Boxy
Blog
Áraink

Mitől lesz felhasználóbarát egy webáruház: útmutató

Oszd meg
Boxy
2024. 02. 05.
E-kereskedelem
Marketing tippek
Tartalomjegyzék
Mit jelent a felhasználóbarát webáruház?

Felhasználóbarát webáruházak jellemzői. Miért fontos, hogy egy webáruház felhasználóbarát legyen? Mire figyeljünk felhasználóbarát oldal készítésekor?

A felhasználóbarát webáruház kifejezés nehezen fogható meg elsőre, olyan, mint amikor egy fotelre azt mondjuk, hogy kényelmes. Kicsit szubjektív dolog, hiszen van akinek a keményebb jön be, van akinek a süppedősebb, de mégis vannak kifejezetten kényelmetlen fotelek és olyanok, amik alapvetően jók. Messze nem az a helyzet, hogy minden csak ízlés kérdése, tudják ezt a fotelt gyártók és a weboldalakat tervezők is. A kényelmes fotel és a felhasználóbarát weboldal készítésének is megvannak a szabályai, törvényszerűségei, az ízlés kiszolgálása már csak extra.

Mit jelent a felhasználóbarát webáruház?

A webáruház egy felület, ahol a kereskedő és a vásárló találkozhat és interakcióba léphet egymással. A vásárló alapvetően keres valamit, vagy már tudatosan egy konkrét terméket vagy adott problémájára megoldást kínáló ajánlatot.

Mivel a kereskedő eladni szeretne, elemi érdeke, hogy a vásárló minél hatékonyabban tudja használni az oldalt: választ kapjon kérdésére, megtalálja amit keres és meg is vásárolja azt.

A felhasználóbarát webáruház nem jelent mást, mint egy olyan felületet, amit gond nélkül, könnyedén és elégedetten tud a vásárló használni. Nem ütközik olyan akadályba, ami elbizonytalanítaná a vásárlásban vagy megrendítené bizalmát az oldallal kapcsolatban.

A felhasználóbarát weboldal kialakításának kulcsa, hogy az oldalt a vásárló igényeihez alakítjuk. Ez magától értetődőnek hat, de a gyakorlat mást mutat. Saját nyilvántartásunk szerinti csoportosítások, kereskedői logikán alapuló navigáció vagy egy szupernek hitt dizájn egyáltalán nem biztos, hogy egybeesik a vásárló elvárásával.

Miért fontos, hogy ismerjük a vásárlóinkat egy felhasználóbarát webshop kialakításánál?

Már a bevezetőben említettük, hogy a fotel és a webáruház készítésének is vannak alapvető szabályai, amiket be kell tartanunk ahhoz, hogy kényelmes vagy felhasználóbarát terméket alkossunk.

A webáruház esetében ilyen a gyors és hibamentes működés, az átláthatóság, a könnyű navigáció, az érthető, de mégis figyelem és vágykeltő szöveg, a jó minőségű és szemléletes képek és ábrák, a megfelelő instrukciók és segítségnyújtás a vásárlás folyamatához, a jól kezelhető kosár, a könnyű, gyors és biztonságos fizetés és a vásárlás utáni nyomon követés.

Ez az alap, ezek nélkül nem lesz felhasználóbarát webáruházunk. Ez az a szint, amikor egy fotel megfelelő. Itt jön a kis extra szerepe, az ízlésé és egyéni elvárásoké. Nem minden fotelt fog mindenki nagyon szeretni, de az a cél, hogy legyen sok ember, aki beleül és azt érzi, ez kell neki. A felhasználók igényeinek kielégítése és ki nem mondott szükségleteinek felismerése tehet igazán felhasználóbaráttá egy webáruházat. Az ilyen webáruház mindenkinél megüti a jó szintet, de a cél, hogy a legfontosabb célközönségünknek tökéletes legyen, ne csak jó.

