Mit jelent és miért fontos a versenyképesség?

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2023. 05. 17.
E-kereskedelem
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
Mit jelent a versenyképesség?

Miért fontos a versenyképesség? Milyen logisztikai technológiák járulnak hozzá?

A versenyképesség nem más, mint a siker lehetősége. Ha egy vállalkozás nem tesz meg mindent versenyképességének növelése érdekében, azzal a gazdasági sikerről is lemond. A versenyképesség fogalmának pontos meghatározása nem egyszerű, mert több tényező is fontos szerepet játszik benne. Az ugyanakkor vitán felüli, hogy az egyik legmeghatározóbb eleme, a logisztika.

Mit jelent a versenyképesség?

A versenyképesség közgazdaságtani fogalom, aminek több meghatározása is létezik. Értelmezhető vállalati szinten, de akár nemzetgazdasági vagy ágazati, térségi szinteken is. A nemzetgazdasági versenyképesség fogalomköréhez tartozó kiterjedt szakmai vitákkal, értelmezési kritikákkal és mérési lehetőségekkel jelen írásban nem foglalkozunk, kizárólag a vállalati versenyképességre fókuszálunk.

Versenyképességnek azt a tulajdonságot nevezzük, ami lehetővé teszi a termék értékesítését a vállalat számára releváns piacon. A versenyképesség a siker lehetőségének mértéke az értékesítés során.

Minél nagyobb az esélye annak, hogy egy vállalkozás sikeres legyen egy gazdasági versenyhelyzetben, annál versenyképesebbnek tekinthetjük.

A termék vagy szolgáltatás oldaláról közelítve a fogyasztó számára használati értékkel bíró, megfelelő minőségű és elfogadható árú, az értékesítő számára fenntartható és megfelelő mértékű nyereséget biztosító terméket nevezzük versenyképesnek. Tehát a versenyképes terméknek egyszerre kell kielégítenie a fogyasztó és az értékesítő igényeit.

A vállalati versenyképesség is innen közelítve fogható meg legegyszerűbben: a versenyképes vállalkozás versenyképes terméket kínál, miközben képes piaci részesedését hosszabb távon fenntartani vagy növelni. A vállalat képes reagálni a piaci változásokra és megfelelő tőkével rendelkezik a szükséges változtatások végrehajtásához.

Miért fontos a versenyképesség?

A versenyképesség hordozza magában a gazdasági siker lehetőségét. Ha egy vállalkozás nem versenyképes, akkor alul marad a piaci versenyben. Fontos kiemelni, hogy a versenyképességet nem mint billenőkapcsolót kell elképzelni, hiszen az számtalan tényezőtől függ. A versenyképes vállalkozás jól fejleszti és használja ki lehetőségeit, a megfelelő terméket kínálja az adott piacon, ezért pénzügyileg is sikeres. A nem versenyképes vállalkozás általában vagy nem elég hatékony, vagy nem a megfelelő piacon próbálkozik a termékkel, ezért gazdasági eredményei elmaradnak a remélttől.

Hogyan lehet mérni a versenyképességet?

A vállalati versenyképesség mérése kemény dió. Nem létezik egyetlen általánosan elfogadott mérési módszer sem. A versenyképességre jellemzően azon tényezők komplex vizsgálatából következtetnek, amiket a gazdasági sikeresség alapjának tekintenek. Ilyen például a termelékenység, a nyereség, a piaci részesedés vagy az innovációra való képesség.

A létező mérési modellek vagy rendkívül bonyolultak, vagy eleve értelmezhetetlenek kis- és középvállalkozási szinten. A versenyképességet így több mérőszám kissé szubjektív – mondhatjuk azt is, hogy a vállalkozás egyedi jellegéhez igazodó – módon történő elemzéséből állapíthatjuk meg. Teljesültek-e az üzleti célkitűzések? Sikerült-e megtartani vagy növelni a piaci pozíciónkat? A versenytársakhoz viszonyítva milyen helyzetben van cégünk?

