Boxy
Blog
Áraink

Mi a disztribúció? Mire kell a webáruházaknak figyelnie?

Oszd meg
Boxy
2023. 02. 09.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Mi a disztribúció jelentése?

Mit jelent az pontosan, hogy disztribúció? Miért fontos ez, ha webáruházzal rendelkezünk? Mire kell figyelni?

Mi a disztribúció jelentése?

A disztribúció röviden a termékek forgalmazását, elosztását jelenti. Tágabb értelemben a fogalom tárgykörébe tartozik a forgalmazás teljes háttere, az a folyamat, ami során a termék a gyártótól a fogyasztóig eljut, ide sorolva a termék fizikai mozgásán felül a hozzá kapcsolódó információk áramlását. A disztribúció résztvevői között értünk tehát mindenkit, aki fizikai kapcsolatba került a termékkel a gyártás és az értékesítés között, illetve mindenkit, aki ehhez a folyamathoz úgy járult hozzá, hogy magával a termékkel ugyan nem került közvetlen kapcsolatba, de tevékenysége előmozdította a folyamatot. Közvetlen résztvevő például a raktár, míg közvetlen a marketing tevékenység.

Hogy érvényesül a 6M elve a disztribúciónál?

A 6M elv egy logisztikai alapvetés, aminek betartása nélkül a disztribúció nem lehet sikeres. Ennek belátásához vegyük sorra az elv minden elemét, melyek egyforma fontossággal bírnak. A vásárlóhoz a megfelelő terméket kell eljuttatnunk az általa megadott megfelelő helyre a számára megfelelő idő alatt. Szintén fontos, hogy pontosan a megfelelő mennyiségben és az elvárt megfelelő minőségben történjen a vevő igényeinek kielégítése. Amíg az első 5M közvetlenül a vevő és csak közvetetten a vállalkozó érdeke, addig a 6. M esetében ez pont fordítva van: az előző feladatokat a megfelelő költségek között kell végrehajtani. Ha bármelyik fenti kitétel sérül, akkor vagy a vásárló nem lesz elégedett vagy a tevékenység nem lesz gazdaságos.

Miért fontos a disztribúció, ha webáruházunk van?

A webáruház értelme, hogy termékek vagy szolgáltatások értékesítésével gazdasági haszonra tegyünk szert. Sikeres értékesítés nem létezik disztribúció nélkül, mert a disztribúció teremti meg a termék rendelkezésre állásán keresztül annak értékesítési lehetőségét, illetve szintén disztribúció része az az információáramlás, ami alapján a fogyasztó tudomást szerzett a termékről és a termék webshopunkban való elérhetőségéről. A kiskereskedelmi webshop az utolsó előtti eleme a disztribúciós láncnak, az a pont, ahol a disztribúciós folyamat eléri végső célját, ami azonos a webáruház céljával: a termék értékesítése a fogyasztónak.

A disztribúciónak több típusa van, de az, hogy az adott rendszerben saját webáruházunk milyen szerepet tölt be, más szereplők döntésének függvénye is lehet. Az intenzív disztribúció arra törekszik, hogy a termék a lehető legtöbb ponton elérhető legyen. Webáruházként magas keresletre, de alacsony láthatóság mellett sok konkurenciára számíthatunk. A szelektív disztribúció célzott vásárlói csoportoknak szánt értékesítésre koncentrál, nem a mennyiségre. Webáruházként alacsonyabb keresletre, megfelelően használt marketing eszközök mellett a célcsoportban magas láthatóságra és korlátozott számú konkurenciára számíthatunk. A harmadik típusba a kifejezetten exkluzív disztribúció tartozik, ahol cél az alacsony darabszámú értékesítés. Webshopként várhatóan nem találkozunk ezzel a stratégiával.

Mit kell átgondolni ahhoz, hogy hatékonyan működjön a disztribúció?

A webáruház nem az egésze, hanem csak egy eleme a disztribúció folyamatának. Ahhoz, hogy a folyamat sikeres legyen, megfelelő adatokat kell gyűjtenie a webáruháznak, majd ezen adatokat felhasználva kell a disztribúció többi szereplőjéhez viszonyulnia, szolgáltatásokat igényelnie. A webáruházak általában széles termékkínálattal üzemelnek, aminek vannak fontosabb és kevésbé hangsúlyos elemei. Megrendelés esetén minden termékünket célba kell juttatnunk, de a gazdasági szempontból meghatározó termékekről kell a legtöbb információval rendelkeznünk és rájuk építve kell hatékony disztribúciót kialakítanunk. Nézzük meg mik a legfontosabb szempontok, amit a disztribúció kapcsán egy webáruháznak át kell gondolnia a sikeres működésért.

Rendelés gyakorisága

A tervezés folyamatának egyik legfontosabb tényezője, hogy a terméket milyen időközönként és mekkora mennyiségben rendelik a fogyasztók. Ez az információ alapvető fontosságú arra nézve, hogy mekkora készletet kell raktáron tartanunk a fogyasztók folyamatos ellátásának biztosításához.