Minél jobban meg kell tehát ismernünk vásárlóinkat, szokásaikat, elvárásaikat és olyan szükségleteiket, amiket lehet meg sem fogalmaznak maguknak. A felhasználók megismerésére minden kommunikációs lehetőséget meg kell ragadnunk és szokásaikról gyűjtött adatokat is állandóan elemeznünk kell.

Hogyan határozzuk meg a felhasználóbarát felület használati folyamatát?

Gondoljuk végig a legalapvetőbb kérdéseket, amik jellemzően technikai jellegűek. Hogyan fogják a webáruházat a vásárlók használni? Mobilon vagy asztali gépen? Érintőképernyőn vagy hagyományosan? Vissza kell utalni a célközönség ismeretére: akiket megcélzunk, ők hogyan szoktak hasonló oldalakat használni?

Nagyon fontos, hogy ne próbáljuk nevelni a vásárlókat. Ne próbáljuk hozzászoktatni módszerekhez. Ezek elsőre jó ötletnek tűnhetnek és innovatívnak, de jellemzően rontják a felhasználói élményt és a használati értéket. Az a jó, ha a vásárlónak nem kell gondolkodnia azon, hogyan működik az oldal, hanem automatikusan, mindenféle utasítás nélkül „ösztönösen” úgy használja azt, ahogyan kitaláltuk.

Milyen közvetett és közvetlen interakciókkal számolhatunk a webshopon történő vásárlási folyamat során?

A webáruházakat alapvetően kétféle módon használhatják az emberek: közvetlenül vagy közvetett módon. Természetesen egy jó webáruház mindkét módszerrel működőképes, de nem mindegy, hogy melyikre optimalizáljuk működését. A közvetlen interakciók jellemzően érintőképernyőn történnek, ilyen például egy gomb megérintése, vagy egy megvásárolandó tétel elhúzása A közvetettek esetében valamilyen eszközzel adunk parancsot az interakcióra, például egérrel kattintunk, szöveget gépelünk egy mezőbe vagy billentyűparanccsal adunk utasítást.

Mit várunk a felhasználótól?

Minden interakciónak következménye van. Különben nem lenne értelme a gombra kattintani vagy megnyomni azt. A kereskedő azt szeretné, hogy a vásárló a gombbal elindítson egy folyamatot. A vásárló azért kattint a gombra, mert azt várja, hogy ez elindít valamilyen folyamatot. A kulcsa ennek, hogy mind a két fél számára ugyanolyan tartalommal kell bírnia a gomb megnyomásának. Miután a weboldalt mi készítjük, ezért a mi felelősségünk, hogy a vásárlót tájékoztassuk, hogy mi történik a gomb megnyomása után.

Nem bonyolult használati utasításra kell itt gondolni, hanem a már közismert elemeket használatára: piktogramokra, színekre, rövid kifejezésekre. A nagyító jel általában a keresést jelenti, a kuka a törlést, a zöld alapon pipa az elfogadás, a piros alapon X az elutasítást. A sor folytatható. A lényeg, ne legyen olyan gomb vagy bármilyen interakcióra lehetőséget adó cselekvés, aminek következménye nem egyértelmű a vásárlónak.

Miért fontos felkészülni a hibákra?

Bármennyi teszt is futott le, hibák biztosan lesznek. A hibák jelentős része ugyanis csak akkor jelentkezik, amikor a vásárlók valóban használni kezdik az oldalt. A kritikus visszajelzéseket megfelelően kell kezelni és kellő erőforrással készülni az első időszakban, hogy a jelzett hibákat javítani lehessen.

Miért fontos a visszajelzés egy felhasználóbarát weboldalnál?

Visszajelzésen itt az interakció nyomán elinduló folyamatról adott visszajelzést értjük. Nem szabad a vásárlót egy pillanatra sem bizonytalanságban tartani, hogy mi történt. Most mennyi darabot tettem a kosárba? Akkor most már ez ki van fizetve? Most még kell bármi mást csinálnom vagy ennyi volt? Csak néhány kérdés, ami gyakori és nem szerencsés, ha felmerül a vásárlóban.

