Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?
Egészen tömören azért fontos a webshop bevételnövelése, mert ez vezet el a profit növekedéshez is. A profit az összes bevételünk és az összes kiadásunk különbsége. A profit tehát úgy növelhető, ha csökkentjük a kiadásainkat vagy növeljük a bevételünket. A kiadások átgondolása és racionalizálása nagyon fontos egy webáruház számára, erről is hosszan lehetne írni.
A kiadások csökkentésének azonban van határa, így annak folyamatos csökkentése nem lehet cél.
Ebből következően a bevételeket kell növelni. Fontos azonban, hogy a bevételnövelés nem automatikusan jelent profitnövekedést. Akkor tudunk nagyobb profitot elérni, ha a bevételnövekedés nagyobb arányú, mint a kiadásaink növekedése. Több termék értékesítése általában nagyobb költséggel is jár, ez tiszta sor és nem is probléma, de ha csak azon az áron tudjuk növelni bevételeinket, hogy nagyobb arányban növeljük kiadásainkat, akkor álljunk meg: ez ugyanis hosszú távon csődhöz vezet.
Hogyan fogjunk hozzá a webshop bevételnöveléshez az ünnepek előtt?
A bevételnövelésnek vannak általános szabályai, de az év végi, ünnepi időszak ebből a szempontból különleges. Egyrészt nagyon nagy mértékben nő meg ilyenkor a kereslet, másrészt a vásárlóknak egyedi, az év többi szakaszától eltérő igényeik is vannak. A vásárlók specifikus ajánlatokat is várnak, különösen a Black Friday idején.
Az alap, hogy nem fogyhatunk ki a termékekből, így az ünnepi rohamra készülve át kell tekintenünk termékgazdálkodásunkat.
A karácsony közeledtével a szokásosnál is jobban felértékelődik a gyors és garantált időben történő szállítás. Nagyon nem mindegy, hogy a csomag odaér-e még a fa alá vagy sem.
Ráadásul ilyenkor a vevők is biztosra mennek: több helyről rendelnek és valószínűleg a gyorsabban odaérőt veszik át.
Hasonló módon nő meg a meghosszabbított visszaküldés lehetősége. Sokan azért tolják későbbre a vásárlásukat, mert tartanak attól, hogy csak rövid ideig (14 napig) tudják a terméket visszaküldeni, cserélni, ha kiderül, hogy a megajándékozottnak nem jó a méret, nem tetszik a szín vagy éppen kettőt kapott a termékből.
Hosszabbítsuk meg az ünnepek utánra a visszaküldés lehetőségét.
Hogyan tervezzünk hosszútávra a webshop bevételnövelés során?
A bevételnövelés alapja a megfelelő termékkészlet és árképzés. Ha ez megvan, akkor a hatékony kommunikáció és a vásárlási élmény növelése vezet el a bevételek növekedéséhez. A kommunikációnk akkor lehet hatékony, ha pontosan beazonosítottuk fizetőképes célközönségünket és sikerül őket megszólítanunk. A vásárlási élmény összetettebb dolog és könnyebb beszélni róla, mint csinálni, de mindjárt mutatunk pár példát, miként növelhető a kosárérték vagy mit érhetünk el keresőoptimalizálással (SEO) ezen a téren.
Miért fontos a kosárérték növelése a webshop bevételnövelés során?
A kosárérték azt mutatja meg, hogy mennyit költ webáruházunkban egy átlagos vásárló. A kosárérték konkrét mértéke természetesen jelentősen függ az általunk forgalmazott termékek típusától, de növelése általánosan hasznos. Ennek alapja, hogy a kosárérték adott összeggel való növelése általában kisebb anyagi ráfordítást igényel a webáruháztól, mint egy ugyanekkora összeget költő új vásárló megnyerése.
Miért kevesebb ezzel a kiadásunk? Mert kevesebb marketing költséggel tudjuk elérni a bevételt és csökkenhet az egy termékre jutó logisztikai kiadásunk is. Úgy nő a bevételünk, hogy a növekedéshez képest kevésbé nőnek költségeink. A kosárérték számos egyéb információt is hordoz vásárlóinkról, amiket fel tudunk használni árképzésünkben és marketing kommunikációnkban egyaránt.