Milyen esélyekkel indul egy magyar vállalkozás az európai és a világpiacon?

A versenyképesség relatív fogalom, hiszen meghatározásában szerepel az „adott piac” vagy a vállalkozás számára „releváns piac” megnevezés. Éppen ezért ugyanazon vállalkozás egyszerre lehet versenyképes a hazai piacon és versenyképtelen a nemzetközin. Az eltérés a piac mérete és az ott jelen lévő vetélytársak tulajdonságai miatt létezhet.

Ugyanakkor a hazai piac, különösen az európai piac tekintetében, nem különül el élesen a nemzetközitől. A nemzetközi versenyképességnek első megmérettetése, hogy termékünk és vállalakozásunk felveszi-e a versenyt a hazai piacon jelen lévő import termékekkel és külföldi cégekkel.

A hazai kis- és középvállalkozások nemzetközi versenyképessége jellemzően gyenge, de ez nem feltétlenül következik az eleve rosszabb esélyekből, sokkal inkább az alacsony termelékenységből és az erőforrások alacsony fokú kihasználásából adódik. Általános a stabil tőke hiányából fakadó alacsony kockázatvállalási hajlandóság is.

Magyarország objektíven vizsgálva egy megfelelő infrastruktúrájú, gazdasági és földrajzi szempontból is előnyös elhelyezkedésű ország. Tagadhatatlanul vannak specifikus nehézségek, de ilyenek máshol is akadnak. Összességében egy hazai cég nagyságrendileg hasonló esélyekkel tud kilépni a nemzetközi piacra, mint egy másik európai vállalkozás.

Milyen eszközök állnak rendelkezésre a versenyképesség javítására?

A versenyképességet tagadhatatlanul befolyásolják a vállalkozáson kívül álló tényezők.

Ilyen az infrastruktúra megléte, az oktatás színvonala, a gazdasági szabályozások léte, a munkaerő jelenléte, az általános bérszínvonal vagy az adórendszer. Sok kis- és középvállalkozás ezekkel magyarázza alacsonyabb versenyképességét, miközben belső lehetőségeit nem vizsgálja és nem fejleszti kellően.

A versenyképesség mindig növelhető a saját adottságok feltérképezésével és hatékony kihasználásával.

A következőkben megnézünk néhány konkrét témakört, amikben minden vállalkozásnak vannak eszközei a versenyképesség javításához. Ilyen a munkaerő, a tervezés, az ezen alapuló munkaszervezés, a fejlesztés és az együttműködés témaköre is. Lássuk a legfontosabbakat!

Megfelelő munkaerő

A versenyképesség egyik legfontosabb alapja a megfelelő munkaerőben rejlik. A munkatársak célzott kiválasztásának folyamata, oktatása, teljesítmény normáinak meghatározása és mérése, valamint az ezen alapuló anyagi és nem anyagi ösztönzők kialakítása alapvető módon határozza meg a versenyképességet.

Hatékonyan dolgozni az elvárások ismeretében, de szorongásmentesen lehet. Megélhetést garantáló fizetés biztosítása, egészségre ártalmatlan munkakörnyezet kialakítása és a felesleges stresszfaktorok megszüntetése is szükséges a követelmények lefektetésén túl.

Céges ügymenet tökéletesítése

Valós lehetőségeken nyugvó vállalati stratégiák kidolgozása, tervezési rendszerek bevezetése, saját működésünkről gyűjtött adatok elemzése lehet az alapja a céges ügymenet tökéletesítésének. Munkavállalók bevonása, döntési felelősség és jogkörök átadása is növelheti a hatékonyságot. Ki kell alakítani a belső ellenőrzés rendszereit.

Jellemzően a munkaszervezés átgondolása is teret ad a versenyképesség növelésére, például több műszak, kevesebb állási idő.

Új technologiák

Új technológiák bevezetése a hatékonyságot, a piackutatáson alapuló új termékek fejlesztése a piaci részesedés növekedését segíti. Lehetséges fejleszteni a partnerekkel (például szállítók) való együttműködésen is. Egyértelmű elvárásokat kell támasztani, de ezek megvalósításában partnernek kell mutatkozni. Az elvárások változásával adott kapcsolatokat felül kell vizsgálni.

