Lead-time: mit jelent, miért fontos a logisztikában?

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2024. 08. 12.
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
Lead time jelentése

Lead time jelentése: mit mér a lead time? Hol használják a lead time fogalmát? Mi a különbség a lead time és a cycle time között?

Már megszokhattuk, hogy minden, aminek köze van az időhöz, kiemelkedően fontos a logisztikában. Nincs ez másként a lead time esetében sem. Megvizsgáljuk a lead time fogalmát, kitérünk a logisztika speciális helyzetére, majd feltárjuk a lead time és a cycle time közötti különbségeket is.

Mi a lead time jelentése?

A lead time kifejezés a globalizálódó világ multinacionális cégeinek angol nyelvi környezetéből került át a magyar szóhasználatba, sok esetben kiszorítva a vele tartalmilag azonos jelentésű átfutási időt. Az más kérdés, hogy a fogalom jelentése szakterületenként eltérő lehet. A lead time jellemzően egy igény megjelenésétől, annak teljesítéséig tart. Például egy webáruházi rendelés leadásától a kiszállításig szükséges idő.

A lead time jellemzője, hogy nem csak egy feladat végrehajtásának ideje tartozik bele, hanem minden olyan idő, ami az igény megjelenése és maradéktalan teljesítése között lezajlik. Ilyen lehet például a gyártási idő, a szállítási idő, az ellenőrzés és a csomagolás ideje, a raktári tevékenységek ideje és a különféle inaktív várakozásokkal eltelt idő is.

Honnan ered a lead time elnevezés?

A lead time kifejezés fontossá válása valószínűleg a japán Toyota gyártási módszereinek elterjedési idejére tehető. Vélhetően a kifejezés előtte is ismert volt, de a Toyota úttörő volt az igényvezérelt gyártási és logisztikai folyamatok kifejlesztésében, így az általuk használt kifejezések, meghatározások, adatok és ezek elnevezései széles körben váltak ismertté. Ebben a környezetben a lead time a vásárló által leadott rendelés és a termék kézhezvétele közé eső időt jelenteti.

Miért fontos a lead time a logisztikában?

A lead time kifejezés értelmezése a logisztikán belül is eltérő lehet, attól függően, hogy mit tekintünk teljesítésnek. Fent már éltünk webáruházi példával és nem is kell visszavonnunk az ott megfogalmazott meghatározást. Azt azonban látnunk kell, hogy egészen eltérő folyamatokat takarhat a fogalom attól függően, hogy a milyen üzleti modellben működik a webáruház. Egy dropshipping webáruház esetében más logisztikai folyamatokat foglal magában a lead time, mint akkor, ha saját raktárkészletről történik a teljesítés.

A beszerzésnek is lehet lead time-ja: az az idő, ami a gyártónak vagy nagykereskedőnek történő rendelés leadása és a termék készletre vétele között eltelik. Ez ugyanakkor csak akkor számít bele a webáruház teljesítésének lead time-jába, ha működési modellünk szerint mi csak akkor rendeljük meg a terméket a gyártótól, amikor hozzánk is befut a megrendelés, ha ettől függetlenül, készletről teljesítjük a vásárlói megrendeléseket, akkor nem.

Bármi is a lead time aktuális tartalma, egy bizonyos: akkor jó, ha az minél rövidebb. A logisztika egyre gyorsabban és pontosabban próbálja a megrendelői igényeket kielégíteni ez pedig a lead time rövidítésével lehetséges. A logisztikai fejlesztések java azért történik, hogy a lead time csökkenjen.

A lead time rövidítésének egyik alapja, hogy ne legyenek várakozási idők, minden feladat a lehető leggyorsabban induljon el, pontosan és gyorsan menjen végbe, minél kevesebb időveszteséget okozzon az ellenőrzés. A gyorsaság és pontosság növelése (ezzel párhuzamosan az ellenőrzési idő rövidülése) az automatizálással függ össze, míg a raktári munkafolyamatok optimalizálása a robotizációval.

Milyen egyéb területeken használják a lead time-ot?

A lead time kifejezésnek mindenhol létjogosultsága van, ahol egy megrendelői vagy vásárlói igény teljesítése nem azonnal megy végbe. Az ellátási-lánc minden szereplőjénél értelmezhető a lead time a kereskedőtől a gyártóig. Ugyanakkor ettől teljesen eltérő területeken is van szerepe a lead time kifejezésnek, még ha ennek tudatos használata nem is mindenhol bevett.

Sok szolgáltatás nem tud azonnal teljesülni, mert a szolgáltatónak szüksége van időre, hogy a terméket vagy szolgáltatást elkészítse, kialakítsa. Ha szülinapi tortát rendelünk a cukrászdában, ha átvizsgáltatjuk az autót a műszaki vizsga előtt a szervizben vagy ha új személyi igazolványt szeretnénk csináltatni, mindegyiknek van lead time-ja. Más kérdés, hogy ezeken a helyeken vagy nem használják a kifejezést, vagy annak magyar elnevezése az elterjedtebb.