A webshop bevételnövelés egyik legfontosabb feladata a kosárérték növelése.
Természetesen nem ez az egyetlen lehetséges út, de általában a legköltséghatékonyabb, így a legnagyobb arányban járul hozzá végül a profit növekedéséhez is.
Milyen vizuális eszközökkel növelhetjük kosárértéket?
A kosárértéket a webshop működésének optimalizálásával is növelhetjük. A most következő tippek elsőre banálisnak tűnnek, de működnek, érdemes tehát megfogadnunk őket.
Minőségi termékfotók
Az emberek vizuális benyomásaik alapján vásárolnak. Minél látványosabb vagy ízlésesebb egy fotó, annál jobban felkelti a figyelmet és kelt vágyat a vásárlásra. Nincs kivétel, elég csak arra gondolni, hogy a termékfotók fontosságával tisztában lévő multik még a bontott csirkét is egy szép vágódeszkán, néhány teljesen életszerűtlenül mellészórt fűszerrel és egy fél paradicsommal hirdetik, mert az néz ki jól.
Ember, arc a képen
Bizonyított, hogy az emberek, különösen az emberi arcok jó benyomást keltenek. Érdemes tehát olyan fényképeket is alkalmazni, ahol a terméket használó emberek is láthatóak.
Gyors és egyszerű fizetési menet
Úgy kell kialakítani a weboldalt, hogy a termékek megvásárlása a lehető legegyszerűbben és leggyorsabban történhessen. Ne kelljen görgetni sehova azért, hogy valamit a kosárba tegyünk, a kosár mindig elérhető és ellenőrizhető legyen a látogató számára. Ha regisztrált a felhasználó, akkor az elhagyott kosárról küldjünk névre szóló e-mail emlékeztetőt számára. Egyébként ne legyen kötelező a regisztráció a vásárláshoz, de kínáljuk fel, hogy regisztrációval még könnyebbé válhat a folyamat.
A check out oldal legyen átlátható, egyszerű, de kellően részletes. A vásárló tudja kiválasztani a számára legmegfelelőbb fizetési módot. A fizetési felület legyen bizalomgerjesztő és a partner szolgáltatók ismertek és kedveltek.
Könnyen elérhető ügyfélszolgálat
Az ügyfélszolgálat könnyű elérhetősége azoknak is számít, akik nem kívánják felvenni a kapcsolatot a céggel. Ugyanakkor a tudat, hogy gond esetén ezt megtehetik fontos. Ha pedig valaki felveszi a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal, akkor gyors, pontos és kompetens választ szeretne kérdésére.
Ne feledjük azt sem, hogy ez nekünk is lehetőség, hiszen közvetlenül ismerhetjük meg vásárlóink problémáit és félelmeit, amire később akár előzetesen is reagálhatunk.
Milyen nyelvhasználattal növelhetjük a kosárértéket?
A nyelvhasználat megválasztása illeszkedjen a célközönségünk elvárásaihoz. A stílusjegyek mellett ugyanakkor semleges hangvételű szövegeket alkossunk. A szöveg tartalma és stílusa illeszkedjen az oldal dizájnjához (például annak betűtípusához) is.
Használjunk egyértelmű instrukciókat
Fogalmazzunk tisztán és érthetően, kerüljünk minden kétértelmű kifejezést. Ahol instrukciókat adunk, ott rövid és egyértelmű mondatokat használjunk. Ilyen szövegekben soha ne használjunk szlenget és szavakat, ami bárki (nem csak fő célközönségünk tagjainak) számára nem közérthető. Mellőzzük az idegennyelvű kifejezéseket.
Kerüljük a kliséket
A közhelyeket senki nem szereti, egy weboldalon olvasni őket időrabló és idegesítő. Releváns, tényszerű, informatív tartalom kell, ami reagál célközönségünk problémáira.