Mi a szerepe a logisztikának a versenyképesség javításában?

Korábban már esett szó a fogyasztók versenyképes termékkel szembeni elvárásairól. Az elvárások első helyén az igény kielégítése áll, hiszen ha a termék erre nem alkalmas, akkor minden más szempont lényegtelen. Például szalámit nem tudunk eladni vegetáriánusoknak függetlenül a szalámi minden tulajdonságától. Ezt követi az elvárt minőség és az elfogadható ár, valamint egy szempont, amiről eddig nem szóltunk: a rendelkezésre állás.

A logisztika szerepe a versenyképességben az, hogy biztosítsa a termék rendelkezésre állását elfogadható áron ott és akkor, ahol arra az igény mutatkozik.

Hiába létezik megfelelő termék valahol, ha az időben, elfogadható költség mellett vagy minőségi veszteség nélkül nem juttatható el a fizetőképes fogyasztóhoz. Logisztika nélkül gyakorlatilag elképzelhetetlen egy termék versenyképes forgalmazása. H1 Miért fontos a versenyképesség? Milyen logisztikai technológiák járulnak hozzá?

A versenyképesség nem más, mint a siker lehetősége. Ha egy vállalkozás nem tesz meg mindent versenyképességének növelése érdekében, azzal a gazdasági sikerről is lemond. A versenyképesség fogalmának pontos meghatározása nem egyszerű, mert több tényező is fontos szerepet játszik benne. Az ugyanakkor vitán felüli, hogy az egyik legmeghatározóbb eleme, a logisztika.

Mit jelent a versenyképesség?

A versenyképesség közgazdaságtani fogalom, aminek több meghatározása is létezik. Értelmezhető vállalati szinten, de akár nemzetgazdasági vagy ágazati, térségi szinteken is. A nemzetgazdasági versenyképesség fogalomköréhez tartozó kiterjedt szakmai vitákkal, értelmezési kritikákkal és mérési lehetőségekkel jelen írásban nem foglalkozunk, kizárólag a vállalati versenyképességre fókuszálunk.

Versenyképességnek azt a tulajdonságot nevezzük, ami lehetővé teszi a termék értékesítését a vállalat számára releváns piacon. A versenyképesség a siker lehetőségének mértéke az értékesítés során.

Minél nagyobb az esélye annak, hogy egy vállalkozás sikeres legyen egy gazdasági versenyhelyzetben, annál versenyképesebbnek tekinthetjük.

A termék vagy szolgáltatás oldaláról közelítve a fogyasztó számára használati értékkel bíró, megfelelő minőségű és elfogadható árú, az értékesítő számára fenntartható és megfelelő mértékű nyereséget biztosító terméket nevezzük versenyképesnek. Tehát a versenyképes terméknek egyszerre kell kielégítenie a fogyasztó és az értékesítő igényeit.

A vállalati versenyképesség is innen közelítve fogható meg legegyszerűbben: a versenyképes vállalkozás versenyképes terméket kínál, miközben képes piaci részesedését hosszabb távon fenntartani vagy növelni. A vállalat képes reagálni a piaci változásokra és megfelelő tőkével rendelkezik a szükséges változtatások végrehajtásához.

Miért fontos a versenyképesség?

A versenyképesség hordozza magában a gazdasági siker lehetőségét. Ha egy vállalkozás nem versenyképes, akkor alul marad a piaci versenyben. Fontos kiemelni, hogy a versenyképességet nem mint billenőkapcsolót kell elképzelni, hiszen az számtalan tényezőtől függ. A versenyképes vállalkozás jól fejleszti és használja ki lehetőségeit, a megfelelő terméket kínálja az adott piacon, ezért pénzügyileg is sikeres. A nem versenyképes vállalkozás általában vagy nem elég hatékony, vagy nem a megfelelő piacon próbálkozik a termékkel, ezért gazdasági eredményei elmaradnak a remélttől.

