Boxy
Blog
Áraink

Jótállás, garancia, szavatosság a webáruházaknál

Oszd meg
Boxy
2023. 02. 09.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Mi az a jótállás?

Mit jelent a jótállás, a sávos jótállás, a garancia, a szavatosság? Mi a különbség a szavatosság és a jótállás között?

Mi az a jótállás?

Rögtön az elején kezdjük a legfontosabbal: van-e különbség a jótállás, a garancia, a szavatosság, és az elállási jog között? Az utóbbi kettő teljesen más fogalmat takar – később még lesz róluk szó – a jótállás ugyanakkor a garancia szinonimája, amíg a jótállás jogi szakkifejezés, addig a garancia köznapi elnevezés. Tehát a jótállás és a garancia ugyanazt jelenti.

A jótállás az eladó felelősségvállalása a hibás teljesítésért. A jótállási idő alatt az eladó garantálja, hogy az általa értékesített terméknek nincs és nem is lesz hibája rendeltetésszerű használat esetén. A jótállás minimális idejét törvény garantálja, de ettől a kereskedő önkéntesen eltérhet és meghosszabbíthatja azt.

Mi az a sávos jótállás?

Sávos jótállás 2021 óta létezik, lényege, hogy a termékek eladási ára befolyásolja a kötelező jótállási idő hosszát. 100 ezer forint alatti vételár esetén a jótállás 1 év, 100 és 250 ezer forint közötti vételár esetén 2 év, 250 ezer forintnál drágább termékek esetében 3 év. Az intézkedés célja, hogy drágább termékek esetében a gyártók és a kereskedők törekedjenek arra, hogy hosszabb távon megbízhatóan működő készülékek kerüljenek a piacra.

Mik a jótállás szabályai?

Ha a termék meghibásodik a jótállási idő alatt, az eladónak kell bizonyítania, hogy az nem az ő hibás teljesítésének következménye. Ha ezt nem tudja megtenni (vagy eleve elismeri a hibás teljesítést) akkor köteles a terméket cserélni, megjavítani, a vevővel egyeztetve árkedvezményt adni vagy a vásárló elállhat a termék megvásárlásától és így visszakaphatja a vételárat.

A jótállás ideje főszabály szerint a sávos jótállás új rendszerében meghatározott minimális idő. Amennyiben ennél kedvezőbb feltételekkel értékesíti a kereskedő a terméket, később a vásárláskor vállalt jótállási időt kell betartania. Jótállás az akciós, leértékelt termékekre is érvényes.

Vannak termékek amikre nem vonatkozik a sávos jótállás, ilyenek például a közlekedési eszközök (elektromos kerékpárok, elektromos rollerek, gépjárművek stb.), de a hagyományos jótállás igen. A jótállással érintett termékek listáját a 151/2003. kormányrendelet sorolja fel.

Az eladó elektronikus jótállási jegyet is kiállíthat a hagyományos papír alapú változat helyett. Amennyiben a vásárló kéri, kaphat papír alapú jótállási jegyet is.

Hogy lehet a jótállási igényt érvényesíteni?

A jótállási jegy akár papír alapú, akár elektronikus, szerepelnie kell rajta az eladó nevének és elérhetőségeinek. Panaszunkkal ott kell jelentkezni, ahol a terméket vásároltuk. Webáruház esetében érdemes megnézni oldalukat, milyen módon szükséges eljárnunk, erről az ÁSZF-ben (általános szerződési feltételek) tájékozódhatunk. Fontos, hogy a jótállás ideje alatt vásárlóként csak a hiba tényét kell bizonyítanunk. Ha a kereskedő vitatja a meghibásodás okát, a jótállás ideje alatt neki kell szakértői véleménnyel alátámasztania állítását.

Érdemes megőrizni a vásárláskor a számlát vagy nyugtát, mert ezzel megkönnyítjük az ügyintézést. Ugyanakkor a jótállás érvényesítésének nem feltétele a számla vagy a nyugta bemutatása, ha a jótállási jegy rendelkezésre áll. Az eredeti csomagolás meglétét nem támaszthatja a jótállás feltételéül a kereskedő. A termék árának levásárlását elfogadhatja a vásárló, de kérheti annak visszatérítését is. A vásárlónak joga van ott reklamálni, ahol a terméket vásárolta, nem küldhető gyártóhoz, szervizbe, nagykereskedőhöz.

Mi az a szavatosság?

A szavatosság nem azonos a jótállással. A szavatosság azt fejezi ki, hogy a terméknek nem volt az értékesítéskor olyan hibája, ami csak a vásárlás után, annak használata során derül ki. Tehát itt nem a termék elromlásáról van szó, hanem rejtett gyári hibáról, olyan funkcióról, ami eredendően rossz vagy alkatrészről, ami az ígért használatra alkalmatlan.

A termékek szavatossága két év, aminek első hat hónapjában az eladónak kell szakvéleménnyel bizonyítania, hogy a hiba nem gyári eredetű. Ezt követően a bizonyítási kényszer és a szakvélemény elkészítésének költsége a vevőt terhelik. Amennyiben a kereskedő nem vitatja a vásárló panaszát vagy a szakvélemény a fogyasztónak adott igazat, a kereskedő köteles megjavíttatni, cserélni, árkedvezményt adni vagy a termék árát visszafizetni.

Leértékelt termékre csak akkor nem érvényes a szavatosság, ha a leértékelés oka az ismert hiba, amiről a vásárló tájékoztatást kapott.

Mi a különbség a jótállás és a szavatosság között?

