Mitől lesz felhasználóbarát egy webáruház: útmutató

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2024. 02. 05.
E-kereskedelem
Marketing tippek
Tartalomjegyzék
Mit jelent a felhasználóbarát webáruház?

Felhasználóbarát webáruházak jellemzői. Miért fontos, hogy egy webáruház felhasználóbarát legyen? Mire figyeljünk felhasználóbarát oldal készítésekor?

A felhasználóbarát webáruház kifejezés nehezen fogható meg elsőre, olyan, mint amikor egy fotelre azt mondjuk, hogy kényelmes. Kicsit szubjektív dolog, hiszen van akinek a keményebb jön be, van akinek a süppedősebb, de mégis vannak kifejezetten kényelmetlen fotelek és olyanok, amik alapvetően jók. Messze nem az a helyzet, hogy minden csak ízlés kérdése, tudják ezt a fotelt gyártók és a weboldalakat tervezők is. A kényelmes fotel és a felhasználóbarát weboldal készítésének is megvannak a szabályai, törvényszerűségei, az ízlés kiszolgálása már csak extra.

Mit jelent a felhasználóbarát webáruház?

A webáruház egy felület, ahol a kereskedő és a vásárló találkozhat és interakcióba léphet egymással. A vásárló alapvetően keres valamit, vagy már tudatosan egy konkrét terméket vagy adott problémájára megoldást kínáló ajánlatot.

Mivel a kereskedő eladni szeretne, elemi érdeke, hogy a vásárló minél hatékonyabban tudja használni az oldalt: választ kapjon kérdésére, megtalálja amit keres és meg is vásárolja azt.

A felhasználóbarát webáruház nem jelent mást, mint egy olyan felületet, amit gond nélkül, könnyedén és elégedetten tud a vásárló használni. Nem ütközik olyan akadályba, ami elbizonytalanítaná a vásárlásban vagy megrendítené bizalmát az oldallal kapcsolatban.

A felhasználóbarát weboldal kialakításának kulcsa, hogy az oldalt a vásárló igényeihez alakítjuk. Ez magától értetődőnek hat, de a gyakorlat mást mutat. Saját nyilvántartásunk szerinti csoportosítások, kereskedői logikán alapuló navigáció vagy egy szupernek hitt dizájn egyáltalán nem biztos, hogy egybeesik a vásárló elvárásával.

Miért fontos, hogy ismerjük a vásárlóinkat egy felhasználóbarát webshop kialakításánál?

Már a bevezetőben említettük, hogy a fotel és a webáruház készítésének is vannak alapvető szabályai, amiket be kell tartanunk ahhoz, hogy kényelmes vagy felhasználóbarát terméket alkossunk.

A webáruház esetében ilyen a gyors és hibamentes működés, az átláthatóság, a könnyű navigáció, az érthető, de mégis figyelem és vágykeltő szöveg, a jó minőségű és szemléletes képek és ábrák, a megfelelő instrukciók és segítségnyújtás a vásárlás folyamatához, a jól kezelhető kosár, a könnyű, gyors és biztonságos fizetés és a vásárlás utáni nyomon követés.

Ez az alap, ezek nélkül nem lesz felhasználóbarát webáruházunk. Ez az a szint, amikor egy fotel megfelelő. Itt jön a kis extra szerepe, az ízlésé és egyéni elvárásoké. Nem minden fotelt fog mindenki nagyon szeretni, de az a cél, hogy legyen sok ember, aki beleül és azt érzi, ez kell neki. A felhasználók igényeinek kielégítése és ki nem mondott szükségleteinek felismerése tehet igazán felhasználóbaráttá egy webáruházat. Az ilyen webáruház mindenkinél megüti a jó szintet, de a cél, hogy a legfontosabb célközönségünknek tökéletes legyen, ne csak jó.

Minél jobban meg kell tehát ismernünk vásárlóinkat, szokásaikat, elvárásaikat és olyan szükségleteiket, amiket lehet meg sem fogalmaznak maguknak. A felhasználók megismerésére minden kommunikációs lehetőséget meg kell ragadnunk és szokásaikról gyűjtött adatokat is állandóan elemeznünk kell.