Hogyan lehet mérni a versenyképességet?

A vállalati versenyképesség mérése kemény dió. Nem létezik egyetlen általánosan elfogadott mérési módszer sem. A versenyképességre jellemzően azon tényezők komplex vizsgálatából következtetnek, amiket a gazdasági sikeresség alapjának tekintenek. Ilyen például a termelékenység, a nyereség, a piaci részesedés vagy az innovációra való képesség.

A létező mérési modellek vagy rendkívül bonyolultak, vagy eleve értelmezhetetlenek kis- és középvállalkozási szinten. A versenyképességet így több mérőszám kissé szubjektív – mondhatjuk azt is, hogy a vállalkozás egyedi jellegéhez igazodó – módon történő elemzéséből állapíthatjuk meg. Teljesültek-e az üzleti célkitűzések? Sikerült-e megtartani vagy növelni a piaci pozíciónkat? A versenytársakhoz viszonyítva milyen helyzetben van cégünk?

Milyen esélyekkel indul egy magyar vállalkozás az európai és a világpiacon?

A versenyképesség relatív fogalom, hiszen meghatározásában szerepel az „adott piac” vagy a vállalkozás számára „releváns piac” megnevezés. Éppen ezért ugyanazon vállalkozás egyszerre lehet versenyképes a hazai piacon és versenyképtelen a nemzetközin. Az eltérés a piac mérete és az ott jelen lévő vetélytársak tulajdonságai miatt létezhet.

Ugyanakkor a hazai piac, különösen az európai piac tekintetében, nem különül el élesen a nemzetközitől. A nemzetközi versenyképességnek első megmérettetése, hogy termékünk és vállalakozásunk felveszi-e a versenyt a hazai piacon jelen lévő import termékekkel és külföldi cégekkel.

A hazai kis- és középvállalkozások nemzetközi versenyképessége jellemzően gyenge, de ez nem feltétlenül következik az eleve rosszabb esélyekből, sokkal inkább az alacsony termelékenységből és az erőforrások alacsony fokú kihasználásából adódik. Általános a stabil tőke hiányából fakadó alacsony kockázatvállalási hajlandóság is.

Magyarország objektíven vizsgálva egy megfelelő infrastruktúrájú, gazdasági és földrajzi szempontból is előnyös elhelyezkedésű ország. Tagadhatatlanul vannak specifikus nehézségek, de ilyenek máshol is akadnak. Összességében egy hazai cég nagyságrendileg hasonló esélyekkel tud kilépni a nemzetközi piacra, mint egy másik európai vállalkozás.

Milyen eszközök állnak rendelkezésre a versenyképesség javítására?

A versenyképességet tagadhatatlanul befolyásolják a vállalkozáson kívül álló tényezők.

Ilyen az infrastruktúra megléte, az oktatás színvonala, a gazdasági szabályozások léte, a munkaerő jelenléte, az általános bérszínvonal vagy az adórendszer. Sok kis- és középvállalkozás ezekkel magyarázza alacsonyabb versenyképességét, miközben belső lehetőségeit nem vizsgálja és nem fejleszti kellően.

A versenyképesség mindig növelhető a saját adottságok feltérképezésével és hatékony kihasználásával.

A következőkben megnézünk néhány konkrét témakört, amikben minden vállalkozásnak vannak eszközei a versenyképesség javításához. Ilyen a munkaerő, a tervezés, az ezen alapuló munkaszervezés, a fejlesztés és az együttműködés témaköre is. Lássuk a legfontosabbakat!

Megfelelő munkaerő

A versenyképesség egyik legfontosabb alapja a megfelelő munkaerőben rejlik. A munkatársak célzott kiválasztásának folyamata, oktatása, teljesítmény normáinak meghatározása és mérése, valamint az ezen alapuló anyagi és nem anyagi ösztönzők kialakítása alapvető módon határozza meg a versenyképességet.

