Mi az EAN-kód jelentése?

Oszd meg
Boxy
2022. 04. 12.
Sikeres vállalkozás
Tartalomjegyzék
Mi az az EAN-kód?

Mit jelent az EAN-kód? Hogyan épül fel, miből áll össze? Milyen területen, mire használják az EAN-kódot, mi a célja? Mik az EAN-országkódok?

Mi az az EAN-kód?

Az EAN rövidítés az európai gyártmánykódot (angolul European Article Numbering) takarja. Ennél is nyilvánvalóbb jelentése, ha azt mondjuk, hogy a legkülönbözőbb termékeken látható, sötét és világos különböző szélességű függőleges vonalak váltakozásából álló vonalkód, az EAN-kód vizuális megjelenítése. A kereskedelemben használt EAN-kód általában 13 számjegyből áll.

A kódok és annak megjelenítésére használt vonalkódok ötlete az USA-ból származik, a technológiát az 1950-es években fejlesztették ki, bő húsz éve kellett mire először megjelent a kiskereskedelemben, de az ezt követő húsz évben az egész világon elterjedt. A vonalkód szabványokat és rendszereket a GS1 szervezet kezeli, ami a korábbi amerikai, európai és japán rendszerek összehangolásával kínál egész világra kiterjedő szabványosított vonalkódokat. A szabványhoz több, mint 120 ország csatlakozott politikai rendszerétől függetlenül, így az EAN-kóddal összhangban álló vonalkód szabványt használ többek között az USA, Kína, Japán és Európa országai.

Minden vonalkód EAN-kód? Milyen más vonalkódok vannak?

Nem. Ennek egyrészt elnevezésbeli okai is vannak, másrészt gyakorlatilag sem minden vonalkód EAN-kód. Az EAN az európai kódrendszer rövidítése, de létezik az ezzel teljesen kompatibilis UPC (amerika kódrendszer) és JAN (japán kódrendszer) is. Ez azt jelenti, hogy egy EAN-kód és egy UPC-kód majdnem ugyanúgy néz ki és ugyanazokkal a funkciókkal rendelkezik, a két rendszer maximálisan egymásba illeszthető, a három rendszert együttesen GTIN-kódnak (Global Trade Item Numbers) hívjuk.

Nevezéktantól eltekintve is vannak olyan vonalkódok, amik nem EAN-kódon alapulnak. Logikai felépítésük hasonló, általában belső, zárt rendszerekben történő azonosítást szolgálnak. Léteznek más szabványok is, mint a GTIN-kódok, de ezek elterjedtsége jóval korlátozottabb.

Amit általában EAN-kód néven ismer a szakma, az az EAN-13 kód, ahol a szám a kód hosszát mutatja. Léteznek más, rövidebb vagy hosszabb EAN-kódok, amik speciális igényeket elégítenek ki ugyanazon szabványrendszer másik elemével. Ilyen speciális szakterület például az egészségügy, ahol a betegeket, hozzájuk tartozó anyagokat, dokumentumokat EAN rendszerekkel azonosítanak.Szintén speciálisan illeszkednek az EAN rendszerbe a könyvkiadók ISBN számai és a hanganyagok ISMN jelölései.

Hogy épül fel az EAN-kód? Melyik számnak mi a jelentése?

Nézzük meg magának a számsornak a szerkezetét és annak kapcsolatát a vonalkód felépítésével. Az első három számjegy arra az országra utal, ahol a gyártó céget bejegyezték (ez nem feltétlenül azonos a gyártás helyszínével), ennek neve rendszerkód, országkód vagy GS1 prefix. Az ezt követő kilenc számjegy két részből tevődik össze: a gyártókódból és a termékkódból. A gyártókód és a termékkód hossza nem állandó, de mindenképpen kilenc számjegy áll rendelkezésre. Ebből az következik, hogy minél kisebb gyártókódot jegyeztet be valaki, annál nagyobb lehetősége nyílik termékeinek egyedi azonosítására. A tizenharmadik szám egy ellenőrző számjegy, ami az előző tizenkét számjegyből számítható egy elég bonyolult eljárással.

A vonalkódot függőleges, különböző vastagságú sötét és világos csíkok alkotják. A csíkok vastagsága fejezi ki az egyes számokat. A kódot három részre lehet bontani, az első számra, majd két hatos csoportra. Az első hatos csoport minden egyes számjegyének két eltérő lehetséges kódolása van, attól függően, hogy ezek milyen módon váltakoznak állapítható meg a kódból az első számjegy. A második hatos csoport kódolása egyszerűbb, ott már csak egy módon kódolják a számokat. Erre azért van szükség, hogy „fejjel lefelé” tartva is ugyanazt a számsort kapjuk, azaz a kódolvasó meg tudja különböztetni bármely pozícióban a vonalkód elejét a végétől.

