White label és saját márkás termékek: Útmutató

Oszd meg
Boxy
2022. 11. 25.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
<strong>Mi a white label jelentése?</strong>

White label és saját márkás termékek: miben különböznek egymástól? Miért jó ötlet a white label, ha termékfejlesztéssel foglalkozunk?

A white label és a saját márkás termék jelentése sok esetben keveredik össze napi szóhasználatunkban. A két fogalomnak vannak hasonlóságai, de alapvető különbségei is. Megpróbálunk rendet tenni a kifejezések között és megnézzük, milyen esetekben előnyös white label termékben és mikor saját márkásban gondolkodnunk.

Mi a white label jelentése?

A white label megnevezést tömegesen előállított, a megrendelő igényei szerint márkázott termékekre használjuk. A white label termék több kereskedő számára is elérhető azonos tartalommal, azok egymástól csak márkajelzésükben, megjelenésükben különböznek. 

Innen származik az elnevezés is, a white label annyit tesz, mint fehér címke, azaz egy olyan üres címke, amire tetszőleges saját megjelenést szerkeszthetünk.

A white label termékek a nagykereskedelem világában jellemzőek, hiszen mire a fogyasztóhoz érnek már rendelkezni fognak valamilyen márkajelzéssel. Egy webáruház számára white label termék gyártása, nagykereskedelme és vásárlás utáni márkázása, kiskereskedelme is működőképes üzleti modell lehet.

Mi a saját márkás termék?

A saját márkás termék – gyakran használt angol kifejezéssel private label – a megrendelő egyedi igényei szerint, de kiszervezett gyártással készül. 

A termék egyedi, amire nem a gyártó, hanem a megrendelő márkajelzése kerül.

Miben különbözik egymástól a white label, a saját márkás termék és a dropshipping?

A webáruházi működés klasszikus módja, ha valamilyen saját terméket előállítunk és azt eladjuk, vagy más által készített terméket értékesítünk. A white label, a saját márkás termék és a dropshipping is ezen a rendszeren módosít, sőt gyakran kéz a kézben járnak, de jelentős különbségek vannak köztük. 

Nézzük ezeket és vegyünk rá példákat is:

Ha szeretnénk egy egyedi, saját terméket készíteni, de előállítására nincs módunk, akkor a gyártást kiszervezhetjük. A termék jellemzőire alapvető befolyással lehetünk, hiszen a gyártó igényeink szerint készíti azt el. Az így előállított termék úgy fogja márkajelzésünket viselni, hogy azt nem mi állítottuk elő, miközben a gyártó másnak is készít termékeket, de nem azonos tulajdonságokkal.

Ezzel szemben a white label termék jellemzőire semmilyen befolyással nem vagyunk, azt a gyártó tömegesen állítja elő a számára legkedvezőbb módon. Az így előállított termékre akár mi, akár más is ráteheti logóját és értékesítheti azt. A termékek csak márkajelzésükben térnek el egymástól, jellemzőikben azonosak.

Saját márkás termékről klasszikusan az élelmiszerláncok egyszerű csomagolású, jó árfekvésű termékei ugarnak be példaként, gyakran tévesen. A saját márkás tej sokkal valószínűbb, hogy white label termék: ugyanabban a tejüzemben készül, ugyanazon alapanyagból ugyanaz a végtermék, egyik gyártósoron egyik, másik gyártósoron másik márkával. Ha odamennénk, hogy vennénk több kamionnyi tejet, de a saját arcunk legyen rányomtatva a dobozra, már kapnánk is az ajánlatot.

A gyártó azonos technológiával gyárt dobozos tejet és azt úgy márkázza, ahogyan a megrendelő kéri. Saját márkás termék ebből úgy keletkezne, ha azt mondanánk, hogy nekünk eltérő zsírtartalommal és kék színű málnás tejre lenne szükségünk. Ebben az esetben ugyanis nem a már kifejlesztett és tömegesen legyártott hagyományos tejre nyomnánk saját logót, hanem saját igényeink szerint gyártatnánk le egy egyedi terméket a külső partnerrel.

