Mi a WMS rendszer, hogyan működik?

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2023. 10. 26.
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
Mi a WMS rendszer jelentése?

WMS rendszer: mit tud és hogyan működik? Milyen WMS rendszerek léteznek? Hogyan válasszunk WMS rendszert? Milyen előnyökkel jár használatuk?

Mi a WMS rendszer jelentése?

A WMS egy angol rövidítés – Warehouse Management System – aminek jelentése raktárgazdálkodási rendszer.

A WMS rendszerek célja, hogy segítsék a vállalatok raktározási feladatait.

A WMS rendszer központi eleme minden esetben egy szoftver, ami a napi raktári műveletek kezelését és ellenőrzését lehetővé teszi. Az irányítási struktúra elemei között természetesen hardvereket is találunk, amik az egyes elemek beazonosítását szolgálják.

Egy WMS rendszer általában magában foglalja a fogadási és betárolási folyamatokat, a készletgazdálkodási teendőket, a rendelések feldolgozását, a komissiózását és a csomagolását, a kiszállítás szervezését, a munkamenedzsmentet és a telephely-kezelést.

Fontos raktári mérőszámokat gyűjt össze, amik lekérdezhetőek és kimutatások készíthetőek belőle a szoftver segítségével.

Milyen WMS rendszerek vannak?

Minden WMS rendszer sajátja, hogy az a felhasználó igényei szerint alakítható. Több területet különíthetünk el, amire a WMS rendszer koncentrálhat: a raktározás, készletkezelés és komissiózás szervezési problémáira, illetve a raktári tevékenységek kivitelezésének optimalizálására és biztonságosabbá tételére.

Két egyszerű példával élve: a WMS rendszer meghatározhatja azt az optimális utat, amit a komissiózónak be kell járnia a raktárban. Ehhez figyelembe veszi az aktuálisan befutó rendeléseket, a termékek elhelyezkedését és tulajdonságait, valamint a rendelkezésre álló munkaerő számát és lehetőségeit. Ugyanakkor a WMS rendszer arra is alkalmas, hogy figyeljen a tevékenység maximális biztonságára, akár olyan módon, hogy helyszíni jelzéseket ad a gépkezelőnek olyan veszélyeknél, aminek fennállta nem feltétlenül észlelhető számára.

A WMS rendszer alkalmas a raktári gépek és robotok flottakezelésére, a munkavállalók tevékenységének tervezésére és általános ellenőrzésére, valamint hatékonyságuk mérésére is.

A WMS rendszereknek három fő típusa létezik: az önálló, a felhő alapú és az integrált WMS. Röviden megnézzük mindhárom típus tulajdonságait.

Önálló WMS-rendszer

Az önálló WMS – gyakran on-premise néven említik – egy olyan rendszer, ami a vállalat saját telephelyén üzemel és saját hardvereket használ. Nagy mértékben személyre szabható és a rendszer minden tekintetben a vállalat ellenőrzése alatt áll. A rendszert a vállalat tulajdonolja. Kiépítése költséges és hátrány, hogy folyamatos karbantartást igényel. Megvan az esélye annak, hogy az idő előrehaladtával elavul és kompatibilitási problémák léphetnek fel

Felhő alapú WMS-rendszer

A felhő alapú – gyakran Cloud WMS vagy SaaS-rendszer néven hivatkoznak rá – rendszerek gyorsan és alacsony költségek mellett telepíthetőek. Rugalmasak és a frissítések elvégzését a szolgáltató vállalja. Jellemzően előfizetési díj ellenében használhatóak, azaz bérelt és nem megvásárolt rendszerekről beszélünk. Integrációs lehetőségeik szélesek.

Integrált WMS-rendszer

Az integrált rendszerek egy nagyobb ERP (Enterprise Resource Planning, vállalati erőforrás-tervezés) vagy SCM (Supply Chain Management, ellátási-lánc menedzsment) rendszer moduljaként működnek. Ezek előnye, hogy a vállalat különböző területeiről érkező információk együtt kezelhetőek. Jellemzően a legfejlettebb rendszerek, ugyanakkor előnyeik nem minden vállalkozásnak használhatóak maradéktalanul ki.

