Email marketing: mit jelent pontosan? Email marketing a hírlevél küldésen túl. Automatizálható-e az email marketing? Mik a legjobb email marketing szoftverek?
Mi az az email marketing?
Az elektronikus levelezés ügyfélkapcsolatok kiépítésére, ápolására és konverziók generálására történő használatát nevezzük email marketingnek. Az online marketing régi eszköze, amit túlhasználtnak, idejétmúltnak tekintenek sokan, noha hatékonysága megfelelő alkalmazás esetén napjainkban is bizonyított.
Az email marketing legfontosabb eszköze a feliratkozói listára küldött hírlevél, de a fogalom ennél bővebb jelentéstartalommal bír.
Ide tartozik minden emailen történő kommunikáció ügyfeleinkkel és ezek tudatos tervezése, elemzése és automatizálása is. A feliratkozói lista bővítése, szegmentálása és karbantartása is az email marketing szerves része és fontos feladata.
A hírlevélen túl az email marketing eszköztárába tartozik az üdvözlő levél, a konverziót követő utánkövetés, az e-mailben jelzett upsell ajánlat és a véleménykérő levél is. Az email marketing szerves részét képezheti az ügyfélszolgálat elektronikus levelezésben használt kommunikációjának tervezése is: milyen stílust (hivatalos, könnyed, tegező, magázó), milyen formátumot (közvetlen szöveg, csatolt dokumentum), milyen formai elemeket alkalmazzon és milyen irányelveket kövessen.
Ha vállalkozásunknak nincs hírlevele, azzal jelentős kapcsolattartási és bevételnövelési lehetőségtől esünk el, de hírlevél hiányában is a legtöbb webáruház alkalmaz email kommunikációt, aminek céltudatos használata éppúgy az email marketing tárgya. Az email marketinggel tehát nem akkor kell törődni, ha hírlevelet küldünk ki, hanem marketing stratégiánk részeként folyamatosan figyelemmel kell lennünk rá.
Mit lehet elérni egy sikeres email marketinggel? Milyen előnyei vannak?
Az email marketing nem csak hatékony, de aránylag olcsó eszközünk is. Ha megvan a jó alap – feliratkozói lista – hosszan élhetünk vele extra ráfordítások nélkül. Ugyan az email marketing kiegészítheti aktuálisan futó kampányainkat is, de igazi értéke hosszabb távon jelentkezik a vásárlói elköteleződés és bizalom kiépülésével.
Az email továbbra is a legtöbbet használt online alkalmazás. Gyakorlatilag nincs olyan internetező, akinek ne lenne elektronikus postafiókja, ugyanez nem mondható nemhogy külön-külön, de együtt sem a közösségi média felületek használatáról.
Az email képes a legszélesebb felhasználói réteg elérésére.
A régi vevők megtartása, további eladás
Az email marketing kiváló eszköz a már meglévő ügyfeleinkkel történő kapcsolattartásra és új vásárlásra ösztönzésükre. Levelet küldhetünk számukra közvetlenül a vásárlást követően upsell ajánlattal vagy törzsvásárlói programba való feliratkozás lehetőségével.
Javíthatjuk webáruházunkról kialakuló képét, ha követhetővé tesszük rendeléseik állását és visszajelzést kérünk tőlük élményeikről a tranzakció lezárultát követően.
Feliratkozóink számára célzott hírlevelet küldhetünk. Amíg a hirdetéseknél bárhogy próbáljuk beállítani a célzást, az nem lesz tökéletes, addig a listánkra feliratkozott emberekről már teljes biztonsággal tudjuk, hogy érdeklődést mutattak webáruházunk iránt vagy már vásároltak tőlünk. A saját kapcsolati listának ez hatalmas előnye és éppen ezért teljesen felesleges – adatkezelési szempontból sokszor aggályos is – vásárolt címlistát használni.
A hírlevél elsősorban a kapcsolatépítését, annak elmélyítését, a kötődés kialakítását szolgálja és csak másodsorban értékesítést közvetlenül támogató eszköz. Ugyan küldeményeink ötödébe érdemes csak értékesítési ajánlatot tennünk, azok hatékonysága meghaladhatja más eszközeink eredményeit.
Új vevők szerzése
A termékünk vagy szolgáltatásunk után érdeklődők kapcsolattartási adatainak – jelen esetben email címének – megszerzése alapvető érdekünk, hiszen ezt követően közvetlenül és személyre szabottan tudunk részére ajánlatot küldeni.
Megéri tehát valóban értékes és ingyenes ellenszolgáltatást adni feliratkozóinknak, hiszen ennek költsége töredéke annak, amennyiért hirdetés útján eljuthatnánk ugyanezen potenciális ügyfeleinkhez.