Hogyan határozzuk meg a felhasználóbarát felület használati folyamatát?

Gondoljuk végig a legalapvetőbb kérdéseket, amik jellemzően technikai jellegűek. Hogyan fogják a webáruházat a vásárlók használni? Mobilon vagy asztali gépen? Érintőképernyőn vagy hagyományosan? Vissza kell utalni a célközönség ismeretére: akiket megcélzunk, ők hogyan szoktak hasonló oldalakat használni?

Nagyon fontos, hogy ne próbáljuk nevelni a vásárlókat. Ne próbáljuk hozzászoktatni módszerekhez. Ezek elsőre jó ötletnek tűnhetnek és innovatívnak, de jellemzően rontják a felhasználói élményt és a használati értéket. Az a jó, ha a vásárlónak nem kell gondolkodnia azon, hogyan működik az oldal, hanem automatikusan, mindenféle utasítás nélkül „ösztönösen” úgy használja azt, ahogyan kitaláltuk.

Milyen közvetett és közvetlen interakciókkal számolhatunk a webshopon történő vásárlási folyamat során?

A webáruházakat alapvetően kétféle módon használhatják az emberek: közvetlenül vagy közvetett módon. Természetesen egy jó webáruház mindkét módszerrel működőképes, de nem mindegy, hogy melyikre optimalizáljuk működését. A közvetlen interakciók jellemzően érintőképernyőn történnek, ilyen például egy gomb megérintése, vagy egy megvásárolandó tétel elhúzása A közvetettek esetében valamilyen eszközzel adunk parancsot az interakcióra, például egérrel kattintunk, szöveget gépelünk egy mezőbe vagy billentyűparanccsal adunk utasítást.

Mit várunk a felhasználótól?

Minden interakciónak következménye van. Különben nem lenne értelme a gombra kattintani vagy megnyomni azt. A kereskedő azt szeretné, hogy a vásárló a gombbal elindítson egy folyamatot. A vásárló azért kattint a gombra, mert azt várja, hogy ez elindít valamilyen folyamatot. A kulcsa ennek, hogy mind a két fél számára ugyanolyan tartalommal kell bírnia a gomb megnyomásának. Miután a weboldalt mi készítjük, ezért a mi felelősségünk, hogy a vásárlót tájékoztassuk, hogy mi történik a gomb megnyomása után.

Nem bonyolult használati utasításra kell itt gondolni, hanem a már közismert elemeket használatára: piktogramokra, színekre, rövid kifejezésekre. A nagyító jel általában a keresést jelenti, a kuka a törlést, a zöld alapon pipa az elfogadás, a piros alapon X az elutasítást. A sor folytatható. A lényeg, ne legyen olyan gomb vagy bármilyen interakcióra lehetőséget adó cselekvés, aminek következménye nem egyértelmű a vásárlónak.

Miért fontos felkészülni a hibákra?

Bármennyi teszt is futott le, hibák biztosan lesznek. A hibák jelentős része ugyanis csak akkor jelentkezik, amikor a vásárlók valóban használni kezdik az oldalt. A kritikus visszajelzéseket megfelelően kell kezelni és kellő erőforrással készülni az első időszakban, hogy a jelzett hibákat javítani lehessen.

Miért fontos a visszajelzés egy felhasználóbarát weboldalnál?

Visszajelzésen itt az interakció nyomán elinduló folyamatról adott visszajelzést értjük. Nem szabad a vásárlót egy pillanatra sem bizonytalanságban tartani, hogy mi történt. Most mennyi darabot tettem a kosárba? Akkor most már ez ki van fizetve? Most még kell bármi mást csinálnom vagy ennyi volt? Csak néhány kérdés, ami gyakori és nem szerencsés, ha felmerül a vásárlóban.

A gyors, lehetőleg azonnali visszajelzés minden interakció után nagyon fontos. Ez lehet egy megnyíló oldal, egy megjelenő szöveg vagy egy e-mail, esetleg sms üzenet. A lényeg, hogy gyors legyen és egyértelmű.

Miért fontos végiggondolni a vásárlás folyamatát és az elemek elhelyezkedését?

