Boxy
Blog
Áraink

Év végi ünnepi időszak webshop tulajdonos szemmel

Oszd meg
Boxy
2023. 10. 23.
E-kereskedelem
Marketing tippek
Tartalomjegyzék
Mit jelent az ünnepi időszak egy webshop életében?

Ünnepi időszak egy webáruház életében: miért fontos és hogyan lehet rá jól felkészülni? Milyen akciókkal készüljünk az ünnepi időszakra? Mik a gyakori hibák?

Mit jelent az ünnepi időszak egy webshop életében?

Ünnepi időszaknak jellemzően az év végét tekintjük. Sok webáruház ekkor bonyolítja éves forgalmának számottevő részét. Egy játékbolt esetében ez az arány akár 80%-is lehet, de szinte minden szakterületen két számjegyű százalékkal fejezhető ki. Egyértelmű, hogy egy webáruház működésének legfontosabb időszakáról van szó. Nem csak a forgalom nő meg ilyenkor, de a vele járó munka, marketing, ügyfélszolgálati teendő is.

Nézzük meg az ünnepi időszak kitüntetett dátumait és azt, hogy mik a legfontosabb teendők adott dátumok közeledtével.

Singles’Day – 2023. november 11.

Magyarországon még nincs igazi hagyománya a november elején tartott egykék napjának, ami mindig 11.11-ére esik. A kínai eredetű szokás azokat célozza, akik egyedülállók, így más alkalmakkor háttérbe kerülnek. Hazánkban kiemelkedő forgalom nem várható, de arra jó alkalom, hogy egy-egy ötletet, marketing fogást, akció szabályzatot akár élesben teszteljünk.

Nagyjából ez az az időszak, amikor legkésőbb el kell kezdenünk felkészülni az ünnepi időszakra. Át kell tekinteni a készletet, meghatározni az akciókat, adott esetben technikai fejlesztéseket végrehajtani.

Black Friday – 2023. november 24.

A Black Friday a kereskedelem egyik kiemelkedő napja, ahol meghökkentően jó ajánlatokkal próbálják a vásárlókat elérni a webáruházak. Az akció célja az ünnepi szezon megnyitása, a figyelemfelhívás, a vásárlói kötődés kialakítása és az adatbázis bővítése.

Rövid időszak alatt nagyon nagy terhelés és forgalom várható, miközben a profit másodlagos, így nem feltétlenül jelentős.

Cyber Monday – 2023. november 27.

A Black Friday folytatása, kiteljesítése, aminek nagyon hasonló céljai vannak. A friss tapasztalatokat felhasználhatjuk és először küldhetünk személyre szóló ajánlatot újonnan feliratkozó ügyfeleinknek. Még egy nagy vásárlási hullám az igazi szezon előtt.

A Cyber Monday-t követően gyorsan érdemes kiértékelnünk az aktuális vásárlói szokásokat, feltöltenünk készleteinket és beizzítani ünnepi kampányunkat.

Mikulás – 2023. december 6.

Az első alkalom, ami a klasszikus ünnepi köntösben jelentkezik. Tökéletes alkalom arra, hogy megszólítsuk vásárlóinkat és a karácsonyi ajándékvásárlási láz kezdetén már a mi ajánlatainkon gondolkodjanak.

Karácsony – 2023. december 24-26.

Ahogy közeledik ez a dátum, úgy pörög fel a rendelések száma. Ez már a valós bevételszerzés időszaka, de rengeteg munkával és stresszel is jár, hiszen határidőre meg kell érkeznie minden terméknek. Nagyon fontos, hogy a vásárlást az utolsó pillanatra hagyókat külön megszólítsuk.

Szilveszter – 2023. december 31.

Szentestét követően sem áll meg az élet. Elkezdődnek a visszaküldések és cserék, ami mentálisan nagyon megterhelő lehet. Néhány termék esetében az év utolsó hete szintén pörgős, hiszen a baráti összejövetelek időszaka is vásárlásra ösztönöz. Végül ne feledjük el kielemezni az időszakot, hogy következő évben még jobban csinálhassuk.

Mikor érdemes elkezdeni a készülődést az ünnepi időszakra, ha webshopunk van?

Az ünnepi időszak nyitánya a Black Friday, ami november végére esik. Ebből kifolyólag a felkészülést érdemes már október végén elkezdeni. Végig kell gondolnunk a készletgazdálkodásunkat, időben leadni a megrendeléseket a beszerzéshez vagy ellenőrizni azt, milyen határidőket vállalnak partnereink a szállításra.

Át kell néznünk árképzésünket is, hiszen nagyon eltérő céloknak kell megfelelnie ajánlatunknak az ünnepi időszak különböző részeiben, de a végén szép profittal akarunk zárni. Nem spórolhatjuk hát meg az ezzel kapcsolatos elemzéseket és tervezést.