Közösségtudat erősítése
Minden ember szeret egy közösséghez tartozni és a csoporttudat a vásárlást is megkönnyíti. Alakítsunk ki olyan hangulatot, amiben a vásárló azt érzi, hogy mi, az eladó ismerjük és átérezzük problémáját, hasonlóan gondolkodunk és pont ezért tudjuk a jó megoldást számára. Egy hajóban evezünk, segítünk.
Tömören a lényeget, majd bővebben a részleteket
Hosszabb szövegek, ismertetők, termékleírások esetén is a szöveg elején foglaljuk össze a lényeget. A többség csak ezt fogja elolvasni. Ha a lényeget a hosszú szövegbe rejtjük, akkor azt a többség soha nem fogja látni, befogadni, mérlegelni.
Milyen SEO-módszerekkel növelheted a webshop bevételét?
A SEO, vagy más néven keresőoptimalizálás elsősorban abban segít, hogy weboldalunk látható legyen az online térben és a vásárlók rátaláljanak. Vannak azonban olyan SEO módszerek, amik a webshop bevételnövelését is szolgálják.
Termékleírás
Az egyedi, lényeges információkat tartalmazó termékleírás aranyat ér. SEO szempontból csodás, hogy a termékünkről írunk, de arra figyeljünk, hogy ezt ne máshonnan másolva tegyük. Ezen felül ha nem közhelyeket írunk, hanem valóban értékes tartalmat hozunk létre, akkor az a vásárlókat is érdekelni fogja mert informálódhatnak belőle, jobban megismerhetik a terméket és választ kaphatnak kérdéseikre.
A jó termékleírás helyettesíti a bolti eladót, annak tudását és kedvességét is.
Képek, videók
A releváns képek és videók a megfelelő metaadatokkal kiegészítve sokat hoznak a konyhára. A jó minőségű és embereket ábrázoló fotókról már szóltunk, ráadásul ezeket a keresőmotorok is szeretik és a találatok közben külön is meg tudják jeleníteni.
Webshop bevételnövelés hirdetési módszerekkel
Érzékeny, de fontos területre érkeztünk. Jó hirdetéssel bármi eladható, miközben pont a hirdetések növelik rendkívüli módon költségeinket. Meg kell tehát találnunk a középutat, hogy a hirdetések ne vigyék el a profitunkat.
Specifikus kampányok
Az ünnepi időszakban ennek kiemelt szerepe van. Készüljünk a Black Friday és a Cyber Monday napjára, ne feledkezzünk meg a Mikulásról és a karácsony is fontos szerepet kaphat kommunikációnkban. A specifikus kampányoknál ügyeljünk, hogy más a fogyasztók elvárása Black Friday és karácsony kapcsán.
Célzott akciók
Ne mindenkinek hirdessünk, hanem a célközönségünknek. Tudjuk kiket szeretnénk elérni és pontosan milyen üzenettel. A hirdetések optimalizálása a kulcs a hatékonysághoz.
Felülértékesítés és keresztértékesítés
A bevételnövelés csodafegyverei a felülértékesítési (upsell) és keresztértékesítési (cross-sell) kampányok. Költséghatékonyak és nagyon eredményesek, tehát szenteljünk kellő figyelmet a megfelelő ajánlatok kialakítására.
Webshop bevételnövelés technikai SEO-val
Röviden érdemes szólni arról, hogy a bevételnövelésnek vannak technikai alapjai is.
Tömören: minden működön gyorsan és úgy ahogy kell.
Gyors weblap
A weboldal gyorsasága a fogyasztók és a keresőmotorok számára is fontos szempont. Az ünnepi időszak ráadásul jóval nagyobb terhelést jelent, mint az átlagos hétköznapok. Teszteljük weboldalunkat és még a roham előtt készítsük fel a megnövekedett forgalomra.
Metaadatok
A megfelelő metaadatok kitöltése csak néhány perc, mégis sokat segíthet az oldal láthatóságában és így a bevételnövelés elérésében is.