A legnépszerűbb hazai WMS rendszerek a következők:

  • Innolog
  • Jungheinrich
  • Logicort
  • MelodiTech
  • QLM-WaProM
  • SAP WMS
  • WiSys Agility

Hogyan válasszunk a WMS rendszerek közül?

Ez egy örök dilemma, amire nehéz jó választ találni az induláskor. Nulladik lépésként azt érdemes eldönteni, hogy a fenti három fajta közül melyik lenne számunkra előnyös. Ha már használunk vállalatirányítási rendszert, adja magát, hogy annak modulját megismerjük. A felhő alapú rendszerek személyre szabhatósága korlátozottabb, míg az önálló rendszerek karbantartása jelentős szaktudást igényelhet.

Saját igényeink felmérése mindenképpen szükséges és ennek ismeretében érdemes lehet külső szakértőt igénybe venni, aki nagyobb rálátással rendelkezik a piacon elérhető rendszerekre és segíthet a választásban.

A legfontosabb kérdések, amikre meg kell találni a választ:

  • Mennyire egyedi rendszert szeretnénk?
  • Hány helyszínen szeretnénk a rendszert használni?
  • A helyszínek informatikai infrastruktúrája milyen rendszer kiépítését teszi lehetővé?
  • Tudunk-e és akarunk-e önálló rendszert üzemeltetni?
  • Milyen hardverek kapcsolódása szükséges a rendszerhez?
  • Milyen meglévő rendszerekhez szükséges a WMS integrációja?
  • A választandó szolgáltatók milyen méretű és jellegű cégeket szolgálnak ki?

Milyen előnyei vannak a WMS rendszernek?

A WMS rendszer használatának legnagyobb előnye a működési hatékonyság jelentős növekedése. Gyorsul a kiszolgálás, miközben a hibaráta csökken. Megszünteti a duplikációkat a munkafolyamatokban. A raktári folyamatok könnyen tervezhetővé és kivitelezhetővé válnak. A pontosabb teljesítés összességében jobb ügyfélélményt eredményez, ami a bevételeken is meglátszik.

A WMS rendszer a raktári működés minden szegmensét racionalizálja. A pontosabb munkavégzés miatt csökken a selejt, a beragadt vagy hibás teljesítés miatt visszaküldött termék. A WMS rendszer képes nyomon követni a dátumkorlátozott és romlandó termékek adatait is. Meghatározza a komissiózás során a tételek felnyitásának sorrendjét. Kevesebb hulladék keletkezik.

Csökken az adminisztrációs teher, hiszen az adatrögzítések azonnal és digitálisan történnek, amikből a program képes elkészíteni a megfelelő dokumentumokat. Ugyanitt ezek tartalmának ellenőrzésére is alkalmas. Csökken az üzemeltetési kockázat, hiszen a fontos információk minden érintett számára elérhetőek, egy munkavállaló kiesése nem jelent fennakadást a folyamatban. Az ügymenet pontos tervezése miatt jellemzően a munkakörnyezet is átláthatóbb és biztonságosabb.

Minden raktári folyamat teljesen nyomon követhető, akár valós időben, akár utólag elemzések készítésének céljából. Vonalkódok, RFID címkézés és különféle helykövető berendezések is a rendszer részét képezhetik. Az így kapott adatok jelentősen könnyítik a készletgazdálkodáshoz köthető döntéseket. Ez nem várt, rendkívüli események során nagy segítség: például termékvisszahívás esetén az érintett tételek megtalálása gyors és teljes.

A termékek mozgása, a raktári flotta, de akár az egyes munkavállalók is ellenőrizhetőek, tevékenységük mérhető. A rendszer képes felmérni egyes folyamatok munkaerő-igényét. A jobban szervezett, kiszámítható, duplikációktól és felesleges adminisztrációtól mentes munkafeladatok javítják a munkavállalók morálját. A WMS rendszer a munkaerő-menedzsment számára is fontossá válik ezáltal.

Amennyiben bérraktározást végzünk, úgy a WMS rendszer kiépítettsége és hatékonysága kiemelkedő módon hozzájárul ahhoz, hogy megbízóink elégedettek legyenek szolgáltatásunkkal és bármikor könnyen ellenőrizhessék vagy hozzáférhessenek termékeikhez.

Mikor érdemes egy WMS rendszer mellett dönteni?

