Jótállás, garancia, szavatosság a webáruházaknál

Oszd meg
Boxy
2023. 02. 09.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Mi az a jótállás?

Mit jelent a jótállás, a sávos jótállás, a garancia, a szavatosság? Mi a különbség a szavatosság és a jótállás között?

Mi az a jótállás?

Rögtön az elején kezdjük a legfontosabbal: van-e különbség a jótállás, a garancia, a szavatosság, és az elállási jog között? Az utóbbi kettő teljesen más fogalmat takar – később még lesz róluk szó – a jótállás ugyanakkor a garancia szinonimája, amíg a jótállás jogi szakkifejezés, addig a garancia köznapi elnevezés. Tehát a jótállás és a garancia ugyanazt jelenti.

A jótállás az eladó felelősségvállalása a hibás teljesítésért. A jótállási idő alatt az eladó garantálja, hogy az általa értékesített terméknek nincs és nem is lesz hibája rendeltetésszerű használat esetén. A jótállás minimális idejét törvény garantálja, de ettől a kereskedő önkéntesen eltérhet és meghosszabbíthatja azt.

Mi az a sávos jótállás?

Sávos jótállás 2021 óta létezik, lényege, hogy a termékek eladási ára befolyásolja a kötelező jótállási idő hosszát. 100 ezer forint alatti vételár esetén a jótállás 1 év, 100 és 250 ezer forint közötti vételár esetén 2 év, 250 ezer forintnál drágább termékek esetében 3 év. Az intézkedés célja, hogy drágább termékek esetében a gyártók és a kereskedők törekedjenek arra, hogy hosszabb távon megbízhatóan működő készülékek kerüljenek a piacra.

Mik a jótállás szabályai?

Ha a termék meghibásodik a jótállási idő alatt, az eladónak kell bizonyítania, hogy az nem az ő hibás teljesítésének következménye. Ha ezt nem tudja megtenni (vagy eleve elismeri a hibás teljesítést) akkor köteles a terméket cserélni, megjavítani, a vevővel egyeztetve árkedvezményt adni vagy a vásárló elállhat a termék megvásárlásától és így visszakaphatja a vételárat.

A jótállás ideje főszabály szerint a sávos jótállás új rendszerében meghatározott minimális idő. Amennyiben ennél kedvezőbb feltételekkel értékesíti a kereskedő a terméket, később a vásárláskor vállalt jótállási időt kell betartania. Jótállás az akciós, leértékelt termékekre is érvényes.

Vannak termékek amikre nem vonatkozik a sávos jótállás, ilyenek például a közlekedési eszközök (elektromos kerékpárok, elektromos rollerek, gépjárművek stb.), de a hagyományos jótállás igen. A jótállással érintett termékek listáját a 151/2003. kormányrendelet sorolja fel.

Az eladó elektronikus jótállási jegyet is kiállíthat a hagyományos papír alapú változat helyett. Amennyiben a vásárló kéri, kaphat papír alapú jótállási jegyet is.

Hogy lehet a jótállási igényt érvényesíteni?

A jótállási jegy akár papír alapú, akár elektronikus, szerepelnie kell rajta az eladó nevének és elérhetőségeinek. Panaszunkkal ott kell jelentkezni, ahol a terméket vásároltuk. Webáruház esetében érdemes megnézni oldalukat, milyen módon szükséges eljárnunk, erről az ÁSZF-ben (általános szerződési feltételek) tájékozódhatunk. Fontos, hogy a jótállás ideje alatt vásárlóként csak a hiba tényét kell bizonyítanunk. Ha a kereskedő vitatja a meghibásodás okát, a jótállás ideje alatt neki kell szakértői véleménnyel alátámasztania állítását.

Érdemes megőrizni a vásárláskor a számlát vagy nyugtát, mert ezzel megkönnyítjük az ügyintézést. Ugyanakkor a jótállás érvényesítésének nem feltétele a számla vagy a nyugta bemutatása, ha a jótállási jegy rendelkezésre áll. Az eredeti csomagolás meglétét nem támaszthatja a jótállás feltételéül a kereskedő. A termék árának levásárlását elfogadhatja a vásárló, de kérheti annak visszatérítését is. A vásárlónak joga van ott reklamálni, ahol a terméket vásárolta, nem küldhető gyártóhoz, szervizbe, nagykereskedőhöz.

Mi az a szavatosság?

A szavatosság nem azonos a jótállással. A szavatosság azt fejezi ki, hogy a terméknek nem volt az értékesítéskor olyan hibája, ami csak a vásárlás után, annak használata során derül ki. Tehát itt nem a termék elromlásáról van szó, hanem rejtett gyári hibáról, olyan funkcióról, ami eredendően rossz vagy alkatrészről, ami az ígért használatra alkalmatlan.

A termékek szavatossága két év, aminek első hat hónapjában az eladónak kell szakvéleménnyel bizonyítania, hogy a hiba nem gyári eredetű. Ezt követően a bizonyítási kényszer és a szakvélemény elkészítésének költsége a vevőt terhelik. Amennyiben a kereskedő nem vitatja a vásárló panaszát vagy a szakvélemény a fogyasztónak adott igazat, a kereskedő köteles megjavíttatni, cserélni, árkedvezményt adni vagy a termék árát visszafizetni.

Leértékelt termékre csak akkor nem érvényes a szavatosság, ha a leértékelés oka az ismert hiba, amiről a vásárló tájékoztatást kapott.

Mi a különbség a jótállás és a szavatosság között?