A lead time kifejezés a projektmenedzserek körében rendkívül népszerű fogalom és gyakran használt is. Itt teljesen mindegy a projekt tartalma, az éppúgy lehet kutatás, fejlesztés, programozás vagy éppen rendrakás a pincében. A menedzserek számára a lead time a munkák és erőforrások tervezéséhez feltétlenül szükséges adat.

Ha már mint adat is előkerült a lead time, szólnunk kell arról, hogy ez egy hatékonysági mutató is lehet. A lead time változása folyamataink optimalizálásának sikerét vagy éppen kudarcait jelezhetik, míg hasonló feladatokon dolgozó csapatok összehasonlításánál árulkodó adat lehet arra nézve, ki mennyire jól használja fel a rendelkezésre álló idejét. A lead time mint elvárás, célkitűzés is megjelenhet projektek esetében.

Mi a különbség a lead time és a cycle time között?

Ahogyan a lead time magyar megfelelője az átfutási idő, úgy a cycle time ciklusnak vagy ciklusidőnek fordítható. A cycle time egy munkafolyamat végrehajtásához szükséges idő mennyiségét fejezi ki.

Mielőtt a különbségekre térnénk, kezdjük a két fogalom hasonlóságaival: mindkét fogalom egy feladat végrehajtásának idejét méri, azt, hogy adott végeredmény eléréséhez mekkora időbefektetésre volt szükség. Ilyen módon mind a kettő hatékonysági mutató is. A különbség az idő mérésének kezdetének és végpontjának meghatározásában van.

A cycle time egy konkrét feladat végrehajtásának idejét méri, úgy is megfogalmazhatnánk, hogy a lead time azon része, ami a teljesítés egy munkaegységének elvégzéséhez szükséges időt adja meg. A lead time mérése akkor kezdődik, amikor a vállalat tudomást szerez egy igényről és addig tart, amíg ki nem elégíti azt. Ezzel szemben a cycle time akkor kezdődik, amikor egy munkafolyamatot ellátó munkatárs, csapat vagy éppen robot számára kiosztásra kerül a feladat, egészen addig, amíg azt befejezi.

A különbség furcsa módon azon példák használatával érzékeltethető legjobban, amiket már fent említettünk azzal a kitétellel, hogy nem tudatosan használják adott szakterületek a lead time kifejezést.

A szülinapi torta rendelésekor a cukrászdában a lead time az az idő, ami a megrendeléstől a torta átvételéig tart, pontosabban addig a pillanatig, amíg a torta átvehetővé válik. Ezzel szemben a cycle time az az idő, amíg a cukrász elkészíti a tortát. Mivel a cukrász vélhetően nem azonnal áll neki a torta elkészítésének, ezért a lead time hosszabb lesz, mint a cycle time. Ugyanez gondolatban végigjátszható az autószerelőnél is. A szervizben a cycle time-nak nem lesz része az az idő, ami alatt a javításhoz szükséges alkatrész megérkezik a műhelybe, csak az, amíg a konkrét javítást elvégzik a szakemberek. Sőt, ha több javítást kell végezni, akár több cycle time is a lead time részét adja a várakozási idők mellett.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

engeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

szállító kamion
Placeholder imageBoxy
2025. 01. 06.

A belföldi és nemzetközi szállítás sem jelenthet problémát

Amennyiben webshopot üzemeltetünk és nemcsak itthon, hanem külföldön is meg lehet vásárolni a termékeinket, akkor nagyon fontos, hogy a belföldi és nemzetközi szállítást is gördülékenyen tudjuk biztosítani a vásárlóink számára.

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2024. 11. 25.

Külföldre terjeszkednél? Ismerkedj meg a legnagyobb marketplacekkel!

Amikor egy magyar webshop tulajdonosa külföldre szeretné terjeszteni vállalkozását, alapvetően két fő lehetősége van: vagy saját, külföldi webáruházat indít, vagy pedig egy már meglévő marketplace platformhoz csatlakozik.

Placeholder image
Placeholder imageShoprenter
2024. 11. 16.

TOP 3 buktató a webáruház üzemeltetésben, melyeket Te ne kövess el

Az online kereskedelem ütemes fejlődésének és térhódításának köszönhetően egyre több vállalkozás lép be a digitális piacra, hogy hatékonyabban elérje vásárlóit és terjeszkedni tudjon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 14.

Webshop bevételnövelés az ünnepek alatt: útmutató

Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ  - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Boxy E-commerce Mood Monitor 2024 - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 04.

Esettanulmány: Okos pénztárcák egy okos raktárban

A Monteen körülbelül egy évvel ezelőtt költözött be a Boxy automatizált raktárába. Azóta gondoskodunk az okos pénztárcák raktározásáról, a rendelések összekészítéséről és feladásáról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 28.

Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Cyber Monday: hogyan érdemes készülni rá? Mikor van? Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday? Kell-e külön kampányt készíteni?

Miért érdemes külföldi piacra lépni
Placeholder imageEverigo
2024. 10. 21.

Miért érdemes külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem világa rohamosan fejlődik és egyre több magyar webáruház tulajdonos szembesül azzal a kihívással, hogy versenyképes maradjon a hazai piacon.