Hatékonyan dolgozni az elvárások ismeretében, de szorongás mentesen lehet. Megélhetést garantáló fizetés biztosítása, egészségre ártalmatlan munkakörnyezet kialakítása és a felesleges stresszfaktorok megszüntetése is szükséges a követelmények lefektetésén túl.

Céges ügymenet tökéletesítése

Valós lehetőségeken nyugvó vállalati stratégiák kidolgozása, tervezési rendszerek bevezetése, saját működésünkről gyűjtött adatok elemzése lehet az alapja a céges ügymenet tökéletesítésének. Munkavállalók bevonása, döntési felelősség és jogkörök átadása is növelheti a hatékonyságot. Ki kell alakítani a belső ellenőrzés rendszereit.

Jellemzően a munkaszervezés átgondolása is teret ad a versenyképesség növelésére, például több műszak, kevesebb állási idő.

Új technológiák

Új technológiák bevezetése a hatékonyságot, a piackutatáson alapuló új termékek fejlesztése a piaci részesedés növekedését segíti. Lehetséges fejleszteni a partnerekkel (például szállítók) való együttműködésen is. Egyértelmű elvárásokat kell támasztani, de ezek megvalósításában partnernek kell mutatkozni. Az elvárások változásával adott kapcsolatokat felül kell vizsgálni.

Mi a szerepe a logisztikának a versenyképesség javításában?

Korábban már esett szó a fogyasztók versenyképes termékkel szembeni elvárásairól. Az elvárások első helyén az igény kielégítése áll, hiszen ha a termék erre nem alkalmas, akkor minden más szempont lényegtelen. Például szalámit nem tudunk eladni vegetáriánusoknak függetlenül a szalámi minden tulajdonságától. Ezt követi az elvárt minőség és az elfogadható ár, valamint egy szempont, amiről eddig nem szóltunk: a rendelkezésre állás.

A logisztika szerepe a versenyképességben az, hogy biztosítsa a termék rendelkezésre állását elfogadható áron ott és akkor, ahol arra az igény mutatkozik.

Hiába létezik megfelelő termék valahol, ha az időben, elfogadható költség mellett vagy minőségi veszteség nélkül nem juttatható el a fizetőképes fogyasztóhoz. Logisztika nélkül gyakorlatilag elképzelhetetlen egy termék versenyképes forgalmazása.

A fentiekből az is kiolvasható, ha a logisztika gyorsabban, olcsóbban és mindezek mellett továbbra is minőségi veszteség nélkül tudja biztosítani a rendelkezésre állást, az növeli annak esélyét, hogy adott termék versenyképes legyen a piacon. A logisztikai rendszerek rugalmasságának fejlesztése segíti a vállalkozások piaci folyamatokra való reagálását is.

A logisztikai technológia fejlődése, a folyamatok minél magasabb fokú digitalizációja, az áruszállítással és tárolással kapcsolatos teendők automatizálása révén egy termék versenyképességét egyre nagyobb mértékben határozza meg az, hogy a logisztikai szolgáltató milyen mértékben tud lépést tartani a piaci trendekkel.

Egy vállalkozás minél nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy logisztikai folyamatai a legoptimálisabbak legyenek, annál nagyobb esélye van arra, hogy versenyképes maradjon a piacon. Tehát vagy saját logisztikai fejlesztéseket érdemes végrehajtania, vagy a feladatot kiszerveznie a már korábban említett szemlélet mellett: egyértelmű elvárások támasztása, a tevékenység mérése, partneri viszony kialakítása, de ha az elvárások változásával szükséges, akkor a szolgáltató cseréje.

A fentiekből az is kiolvasható, ha a logisztika gyorsabban, olcsóbban és mindezek mellett továbbra is minőségi veszteség nélkül tudja biztosítani a rendelkezésre állást, az növeli annak esélyét, hogy adott termék versenyképes legyen a piacon. A logisztikai rendszerek rugalmasságának fejlesztése segíti a vállalkozások piaci folyamatokra való reagálását is.

