Webáruházak itthon és külföldön. Mekkora forgalmat bonyolítanak a legnagyobbak? Mit tanulhatunk a vezető webáruházak követésével? Mit érdemes árulni 2023-ban?
Melyek a legnyereségesebb webáruházak?
Mindig érdemes a legnagyobb webáruházak működését figyelnünk, hiszen egyszerre követendő példáink és legyőzendő vetélytársaink a piacon. Tanulhatunk tőlük és hibáikat kihasználva léphetünk előre.
A legfrissebb adatokat felhasználva összegyűjtöttük a vezető hazai webáruházak listáját és megnéztük merre halad az e-kereskedelmi szektor idén.
Mekkora forgalmat bonyolítanak a webáruházak Magyarországon és külföldön?
A hazai webáruházak forgalomnövekedése ugrásszerűen alakult a COVID időszaka alatt, de ma már a visszarendeződés időszakát éljük. Ez továbbra sem recessziót, pusztán a szektor dinamikájának csökkenését jelenti, ami így is évi 10% körüli forgalomnövekedést jelent az e-kereskedelmi ágazatban. Intő jel, hogy az infláció figyelembevételével ez már nem bővülést, hanem a piac szűkülését jelenti.
Szintén kezd visszaállni a hagyományos bolti kereskedelem és az online kereskedelem aránya, ami a felfutás évei után a webáruházakra nézve a részesedés csökkenését mutatja.
A rendelések számában nem látszik visszaesés, a relatív csökkenés így a kosárérték változásában keresendő. Nő az olcsóbb, helyettesítő termékek aránya, illetve növekszik a bizalom a webáruházak felé: többféle terméket is online szereznek be a magyarok. A webáruházak 2022-es éves bevétele valamivel több, mint 1,3 milliárd forint volt a GKID éves szektorális adatai alapján.
Miért fontos, hogy tisztában legyünk a legnyereségesebb webáruházakkal?
Tavaly több éves hagyományt megtörve csökkent az aktív hazai webáruházak száma. Ami töretlen, az a nagyok piaci részesedésének növekedése. A 15 legnagyobb forgalmú webáruház piaci részesedése meghaladja a 40%-ot és ez az arány évről-évre bővül.
Azért, hogy érezzük az arányokat: Magyarországon 32 ezer webáruház működik.
A piacvezetők diktálják a tempót és határozzák meg a trendeket. Az ő tevékenységeik iránymutatóak lehetnek számunkra is, hiszen biztosan sokkal több adattal rendelkeznek a piacról, mint mi. Ha nem nagyon speciális termékkínálattal rendelkezünk, akkor szinte biztosan vetélytársaink is lesznek.
Mit árulnak a legsikeresebb hazai webáruházakban?
A legsikeresebb hazai webáruházak tevékenységi köre is árulkodó: műszaki cikkek és FMCG (napi fogyasztási cikkek) az uralkodó színesítve egy-egy barkácsáruházzal, könyv- és sportszer- kereskedővel. Ez egyrészt utal arra, hogy ezen termékeket a magyarok előszeretettel vásárolják online, másrészt a fenti piaci részesedést tekintve azt is láthatjuk, hiába lesznek minden listán garantáltan elől ezek a termékek, a forgalmat leginkább a piacvezetők generálják és minden más próbálkozónak hihetetlen versenybe kell beszállnia.
Mindenképpen érdemes tanulni a legnagyobbaktól. Figyeljük meg marketing stratégiájukat, online felületük felépítését és működését, logisztikai megoldásaikat.
Külön figyelmet érdemelnek azok a marketing megoldások, amik az újravásárlásra, a vásárlói hűség kiépítésére koncentrálnak.
Melyek a legnagyobb forgalmú webáruházak Magyarországon?
