Boxy
Blog
Áraink

Mi az affiliate marketing jelentése?

Oszd meg
Boxy
2023. 07. 19.
Marketing tippek
Tartalomjegyzék
Mi az affiliate marketing jelentése?

Affiliate marketing: jelentése, szereplő és technikai hátterei. Mikor éri meg affiliate marketinggel foglalkozni?

Mi az affiliate marketing jelentése?

Az affiliate marketing egy mind a hirdetők, mind a tartalomgyártók számára rendkívül vonzó modell. A hirdetők pénzügyi kockázat nélkül szerezhetnek új ügyfeleket, míg a tartalomgyártók kiegészítő bevételre tehetnek szert aránylag kevés időráfordítással. Az affiliate marketing a fogyasztók irányában a bizalmon alapszik: egy általuk követett influenszer szponzorált ajánlását is sokkal kedvezőbben fogadják, mint egy közvetlen reklámot.

Mi az affiliate marketing jelentése?

Az affiliate angol szó kapcsolódást, tagsági státusz fejez ki. Magában hordozza az önálló tevékenység mellett a függőségi viszonyt is.

Az affiliate marketing tulajdonképpen egy partneri szerződés, ahol a megbízók aránylag nagy szabadság mellett kiszervezik reklámtevékenységüket tartalomgyártóknak, akik az általuk generált forgalomból részesedést kapnak.

Megbízói oldalról az affiliate marketing egy ügyfélszerzési stratégia és egyben annak konkrét eszköze. Tartalomgyártói oldalról a bevételszerzés egyik lehetséges módja.

A gyakorlati működés szempontjából a tartalomgyártó saját csatornáján és annak stílusában megjeleníti a megbízó termékét, forgalmat generál vagy konverzióra ösztönöz, amiért cserébe teljesítményarányos jutalékban részesül.

Az affiliate marketing nem más, mint egy szponzorált ajánlási rendszer.

Milyen alapfogalmak tartoznak az affiliate marketinghez?

Az affiliate marketingnek minimum kettő, de gyakran három szereplője van. A szereplőket egymáshoz a partneri szerződésben meghatározott jutalék köti. Nézzük meg részletesebben is az affiliate marketing résztvevőit.

Affiliate tartalomgyártó

Az affiliate tartalomgyártók két nagy csoportba sorolhatóak, de számos közös tulajdonság igaz rájuk. Az első csoport direkt reklámot gyárt, mindenféle körítés nélkül. A második csoport érdekes tartalmakat gyárt és ezen tartalmakhoz kapcsolva jeleníti meg a terméket és ösztönöz konverzióra. Mindkét esetben a kulcs a tartalomgyártó megbízhatósága, ajánlása, amit követői nagyobb arányban megfogadnak, mintha azt mástól hallanák.

Direkt reklám

Direkt reklámnak tekinthetőek a klasszikus tesztelő oldalak. Itt kizárólag az adott termékről esik szó, a tartalom fókuszában a termék áll, majd a bemutató végén a vásárlásra ösztönzés. A tartalomgyártó a részletesség, alaposság, az egyedi stílus és a szponzoráció mellett is megjelenő kritikai észrevételek miatt válik megbízhatóbbá a célközönség számára, mint az értékesítő saját bemutatója vagy termékleírása.

Tartalmakhoz kapcsolt termékek

A másik csoport az értékes, tematikus tartalmat készítőké. Itt a tartalmak önmagukban érdekesek, a követők nem a termékek bemutatásáért iratkoznak fel a csatornára. A csatorna nem minden eleme a marketinget szolgálja, attól teljesen eltérő céljai is lehetnek. Ugyanakkor a termékek pozitív színben, valódi használati értéküket bemutatva kerülnek a tartalomba egy őszinte ajánlás kíséretében. Ebbe a csoportba tartoznak a tematikus blogok, vlogok és podcastek.

Mindkét esetben az affiliate tartalomgyártó kizárólag a megjelenítésért, a marketingért felel. A forgalom átirányítása után sem teendője, sem felelőssége nincs az értékesítéssel és a termékkel kapcsolatban.

Az affiliate marketing jellemzően kiegészítő tevékenysége és nem kizárólagos megélhetési forrása a tartalomgyártóknak.

