E-commerce: jelentése, története, típusai, jelene és jövője

Oszd meg
Boxy
2022. 11. 25.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Mit jelent az e-commerce?

Mit jelent az e-commerce? Milyen típusai vannak? Hova nyúlik vissza a története? Mi jellemzi most? Mi várható a jövőben?

Mit jelent az e-commerce?

Az e-commerce vagy magyarosan e-kereskedelem termékek vagy szolgáltatások online értékesítését jelenti. Az e-kereskedelem alapja az internet elterjedése. Abban az esetben is e-kereskedelemről beszélünk, ha a vásárlás során nem kizárólagosan online kommunikációt végeztünk vagy a fizetés nem elektronikusan történik. A webáruházak mellett így az e-kereskedelem körébe tartoznak többek között az online aukciók, előfizetéses médiaszolgáltatók, online jegyértékesítők vagy az utazási irodák és turisztikai szolgáltatók internetes foglalási rendszerei is.

Mi az e-commerce története? Milyen hatással volt az e-commerce a világ kereskedelmére?

Az e-kereskedelem előfutárai az 1970-es évek második felében jelentek meg Amerikában. Az internet tömeges elterjedése előtt, zárt hálózatokon futó ajánlatok vagy vállalatok egymást közti megrendeléseinek teljesítéseinek formájában létezett.

Az e-commerce előzményei

Az e-commerce előzményének tekinthetjük a telefonos vásárlási lehetőségek elterjedését is. Az első kiskereskedelmi webáruházak és piacterek az 1980-as évek végén jelentek meg, míg az internet tömeges lakossági felhasználása az 1990-es évekre tehető. Az azóta eltelt három évtizedben folyamatosan fejlődött az e-kereskedelem, egyre nagyobb szeletet kihasítva a piacból. Ma már az e-kereskedelem a világ minden táján jelen van, legjelentősebb piaca pedig Kína lett.

Az e-commerce hatása a világra

Az e-commerce számtalan módon hatott a világra. A legjelentősebb hatást magára a kereskedelemre gyakorolta. Ma a világkereskedelem már nem képzelhető el interneten működő rendszerek nélkül, a kiskereskedelmi értékesítési és fogyasztási szokások is átalakultak. Ennek az átalakulásnak számtalan lokális jellemzője van, nem ugyanúgy hatott az e-kereskedelem előtérése a vásárlási szokásokra Magyarországon, az USA-ban vagy Ázsiában.

Az új igényekhez igazodnia kellett a logisztikának is, a fulfillment szolgáltatók teljes egészében az internetes kereskedők szükségleteihez igazodó, teljes körű szolgáltatást kínálnak.

Átalakultak a foglalkoztatási viszonyok is, amíg a digitális szolgáltatók, raktárbázisok, futár cégek új munkahelyeket tudtak létrehozni, addig a hagyományos boltok és utazási irodák munkaerő igénye csökkent.

Az e-kereskedelem többlet csomagolóanyag mennyiségével terheli a környezetet, így ma már sok szolgáltató figyel arra, hogy újrahasználható vagy újrahasznosítható anyagokat alkalmazzon és csökkentse a csomagolások méretét és súlyát.

Mikor jelent meg Magyarországon az e-kereskedelem?

Magyarországon az e-commerce a 2000-es évek közepén kezdett gyorsan terjedni, miután a világtrendnek megfelelően elterjedtek az online kommunikációs technikák (e-mail) és mindennapi tevékenységgé vált a böngészés.

Az első magyar webshop 1996-ban kezdett működni, de az 1990-es években induló webshopokat akár egyenként is össze lehetne számolni. Érdekes, hogy egyik sem lett később a piac meghatározója, javuk meg is szűnt. Az online kereskedelem furcsa előzménye volt a néhány évig nagy népszerűségnek örvendő csomagküldő szolgálatok működése, ahol egy katalógusból (mint egy kinyomtatott webshop) lehetett termékeket rendelni.

Milyen típusai vannak az e-commerce-nek?

Az e-kereskedelmet csoportosíthatjuk az üzletben részt vevő árutípusok szerint. Ruházati, élelmiszer kereskedelmi, utazási szolgáltató stb. A kategóriák száma nagy és elég egyértelmű. Az üzlet jellegét meghatározza az is, hogy milyen felek között és így milyen indíttatásból jön létre az üzlet az online térben. A lenti csoportosítás legfontosabb különbségei, hogy a B, azaz business félnek mindig a gazdasági haszonszerzés lebeg a szeme előtt, míg a C, azaz consumer félnek egy igényének a kielégítése, vagy egy másodlagos tevékenységének esetleg felesleges dolgának áruba bocsátása.

B2B

A B2B, azaz business to business, kereskedelem vállalatok közötti üzletet takar. Mindkét fél célja azonos: gazdasági haszon szerzése. A B2B üzleteknél jellemző az egyéni megállapodáson nyugvó ár, a hosszú üzleti kapcsolat, az ütemezett fizetés és a kiszámítható menetrend alapján történő szállítás.

B2C

A B2C, azaz business to consumer, a végfelhasználó felé történő értékesítést takarja. Ez történhet közvetlenül a gyártótól a fogyasztóhoz, de ebbe a kategóriába tartozik a webshop és a vásárló közötti üzlet is, függetlenül attól, hogy a termék egy B2B üzlet során került a webshop árukészletébe. Az üzletben részt vevő két fél célja eltérő: amíg az eladó haszonra szeretne szert tenni, addig a fogyasztó egy szükségletét szeretné kielégíteni. A B2C üzleteknél jellemző az előre meghatározott ár, a rövid kapcsolat a két fél között, az azonnali fizetés és a minél hamarabb történő szállítás.

