünk. A csipeszek és szalagok tartják a hátteret. A ragasztószalag a fotózott termék láthatatlan rögzítésére is alkalmas.

Milyen helyiségben végezzük el a termékfotózást?

A termékfotózást világos, nem huzatos szobában végezzük, ahol rendelkezésünkre áll a kellő mennyiségű tér a mozgáshoz is.

Termékfotózás folyamata: mire kell figyelni?

Megvagyunk az előkészülettel, lássunk neki a termékfotózásnak. A fotózás nem véletlenül egy szakma, rengeteg fogással és gyakorlással lehet tökéletes felvételt készíteni. Itt csak a legfontosabb tippeket vesszük sorba, hogy el tudjunk indulni. Ne adjuk fel, bele fogunk jönni.

Hogy helyezzük el az asztalt?

Az asztalt a fal mellé és az ablak közelébe állítsuk, a fény lehetőleg oldalról érkezzen. Ne vetüljön semmilyen árnyék az asztalra, és közvetlen napfény se érje. Ha elég sok a természetes fény, ne használjunk mesterségeset, kapcsoljuk le a lámpákat.

Hogyan állítsuk be a hátteret?

A legegyszerűbb háttér egy lapból áll, aminek egyik fele az asztallapra fekszik, másik fele pedig függőleges irányban felhajlik. 

Ne törjük meg a lapot, hanem egyenletes ívet (sweep) írjon le. 

Rögzítsük a hátteret az asztalhoz és a falhoz vagy tartóállványhoz.

A fényképezendő tárgyat helyezzük valamivel az ív kezdete elé az asztalra.

A fényvisszaverő kártyát állítsuk be úgy a fényforrással ellentétes oldalon, hogy tompítsa a tárgy árnyékát.

Hogy állítsuk be a kamerát?

Ha nem vagyunk profik, akkor a következő alapokkal próbálkozzunk. 

Az ISO-t 100-ra, a fehéregyensúlyt automatára állítsuk és kapcsoljuk ki a vakut. Válasszuk a lehető legnagyobb képméretet és legjobb minőséget. Válasszunk RAW vagy JPG fájlformátum közül. 

A RAW tárolja a legtöbb információt, de csak profi képszerkesztővel tudjuk tovább alakítani. A JPG a legkönnyebben kezelhető formátum.

Sose használjunk digitális zoom-ot a termékfotózás alatt, mert az rontja a kép minőségét.

Ha az optikai zoom nem elég, vigyük közelebb az állványt.

Mire kell figyelni a termék beállításánál?

Ezzel sok időt el tudunk tölteni és nincsen tökéletes tanács. Minden oldalról fényképezzük le a terméket és törekedjünk az esztétikus megjelenésre. Sok hasonló, kis mértékben eltérő képet is készíthetünk, amik közül később választjuk ki a megfelelőt.

Miért fontos a kép készítése után kiértékelni az eredményt?

Érdemes rögtön a fénykép elkészülte után megnézni az eredményt a gép kijelzőjén. Ha nem találjuk megfelelőnek, változtassunk a fényképezőgép vagy a tárgy beállításán. 

Végső döntést azonban ne a fényképezőgép kijelzője alapján hozzunk, hanem a számítógépre való feltöltés és azon való megtekintés után. Nagyobb kijelzőn jobban látszanak a hibák, eltérések, dönteni is könnyebb így. 

A képet tovább szerkeszthetjük valamelyik erre specializált programmal vagy online felületen.

Hogyan retusáljuk a képeket?

Retusálás egy képjavítási módszer, általában ennél a lépésnél válik a képeken szürkésnek ható hátterünk teljesen fehérré, amiből kiemelkednek termékeink. 

Apróbb hibák, színbeli eltérések szintén korrigálhatóak. 

A fényképek utólagos szerkesztése és retusálása önmagában könyvek témája lehetne, ha nem értünk hozzá, használjunk automata beállításokat ekkor is.

Ugyanakkor ez az a terület, ahol a fényképezőgép-használat mellett folyamatos önképzésre lesz szükségünk. A termékfotózás munkáinak közel fele az utómunka és a retusálás. Ez az a lépés, ahol valóban jóvá alakítjuk a valamilyen képet.

Hogyan töltsük fel a képeket a honlapra?

A honlapra feltöltött képek mérete és minősége azonos legyen. 

Fontos kérdés a mennyiség: több kép kell ahhoz, hogy minden oldalról és részletesen bemutassuk a terméket, ugyanakkor a túl sok kép sem jó. Törekedjünk a szükséges minimumra, ne ismételjük a képeket. 

Ha több színben, mintában, kivitelben elérhető ugyanaz a termék, a képeket külön albumba töltsük fel. Főképnek mindig a legegyértelműbb, a terméket legkönnyebben felismerhető módon ábrázoló fotót válasszuk. 

Ha a termék csomagolása jellemző, töltsünk fel arról is képet.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 07. 24.

Mi kell a sikeres back to school kampányhoz? És miért kezdj hozzá azonnal?

Minél hamarabb tervezed meg és indítod el, annál hamarabb ellensúlyozod a nyári uborkaszezont. És még a versenytársaidat is megelőzöd.

Boxy
2024. 07. 22.

Ne veszíts vásárlókat, kezeld hatékonyan az átmeneti készlethiányt!

Ha a készlethiányt megfelelően kommunikálod, szűrőket állítasz be a webshopban, jól használod a termék oldalát, megtarthatod a vevőidet.

Boxy
2024. 07. 15.

Így válassz könyvelőt, ha e-kereskedelemmel akarsz foglalkozni!

E-kereskedőként számos buktatója lehet a könyvelővel való kapcsolatnak. Ezek elkerülhetők, ha figyelsz az alábbiakra a könyvelőiroda kiválasztásánál.

Boxy
2024. 07. 08.

Mi az omnichannel: működése, előnyei, hátrányai

Hogyan működik egy omnichannel rendszer? Miben különbözik az omnichannel a multichannel stratégiától? Hogyan érinti a marketinget az átállás és kinek éri meg?

Boxy
2024. 07. 01.

Hogyan tompíthatod a webshopodban az infláció hatását?

Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait

Boxy
2024. 06. 24.

A 15 legjobb marketing eszköz webáruházak számára

Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?