Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait
Az infláció a kereskedelem minden szereplőjét érinti. Ahhoz, hogy e-kereskedőként hatékonyan kezeld ezt a helyzetet, először elemezd, azután tervezd meg, végül hajtsd végre a válaszlépéseket.
Mi mindenben jelentkezik az infláció hatása?
Az egyik a költségnövekedés. Mivel az alapanyagok és a szolgáltatások árának emelkedésével jár az infláció, ez növeli a webshop működési és beszerzési költségeit is.
A másik az árazási nyomás: a költségek emelkednek, és neked döntened kell: a vásárlóidra terheled vagy az árrést csökkented? Az áremelés ugyanis kockázatot rejt, elfordulhatnak tőled a vevőid, különösen, ha csökken a vásárlóerő az infláció hatására.
Kihívást tartogat a fentiekkel összefüggésben a versenyképesség fenntartása is.
Közben folyamatosan változik a fogyasztói magatartás: akadnak, akik az alacsony árú termékeket keresik, mások a vonzóbb szolgáltatásokat, például az ingyenes szállítást.
A készletezési stratégiák átgondolása is szükségessé válhat, mivel a raktárkészlet értékének növekedése növeli a kockázatokat, különösen, ha a készletérték gyorsan csökken az árak emelkedése miatt.
Az infláció bizonytalanságot teremt a pénzügyi tervezésben, mivel nehéz a folyamatok előrejelzése, és emiatt a stabil üzleti működés fenntartása.
A fenti kihívásokat figyelembe véve kell kidolgoznod az üzleti stratégiádat a helyzet kezeléséhez.
Milyen pontokon avatkozhatsz közbe?
Többféle eszközzel is mérsékelheted az infláció webáruházadra gyakorolt hatását.
Piac- és versenytárselemzés
Vizsgáld meg a konkurenseid árképzési és más lépéseit, mert a gyors reagálás alapvető az e-kereskedelemben.
Árképzési stratégia átalakítása
Általános, minden termékre kiterjedő áremelés helyett árnyaltabban kezeld a problémát és differenciáltabban nyúlj az árakhoz. Ehhez viszont jobban meg kell értened a vásárlóid viselkedését.
Nagyon fontos infláció idején az értékalapú árképzés. Igazítsd a keresett, speciális termékek, sztártermékek árait a termékek vásárlók által érzékelt értékéhez. Vagyis a vevőd “fájdalmához”, a termék értékéhez, minőségéhez, innovációjához vagy más különleges tulajdonságához igazítsd az árakat. Az is lényeges, hogy dinamikus maradjon ezeknek a termékeknek az árazása, rendszeresen figyeld, hogy éppen hány százalékos mozgás engedhető meg.
Új piaci trendek
Használd ki az analitikában és technológiában rejlő lehetőségeket
a piaci trendek és a fogyasztói magatartás nyomon követésére, valamint az arra való reagálásra. Így megtervezheted az árképzési stratégiát, a promóciókat és a kommunikációt.
Optimalizáld a termék- és szolgáltatáskínálatot
Olyan termékekre összpontosíts, amelyeknél nagyobb az árrés. Ez a folyamat magába foglalhatja a termékkínálat összeállításának kiigazítását, a saját márkás termékek népszerűsítését vagy a termékek, szolgáltatások újratervezését a költségek csökkentése érdekében, a minőség romlása nélkül.
Optimalizált működés
A működési hatékonyságon is sokat javíthatsz tudatos tervezéssel, az adminisztráció és a feladatok racionalizálásával, az ellátási lánc optimalizálásával, a még erőteljesebb digitalizációval, feladatkörök kiszervezésével.
Transzparens marketing kommunikáció
A kommunikációd legyen őszinte, érthető és átlátható. Világosan közöld az árváltozások vagy szolgáltatások módosításának okait, akár a nyersanyagköltségek, akár a szállítási költségek növekedése, akár más ok áll a háttérben. A kommunikációdban a termékelőnyöket, a te erősségeidet, a te egyedi ajánlataidat emeld ki. Kommunikálj minden lehetséges csatornán, és próbálj ki új, a célcsoportjaid szempontjából releváns csatornákat is.
Helyezz hangsúlyt a márkaépítésre, az imidzsed alakítására. Ez a több csatornán történő gyors és hatékony kommunikációtól és ügyfélkezeléstől kezdve a személyre szabott ajánlatokon át sokféle feladatot jelent. Gondold át, hogyan alakíthatod a webshopodról és a szolgáltatásaidról alkotott képet.
Összehangolt és a webáruházadnak megfelelő stratégiával mérsékelheted az infláció hatását.