A gyakorlatban is bírnunk kell a rohamot. Ellenőrizni kell weboldalunk gyorsaságát, bővíteni kapacitásainkat. Kiemelkedően fontos, hogy nagy terhelés mellett is gyors maradjon webáruházunk. A reszponzív megjelenés alap, enélkül esélytelen a siker 2023-ban.

Az ünnepi időszakban hihetetlenül nagy a marketing zaj. Csak akkor tudunk kitűnni, ha minőségi tartalmakat készítünk. Fontos az időzítés, a személyre szabott kampányok, eseményekhez illeszkedő landing page-ek és jó előre beidőzített, keresőoptimalizált bejegyzések és posztok megjelenítése. A sikeresség nagymértékben múlik az átgondolt és követett marketing tervünktől.

Összességében: az ünnepi időszak nagyüzemére való felkészülés már novemberi mindennapjainkat is teljesen kitölti akkor is, ha semmi váratlan probléma nem adódik. Ha kezdők vagyunk, egyáltalán nem felesleges a készülődést már októberben elkezdeni.

Milyen akciókkal készüljünk az ünnepi időszakra?

Az ünnepi időszak speciális akciókat és kampányokat is igényel. Ezek elengedhetetlenek ahhoz, hogy kitűnjünk versenytársaink közül és sikeresen zárjuk az évet. A vásárlói szokásoknak nem csak mennyisége változik ilyenkor, hanem egyes szempontok jelentősen felértékelődnek a webáruház kiválasztáskor.

Brutális kedvezmények és kreatív ötletek

A brutális, meghökkentő, kihagyhatatlan árkedvezmények időszaka a Black Friday. Ne feledjük, ekkor adatbázisunk építése a cél, hogy később könnyebben elérjük potenciális vásárlóinkat. Az ünnepi időszak hátralévő részében is kell jó ajánlatokkal szolgálnunk, de később már egyértelműen a bevétel növelése a célunk. Az árral ekkor kell leglejjebb mennünk, míg később más szempontok fognak előtérbe kerülni – akár magasabb ár mellett is.

Ha nem szeretnénk az árversenybe beszállni, akkor kreatív kampányokat kell építenünk. Ezek azonban nem kell, hogy csak a Black Friday időszakára korlátozódjanak. Egy jó kreatív kampánynak tökéletes időzítése lehet a Mikulás is.

Hosszabbított visszaküldés

Az ajándékvásárlás egyik legnagyobb dilemmája, hogy a megajándékozottnak tetszeni fog-e az ajándék, jó-e annak mérete és nem kap-e ugyanabból többet. Az online vásárlás megadja a két hetes indoklás nélküli visszaküldés lehetőségét, de ez pont a legfontosabb időszakban lehet szűkös a vásárlóknak, miközben az ünnepi időszak elején a megrendelések elhalasztására is inspirálhatja őket.

A hosszabbított visszaküldés lehetősége az egyik legfontosabb ajánlatunk lehet: nincs kockázat, nyugodtan megveheti mindenki az ajándékot december elején és még akkor is lesz lehetőség visszaküldeni januárban. Ha a teljes elállás lehetőségét nem is akarjuk kinyitni, akkor is a csere vagy levásárolhatóság elvárásként jelenhet meg. A hosszabbított visszaküldés lehetőségét pedig mindenhol, minden kampányban hangsúlyosan jelenítsük meg és szabályait egyértelműen tisztázzuk.

Ingyenes és garantált kiszállítás

Az ünnepi időszakban kiemelkedő a jelentősége az ingyenes kiszállításnak. Az emberek többsége ezt már az ajánlatok szűrésénél is használja: elve nem kerülünk képbe, ha nincs ingyenes kiszállítás – akkor sem, ha összességében olcsóbb az ajánlatunk.

Ahogy közeledik a karácsony, úgy nő meg a jelentősége a kiszállítási időnek. Ha tudjuk garantálni a kiszállítást az ünnepek előtt, akkor ezt látványosan jelenítsük is meg. Az utolsó héten az árnál is fontosabb szempont, hogy a rendelt termék megérkezik-e időben. Ha közeledik a dátum, ami után nem tudunk szállítani, építsünk erre is kampányt: rendelj ma, hogy még a fa alá kerülhessen a csomag.

A logisztika nehézségeinek leküzdésére az egyik legjobb megoldás annak kiszervezése. Az ünnepi időszakban számtalan teendőnk lesz, miközben a csomagok összekészítése és kiküldése rendkívül sok időt vesz igénybe és a hibázási lehetőségünk is egyre nagyobb lesz a stressz növekedésével.