Affiliate hirdető

Az affiliate hirdető a megbízó, aki termékét értékesíteni kívánja és forgalomarányos jutalékot fizet az ebben partnerként közreműködő affiliate tartalomgyártó részére. Az affiliate marketing számára egy ügyfélszerzési modell, de a termék értékesítésének minden szegmenséért továbbra is ő felel. Ő választja ki a tartalomgyártókat, ő követi az általuk generált forgalmat és ő határozza meg a jutalékot is. Ezen tevékenységek egy részében segítségére lehet egy affiliate hálózat.

Affiliate hálózat

Az affiliate hálózat összeköti a hirdetőt a tartalomgyártóval, biztosítja a szükséges technikai hátteret és kezeli a jutalékkiosztás rendszerét. Az affiliate marketing történhet közvetlenül is, azaz a hirdető és a tartalomgyártó egymással is kapcsolatba léphet, vagy egy hirdető saját hálózatot is kiépíthet, de ha ezzel nem szeretne törődni, vagy saját lehetőségeinél nagyobb elérést szeretne, akkor egy hálózat segítségét veszi igénybe.

A hálózat általában szintén jutalékot vagy fix díjat számol fel, amit akár a hirdetőkre, akár a tartalomgyártókra háríthat.

Jutalék

A jutalék mozgatja pénzügyileg az affiliate rendszert. A sikeres konverzióért a tartalomgyártó jutalékban részesül a hirdetőtől.

Fontos kiemelni, hogy a jutalék nem csak és kizárólag anyagi természetű lehet. Elképzelhető különböző ajándékok vagy kedvezmények nyújtásaként is, de akár egy törzsvásárlóihoz hasonló pontrendszerként is.

Például egy ruhamárka reklámozója forgalomarányos kedvezményben részesülhet a boltokban történő vásárlásaikor vagy a sikeresség alapján kapott, adott mennyiségű pontot beválthatjuk a hirdető valamelyik szolgáltatására.

Érdemes affiliate hálózathoz csatlakozni?

A fenti kérdés mind hirdetőként, mind tartalomgyártóként felmerül.

Hirdetőként

Kezdjük a hirdető szemszögéből: a hálózathoz való csatlakozás egyszerűsíti és meggyorsítja a partnerek kiválasztását akár olyan nyelveken is, amit magunk nem beszélünk. Nem szükséges sem kiépítenünk, sem üzemeltetnünk a technikai hátteret. Több partnerrel sokkal több emberhez érhetünk el, miközben költségünk továbbra is csak a sikeres értékesítés után keletkezik.

A saját partneri kapcsolatokhoz képest hátrány, hogy kevesebb befolyásunk lehet a konkrét tartalomgyártókra és az általuk készített anyagok minőségére.

Tartalomgyártóként

Tartalomgyártói oldalról a partnerek megtalálásának jelentős könnyebbsége vonzó. Egy hálózathoz kapcsolódva előzetes referencia nélkül is belevághatunk az affiliate marketingbe, míg önálló szerződést már csak bizonyított eredményeink bemutatásával kaphatunk. Hátrány, hogy kampányszerűen nagyon sokan fogják ugyanazt a terméket ajánlani, így jóval nehezebb lesz saját követőtábort és a követőtáboron belüli bizalmat kiépíteni.

Milyen szabályai vannak az affiliate marketingnek?

Az affiliate marketing szabályait a partneri szerződés és az adott országok jogrendszere szabályozza. A partneri szerződés rögzítheti, hogy a terméket milyen módon lehet megjeleníteni, illetve meghatározza a sikeres konverzió tárgyát és az ahhoz kapcsolódó jutalékot valamint kifizetésének módját.

A konverzió tárgya nem csak értékesítés lehet, hírlevélre való feliratkozás, kérdőív kitöltése, bemutatóanyag letöltése is megjelenhet célként.

Az adott ország jogi keretei meghatározzák a számlaadási és adófizetési kötelezettségeket a kapott jutalékról. A jutalék bármilyen ellenszolgáltatás lehet, nem csak készpénz. Fontos, hogy minden esetben fel kell tüntetni a tartalomban a partneri viszonyt és azt, hogy szponzorált kapcsolatról van szó. Akkor is így kell tenni, ha a jutalék nem pénzbeli kifizetést takar.

Milyen technikai vetületei vannak az affiliate marketingnek?

A tartalomgyártó feladata kizárólag a marketing, minden más a hirdető vagy a hálózat tevékenységi körébe tartozik.