Összegezve: hol a különbség a saját termék és a saját márkás termék között? 

A fenti példánál maradva: ha miénk a tejüzem, az a saját termékünket gyártja. Ebben az esetben dönthetünk a saját termékünk egyedi és saját márkajelzésű értékesítése mellett vagy készíthetünk white label terméket, ahol nincs márkánk (csak termékünk) és azt más látja el márkával az értékesítés előtt.

Mi a dropshipping? Milyen viszonyban van a white label és a saját márkás termékekkel?

dropshipping egy olyan kereskedelmi modell, ahol nem tartunk saját tulajdonú raktárkészletet. A vásárláskor csak továbbítjuk azt a gyártónak, aki teljesíti a megrendelést. Amíg a white label és a saját márka a termék előállítását és jellemzőit írja le, a dropshipping az értékesítés módját.

A white label és saját márka gyakran akkor működik gazdaságosan, ha nagy megrendelést adunk le és jelentős raktárkészletet tartunk, de nem elképzelhetetlen a dropshipping modell sem velük – ebben az esetben várhatóan nem a termék árával kell vevőinek megfognunk.

White label, saját márkás termék, dropshipping: kinek melyik ajánlott?

Nézzük meg, hogy melyik megoldás kinek megfelelő:

Kinek jó választás a dropshipping? 

A dropshipping jó választás azoknak, akik nem szeretnének a logisztikára sem költeni, sem foglalkozni vele. A költséghatékony üzemelésért cserébe elfogadják a termékek értékesítésén elérhető alacsony árrést

A dropshipping esetében van a legkevesebb beleszólásunk a termék minőségére és készletünk összetételére. Alacsony beruházási költségekért és alacsony kockázat mellett kevés felügyeletet kapunk termékeink felett. 

A dropshipping így megfelelő választás lehet kezdő vagy a tevékenységet kiegészítő jelleggel végző vállalkozóknak.

Kinek jó választás a saját márkás termék?

A saját márkás termék azoknak ajánlott, akik egyedi terméket szeretnének létrehozni, azt önálló branddal értékesíteni, de a termék legyártásához nincsen elég kapacitásuk. A gyártási korlátok és az elképzelések összeegyeztetése után a termékből jellemzően saját készletet kell felhalmozni az értékesítés előtt. 

A saját márkás termék beruházási igénye aránylag magas, de általában alacsonyabb, mint ha magunk készítenénk el azt.

A white label termékek lehetőséget nyújtanak a változatos termékkészlet összeállítására és azok saját brand alatti értékesítésére. A forgalmazás során nem a termék jellemzői, hanem a márka és az ahhoz kialakított kötődés adja az értékesítés alapját. 

A white label termékek alkalmasak arra, hogy egy szolgáltatáshoz való kötődést erősítsenek, ebben az esetben nem a termék értékesítése a cél, hanem az egy kiegészítője, marketing eszköze a szolgáltatásnak. (Például ilyen a saját logós szappan a szállodában.)

Mikor érdemes a white label mellett döntenünk?

A kérdést két oldalról kell megvizsgálnunk: saját termékünket mikor érdemes white label termékként értékesítenünk, illetve kereskedőként mikor érdemes white label termékeket vásárolnunk és azokat saját márkajelzéssel ellátnunk? 

Az egyik esetben mi vagyunk a termék előállítója, másik esetben felhasználója.

Ha olyan terméket tudunk előállítani, amire a piacon tömegesen nagy igény van, ugyanakkor a kiskereskedelemmel nem kívánunk foglalkozni. A termék jellemzőinek az általános igényeket kell kiszolgálnia, a lehető legnagyobb célközönségnek megfelelnie. 

Szintén érdemes a white label mellett döntenünk, ha termékünk ajándéktárgyként, kiegészítőként is felhasználható. Előbbire példa lehet a tisztítószerek, szépségápolási termékek, alapvető élelmiszerek, míg utóbbira az irodaszerek vagy konyhai kiegészítők.