Mire lehet használni az EAN-kódot?

Az EAN-kódok létrejöttét eredetileg az áruházi gyorsabb vevőkiszolgálás lehetősége inspirálta. A rendszer tökéletesedésével ma már jóval több módon használhatjuk ezeket a kódokat, mint azt megalkotói remélték – emlékeztetőül, a vonalkód technológia előbb jelent meg, mint az első általános célú számítógép.

Termékazonosítás

Amennyiben új terméket állítunk elő vagy a gyártótól elsőként szeretnénk azt forgalomba hozni szükségünk lehet termékünk egyedi azonosítására. Egyedi termékazonosító nélkül rendkívül korlátozottak kereskedelmi lehetőségeink: termelőként eladhatjuk a hétvégi piacon lekvárunkat EAN-kód nélkül, de termékünket a legtöbb bolt csak meglévő EAN-kóddal tudja kezelni és árusítani. Saját termék esetén az EAN-kód léte a piacra jutás és a termék kereskedelmi forgalomba hozatalának egyik alapvető feltétele. Amennyiben saját EAN-kódot szeretnénk, ehhez fel kell venni a kapcsolatot a hazai GS1 szolgáltató ügyfélszolgálatával.

Készletek és beszerzések kezelése

Az EAN-kód segítségével teljes precizítással beazonosítható minden áru, hiszen minden azonos kiszerelésű azonos termék egyedi EAN-kóddal rendelkezik. Az EAN-kód változik, ha más termékről vagy azonos termék más kiszereléséről beszélünk. Ez jelentősen megkönnyíti a termékek beszerzését, egyetlen EAN-kód ismeretében is biztosak lehetünk a termék paramétereiben. Az EAN-kódok segítségével készletnyilvántartásunk vezetése is egyértelművé és precízzé válhat.

Eladások kezelése

Az EAN-kódhoz rendelt ár és a készletnyilvántartás összehangolása jelentősen könnyíti az eladások menetét és az ahhoz kapcsolódó adminisztrációt. Az EAN-szám alkalmas lehet változó mennyiségű kereskedelmi áru (pl lédig termékek, méteráru) értékesítésekor a termék azonosításán túl annak változó tulajdonságainak (ár, mennyiség) rögzítésére is.

Megismerhetjük a fogyasztói trendeket

Az EAN-kód alapú precíz készletnyilvántartás segíthet a fogyasztói trendek megismerésében is. Az eladott termékek számán túl a jellemzően kedvelt kiszerelésre vagy a termék megvásárlásának jellemző idejére is pontosabb képet kaphatunk.

Mik az EAN 13 vonalkód országkódjai?

Az EAN első három számjegye takarja a bejegyző cég székhelyét, ami nem feltétlenül azonos a gyártás helyszínével. Előfordul, hogy egyes országok nem rendelkeznek saját azonosítóval, hanem több ország osztozik az adott kódon. Egy országnak több – általában egymást követő számok – kódja is lehet. A szervezet nem adott ki minden kódot, gondolva a jövőben csatlakozó országokra. Egyes kódokat speciális célokra hasznosítanak, mint a 977, a sorozatos kiadványok (újságok) vagy a 978-979 nyomtatott kiadványok és hanganyagok jelölésére. Magyarország EAN országkódja az 599.

A GS1 a következő országkódokat alkalmazza az EAN-kódokban:

030-039 – Amerikai Egyesült Államok

060-139 – Amerikai Egyesült Államok

300-379 – Franciaország

380 – Bulgária

383 – Szlovénia

385 – Horvátország

387 – Bosznia-Hercegovina

389 – Montenegró

400-440 – Németország

450-459 – Japán (490 és 499 között szintén Japán)

460-469 – Oroszország

470 – Kirgizisztán

471 – Tajvan

474 – Észtország

475 – Lettország

476 – Azerbajdzsán

477 – Litvánia

478 – Üzbegisztán

479 – Sri Lanka

480 – Fülöp-szigetek

481 – Belarusz (Fehéroroszország)

482 – Ukrajna

483 – Türkmenisztán

484 – Moldova

485 – Örményország

486 – Georgia (Grúzia)

487 – Kazahsztán

488 – Tádzsikisztán

489 – Hong Kong

490-499 – Japán (450 és 459 között szintén Japán)

