Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Oszd meg
Boxy
2023. 10. 26.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Cyber Monday: hogyan érdemes készülni rá? Mikor van? Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday? Kell-e külön kampányt készíteni?

Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

A Cyber Monday Észak-Amerikában az e-kereskedelem legfontosabb napja. Magyarországon a Black Friday árnyékából nem tudott kitörni, de egyre jobban helyet követel magának a marketingesek naptárában. Hogyan készüljünk fel rá – erre keressük a választ.

Mi a Cyber Monday? Mikor van?

A Cyber Monday egy amerikai eredetű akciósorozat, amikor az e-kereskedők nagy kedvezményekkel várják vásárlóikat. A nevezetes nap november negyedik hétvégéjét követő hétfőre esik, tehát 2023-ban november 27-re. A Cyber Monday világviszonylatban az egyik legforgalmasabb nap az online kereskedelemben, ami a karácsonyi szezon megnyitása és beharangozása is egyben.

Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday?

Mind a két nevezetes nap az Egyesült Államokhoz és a Hálaadás ünnepéhez köthető. A Hálaadás Észak-Amerika egyik legfontosabb ünnepe, amit hagyományosan a betakarítások után, a hosszabb tél kezdete előtt tartanak. A korai telepesek rendkívül mostoha körülményekkel néztek szembe a XVII. században, így számukra a bőséges őszi termés a túlélés záloga volt.

A Hálaadás hivatalosan egy szabadnappal jár, ami november 4. csütörtökje. Természetesen nagyon sokan kiveszik a pénteket is, így egy négy napos hosszú hétvégét tudnak családjukkal tölteni. Ugyanakkor a boltok kinyitnak pénteken és hatalmas akciókkal csábítják a vevőket. A Hálaadást követő péntek a Black Friday (Fekete Péntek). Ez a nap egyben a karácsonyi szezon kezdetét is jelöli.

A négynapos ünnepet követően az amerikaiak hétfőn térnek vissza munkahelyeikre és ülnek először számítógépeik elé. Ezen a napon online tudják beszerezni azon termékeket, amikről a Black Friday kapcsán lecsúsztak. 2005-től kezdődően kezdték erre a napra időzíteni az e-kereskedők hatalmas akcióikat, amikkel fel tudták venni a versenyt a kereskedelmi láncok pénteki ajánlataival.

A Cyber Monday – vagy Kiber Hétfő – tehát az online kereskedelem hagyományos nagy napja. A két akciósorozat kezd egybemosódni, miután egyre több hagyományos bolt kitolja Black Friday akcióit, illetve az online értékesítők is bekapcsolódtak már a pénteki akciózásokba is.

Amerikán kívül ráadásul a Hálaadáshoz kapcsolódó körítés is hiányzik, így sokkal inkább pusztán az év végi ünnepi időszak előtti hatalmas kedvezményekről nevezetes.

Hogyan döntsd el, hogy webshopodnak szüksége van-e Cyber Monday kampányra?

Két kérdésre kell itt válaszolni: szükségünk van-e az ünnepi szezont megnyitó marketingkampányra és a Cyber Monday mennyire szükséges, hogy elváljon a Black Friday akcióktól? Kezdjük annak tisztázásával, mire alkalmas egy webáruház szemszögéből nézve egy ilyen kampány?

Mire alkalmas a Cyber Monday kampány?

A Cyber Monday biztosan nem a bevétel növeléséről szól. Ezen a napon nem fogunk sokat keresni, de sokat fogunk dolgozni. Miért éri meg? Mert a bevételszerzés szempontjából legfontosabb időszak előtt van lehetőségünk növelni ismertségünket, elmélyíteni kapcsolatunkat vásárlóinkkal és bővíteni adatbázisunkat.

Tehát az akciósorozat a webáruház építéséről szól, egyfajta befektetés.

Az akció előtt mérlegelnünk kell, mekkora befektetést ér meg számunkra ez a lehetőség, illetve figyelemmel kell lennünk arra, hogy a piac többi szereplője hogyan viselkedik. Nem minden termékcsoportnál érdemes erre az időszakra koncentrálnunk: például kertészeti cikkek esetében sokkal fontosabb szezonunk is lehet, mint az év vége, ugyanígy B2B partnereinket sem azzal fogjuk lenyűgözni, ha egy napon valamit nagyon kedvezményesen adunk.

Ha árréseink és anyagi lehetőségeink nem engedik meg, hogy nagy kedvezményeket nyújtsunk, akkor kreatív akciókkal próbálkozhatunk. Egyedi termékek, vicces kampányok, csak adott napon elérhető lehetőségek is működhetnek.

Magyarországon a Cyber Monday akkor jelent meg, amikor már a Black Friday általánosan elterjedt volt az e-kereskedők körében. Nálunk a hosszú szabad hétvége is hiányzik és az egész hype kontextusa szerényebb.