Miután 2019-ben egyesült a két legnagyobb forgalmú hazai e-kereskedő, így nincs meglepetés abban, hogy magasan vezeti az eMag-Extreme Digital a magyar legnagyobb forgalmú webáruházak listáját. Az első ötben két cseh hátterű webáruház is megtalálható, az Alza.hu és a Kifli.hu, aminek a COVID kiemelkedő lökést adott. A legszűkebb élmezőnyben még három elektronikai kereskedő található, a MediaMarkt, a Telekom és az Euronics valamint az FMCG szektorból a Tesco és a könyvkereskedő Libri.
Ha a 100%-ban magyar webáruházak toplistáját szeretnénk összeállítani, akkor az élmezőny így alakulna (2023. augusztus): 1. Euronics; 2. Aqua; 3. iPon; 4. Libri; 5. Praktiker; 6. Pepita.hu; 7. 220volt.hu; 8. JátékNet; 9. Netkazán; 10. PCX.
Melyek a legnagyobb forgalmú webáruházak a nemzetközi piacon?
Két kérdést kell itt tárgyalnunk, az egyik globális, a másik hazai jellegű. A nemzetközi e-kereskedelemben elenyésző, de a hazai lehetőségeket vizsgálva számottevő azon webáruházak szerepe, amik külföldi – döntően európai, valamelyik Magyarországgal határos országbéli – üzemelés mellett, magyar nyelven, specifikus ajánlatokkal, magyar ügyfélszolgálattal célozzák a magyar piacot. A 15 legnagyobb hazai webáruházat anyacégének nemzetisége szerint vizsgálva a következőkre jutnánk: 7 magyar mellett, 2-2 cseh, német és francia és 1-1 angol és román hátterű vállalkozás található.
Ugyanitt megjegyzendő, hogy a hazai webáruházak 14%-a értékesít külföldön is.
A legnagyobb nemzetközi cégek listázását nehezíti, hogy az ázsiai piac mérete és valós dinamikája sokszor nem látható tisztán. Például a csak Dél-Koreában működő Coupang simán benne lehet a top 10-ben, de forgalmát elég nehéz összevetni az offline és online is működő amerikai Walmart élelmiszerlánccal. Ugyanígy az amerikai használt személyautók adásvételére specializálódott Carvana árbevételét tekintve minden bizonnyal körözné sok európai e-kereskedelmi riválisát, miközben nyereségét vagy a cég értékét tekintve nem szerepelne előkelő helyen.
A nemzetközi szinten is piacvezető vállalkozások bevétele nemhogy egy-egy magyar webáruházhoz nem mérhető, de sokszor még a teljes e-kereskedelmi szektorhoz sem. A nemzetközi színtéren is jellemző a koncentráció: azaz a lista elején álló néhány webáruház mérete nagyságrendekkel haladja meg a többiekét.
Ami biztos minden összehasonlító lista alapján az, hogy a két piacvezető az e-kereskedelem két globális központjához köthető. Az Amazon az USA legnagyobb webáruháza, míg a JD.com kínai hátterű, de a világ minden területére szállít. Ezt követően már képlékenyebb a lista, de a legnagyobbak közé biztosan odakerülne a Taobao/Alibaba (Kína), az eBay (USA), a Rakuten (Japán), a Zalando (Németország), a Flipkart (India), The Home Depot (USA), az Otto (Németország), a Suning (Kína), a Shein (Kína), a Wayfare (USA), a Wildberries (Oroszország) és a Coupang (Dél-Korea).
Melyek a legkeresettebb termékek és kategóriák?
A hazai piacvezetőket tekintve a műszaki cikkek és a napi fogyasztási cikkek online kereskedelme a legfejlettebb. Népszerűek a mindent áruló webáruházak és az egy kategórián belül teljes termékkínálatra törekvők.
A sikerágazat között megtalálható még a könyv, a sportszer és az élelmiszer, ideértve a készételt és a napi fogyasztási cikkek között vásároltakat is.
A Google keresések között is nagyon hasonló a toplista, így most csak azokat a részkategóriákat emelnénk ki, amik külön nem szerepelnek a legsikeresebb webáruházak fő termékkínálatában. Ezek azok a népszerű kategóriák, ahol feltételezhetően még van tér a piaci bővülésre, miközben már a jelenlegi kereslet is magas. Ilyen a játék, a lakberendezés, a ruházat és az autózáshoz kapcsolódó kiegészítők. A sportok közül kiemelhető a horgászat és a kerékpározás.