Megbízhatóság

A megbízhatóság nem más, mint a már feljebb említett 6M teljesülése, azaz a fogyasztó megfelelő idő alatt, a kért mennyiségben és minőségben az általa preferált helyen a kiválasztott terméket átvehesse. Webáruházak esetén kifejezetten hangsúlyos az idő kérdése, így arra érdemes külön figyelmet fordítani. A rendelés leadása és a termék kézhezvétele között eltelt idő hossza legalább akkora hatással van a vásárlói elégedettségre, mint a termék maga.

Rendelési adatok közvetítése

A lehető legtöbb információt szolgáltassunk a vásárló felé a termékről és a disztribúció folyamatáról. A tájékozott vásárló jobban bízik a szolgáltatóban és kevesebb kérdést tesz fel az ügyfélszolgálaton – tehát mindenkinek érdeke a megfelelő információátadás.

Rugalmasság

A rugalmasság az ügyfél kéréseihez való alkalmazkodást jelöli. Ez egyrészt a szolgáltatás rugalmasságában – például a fizetési módok választéka és az utánvét lehetőségének léte – másrészt a panaszkezelés mikéntjében jelenik meg. Egy vállalkozás megítélése jelentősen függ az általa vállalt szolgáltatás professzionális teljesítésétől és a nem várt helyzetekre adott reakciójától.

Kik a disztribúció közvetett szereplői?

A disztribúció közvetett szereplőin értjük azokat a szolgáltatásokat, amik fizikailag nem kerülnek kapcsolatba a termékkel, de előremozdítják annak értékesítését. Sokrétű, bonyolult és változatos szereplői csoport ez, amibe a marketing ügynökségek éppúgy beletartoznak, mint a piaci elemzéseket készítő vállalkozások. A disztribúciót segíthetik hitelintézetek és bankok, amik a folyamat valamely elemét finanszírozzák illetve biztosító társaságok akik a kockázatok egy részét csökkentik.

Milyen csatornái vannak a disztribúciónak?

A disztribúció csatornájának összetettsége nagymértékben függ a konkrét árutól és a fogyasztó döntésétől. A disztribúció lehet közvetlen és közvetett rendszer. Előbbi esetben a fogyasztó közvetlenül a termék előállítójától vásárol, míg a második esetben többlépcsős ellátási láncon keresztül ér el a termék a fogyasztóhoz. A kettő közötti különbséget a legegyszerűbben a vízzel érzékeltethetjük. Ha megnyitjuk a csapot, az onnan folyó vízért a vízműveknek fizetünk, aki a kútrendszert és a hálózatot is üzemeltetve egyetlen szereplőként termelte meg, szállította és adta el részünkre a vizet. Ennek teljes ellentéte a palackozott ásványvíz, ami több közvetítőn keresztül ér el abba a boltba, ahol majd megvásárolhatjuk azt.

A közvetlen disztribúció esetében ugyan a szereplők száma csökken, de ez nem feltétlenül jelenti a tényezők egyszerűsödését. Egy termék gyártása vagy egy szolgáltatás előállítása akár bonyolultabb folyamat is lehet, mint a késztermék értékesítése. Saját termék előállítása esetén is lehet a disztribúció bonyolult: attól, hogy a terméket magunk állítjuk elő és adjuk el, a logisztika vagy éppen a finanszírozás területén lehetnek szűkösségeink, amit partner bevonásával oldunk meg, így akár közvetett vagy közvetlen szereplők is beléphetnek a folyamatba.

A legtöbb webáruház ennél letisztultabb, továbbértékesítő, kiskereskedelmi funkciót tölt be a disztribúciós folyamatban, jellemző tehát a közvetett disztribúció és a közvetlen szereplők magas száma az ellátási láncban.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 07. 24.

Mi kell a sikeres back to school kampányhoz? És miért kezdj hozzá azonnal?

Minél hamarabb tervezed meg és indítod el, annál hamarabb ellensúlyozod a nyári uborkaszezont. És még a versenytársaidat is megelőzöd.

Boxy
2024. 07. 22.

Ne veszíts vásárlókat, kezeld hatékonyan az átmeneti készlethiányt!

Ha a készlethiányt megfelelően kommunikálod, szűrőket állítasz be a webshopban, jól használod a termék oldalát, megtarthatod a vevőidet.

Boxy
2024. 07. 15.

Így válassz könyvelőt, ha e-kereskedelemmel akarsz foglalkozni!

E-kereskedőként számos buktatója lehet a könyvelővel való kapcsolatnak. Ezek elkerülhetők, ha figyelsz az alábbiakra a könyvelőiroda kiválasztásánál.

Boxy
2024. 07. 08.

Mi az omnichannel: működése, előnyei, hátrányai

Hogyan működik egy omnichannel rendszer? Miben különbözik az omnichannel a multichannel stratégiától? Hogyan érinti a marketinget az átállás és kinek éri meg?

Boxy
2024. 07. 01.

Hogyan tompíthatod a webshopodban az infláció hatását?

Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait

Boxy
2024. 06. 24.

A 15 legjobb marketing eszköz webáruházak számára

Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?