Az egyik fontos különbség, hogy a szavatosság általános érvényű és minden eladott termékre érvényes, míg a jótállás csak a törvényben meghatározott termékek körére. Elég sok ilyen termék van, de nyilván nem minden értékesített termék ilyen. A szavatosság és a jótállás nem egymást helyettesítő fogyasztóvédelmi szabályok, ha valamire vonatkozik a jótállás, attól még vonatkozik rá a szavatosság is. Ugyanakkor a jótállás és a szavatosság ideje egymástól eltérhet. Ez azért is fontos, mert a jótállási idő alatt az eladót terheli a felelősség igazának bizonyítására, ha vitatja a hiba keletkezésének körülményeit, addig a szavatossági idő két éves időtartamának csak első hat hónapjára igaz ez – a maradék másfél évben a bizonyítási kényszer a vásárlót terheli. A jótállás erősebb jog, mint a szavatosság, utóbbi viszont szélesebb körben alkalmazott.

Mire kell figyelni a jótállással kapcsolatban, ha webáruházat vezetünk?

A vásárlót a legtöbb termék esetében jótállás és minden termék esetében szavatosság és elállási jog illeti meg. A vásárlót jogairól egyértelműen tájékoztatni kell. Az eladó érdekét is szolgálja, hogy probléma esetén a vásárló minél gyorsabban és könnyebben tudja panaszát érvényesíteni, ezért érdemes közérthető, pontokba szedett módon leírni, mi a teendője. Webáruházak esetében különösen fontos, hogy alaposan tájékoztassuk a vásárlót, hogyan tudja szakszerűen becsomagolni és visszaküldeni a terméket, hogy az a szállítás során ne sérüljön.

Nem esett még szó az elállási jogról. A fogyasztó a vásárlást követő 14 napban (hagyományos bolti vásárlás esetén ez az idő 3 nap) indoklás nélkül elállhat a termék megvásárlásától. Az elállásról nyilatkoznia kell, de hibátlan termék esetében is megilleti ez a jog.

Mi számít félrevezető tájékoztatásnak a jótállással kapcsolatban?

A vásárlót weboldalunkon tájékoztatni kell jogairól és arról, miként tud velük élni. Ezen jogokat a törvényi kötelezettségek betartása mellett az ÁSZF-ben is rögzíteni szükséges. A törvényi előírásoknál szélesebb körű vagy időtartamú jótállást vállalhatunk, de rövidebbet nem. Akció vagy leértékelés keretében sem vehetjük el a fogyasztó elálláshoz, jótálláshoz és szavatossághoz kapcsolódó jogait.

A leggyakoribb félrevezető tájékoztatás, ha a fogyasztó nem az őt megillető legkedvezőbb jogával tud élni. Az első 14 napban ez az elállás (nem szükséges, hogy a termék hibás legyen), ezt követően a termékek széles körét illetően a jótállás, aminek ideje a termék árától függ (a jótállás teljes ideje alatt az eladó köteles szakvéleménnyel alátámasztani véleményét, ha vitatja a vevő panaszát), végezetül a minden termékre két évig kiterjedő szavatosság (az első hat hónapot követően a vásárlónak kell szakvéleménnyel alátámasztania a hiba okát).

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 09. 30.

TOP 5 kihívás az e-kereskedelemben – Boxy webinárium

Az e-kereskedelem soha nem látott kihívásokkal néz szembe, miközben továbbra is egy vonzó bevételi forrást jelent a vállalkozó kedvűek számára.

Boxy
2024. 09. 16.

A visszáru sem a te gondod, ha kiszervezed webshopod logisztikáját!

Milyen előnyökkel jár, ha fulfillment szolgáltatóra bízod a logisztikai feladatokat? Hogyan csökkenthető a visszáru aránya? Nézd meg, hogyan történik ez a Boxynál!

Boxy
2024. 09. 09.

Mi a social commerce, azaz közösségi kereskedelem és hogyan működik?

Mi a kapcsolat a social commerce és az e-commerce között? Hogyan működik a social commerce? Milyen módszerekkel dolgozhatunk? Mik a legfontosabb platformok? Mutatjuk.

Boxy
2024. 08. 26.

Amit soha ne ossz meg a ChatGPT-vel és a többi AI eszközzel

E-kereskedőként is hatékony segítséged lehet a mesterséges intelligencia, ám nem használhatod bármire.

Boxy
2024. 08. 21.

Vajon melyik a megfelelő webshop platform a webáruházad számára?

Magyarországi e-kereskedőként nem mindegy, milyen webáruház motort vagy e-kereskedelmi rendszert használsz a webshopod üzemeltetéséhez. Segítünk a döntésben!

Boxy
2024. 08. 12.

Lead-time: mit jelent, miért fontos a logisztikában?

Lead time jelentése: mit mér a lead time? Hol használják a lead time fogalmát? Mi a különbség a lead time és a cycle time között?

Boxy
2024. 07. 29.

Értéklánc: jelentése, szerepe egy vállalkozásban

Az értéklánc egy olyan menedzsment eszköz, ami egy vállalkozás hozzáadott értékének forrását tárja fel. Az értéklánc elméleti és gyakorlati hátterét mutatjuk be.

Boxy
2024. 07. 24.

Mi kell a sikeres back to school kampányhoz? És miért kezdj hozzá azonnal?

Minél hamarabb tervezed meg és indítod el, annál hamarabb ellensúlyozod a nyári uborkaszezont. És még a versenytársaidat is megelőzöd.

Boxy
2024. 07. 22.

Ne veszíts vásárlókat, kezeld hatékonyan az átmeneti készlethiányt!

Ha a készlethiányt megfelelően kommunikálod, szűrőket állítasz be a webshopban, jól használod a termék oldalát, megtarthatod a vevőidet.