Szakértői pozíció megszerzése
Ahogy feljebb említettük, az email marketing elsősorban hosszú távon érezteti hatását azzal, hogy elmélyül az ügyfelek kapcsolata vállalkozásunkkal.
A bizalom és szimpátia építésének minden emailben történő kommunikáció része: a hírlevél éppúgy, mint a rendelés állásáról küldött értesítés vagy az ügyfélszolgálat panaszkezelése.
Az üres, semmitmondó tartalmak pont annyira hitelesek, mint amennyire hosszas várakozás után elhisszük az automatának a telefonban, hogy „hívása fontos számunkra”. Nem, ha fontos lenne, már felvette volna valaki a telefont vagy felajánlotta volna a visszahívást. Ugyanez igaz az email esetében is. Ha nincs érdemi mondanivalónk, ha nem kínálunk semmit, ha nem tudunk válaszolni a kérdésre, akkor teljesen felesleges azt elküldenünk.
Ugyanakkor releváns, értékes, friss és informatív hírlevelek meggyőzik a feliratkozókat arról, hogy szükség esetén hozzánk érdemes elsőként fordulni. Ha az ügyfélszolgálati reakció gyors és empatikus ugyanakkor tárgyszerű és a válaszadó kompetens a kérdésben, azt akkor is a profizmus jeleként értékeli a fogyasztó, ha adott pillanatban még nem dönt a vásárlásról.
Utánkövetés, tájékoztatás
Az email marketing kiegészítő elemei az utánkövetést, a rendelés állapotának jelzését és tájékoztatást szolgáló levelek. Ezek stílusa és tartalma szintén biztosíthatja a vásárlót arról, hogy törődünk vele, hogy arra törekszünk minél jobban megfeleljünk elvárásainak.
A tájékoztató feladat mellett tehát a bizalom építését is szolgálják.
Visszajelzés
Az email marketing bármelyik eleme alkalmas lehet arra, hogy jól felhasználható, kiértékelhető és a tapasztalatok levonása után folyamataink fejlesztésére fordítható visszajelzést kérjünk.
Az email marketing nem feltétlenül egyirányú információközlés, hanem valós kommunikációs lehetőség.
Követelés- és panaszkezelés
A munka ezen részét senki nem szereti, kellemetlen és plusz munka, amit senki nem fog megtéríteni. Nehéz marketing eszközként tekinteni egy felszólításra vagy egy jogtalannak vélt panaszra írt válaszlevélre. Az, hogy miként kommunikálunk problémás szituációkban hatással lehet nem csak adott partnerrel vagy vevővel kialakított kapcsolatunkra, hanem jó hírünkre is. Elképzelhető, hogy potenciális jövőbeni vásárlók is ez alapján fognak megítélni minket.
Az emailen történő kommunikáció írott, változatlan formában megmarad, hivatkozási alap lehet akár hivatalos, akár informális környezetben is, amit utólag magyarázni, értelmezni már veszett dolog.
Működő email marketing tippek webáruházak számára
Az általános rész után elő a konkrétumokkal. Adunk 10 tippet, amit figyelembe véve felépíthetjük sikeres email marketingünket.
1. Az email marketing céljának meghatározása
Miként láttuk, az email több funkcióval is rendelkezik egy webáruház kommunikációjában és mindegyiknek van hatása a rólunk kialakuló képre. Nem kerülhető meg tehát, hogy az email kommunikációra mint marketing eszközre tekintsünk és így beleillesszük azt marketing stratégiánkba. Mindenképpen tisztáznunk kell magunkban, hogy adott emailnek milyen és mennyire fontos szerepe van a marketing szempontból.
A feliratkozóinknak küldött hírlevél általános célja mellett a konkrét levél célját is meg kell tudni fogalmazni magunknak. Mit szeretnénk elérni a levéllel? Mit várunk, a levél hatására mit fog tenni a címzett? Ez nekünk miért lesz jó? Könnyen meg tudja-e tenni az adott dolgot a címzett? Elég egyértelmű-e, a címzettnek, hogy mit szeretnénk? Ha ezekre a kérdésekre nem tudjuk a választ, akkor még finomítanunk kell a tartalmon.
Vegyünk egy jó példát, mik lehetnek a válaszok a fenti kérdésekre. A levéllel azt szeretnénk elérni, hogy feliratkozóink értesüljenek jövő hónaptól induló új szolgáltatásunkról. Azt várjuk, hogy az érdeklődők a hírlevél hatására megnyitják az új szolgáltatásunk leírását tartalmazó oldalt. Ezt könnyen meg tudják tenni, jól látható link vezet ezen oldalunkra és a szöveg is a hivatkozás megnyitására inspirál. Ez nekünk azért jó, mert figyeljük, ki nyitja meg az oldalt, így jövő hónapban számukra célzott levelet tudunk küldeni az új szolgáltatásról.