A white label termékek kiválóan alkalmasak brandépítésre. Akkor érdemes tehát ezen termékeket felhasználnunk, ha a gyártás és termékfejlesztés kevésbé érdekes számunkra, ugyanakkor márkánkat fejlesztve nagyobb piacokat szeretnénk elérni. 

Szintén jó választás lehet egy white label termék, ha meglévő ismertségünket felhasználva kívánunk egy termék értékesítésével bevételhez jutni, például egy influenszer termékfejlesztés nélkül is tud nevével fémjelzett kézkrémet árulni.

Miért jó választás a white label, ha termékfejlesztéssel foglalkozunk?

A white label termék lényege, hogy nem az forgalmazza, aki gyártotta, ugyanakkor a gyártó nem korlátozza értékesítését egyetlen forgalmazó és márka felé. 

Tehát ha a termékfejlesztés van érdeklődésünk középpontjában és a marketing vagy kiskereskedelem távol áll tőlünk, akkor white label termékek előállítását nekünk találták ki. 

Koncentrálhatunk a jobb, minél nagyobb piaci igényt kielégítő termék előállítására és a kiskereskedelmi értékesítést teljesen átadhatjuk másnak.

Nem csak kézzelfogható fizikai termékekre kell itt gondolnunk. Egy szoftver ugyanúgy lehet white label termék, mint egy felmosószer. Az adott szoftvert egy saját márkanévvel ellátott csomag részeként vagy akár önállóan is értékesítheti több cég is.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 04. 22.

Mi a cross-docking rendszer szerepe a modern logisztikában?

A cross-docking egy modern szemlélet és modell napjaink logisztikájában. Megnézzük milyen termékeket forgalmazó webshopoknak érdemes a modell alkalmazásán gondolkodni.

Boxy
2024. 03. 26.

Tippek a sikeres online értékesítéshez

Függetlenül attól, hogy most kezded el az online értékesítést, vagy már rendelkezel egy webáruházzal, amely nem hozza a várt eredményeket, a webáruház bérlés és a webshop marketing kulcsfontosságú tényezők lehetnek a sikeres online kereskedelemben.

Boxy
2024. 02. 12.

TOP CRM rendszerek: útmutató webshopoknak

CRM rendszer: mit jelent? Kinek és miért éri meg CRM rendszert használnia? Mik a legjobb CRM rendszerek? Milyen CRM rendszert válasszak, ha webáruházam van?

Boxy
2024. 02. 08.

M-commerce és további eladási trendek: mi várható a következő években?

M-commerce. Mit jelent az m-commerce? Milyen trendek figyelhetőek meg a hazai m-commerce világában? Miért fontos az m-commerce egy webáruháznak?

Boxy
2024. 02. 05.

Mitől lesz felhasználóbarát egy webáruház: útmutató

Felhasználóbarát webáruházak jellemzői. Miért fontos, hogy egy webáruház felhasználóbarát legyen? Mire figyeljünk felhasználóbarát oldal készítésekor?

Boxy
2024. 02. 01.

Termelési logisztika: jelentése, feladatai, eszközei, fontossága

Termelési logisztika jelentése és feladatai. Hogyan változott a termelési logisztika helyzete? Mit tanulhat a termelési logisztika működéséből egy webshop?

Boxy
2024. 01. 29.

EBITDA számítása: miért jó tisztában lenni ezzel webshop tulajdonosként?

EBITDA számítása: mit jelent és mikor hasznos? Miért lehet fontos az EBITDA számítása webshop tulajdonosként? Mi az az EV/EBITDA ráta és mire való?

Boxy
2024. 01. 25.

Üzleti terv készítése webshop tulajdonosoknak

Üzleti terv webáruházaknak: miért fontos? Mit tartalmaz az üzleti terv? Kinek szól az üzleti terv? Hogyan írjunk üzleti tervet? Milyen a jó üzleti terv?

Boxy
2024. 01. 22.

7 marketing podcast webáruház tulajdonosoknak

Marketing podcast adások webáruház tulajdonosoknak: mit és miért érdemes hallgatni? Mik a legjobb hazai és külföldi marketing podcastek? Hol érhetőek el?