A Cyber Monday önállóan valószínűleg nem működőképes, arra sokkal inkább a Black Friday kiterjesztéseként tekinthetünk.

A Cyber Monday tökéletes ürügy arra, miért húzzuk el az akciókat vagy akár egyes termékekre újabb akciókat hirdethetünk ezen a napon. A Cyber Monday így a Black Friday lezárásaként használható, amikor még egyszer utoljára próbálkozhatunk azzal, hogy felhívjuk magunkra a figyelmet. Ha külön akciókkal készülünk a napra, akkor ezt érdemes előkészíteni és már előre jelezni kommunikációnkban.

Amennyiben a Cyber Monday önálló kampányként jelenik meg, számolnunk kell azzal, hogy beharangozására jóval rövidebb idő állhat rendelkezésre. Érdemes úgy kalkulálnunk, hogy a Cyber Monday hazai környezetben már meglévő vásárlóinkkal lévő kapcsolatépítésre használható jobban, mint teljesen új fogyasztók elérésére.

Hogyan tudsz profin felkészülni webáruház tulajdonosként a Cyber Monday-re?

Ugyan másodlagosnak hat, de nem árt felkészülni a Cyber Monday lebonyolítására sem. Ez a nap egyszerre kell, hogy jól megtervezett legyen, egyben lehetőséget kínál arra is, hogy a Black Friday első tapasztalatait felhasználhassuk.

1. Készíts elemzést

A nagy kedvezmények működésének fontos eleme az időnyomás. Nem feltétlenül növeli kampányunk hatékonyságát, ha azt elhúzzuk. Érdemes tehát elsőként azt megnézni, hogy:

Érdemes-e Black Friday kampányt készíteni? Ha érdemes, akkor azt csak egy napra korlátozzuk, vagy bővítsük ki? Ha kibővítjük, akkor azt a hétvégével tegyük meg, hétfővel bővítsünk, esetleg mindkettővel vagy akár egész héttel? Tartalmában eltérjen-e a Black Friday és a Cyber Monday kampány? Érdemes-e a fősodortól eltérve, Black Friday kampány nélkül belevágnunk egy Cyber Monday akcióba?

Ezen felül nagyon fontos kiszámolnunk, a kampány következményeit: mekkora kedvezményt tud árrésünk elviselni, milyen forgalomra számítunk, azt ki tudjuk-e szolgálni és milyen anyagi következményei lehetnek a kampánynak. Ne felejtsük el figyelembe venni azt, hogy rosszul is számolhatunk: nézzük meg, mi történik a vártnál jóval alacsonyabb és jóval magasabb forgalom esetén?

2. Szerezz e-mail címeket már korábban

A Cyber Monday lehet az első lehetőség arra, hogy a Black Friday során frissen megszerzett e-mail címeket felhasználva kampányt indíts. Tekinthetjük egy tesztnek az ünnepi roham előtt, amire adott reakciókból tovább optimalizálhatjuk bevételszerzés szempontjából fontosabb kampányainkat.

3. Készíts a Cyber Monday-re dedikált kategóriaoldalt

Ha úgy döntünk, hogy a Cyber Monday tartalmában önálló kampányként jelenik meg webáruházunkban, akkor érdemes rá dedikált kategóriaoldalt, esetleg külön landig page-et készítenünk. Ez tisztább és egyértelműbb kommunikációt és kedvezőbb optimalizálást tesz lehetővé.

4. Légy jelen a social media platformokon

Mivel a Cyber Monday jelentősen építhet olyan vásárlók újbóli elérésre, akikkel korábban már kapcsolatba kerültünk, ezért a közösségi média jelenlét fontossága kiemelkedő. Kommunikációnk szempontjából a legfontosabb platformok lehetnek az akció során ezek.

5. Ezekre figyelj az akciók meghatározása során

Ha van rá lehetőség, használjuk a Black Friday frissen megszerzett tapasztalatait is. Készülhetünk külön dobással is erre a napra, de akár a fő kampány tökéletesítésére is lehetőséget kapunk: ha valami nagyon sikeres volt, lehúzhatunk róla még egy bőrt, ha valami alul teljesített, de kereteink engedik a változtatást újra próbálkozhatunk.

Azt azonban kerüljük, hogy teljesen ad hoc módon álljunk a Cyber Monday napjához.

Legyen előre elkészített tervünk, kommunikációnk, számításaink, grafikánk, ami megengedheti a pontosítást, de ne vasárnap este találjuk ki nulláról, mi történik majd hétfőn.

A Cyber Monday megkoronázhatja a Black Friday akcióit, de egy átgondolatlan ajánlat akár el is ronthatja az összhatást.