500-509 – Egyesült Királyság

520-521 – Görögország

528 – Libanon

529 – Ciprus

530 – Albánia

531 – Macedónia

535 – Málta

539 – Írország

540-549 – Belgium és Luxemburg

560 – Portugália

569 – Izland

570-579 – Dánia

590 – Lengyelország

594 – Románia

599 – Magyarország

600-601 – Dél-afrikai Köztársaság

603 – Ghána

604 – Szenegál

608 – Bahrein

609 – Mauritius

611 – Marokkó

613 – Algéria

615 – Nigéria

616 – Kenya

617 – Kamerun

618 – Elefántcsontpart

619 – Tunézia

620 – Tanzánia

621 – Szíria

622 – Egyiptom

624 – Líbia

625 – Jordánia

626 – Irán

627 – Kuvait

628 – Szaúd-Arábia

629 – Egyesült Arab Emírségek

630 – Katar

631 – Namíbia

640-649 – Finnország

690-699 – Kína

700-709 – Norvégia

729 – Izrael

730-739 – Svédország

740 – Guatemala

741 – Salvador

742 – Honduras

743 – Nicaragua

744 – Costa Rica

745 – Panama

746 – Dominikai Köztársaság

750 – Mexikó

754-755 – Kanada

759 – Venezuela

760-769 – Svájc és Liechtenstein

770-771 – Kolumbia

773 – Uruguay

775 – Peru

777 – Bolívia

778-779 – Argentína

780 – Chile

784 – Paraguay

786 – Ecuador

789-790 – Brazília

800-839 – Olaszország, San Marino és Vatikán

840-849 – Spanyolország és Andorra

850 – Kuba

858 – Szlovákia

859 – Csehország

860 – Szerbia

865 – Mongólia

867 – Észak-Korea

868-869 – Törökország

870-879 – Hollandia

880 – Dél-Korea

883 – Mianmar

884 – Kambodzsa

885 – Thaiföld

888 – Szingapúr

890 – India

893 – Vietnám

896 – Pakisztán

899 – Indonézia

900-919 – Ausztria

930-939 – Ausztrália

940-949 – Új-Zéland

955 – Malajzia

958 – Makaó

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 04. 22.

Mi a cross-docking rendszer szerepe a modern logisztikában?

A cross-docking egy modern szemlélet és modell napjaink logisztikájában. Megnézzük milyen termékeket forgalmazó webshopoknak érdemes a modell alkalmazásán gondolkodni.

Boxy
2024. 03. 26.

Tippek a sikeres online értékesítéshez

Függetlenül attól, hogy most kezded el az online értékesítést, vagy már rendelkezel egy webáruházzal, amely nem hozza a várt eredményeket, a webáruház bérlés és a webshop marketing kulcsfontosságú tényezők lehetnek a sikeres online kereskedelemben.

Boxy
2024. 02. 12.

TOP CRM rendszerek: útmutató webshopoknak

CRM rendszer: mit jelent? Kinek és miért éri meg CRM rendszert használnia? Mik a legjobb CRM rendszerek? Milyen CRM rendszert válasszak, ha webáruházam van?

Boxy
2024. 02. 08.

M-commerce és további eladási trendek: mi várható a következő években?

M-commerce. Mit jelent az m-commerce? Milyen trendek figyelhetőek meg a hazai m-commerce világában? Miért fontos az m-commerce egy webáruháznak?

Boxy
2024. 02. 05.

Mitől lesz felhasználóbarát egy webáruház: útmutató

Felhasználóbarát webáruházak jellemzői. Miért fontos, hogy egy webáruház felhasználóbarát legyen? Mire figyeljünk felhasználóbarát oldal készítésekor?

Boxy
2024. 02. 01.

Termelési logisztika: jelentése, feladatai, eszközei, fontossága

Termelési logisztika jelentése és feladatai. Hogyan változott a termelési logisztika helyzete? Mit tanulhat a termelési logisztika működéséből egy webshop?

Boxy
2024. 01. 29.

EBITDA számítása: miért jó tisztában lenni ezzel webshop tulajdonosként?

EBITDA számítása: mit jelent és mikor hasznos? Miért lehet fontos az EBITDA számítása webshop tulajdonosként? Mi az az EV/EBITDA ráta és mire való?

Boxy
2024. 01. 25.

Üzleti terv készítése webshop tulajdonosoknak

Üzleti terv webáruházaknak: miért fontos? Mit tartalmaz az üzleti terv? Kinek szól az üzleti terv? Hogyan írjunk üzleti tervet? Milyen a jó üzleti terv?

Boxy
2024. 01. 22.

7 marketing podcast webáruház tulajdonosoknak

Marketing podcast adások webáruház tulajdonosoknak: mit és miért érdemes hallgatni? Mik a legjobb hazai és külföldi marketing podcastek? Hol érhetőek el?