Felhasználóbarát webáruházak jellemzői. Miért fontos, hogy egy webáruház felhasználóbarát legyen? Mire figyeljünk felhasználóbarát oldal készítésekor?
A felhasználóbarát webáruház kifejezés nehezen fogható meg elsőre, olyan, mint amikor egy fotelre azt mondjuk, hogy kényelmes. Kicsit szubjektív dolog, hiszen van akinek a keményebb jön be, van akinek a süppedősebb, de mégis vannak kifejezetten kényelmetlen fotelek és olyanok, amik alapvetően jók. Messze nem az a helyzet, hogy minden csak ízlés kérdése, tudják ezt a fotelt gyártók és a weboldalakat tervezők is. A kényelmes fotel és a felhasználóbarát weboldal készítésének is megvannak a szabályai, törvényszerűségei, az ízlés kiszolgálása már csak extra.
Mit jelent a felhasználóbarát webáruház?
A webáruház egy felület, ahol a kereskedő és a vásárló találkozhat és interakcióba léphet egymással. A vásárló alapvetően keres valamit, vagy már tudatosan egy konkrét terméket vagy adott problémájára megoldást kínáló ajánlatot.
Mivel a kereskedő eladni szeretne, elemi érdeke, hogy a vásárló minél hatékonyabban tudja használni az oldalt: választ kapjon kérdésére, megtalálja amit keres és meg is vásárolja azt.
A felhasználóbarát webáruház nem jelent mást, mint egy olyan felületet, amit gond nélkül, könnyedén és elégedetten tud a vásárló használni. Nem ütközik olyan akadályba, ami elbizonytalanítaná a vásárlásban vagy megrendítené bizalmát az oldallal kapcsolatban.
A felhasználóbarát weboldal kialakításának kulcsa, hogy az oldalt a vásárló igényeihez alakítjuk. Ez magától értetődőnek hat, de a gyakorlat mást mutat. Saját nyilvántartásunk szerinti csoportosítások, kereskedői logikán alapuló navigáció vagy egy szupernek hitt dizájn egyáltalán nem biztos, hogy egybeesik a vásárló elvárásával.
Miért fontos, hogy ismerjük a vásárlóinkat egy felhasználóbarát webshop kialakításánál?
Már a bevezetőben említettük, hogy a fotel és a webáruház készítésének is vannak alapvető szabályai, amiket be kell tartanunk ahhoz, hogy kényelmes vagy felhasználóbarát terméket alkossunk.
A webáruház esetében ilyen a gyors és hibamentes működés, az átláthatóság, a könnyű navigáció, az érthető, de mégis figyelem és vágykeltő szöveg, a jó minőségű és szemléletes képek és ábrák, a megfelelő instrukciók és segítségnyújtás a vásárlás folyamatához, a jól kezelhető kosár, a könnyű, gyors és biztonságos fizetés és a vásárlás utáni nyomon követés.
Ez az alap, ezek nélkül nem lesz felhasználóbarát webáruházunk. Ez az a szint, amikor egy fotel megfelelő. Itt jön a kis extra szerepe, az ízlésé és egyéni elvárásoké. Nem minden fotelt fog mindenki nagyon szeretni, de az a cél, hogy legyen sok ember, aki beleül és azt érzi, ez kell neki. A felhasználók igényeinek kielégítése és ki nem mondott szükségleteinek felismerése tehet igazán felhasználóbaráttá egy webáruházat. Az ilyen webáruház mindenkinél megüti a jó szintet, de a cél, hogy a legfontosabb célközönségünknek tökéletes legyen, ne csak jó.
Minél jobban meg kell tehát ismernünk vásárlóinkat, szokásaikat, elvárásaikat és olyan szükségleteiket, amiket lehet meg sem fogalmaznak maguknak. A felhasználók megismerésére minden kommunikációs lehetőséget meg kell ragadnunk és szokásaikról gyűjtött adatokat is állandóan elemeznünk kell.
Hogyan határozzuk meg a felhasználóbarát felület használati folyamatát?
Gondoljuk végig a legalapvetőbb kérdéseket, amik jellemzően technikai jellegűek. Hogyan fogják a webáruházat a vásárlók használni? Mobilon vagy asztali gépen? Érintőképernyőn vagy hagyományosan? Vissza kell utalni a célközönség ismeretére: akiket megcélzunk, ők hogyan szoktak hasonló oldalakat használni?
Nagyon fontos, hogy ne próbáljuk nevelni a vásárlókat. Ne próbáljuk hozzászoktatni módszerekhez. Ezek elsőre jó ötletnek tűnhetnek és innovatívnak, de jellemzően rontják a felhasználói élményt és a használati értéket. Az a jó, ha a vásárlónak nem kell gondolkodnia azon, hogyan működik az oldal, hanem automatikusan, mindenféle utasítás nélkül „ösztönösen” úgy használja azt, ahogyan kitaláltuk.
Milyen közvetett és közvetlen interakciókkal számolhatunk a webshopon történő vásárlási folyamat során?