Az egyik fontos különbség, hogy a szavatosság általános érvényű és minden eladott termékre érvényes, míg a jótállás csak a törvényben meghatározott termékek körére. Elég sok ilyen termék van, de nyilván nem minden értékesített termék ilyen. A szavatosság és a jótállás nem egymást helyettesítő fogyasztóvédelmi szabályok, ha valamire vonatkozik a jótállás, attól még vonatkozik rá a szavatosság is. Ugyanakkor a jótállás és a szavatosság ideje egymástól eltérhet. Ez azért is fontos, mert a jótállási idő alatt az eladót terheli a felelősség igazának bizonyítására, ha vitatja a hiba keletkezésének körülményeit, addig a szavatossági idő két éves időtartamának csak első hat hónapjára igaz ez – a maradék másfél évben a bizonyítási kényszer a vásárlót terheli. A jótállás erősebb jog, mint a szavatosság, utóbbi viszont szélesebb körben alkalmazott.

Mire kell figyelni a jótállással kapcsolatban, ha webáruházat vezetünk?

A vásárlót a legtöbb termék esetében jótállás és minden termék esetében szavatosság és elállási jog illeti meg. A vásárlót jogairól egyértelműen tájékoztatni kell. Az eladó érdekét is szolgálja, hogy probléma esetén a vásárló minél gyorsabban és könnyebben tudja panaszát érvényesíteni, ezért érdemes közérthető, pontokba szedett módon leírni, mi a teendője. Webáruházak esetében különösen fontos, hogy alaposan tájékoztassuk a vásárlót, hogyan tudja szakszerűen becsomagolni és visszaküldeni a terméket, hogy az a szállítás során ne sérüljön.

Nem esett még szó az elállási jogról. A fogyasztó a vásárlást követő 14 napban (hagyományos bolti vásárlás esetén ez az idő 3 nap) indoklás nélkül elállhat a termék megvásárlásától. Az elállásról nyilatkoznia kell, de hibátlan termék esetében is megilleti ez a jog.

Mi számít félrevezető tájékoztatásnak a jótállással kapcsolatban?

A vásárlót weboldalunkon tájékoztatni kell jogairól és arról, miként tud velük élni. Ezen jogokat a törvényi kötelezettségek betartása mellett az ÁSZF-ben is rögzíteni szükséges. A törvényi előírásoknál szélesebb körű vagy időtartamú jótállást vállalhatunk, de rövidebbet nem. Akció vagy leértékelés keretében sem vehetjük el a fogyasztó elálláshoz, jótálláshoz és szavatossághoz kapcsolódó jogait.

A leggyakoribb félrevezető tájékoztatás, ha a fogyasztó nem az őt megillető legkedvezőbb jogával tud élni. Az első 14 napban ez az elállás (nem szükséges, hogy a termék hibás legyen), ezt követően a termékek széles körét illetően a jótállás, aminek ideje a termék árától függ (a jótállás teljes ideje alatt az eladó köteles szakvéleménnyel alátámasztani véleményét, ha vitatja a vevő panaszát), végezetül a minden termékre két évig kiterjedő szavatosság (az első hat hónapot követően a vásárlónak kell szakvéleménnyel alátámasztania a hiba okát).

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 04. 29.

A fulfillment szolgáltatás jelentése, működése, előnyei

Mit jelent az, hogy fulfillment szolgáltatás? Hogyan működik? Milyen előnyei vannak? Kinek való? Hogyan érdemes nekikezdeni?

Boxy
2024. 04. 22.

Mi a cross-docking rendszer szerepe a modern logisztikában?

A cross-docking egy modern szemlélet és modell napjaink logisztikájában. Megnézzük milyen termékeket forgalmazó webshopoknak érdemes a modell alkalmazásán gondolkodni.

Boxy
2024. 03. 26.

Tippek a sikeres online értékesítéshez

Függetlenül attól, hogy most kezded el az online értékesítést, vagy már rendelkezel egy webáruházzal, amely nem hozza a várt eredményeket, a webáruház bérlés és a webshop marketing kulcsfontosságú tényezők lehetnek a sikeres online kereskedelemben.

Boxy
2024. 02. 12.

TOP CRM rendszerek: útmutató webshopoknak

CRM rendszer: mit jelent? Kinek és miért éri meg CRM rendszert használnia? Mik a legjobb CRM rendszerek? Milyen CRM rendszert válasszak, ha webáruházam van?

Boxy
2024. 02. 08.

M-commerce és további eladási trendek: mi várható a következő években?

M-commerce. Mit jelent az m-commerce? Milyen trendek figyelhetőek meg a hazai m-commerce világában? Miért fontos az m-commerce egy webáruháznak?

Boxy
2024. 02. 05.

Mitől lesz felhasználóbarát egy webáruház: útmutató

Felhasználóbarát webáruházak jellemzői. Miért fontos, hogy egy webáruház felhasználóbarát legyen? Mire figyeljünk felhasználóbarát oldal készítésekor?

Boxy
2024. 02. 01.

Termelési logisztika: jelentése, feladatai, eszközei, fontossága

Termelési logisztika jelentése és feladatai. Hogyan változott a termelési logisztika helyzete? Mit tanulhat a termelési logisztika működéséből egy webshop?

Boxy
2024. 01. 29.

EBITDA számítása: miért jó tisztában lenni ezzel webshop tulajdonosként?

EBITDA számítása: mit jelent és mikor hasznos? Miért lehet fontos az EBITDA számítása webshop tulajdonosként? Mi az az EV/EBITDA ráta és mire való?

Boxy
2024. 01. 25.

Üzleti terv készítése webshop tulajdonosoknak

Üzleti terv webáruházaknak: miért fontos? Mit tartalmaz az üzleti terv? Kinek szól az üzleti terv? Hogyan írjunk üzleti tervet? Milyen a jó üzleti terv?