Csomagolás

Gondoljunk azokra is, akik nem szeretnének vagy tudnak kellő időt fordítani az ajándékra. Kínáljunk díszcsomagolási lehetőséget, adott esetben állítsunk össze ajándékcsomagokat.

Ajándékutalvány

Ha eddig nem volt lehetőség ajándékutalványt vásárolni webáruházunkban, itt az idő, hogy bevezessük. Ez számunkra is rendkívül kedvező: a bevétel biztos, miközben a teljesítés egy kevésbé zsúfolt időszakban lesz esedékes. Ajándékutalvánnyal vásárolt terméknél csökken a visszaküldés esélye is.

Ha tehetjük, az ajándékutalványt tegyük széppé, az ne csak egy kinyomtatott e-mail legyen egy A4-es fekete fehér lapon egy kódszámmal. Növeljük a vásárlási élményt azzal, hogy valóban ajándékként átnyújtható formában készítjük el utalványunkat.

Nemes ügy

Az ünnepi időszakban a jótékonykodás is előtérbe kerül. Csatlakozzunk egy nemes ügyhöz és ekkor kommunikáljuk év közben lezajlott társadalmi felelősségvállaláshoz kapcsolódó tevékenységünket is.

Milyen hibákat kerüljünk el az ünnepi időszak során a webshop kommunikációjában?

Talán a legfontosabbak: ne szálljunk bele olyan árversenybe, amit nem éri meg megnyernünk és ne ígérjünk olyat, amit nem tudunk teljesíteni. Az első esetben ugyan a vásárló boldog lesz, de mi sokat dolgozunk a semmiért, míg az ünnepi időszakban elkövetett hibák mélyen bevésődnek az ügyfeleknek és nem fogják egykönnyen elfelejteni, hogy nem úgy alakult az ajándékozás, ahogyan tervezték.

Stressz alatt is az alkalomhoz illő kommunikációt folytassunk és legyünk türelmesek a visszaküldés időszakában is. A visszáru vevőbarát kezelése meghálálja magát, hiszen jelentős mértékben növeli webáruházunkba vetett bizalmat.

A klasszikus marketing hibák az ünnepi időszakban különösen sokba kerülnek.

Ilyen lehet a rossz minőségű képek használata, a lassú weboldal, a fényképek e-mailben küldése (spambe kerül), a vásárlás regisztrációhoz kötése, ügyfélszolgálat elérhetetlensége vagy az, ha az oldal nem reszponzív.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 10. 28.

Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Cyber Monday: hogyan érdemes készülni rá? Mikor van? Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday? Kell-e külön kampányt készíteni?

Boxy
2024. 10. 18.

Hogyan csinálj profi Black Friday kampányt?

Black Friday kampány: hogyan kell rá felkészülni és hogyan kell jól csinálni? Mi szükséges egy sikeres Black Friday kampány futtatásához 2024-ben?

Boxy
2024. 10. 11.

Interjú Balogh Péterrel: Miért szervezd ki a logisztikád?

Megkérdeztük partnerünket, Balogh Pétert, miért éri meg a fulfillment egy vállalkozás számára. Természetesen a logisztikán felül szó esett vállalkozásfejlesztésről is.

Boxy
2024. 09. 30.

TOP 5 kihívás az e-kereskedelemben – Boxy webinárium

Az e-kereskedelem soha nem látott kihívásokkal néz szembe, miközben továbbra is egy vonzó bevételi forrást jelent a vállalkozó kedvűek számára.

Boxy
2024. 09. 16.

A visszáru sem a te gondod, ha kiszervezed webshopod logisztikáját!

Milyen előnyökkel jár, ha fulfillment szolgáltatóra bízod a logisztikai feladatokat? Hogyan csökkenthető a visszáru aránya? Nézd meg, hogyan történik ez a Boxynál!

Boxy
2024. 09. 09.

Mi a social commerce, azaz közösségi kereskedelem és hogyan működik?

Mi a kapcsolat a social commerce és az e-commerce között? Hogyan működik a social commerce? Milyen módszerekkel dolgozhatunk? Mik a legfontosabb platformok? Mutatjuk.

Boxy
2024. 08. 26.

Amit soha ne ossz meg a ChatGPT-vel és a többi AI eszközzel

E-kereskedőként is hatékony segítséged lehet a mesterséges intelligencia, ám nem használhatod bármire.

Boxy
2024. 08. 21.

Vajon melyik a megfelelő webshop platform a webáruházad számára?

Magyarországi e-kereskedőként nem mindegy, milyen webáruház motort vagy e-kereskedelmi rendszert használsz a webshopod üzemeltetéséhez. Segítünk a döntésben!

Boxy
2024. 08. 12.

Lead-time: mit jelent, miért fontos a logisztikában?

Lead time jelentése: mit mér a lead time? Hol használják a lead time fogalmát? Mi a különbség a lead time és a cycle time között?