A logisztikai technológia fejlődése, a folyamatok minél magasabb fokú digitalizációja, az áruszállítással és tárolással kapcsolatos teendők automatizálása révén egy termék versenyképességét egyre nagyobb mértékben határozza meg az, hogy a logisztikai szolgáltató milyen mértékben tud lépést tartani a piaci trendekkel.

Egy vállalkozás minél nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy logisztikai folyamatai a legoptimálisabbak legyenek, annál nagyobb esélye van arra, hogy versenyképes maradjon a piacon. Tehát vagy saját logisztikai fejlesztéseket érdemes végrehajtania, vagy a feladatot kiszerveznie a már korábban említett szemlélet mellett: egyértelmű elvárások támasztása, a tevékenység mérése, partneri viszony kialakítása, de ha az elvárások változásával szükséges, akkor a szolgáltató cseréje

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 17.

Hogyan alakítja át a logisztikát az importkereskedelem?

Megjelent a PwC legfrissebb Digitális Kereskedelmi Körképe a DKSZ (Digitális Kereskedelmi Szövetség) közreműködésével. A magyar e-kereskedelmi piac 2024-ben jelentős átalakuláson ment keresztül, melynek fő mozgatórugója az importkereskedelem előretörése.

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2025. 03. 10.

Terjeszkedés a Távol-Kelet fenyegetése nélkül

Az olyan keleti óriások, mint a Temu, az Aliexpress vagy a Shein, a globális e-kereskedelmi piacokat alacsony áraikkal és széles kínálatukkal rohanták le, különösen Nyugat-Európában és az USA-ban.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 03.

Boxy sajtómegjelenések

A Boxy fulfillment szolgáltató sajtómegjelenései.

Raktári robot
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 24.

Hasznos tudnivalók a webáruház logisztika kapcsán

Előfordulhat, hogy számunkra is vonzó alternatíva az, hogy céget alapítsunk és elindítsuk a saját webshopunkat. Ha azonban így teszünk, akkor van egy olyan terület, amire kiemelt figyelmet kell fordítanunk, ez a webáruház logisztika.

Laptop bevásárlókocsival
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 17.

Hogyan készítsünk webshopot úgy, mint a profik?

Ha az a célunk, hogy fizikai termékek értékesítésével foglalkozzunk, akkor elengedhetetlen, hogy legyen egy oldalunk, ahol megvásárolhatók az árucikkek. Éppen ezért felmerülhet az az égető kérdés, hogy hogyan készítsünk webshopot?

Fáradt irodai dolgozó
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 09.

Hibák, amiket elkövethetünk a webshop üzemeltetés során

Ha fizikai termékek értékesítésével foglalkozunk, akkor fontos, hogy legyen egy jól felépített webáruházunk, ami lehetőséget ad az online vásárlásra. A webshop üzemeltetés azonban nem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre gondolnánk.

Boxy raktárépület
Placeholder imageEverigo
2025. 02. 04.

Miért érdemes fulfillment szolgáltatóval külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem folyamatosan fejlődik, és egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a nemzetközi piacokon való terjeszkedés új bevételi forrásokat és növekedési lehetőségeket kínál.

nő csomagot ad fel
Placeholder imageEverigo
2025. 01. 13.

Népszerű termékkategóriák a környező országokban

A nemzetközi piacra lépés a magyar e-kereskedők számára egyre vonzóbb lehetőség, különösen a környező országokban, ahol a hasonló kulturális háttér és földrajzi közelség előnyt jelenthet. A sikeres exportálás azonban alapos tervezést igényel, különös tekintettel arra, hogy mely termékkategóriák népszerűek az adott célpiacon.

szállító kamion
Placeholder imageBoxy
2025. 01. 06.

A belföldi és nemzetközi szállítás sem jelenthet problémát

Amennyiben webshopot üzemeltetünk és nemcsak itthon, hanem külföldön is meg lehet vásárolni a termékeinket, akkor nagyon fontos, hogy a belföldi és nemzetközi szállítást is gördülékenyen tudjuk biztosítani a vásárlóink számára.