A legfontosabb technikai feladat, hogy követni kell, az adott konverzió honnan származik, illetve a konverzió sikerességét és lezárultát is rögzíteni szükséges. (Például nem csak megrendelték, de kifizették és át is vették a terméket.)

Az így követett és nyilvántartott folyamat után lehetséges az eredményességen alapuló jutalék kifizetése a tartalomgyártó részére

Hogyan zajlik a forgalom követése?

.A gyakorlatban erre két megoldást szoktak alkalmazni.

Egyedi link

Az egyik, hogy a tartalomgyártó egy egyedi linket kap, amire rákattintva olyan sütik keletkeznek, amik lehetővé teszik a teljes folyamat követését és ellenőrzését. Így végig lehet követni, hogy melyik konverzió melyik linkre való kattintással indult el. A hálózatok döntően ezt a megoldást alkalmazzák.

Megadott kód

Van azonban egy technikailag egyszerűbb megoldás is, ahol a tartalomgyártó kéri, hogy az általa megadott kóddal vásároljanak a hirdető felületén. A kód egyértelműen azonosítja a tartalomgyártót, míg a felhasználó valamilyen kedvezményt vagy extra szolgáltatást kap, ha a kóddal vásárol. Ez az extra szolgáltatás akár kódonként is eltérő lehet. Jellemzően egyedi, közvetlen megbízásoknál alkalmazott módszer.

Mikor éri meg egy webáruháznak az affiliate marketinggel foglalkozni?

Az affiliate marketing egy ügyfélszerző modell. Egy webáruház számára hatalmas előny, hogy csak akkor kerül pénzbe, ha sikeres volt a marketing és megtörtént a konverzió. Saját hálózat építéséhez érdemes egy affiliate csomagot és programot elkészíteni, amit a kiválasztott partnerek tudnak használni. Állandó partnerekkel folyamatos és hatékony lehet affiliate marketingünk.

Kampányszerűen is használhatjuk az eszközt, ha például hírlevélre való feliratkozóink számát szeretnénk növelni.

Specializált célközönség

Specializált célközönség megszólítására kifejezetten alkalmas ez a modell, hitelesen és megfelelő stílusban szólhatunk olyan célközönségünkhöz, akinek elérésére magunk nem lennénk tökéletesen alkalmasak.

Egyedi tulajdonságú termékek

Szintén érdemes lehet ehhez az eszközhöz (is) nyúlnunk, ha termékünk egyedi tulajdonságokkal rendelkezik, aminek bemutatása vagy hosszadalmas lenne saját felületünkön, vagy az nem minden célközönségünk számára érdekes. Ugyanazon termék eltérő tulajdonságait az affiliate marketing több célközönség számára is hatékonyan tudja bemutatni.

Nyelvi nehézségek

Nyelvi nehézségek leküzdésénél is remek módszer. Lehet, hogy az alapinformációkat le tudjuk fordítani szlovákra vagy lengyelre, de azért egy igazán hiteles ajánlót összerakni valószínűleg jobban tud egy anyanyelvi blogger, mint mi magunk.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 07. 24.

Mi kell a sikeres back to school kampányhoz? És miért kezdj hozzá azonnal?

Minél hamarabb tervezed meg és indítod el, annál hamarabb ellensúlyozod a nyári uborkaszezont. És még a versenytársaidat is megelőzöd.

Boxy
2024. 07. 22.

Ne veszíts vásárlókat, kezeld hatékonyan az átmeneti készlethiányt!

Ha a készlethiányt megfelelően kommunikálod, szűrőket állítasz be a webshopban, jól használod a termék oldalát, megtarthatod a vevőidet.

Boxy
2024. 07. 15.

Így válassz könyvelőt, ha e-kereskedelemmel akarsz foglalkozni!

E-kereskedőként számos buktatója lehet a könyvelővel való kapcsolatnak. Ezek elkerülhetők, ha figyelsz az alábbiakra a könyvelőiroda kiválasztásánál.

Boxy
2024. 07. 08.

Mi az omnichannel: működése, előnyei, hátrányai

Hogyan működik egy omnichannel rendszer? Miben különbözik az omnichannel a multichannel stratégiától? Hogyan érinti a marketinget az átállás és kinek éri meg?

Boxy
2024. 07. 01.

Hogyan tompíthatod a webshopodban az infláció hatását?

Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait

Boxy
2024. 06. 24.

A 15 legjobb marketing eszköz webáruházak számára

Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?