2. Az email marketing és a hírlevél küldés nem szinonimák
Ugorjunk vissza az előző bekezdésre: „Ez nekünk azért jó, mert figyeljük, ki nyitja meg az oldalt, így jövő hónapban számukra célzott levelet tudunk küldeni az induló szolgáltatásról.” Az email marketing alapvetően nem a hírlevél megszövegezését és kiküldését jelenti, hanem egy stratégia mentén felépülő folyamatot, aminek csak eszköze, ráadásul nem is egyetlen eszköze a hírlevél.
Az email marketing része a releváns adatgyűjtés, az elemzés, a stratégiaalkotás és az eszközök ezen célok eléréséért történő használata.
3. A tárgymező fontosságának felismerése és kreatív használata
Az email legfontosabb sora a tárgymező. Ide kell olyan kreatív, figyelemfelkeltő, meghökkentő, vicces vagy nagyon fontos információt írnunk, amivel elérjük, hogy a levelet megnyissa a címzett.
Ha nem nyitja meg a levelet, teljesen lényegtelen mi a tartalma.
Az unalmas és messziről reklám szagot árasztó leveleket senki nem nyitja meg. Kerüljük a „Barkácsáruház hírlevél VIII. szám” vagy a „Nyár végi akcióink” tárgyakat, helyette működhet a „Grillezzünk együtt! Kit hívnál meg?” vagy a „Téged is irigyelni fognak ezért a gimiben” cím.
4. A customer journey ismerete és használata
A customer journey azt az elköteleződési utat írja le, amin keresztülhalad a vásárló webáruházunkban tett első látogatásától a mély elköteleződésig.
Fel kell tudni mérnünk azt, hogy listánkban szereplő emberek milyen állomáson járhatnak és ennek megfelelően kell hozzájuk szólnunk, majd tovább léptetnünk őket egy következő szintre.
5. Személyes üzenet és hangnem
A személyességnek két síkon is meg kell jelennie: a tartalomnak relevánsnak kell lennie, a hírlevéllel sem tudunk célzás nélkül sikert elérni, valamint ki kell fejeznie személyes odafigyelésünket a címzett iránt. Amíg az első feladat megvalósítása technikai kérdés, hogy képesek vagyunk-e megfelelően szegmentálni feliratkozóinkat, addig a második inkább kommunikációs.
A leveleknek megfelelő hangnemben és stílusban kell íródniuk miközben követniük kell stratégiánkban lefektetett elveket is. Például bután néz ki, ha néha tegezünk, néha magázunk valakit. Nem mindegy, hogy a levelet T/1 kijelentő módban írjuk, vagy E/2 felszólító módban.
Figyeljünk oda arra, hogy mindig írjuk alá a hírlevelet is. Lehetőleg ne noreply címről menjen ki a levél, ne zárjuk ki a kétirányú kommunikáció lehetőségét. Állítsuk be, hogy a levél keresztnevén szólítsa a feliratkozót – illetve a feliratkozáskor kérdezzük meg, hogyan szólíthatjuk a vásárlót, elkerülve ezzel a „Kedves Béláné!” kezdetű leveleket.
6. Történetmesélés erőlködés nélkül
Nincs marketinges, aki ne hangsúlyozná, hogy történetet meséljünk, mert azzal könnyebben meg tudjuk szólítani a fogyasztókat. Nem kell itt nagy csodára gondolni, de valóban jó ha történetbe tudjuk illeszteni mondanivalónkat. A virágcsokrot nem csak azzal írjuk le, hogy van benne két piros rózsa meg némi zöld körülötte, hanem azzal, mennyire tökéletes egy romantikus este nyitásához. A vágódeszka a nagy családi összejövetelek alkalmával fog jó szolgálatot tenni.
Ugyanakkor a történet hiányánál van egy sokkal pusztítóbb: a rossz történet. A rossz történet mesterkélt, hazug, elcsépelt, unalmas és ezáltal mindig hiteltelen és bizalomromboló. (Hasonlítsuk össze a hagyományos mosóporral…) Ha van történetünk mondjuk, nem baj ha nem világmegváltó vagy bomba ötlet. Ha nincs, akkor vagy kérdezzük meg a marketingest, vagy túléljük történet nélkül is a dolgot.
7. Megfelelően céltudatos call-to-action
Ismét ugorjunk vissza pár bekezdéssel előbbre. „Mit várunk, a levél hatására mit fog tenni a címzett? Könnyen meg tudja-e tenni az adott dolgot a címzett?” Mindig kérjünk valamit és azt tegyünk egyértelművé és technikailag könnyen megtehetővé. Ha az pusztán forgalom generálása egy aloldalra, akkor az oda mutató linket kell a fókuszba helyezni.