Amennyiben nagy tároló kapacitású raktárat üzemeltetünk, akkor mindenképpen szükségünk lesz WMS rendszerre. Ha a raktárunk nem is nagy, de jelentős a napi bejövő és kimenő áruforgalom, akkor szintén ajánlott használata.

Ha a raktárunk nem automatizált, de tervezzük átalakítását, annak egyik első lépése lehet a WMS rendszer bevezetése.

A WMS rendszer jelentheti az alapját egy intelligens raktár kiépítésének, ahol az automatizáltság mellett megjelenhet a robotika, a hangvezérlés, az MI és az IoT. Ehhez viszont az is szükséges, hogy a választott rendszer már eleve képes legyen ezen irányú fejlesztéseink integrálására.

A WMS rendszer segíthet megoldani üzemelési hibákat is. Így ha saját raktárunk jelenlegi működése akadályozza a növekedést, valamint kontrollált, de személyfüggetlen és átlátható logisztikai folyamatokat szeretnénk, akkor szintén a WMS rendszer jelenti a megoldást.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 17.

Hogyan alakítja át a logisztikát az importkereskedelem?

Megjelent a PwC legfrissebb Digitális Kereskedelmi Körképe a DKSZ (Digitális Kereskedelmi Szövetség) közreműködésével. A magyar e-kereskedelmi piac 2024-ben jelentős átalakuláson ment keresztül, melynek fő mozgatórugója az importkereskedelem előretörése.

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2025. 03. 10.

Terjeszkedés a Távol-Kelet fenyegetése nélkül

Az olyan keleti óriások, mint a Temu, az Aliexpress vagy a Shein, a globális e-kereskedelmi piacokat alacsony áraikkal és széles kínálatukkal rohanták le, különösen Nyugat-Európában és az USA-ban.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 03.

Boxy sajtómegjelenések

A Boxy fulfillment szolgáltató sajtómegjelenései.

Raktári robot
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 24.

Hasznos tudnivalók a webáruház logisztika kapcsán

Előfordulhat, hogy számunkra is vonzó alternatíva az, hogy céget alapítsunk és elindítsuk a saját webshopunkat. Ha azonban így teszünk, akkor van egy olyan terület, amire kiemelt figyelmet kell fordítanunk, ez a webáruház logisztika.

Laptop bevásárlókocsival
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 17.

Hogyan készítsünk webshopot úgy, mint a profik?

Ha az a célunk, hogy fizikai termékek értékesítésével foglalkozzunk, akkor elengedhetetlen, hogy legyen egy oldalunk, ahol megvásárolhatók az árucikkek. Éppen ezért felmerülhet az az égető kérdés, hogy hogyan készítsünk webshopot?

Fáradt irodai dolgozó
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 09.

Hibák, amiket elkövethetünk a webshop üzemeltetés során

Ha fizikai termékek értékesítésével foglalkozunk, akkor fontos, hogy legyen egy jól felépített webáruházunk, ami lehetőséget ad az online vásárlásra. A webshop üzemeltetés azonban nem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre gondolnánk.

Boxy raktárépület
Placeholder imageEverigo
2025. 02. 04.

Miért érdemes fulfillment szolgáltatóval külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem folyamatosan fejlődik, és egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a nemzetközi piacokon való terjeszkedés új bevételi forrásokat és növekedési lehetőségeket kínál.

nő csomagot ad fel
Placeholder imageEverigo
2025. 01. 13.

Népszerű termékkategóriák a környező országokban

A nemzetközi piacra lépés a magyar e-kereskedők számára egyre vonzóbb lehetőség, különösen a környező országokban, ahol a hasonló kulturális háttér és földrajzi közelség előnyt jelenthet. A sikeres exportálás azonban alapos tervezést igényel, különös tekintettel arra, hogy mely termékkategóriák népszerűek az adott célpiacon.

szállító kamion
Placeholder imageBoxy
2025. 01. 06.

A belföldi és nemzetközi szállítás sem jelenthet problémát

Amennyiben webshopot üzemeltetünk és nemcsak itthon, hanem külföldön is meg lehet vásárolni a termékeinket, akkor nagyon fontos, hogy a belföldi és nemzetközi szállítást is gördülékenyen tudjuk biztosítani a vásárlóink számára.