A webáruházakat alapvetően kétféle módon használhatják az emberek: közvetlenül vagy közvetett módon. Természetesen egy jó webáruház mindkét módszerrel működőképes, de nem mindegy, hogy melyikre optimalizáljuk működését. A közvetlen interakciók jellemzően érintőképernyőn történnek, ilyen például egy gomb megérintése, vagy egy megvásárolandó tétel elhúzása A közvetettek esetében valamilyen eszközzel adunk parancsot az interakcióra, például egérrel kattintunk, szöveget gépelünk egy mezőbe vagy billentyűparanccsal adunk utasítást.
Mit várunk a felhasználótól?
Minden interakciónak következménye van. Különben nem lenne értelme a gombra kattintani vagy megnyomni azt. A kereskedő azt szeretné, hogy a vásárló a gombbal elindítson egy folyamatot. A vásárló azért kattint a gombra, mert azt várja, hogy ez elindít valamilyen folyamatot. A kulcsa ennek, hogy mind a két fél számára ugyanolyan tartalommal kell bírnia a gomb megnyomásának. Miután a weboldalt mi készítjük, ezért a mi felelősségünk, hogy a vásárlót tájékoztassuk, hogy mi történik a gomb megnyomása után.
Nem bonyolult használati utasításra kell itt gondolni, hanem a már közismert elemeket használatára: piktogramokra, színekre, rövid kifejezésekre. A nagyító jel általában a keresést jelenti, a kuka a törlést, a zöld alapon pipa az elfogadás, a piros alapon X az elutasítást. A sor folytatható. A lényeg, ne legyen olyan gomb vagy bármilyen interakcióra lehetőséget adó cselekvés, aminek következménye nem egyértelmű a vásárlónak.
Miért fontos felkészülni a hibákra?
Bármennyi teszt is futott le, hibák biztosan lesznek. A hibák jelentős része ugyanis csak akkor jelentkezik, amikor a vásárlók valóban használni kezdik az oldalt. A kritikus visszajelzéseket megfelelően kell kezelni és kellő erőforrással készülni az első időszakban, hogy a jelzett hibákat javítani lehessen.
Miért fontos a visszajelzés egy felhasználóbarát weboldalnál?
Visszajelzésen itt az interakció nyomán elinduló folyamatról adott visszajelzést értjük. Nem szabad a vásárlót egy pillanatra sem bizonytalanságban tartani, hogy mi történt. Most mennyi darabot tettem a kosárba? Akkor most már ez ki van fizetve? Most még kell bármi mást csinálnom vagy ennyi volt? Csak néhány kérdés, ami gyakori és nem szerencsés, ha felmerül a vásárlóban.
A gyors, lehetőleg azonnali visszajelzés minden interakció után nagyon fontos. Ez lehet egy megnyíló oldal, egy megjelenő szöveg vagy egy e-mail, esetleg sms üzenet. A lényeg, hogy gyors legyen és egyértelmű.
Miért fontos végiggondolni a vásárlás folyamatát és az elemek elhelyezkedését?
Az egyes elemeket a vásárlónak gyorsan meg kell találnia. Ezt segíti ha látja az információt, illetve ha az a megszokott helyen található. Például a navigációt a lap szélére vagy tetejére tegyük, mindenki ott fogja keresni őket. A bevált és megszokott dolgokon lehetőleg ne változtassunk.
A legfontosabb információk a nyitólapon azonnal váljanak láthatóvá, a görgetéssel elérhető tartalmakat már nehezebb, a kattintást igénylőeket pedig még nehezebb megtalálni.
Miért nem előnyös a szokatlan dizájn, elrendezés?
A nagyon újszerű és szokatlan dizájn elképzelhető, hogy tetszik célközönségünknek, a legfontosabb buyer personank imádja. A gyakorlatban azonban ennél jóval tágabb a felhasználók köre. Webáruházunkat nem csak és kizárólag célközönségünk tagjai fogják megtalálni és róluk sem akarunk lemondani. Az alap az legyen, hogy mindenki legalább jónak tartsa webáruházunkat. A speciális és nagyon újszerű dizájnt pedig valamelyik kiegészítő projekt vagy kampány kapcsán kipróbálhatjuk, tesztelhetjük. Egy babzsákfotelnek is lehet helye egy szállodában, de a reggelizőbe székeket és asztalokat rakunk, még akkor is, ha vannak akik a babzsákfotelben szeretnek müzlit enni.
Felhasználóbarát webáruház: miért fontos, hogy a felhasználó egyszerűen tudjon döntést hozni?
Minél több lehetőség közül kell választani, annál nagyobb az esély az elbizonytalanodásra és arra, hogy végül egyik megoldást sem választjuk. Kereskedőként ez a legrosszabb. Meg kell tehát találni az egyensúlyt, hogy a vevők igényeinek kiszolgálására nyújtott több választási lehetőség hol hasznos és hol éppen káros.
Az mindenképpen javasolt, hogy egy oldalnak csak egy funkciója legyen. Ahol vásárolunk, ott ne lehessen feliratkozni a hírlevélre. Csináljunk külön oldalt a fizetési mód és a szállítási mód kiválasztásának. Vezessük végig a folyamatokon a vásárlókat, de minél egyszerűbb döntési helyzetek elé állítsuk őket.