8. Mindig ellenőrizd a kiküldendő levelet
Az első alkalommal ez mindig megtörténik, aztán a többediknél elmarad, pedig nem szabad, hogy elsikkadjon. Mindig, ellenőrizzük a hírlevelet: futtassunk rajta helyesírás ellenőrzőt, olvastassuk el több munkatárssal, majd küldjük el magunknak és nyissuk meg különféle eszközökről a levelet. Ha minden ok, mehet ki, ha nem, akkor még tudunk rajta csiszolni.
9. A/B tesztelés az e-mail marketing finomhangolására
Az email marketing eszközeinek (hírlevél, köszöntő levél, visszaigazoló levelek, űrlapok stb.) tökéletesítésére ideális megoldás az A/B tesztelés. Könnyen kivitelezhető, mindig van min finomítani, használjuk ki a lehetőséget.
10. Elemzés és automatizálás
A jól működő email marketing alapja is az, hogy kellő mennyiségű és pontosságú adattal, információval rendelkezzünk vásárlóinkról. Ezen adatokat tudjuk elemezni és ezekre alapozva tudunk szegmentálni.
Az email marketing egy jól automatizálható terület, megfelelő beállítások mentén kevés valós idejű munkával is kifejezetten hatékony lehet.
Milyen email marketing szoftverek vannak? Hogyan válasszunk közülük?
Kezdjük az alapoknál: mire tudjuk használni az email marketing szoftvereket? Elsősorban hírlevél írására, de más, meghatározott időben kiküldendő levelek időzítésére is (például köszöntő levél). A szoftverek alkalmasak a levelek megtervezésére és létrehozásra, gondoskodnak a kiküldésükről olyan módon, hogy az ne a címzett spam fiókjába landoljon. A programok különböző listakezelési feladatokat is el tudnak látni, valamint segítik a kampányok menedzselését, eredményeik kiértékelését. Sok esetben beépített tesztelő funkciókkal is el vannak látva. Számtalan funkcióval segíthetik az automatizációt. Beágyazható űrlapokkal rendelkeznek a címlista bővítéséhez. Integrálhatóak más alkalmazásokhoz.
A sok szolgáltató közül valóban nem könnyű a választás. Meg kell tudnunk határozni, hogy mi mire szeretnénk elsősorban használni a szoftvert és ennek fényében kell megvizsgálnunk a hiányzó és a felesleges funkciókat. Viszonylag szubjektív, mégis fontos, hogy melyik szoftvert találjuk könnyen kezelhetőnek, ehhez viszont számít, hogy van-e lehetőségünk az előfizetést megelőzően kipróbálnunk azt. Szempont lehet, hogy milyen támogatással, ügyfélszolgálattal rendelkezik a szoftver. Alapvető kérdés, hogy a szoftver használatának díjai mennyire átláthatóak és elfogadható mértékűek-e számunkra. Végül kiemelkedően fontos a megbízható működés, amire más felhasználók véleményei alapján láthatunk rá.
A legjobb és legnépszerűbb szoftverek közül válogattunk ötöt egy rövid ajánlóhoz.
MailerLite
A MailerLite tökéletes választás az email marketing területével most ismerkedők számára. Könnyen kezelhető, felhasználóbarát, minden alapvető funkcióval rendelkezik, eleinte ingyenes, de később se válik drágává. Ha nem lenne más választás sem lenne baj, igaziból teljesen megfelelő közel mindenre.
Mailchimp
Kevés feliratkozóval szintén ingyenes a Mailchimp, ami alap szintű hírlevelek kiküldésére teljesen megfelelő szoftver. Kezelése egyszerű, de sok funkció csak a fizetős csomagokkal érhető el. Bonyolultabb automatizálási feladatokra nem alkalmas.
GetResponse
A GetResponse komplex szoftver, de fő fókuszában az email marketing és a webináriumok szerepelnek. Könnyen kezelhető és kifejezetten látványos, szép kommunikációs felületek hozhatók létre vele. Baráti árai vannak, de kezdetektől fizetős.
ActiveCampaign
Tapasztaltabbaknak való az ActiveCampaign, aminek nagy előnye a listakezeléshez és automatizáláshoz kapcsolódó funkciók tárháza. Teljesen személyre szabható mégis automatizált kommunikációs eszköz, ami az e-mailen kívül más csatornákat is kezel. A lehetőségek széles köre miatt használata bonyolult.
Sales Autopilot
A nemzetközi piacon átlagosnak számító – egyáltalán nem rossz – automatizálási funkciókkal rendelkezik a magyar fejlesztésű Sales Autopilot. Kisvállalkozásoknak, akiknek számít a magyar nyelvű háttértámogatás mindenképpen ajánlott. Hazai környezethez szabott árképzés.