A gyors, lehetőleg azonnali visszajelzés minden interakció után nagyon fontos. Ez lehet egy megnyíló oldal, egy megjelenő szöveg vagy egy e-mail, esetleg sms üzenet. A lényeg, hogy gyors legyen és egyértelmű.

Miért fontos végiggondolni a vásárlás folyamatát és az elemek elhelyezkedését?

Az egyes elemeket a vásárlónak gyorsan meg kell találnia. Ezt segíti ha látja az információt, illetve ha az a megszokott helyen található. Például a navigációt a lap szélére vagy tetejére tegyük, mindenki ott fogja keresni őket. A bevált és megszokott dolgokon lehetőleg ne változtassunk.

A legfontosabb információk a nyitólapon azonnal váljanak láthatóvá, a görgetéssel elérhető tartalmakat már nehezebb, a kattintást igénylőeket pedig még nehezebb megtalálni.

Miért nem előnyös a szokatlan dizájn, elrendezés?

A nagyon újszerű és szokatlan dizájn elképzelhető, hogy tetszik célközönségünknek, a legfontosabb buyer personank imádja. A gyakorlatban azonban ennél jóval tágabb a felhasználók köre. Webáruházunkat nem csak és kizárólag célközönségünk tagjai fogják megtalálni és róluk sem akarunk lemondani. Az alap az legyen, hogy mindenki legalább jónak tartsa webáruházunkat. A speciális és nagyon újszerű dizájnt pedig valamelyik kiegészítő projekt vagy kampány kapcsán kipróbálhatjuk, tesztelhetjük. Egy babzsákfotelnek is lehet helye egy szállodában, de a reggelizőbe székeket és asztalokat rakunk, még akkor is, ha vannak akik a babzsákfotelben szeretnek müzlit enni.

Felhasználóbarát webáruház: miért fontos, hogy a felhasználó egyszerűen tudjon döntést hozni?

Minél több lehetőség közül kell választani, annál nagyobb az esély az elbizonytalanodásra és arra, hogy végül egyik megoldást sem választjuk. Kereskedőként ez a legrosszabb. Meg kell tehát találni az egyensúlyt, hogy a vevők igényeinek kiszolgálására nyújtott több választási lehetőség hol hasznos és hol éppen káros.

Az mindenképpen javasolt, hogy egy oldalnak csak egy funkciója legyen. Ahol vásárolunk, ott ne lehessen feliratkozni a hírlevélre. Csináljunk külön oldalt a fizetési mód és a szállítási mód kiválasztásának. Vezessük végig a folyamatokon a vásárlókat, de minél egyszerűbb döntési helyzetek elé állítsuk őket.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 07. 24.

Mi kell a sikeres back to school kampányhoz? És miért kezdj hozzá azonnal?

Minél hamarabb tervezed meg és indítod el, annál hamarabb ellensúlyozod a nyári uborkaszezont. És még a versenytársaidat is megelőzöd.

Boxy
2024. 07. 22.

Ne veszíts vásárlókat, kezeld hatékonyan az átmeneti készlethiányt!

Ha a készlethiányt megfelelően kommunikálod, szűrőket állítasz be a webshopban, jól használod a termék oldalát, megtarthatod a vevőidet.

Boxy
2024. 07. 15.

Így válassz könyvelőt, ha e-kereskedelemmel akarsz foglalkozni!

E-kereskedőként számos buktatója lehet a könyvelővel való kapcsolatnak. Ezek elkerülhetők, ha figyelsz az alábbiakra a könyvelőiroda kiválasztásánál.

Boxy
2024. 07. 08.

Mi az omnichannel: működése, előnyei, hátrányai

Hogyan működik egy omnichannel rendszer? Miben különbözik az omnichannel a multichannel stratégiától? Hogyan érinti a marketinget az átállás és kinek éri meg?

Boxy
2024. 07. 01.

Hogyan tompíthatod a webshopodban az infláció hatását?

Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait

Boxy
2024. 06. 24.

A 15 legjobb marketing eszköz webáruházak számára

Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?