Milyen szempontok alapján érdemes terméket választani induló webáruházak esetében?
Webáruházunk alapításakor legfontosabb kérdésünk az, hogy pontosan milyen termékek forgalmazásával szeretnénk foglalkozni. Bárhogyan is határozunk a végén, piackutatásra mindenképpen szükségünk lesz, ahol azt kell körbejárnunk, hogy valóban létezik-e fizetőképes kereslet választott termékünkre. A következő szempontok segítenek abban, merre érdemes elindulni.
Milyen termékkel érdemes kereskedni?
Vagy olyan termékekkel érdemes kereskedni, amit csak mi tudunk nyújtani, így a piacon elsőként és egyedüliként tudunk megjelenni, vagy olyannal, amit már többen árulnak és kitaposták előttünk az utat. Utóbbi a gyakoribb, az előbbivel ugyan nagyot lehet keresni, de a legtöbb esetben csúnya bukás a vége: általában van oka annak, hogy valami nem kapható online, leginkább az, hogy nincs rá kereslet.
Kezdő webáruházként válasszunk olyan terméket, amire már bizonyítottan van kereslet.
Sok vagy kevés eladás?
Szintén fontos kérdés, hogy kevés és nagy értékű eladást szeretnénk, vagy nagy forgalom mellett a sok eladáson szeretnénk darabonként kisebb profitot realizálni. Mind a két irány működhet, de az hogy sok eladáson legyen magas haszon jellemzően nem. Választanunk kell és ehhez kell a választékon felül a oldalunk megjelenését és marketingünket is igazítanunk.
Mennyire meghatározóak a termékek fizikai tulajdonságai?
A termékek fizikai tulajdonságai alapján is vannak olyanok, amiket előnyösebben lehet online értékesíteni. Ez nem jelenti azt, hogy ami ennek nem felel meg, az nem adható el egy webáruházban, de az biztos, hogy az ideális online termék kicsi, könnyű, nem törik, könnyen szállítható, olcsó, márka nélkül is értékes és nem engedélyköteles.
Hogyan lehet nagyobb forgalmat generálni a webáruházunknak?
Erre a kérdésre egyszerű lenne rávágni azt, hogy marketinggel. A válasz helytálló ugyan, de a növekedés kérdése nem szűkíthető le a megfelelő kommunikációra, promócióra és hirdetésekre. Az eladható termék és a jól kialakított ár mindennek az alapja, csak ezt követheti a marketing.
Érdekes az is, hogy mit tartanak a webáruházak növekedésének cégen belüli okának a már működő vállalkozásokat üzemeltetők.
Milyen nehézségekkel küzdenek a webáruházak?
A GKID felméréséből kiderült, hogy a legtöbben az új vásárlók szerzése és a vásárlási gyakoriság növelésével küzdenek, de a webáruházak ötödénél megjelenik a termékbeszerzés nehézsége, a munkaerőhiány és a webshop motor tökéletlensége.
A webáruházak harmada a tőkehiányt tartja növekedésének gátjának. Szintén megjelenik számottevő webáruház esetében az árpolitika hibája és a raktározás (16%) valamint a készletgazdálkodás (15%) problematikája. A marketing ez alapján a legfontosabb kérdés, de messze nem mindenható.
A marketing sokkal könnyebben módosítható, átgondolható, átszervezhető, mint azok a területek, amik a növekedés más jellegű gátjait okozzák.
Ez arra világít rá, hogy már az induláskor megfelelő partnereket kell találni, akikhez kiszervezhetőek tevékenységek, így nem kell saját magunknak a munkaerő kérdésével foglalkoznunk.
Jó fulfillment szolgáltatóval minden logisztikához kapcsolódó problémánk kezelhető és az is biztos tanácsnak tűnik, hogy induláskor ne a webáruház motoron spóroljunk, mert keményen vissza fog ütni.