Az egyes elemeket a vásárlónak gyorsan meg kell találnia. Ezt segíti ha látja az információt, illetve ha az a megszokott helyen található. Például a navigációt a lap szélére vagy tetejére tegyük, mindenki ott fogja keresni őket. A bevált és megszokott dolgokon lehetőleg ne változtassunk.

A legfontosabb információk a nyitólapon azonnal váljanak láthatóvá, a görgetéssel elérhető tartalmakat már nehezebb, a kattintást igénylőeket pedig még nehezebb megtalálni.

Miért nem előnyös a szokatlan dizájn, elrendezés?

A nagyon újszerű és szokatlan dizájn elképzelhető, hogy tetszik célközönségünknek, a legfontosabb buyer personank imádja. A gyakorlatban azonban ennél jóval tágabb a felhasználók köre. Webáruházunkat nem csak és kizárólag célközönségünk tagjai fogják megtalálni és róluk sem akarunk lemondani. Az alap az legyen, hogy mindenki legalább jónak tartsa webáruházunkat. A speciális és nagyon újszerű dizájnt pedig valamelyik kiegészítő projekt vagy kampány kapcsán kipróbálhatjuk, tesztelhetjük. Egy babzsákfotelnek is lehet helye egy szállodában, de a reggelizőbe székeket és asztalokat rakunk, még akkor is, ha vannak akik a babzsákfotelben szeretnek müzlit enni.

Felhasználóbarát webáruház: miért fontos, hogy a felhasználó egyszerűen tudjon döntést hozni?

Minél több lehetőség közül kell választani, annál nagyobb az esély az elbizonytalanodásra és arra, hogy végül egyik megoldást sem választjuk. Kereskedőként ez a legrosszabb. Meg kell tehát találni az egyensúlyt, hogy a vevők igényeinek kiszolgálására nyújtott több választási lehetőség hol hasznos és hol éppen káros.

Az mindenképpen javasolt, hogy egy oldalnak csak egy funkciója legyen. Ahol vásárolunk, ott ne lehessen feliratkozni a hírlevélre. Csináljunk külön oldalt a fizetési mód és a szállítási mód kiválasztásának. Vezessük végig a folyamatokon a vásárlókat, de minél egyszerűbb döntési helyzetek elé állítsuk őket.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről.

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2024. 11. 25.

Külföldre terjeszkednél? Ismerkedj meg a legnagyobb marketplacekkel!

Amikor egy magyar webshop tulajdonosa külföldre szeretné terjeszteni vállalkozását, alapvetően két fő lehetősége van: vagy saját, külföldi webáruházat indít, vagy pedig egy már meglévő marketplace platformhoz csatlakozik.

Placeholder image
Placeholder imageShoprenter
2024. 11. 16.

TOP 3 buktató a webáruház üzemeltetésben, melyeket Te ne kövess el

Az online kereskedelem ütemes fejlődésének és térhódításának köszönhetően egyre több vállalkozás lép be a digitális piacra, hogy hatékonyabban elérje vásárlóit és terjeszkedni tudjon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 14.

Webshop bevételnövelés az ünnepek alatt: útmutató

Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Boxy E-commerce Mood Monitor 2024 - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ  - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 04.

Esettanulmány: Okos pénztárcák egy okos raktárban

A Monteen körülbelül egy évvel ezelőtt költözött be a Boxy automatizált raktárába. Azóta gondoskodunk az okos pénztárcák raktározásáról, a rendelések összekészítéséről és feladásáról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 28.

Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Cyber Monday: hogyan érdemes készülni rá? Mikor van? Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday? Kell-e külön kampányt készíteni?

Miért érdemes külföldi piacra lépni
Placeholder imageEverigo
2024. 10. 21.

Miért érdemes külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem világa rohamosan fejlődik és egyre több magyar webáruház tulajdonos szembesül azzal a kihívással, hogy versenyképes maradjon a hazai piacon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 18.

Hogyan csinálj profi Black Friday kampányt?

Black Friday kampány: hogyan kell rá felkészülni és hogyan kell jól csinálni? Mi szükséges egy sikeres Black Friday kampány futtatásához 2024-ben?