C2B

A C2B, azaz consumer to business, nem szokványos kereskedelmi kapcsolatot takar, mert a fogyasztó kínál valamilyen hasznos tevékenységet egy vállalkozás számára. Ilyen lehet egy visszajelzés, értékelés vagy akár ajánlás írása, külső link felajánlása. Tulajdonképpen a szabadúszó egyéni vállalkozó projektalapú munkavégzése is egy C2B üzlet.

C2C

A C2C, azaz consumer to consumer üzlet két nem vállalkozó személy között jön létre. Az ilyen kereskedelem általában egy erre létrehozott kereskedelmi platformon zajlik, ahol az eladó felkínálja termékét. Általános, hogy az eladó eredetileg nem haszonszerzés céljából szerezte be a terméket. Jellemző a használt tárgyak kereskedelme.

Milyen előnyei vannak az e-commerce-nek?

Az e-kereskedelem legtipikusabb képviselői hazánkban a webshopok. A webáruházak magukban hordozzák az e-kereskedelem minden előnyét, azt hogy jóval kényelmesebb a vásárlás.

Kényelem, időmegtakarítás

Bárhonnan intézhető a számunkra megfelelő időpontban, nem kell egy konkrét boltba elmennünk vagy egy jegypénztár előtt sorban állnunk. A kényelem mellett ezzel rengeteg időt is megtakaríthatunk. Egy webshopnál jóval kisebb eséllyel vesztegetjük az időnket: amellett, hogy a választék sokszor szélesebb, ha egy termék nem elérhető, az pár kattintás után kiderül, nem a boltban állva szembesülünk vele.

A földrajzi távolság nem számít: egy tőlünk távol eső boltból is kiválaszthatjuk a számunkra kedves terméket. Nem csak azért nem számít, mert nem kell elmenni megvenni a terméket, hanem azért is, mert hazahozni sem kell, sem közelről, sem távolról. ő igény a gyors kiszállításraEgyre nagyobb igény van a gyors, akár aznapi kiszállítás lehetőségére.A webáruházak hatékonyságuk növeléséért egyre több tevékenységüket szervezik ki. Ez annak is köszönhető, hogy ma már egy kisebb webshop számára is elérhetőek a legmodernebb technológiák. Általánossá vált, hogy a versenyképesség megtartása és növelése érdekében a logisztikai folyamatok egészét profikra bízzák, így a beszerzéstől az összes raktári tevékenységen át a kiszállításig és a visszáru kezeléséig mindent egy fulfillment szolgáltató végez.Ezzel csökkenthető a megrendelés feldolgozásának és kiszállításának ideje és a hibázás lehetősége, mindezzel pedig növelhető a vásárlói elégedettség. A felszabaduló idő, pedig a webáruház fejlesztésére fordítható.

Kézbesítési és fizetési lehetőségek sokszínűsége

A webshopoknál kiválaszthatjuk a számunkra legkényelmesebb kézbesítési módot. A földrajzi távolság eltűnése a szolgáltatások és árak könnyebb összehasonlíthatóságát is magában hordozza.
Az online vásárlás biztonságos. Fizethetünk bankkártyával, de sokszor az utánvét is megoldható. Amennyiben a termék mégsem nyeri el tetszésünket, vagy rossz méretet vásároltunk, visszaküldhetjük azt és visszakapjuk a termék árát.

Mik a jelenlegi trendek az e-kereskedelemben? Mi várható a jövőben?

Az e-commerce folyamatos növekedésben és átalakulásban van. Mind a fogyasztói oldalról megfigyelhetőek új trendek, mind a szolgáltatói oldal új irányokat fedez fel hatékonyságának növelésére.

Külső befolyásoló tényezők

Fogyasztói szokásainkat jelentős mértékben átalakította a COVID. Ami a vírus alatt kényszerként jelentkezett, annak elvonulása után megszokásként marad velünk. Jelentős mértékben növekszik a napi használati cikkek online kereskedelme, pár éve még elképzelhetetlen volt, hogy a tejfölt webáruházból vegyük, ma ez egyre általánosabb. Szintén jelentősen nő az otthonfelszerelések, a kertészkedéshez és barkácsoláshoz szükséges cikkek és a szórakoztató elektronikai termékek piaca.

Növekvő igény a gyors kiszállításra

Egyre nagyobb igény van a gyors, akár aznapi kiszállítás lehetőségére.

A webáruházak hatékonyságuk növeléséért egyre több tevékenységüket szervezik ki. Ez annak is köszönhető, hogy ma már egy kisebb webshop számára is elérhetőek a legmodernebb technológiák. Általánossá vált, hogy a versenyképesség megtartása és növelése érdekében a logisztikai folyamatok egészét profikra bízzák, így a beszerzéstől az összes raktári tevékenységen át a kiszállításig és a visszáru kezeléséig mindent egy fulfillment szolgáltató végez.

Ezzel csökkenthető a megrendelés feldolgozásának és kiszállításának ideje és a hibázás lehetősége, mindezzel pedig növelhető a vásárlói elégedettség. A felszabaduló idő, pedig a webáruház fejlesztésére fordítható.