Lean szemlélet: mik az előnyei?

Oszd meg
Boxy
2024. 01. 15.
Sikeres vállalkozás
Tartalomjegyzék
Mit jelent a lean szemlélet?

Lean szemlélet: mit jelent és miért éri meg alkalmazni? Mik a lean szemlélet alapelvei? Hogyan növeli a hatékonyságot a lean szemlélet?

Mik a lean szemlélet előnyei az e-kereskedelemben?

Kevesebb munkával többet és jobbat. Ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni, ez a lean szemlélet célja. Mi azonban nem egyszerűsítjük le ennyire, mert az az igazán érdekes, miként éri el ezt az eredményt egy, a lean szemléletet alkalmazó vállalkozás.

Mit jelent a lean szemlélet?

A lean jelentése sovány, vézna vagy szikár. A lean vállalatirányítási rendszer nevében ez arra utal, hogy a szervezet felépítését és üzemelését minden feleslegtől mentesen kell tartani.

A lean azonban nem egy egységes rendszer, sokkal inkább egy filozófia és szemléletmód, ami a hatékonyságot és a pazarlásmentességet szolgálja.

A lean szemlélet három dologra fókuszál: a vevő számára értékes produktumra, az ehhez szükséges folyamat tökéletesítésére és a folyamatot felügyelő és működtető munkatársakra. A lean szemlélet végső soron azt szeretné elérni, hogy a lehető legkisebb energiabefektetéssel, a lehető leghasznosabb működést érje el a vállalkozás.

Fontos azonban, hogy ezt csak úgy tudja megvalósítani, ha a szemlélet alkalmazásában mindenki érdekelt: a hatékonyság növelése sosem járhat a munkatársak leépítésével.

Mik a lean szemlélet alapelvei?

Érték termelése

A lean arra törekszik, hogy csak az olyan tevékenységeket tartsa meg, ami értéket termel.

Érték az, amiért a vevő fizet. Kicsit tágabban értelmezve vevőnek tekinthető a vállalaton belüli felhasználó is. Tehát csak az az értékes produktum, amit valaki a vállalaton belül annak érdekében használ fel, ami a vevő számára értékes termék előállítását szolgálja. Ez egyben a lean szemlélet egyik legfontosabb alapelve: minden az értéktermelés jegyében zajlik.

Az egész folyamat kulcsa, hogy tisztában legyünk azzal, mi jelent valóban értéket a vásárló számára.

Veszteségek és a pazarlás elleni aktív fellépés

A második alapelvnek a veszteségek és a pazarlás elleni aktív fellépést nevezhetjük. Minden veszteségnek tekinthető, ami nem szolgálja az értéktermelést, ezen folyamatokat ki kell iktatni vagy át kell alakítani.

A veszteségekre több klasszikus példát is hozhatunk. Több terméket állítunk elő, mint azt a vevő igényelné (túltermelés), felesleges készleteket halmozunk fel, a termelési folyamat megakad (várakozás), felesleges anyagmozgatások vannak a rendszerben, a munkavégzés kényelmetlen, léteznek olyan tevékenységek, aminek eredményét nem használja fel senki, olyan információk is keringenek, amik adott helyen haszontalanok, a hibák javítása.

A fentiek mellett a lean szemlélet veszteségnek fogja fel, ha egy munkatárs képességeit nem használja fel a vállalat. A lean ugyanis az emberi munkaerőt is kulcsfontosságúnak tekinti, aki nem kiszolgálja, hanem működteti a hatékony vállalatot. A munkatársakat folyamatosan fejleszteni kell és ösztönözni arra, hogy a lean szemlélet alkalmazásával a rájuk bízott feladatot tökéletesítsék

Ebből két dolog is következik: nem lehet olyan munkafolyamat, aminek működéséért nem felel egy azt elvégző munkatárs, illetve a folyamat javítása nem jelenthet hátrányt a munkatársra nézve.

Mi a lean szemlélet története?

Egy szemléletmód története mindig tele van bizonytalansággal: nehéz megmondani, ki volt az első vezető, aki ezt a szemléletmódot alkalmazta az általa vezetett vállalatnál vagy szervezetnél. Két tényt azonban széles körben elfogadottnak vehetünk: a lean az ipari termelés területén alakult ki és onnan szivárgott át más gazdasági ágazatokba is, valamint uralkodóvá elsőként Ázsiában vált.

A lean szemlélet nem köthető egyetlen emberhez vagy vállalathoz, fokozatosan alakult ki és tökéletesedett. Első jelei a XVI. századból származnak és elemei a kapitalista ipari termeléssel együtt forrtak ki. A lean módszerre a legnagyobb hatást Óno Taiicsi japán mérnök tette, aki a Toyota vállalatirányítási rendszerét tökéletesítette az 1930-as évektől. Nála jelentek meg tudatosan és egységesen azok az alapelvek, amiket ma a lean szemlélet használ. A szemlélet a XX. század második felében Japánban hódított és hozzájárult az ország hihetetlen gazdasági fejlődéséhez.

Milyen területeken lehet alkalmazni a lean szemléletet?

A lean szemlélet a gyártási munkafolyamatok tökéletesítéseként terjedt el a világon, éppen ezért tudományos leírása is az ipari tevékenységekre koncentrál. Ezzel együtt a szemlélet kisebb átalakításokkal gyakorlatilag bármilyen tevékenység kapcsán használható.

A szolgáltató szektorban a vállalat hozzáadott értékének meghatározása révén tudjuk meg, mi az, ami valóban fontos a vásárlónak. A munkafolyamatok elemzésekor a veszteséget termelő tevékenységek felszámolása ugyanúgy elképzelhető, mint az iparban. A kulcs a lean szemlélet alkalmazásban a munkatársak partnerként való kezelése, megbecsülésük, fejlesztésük és a munkafolyamatok javításába való bevonásuk.

A lean szemlélet a közigazgatásban vagy a civil szférában is használható. A közpénzek leghatékonyabb felhasználására való törekvés során akár egy minisztérium vagy más állami szerv is alkalmazhatja a lean szemléletet. Egy civil szervezet, ami kevés forrásból működik és legnagyobb ereje a tagság tudása, hatékonysága érdekében felhasználhatja a lean szemléletet.

Mik a lean szemlélet előnyei az e-kereskedelemben?

Vegyük észre, hogy a lean szemlélet és az e-kereskedelem marketingkommunikációja ugyanazon az alapon nyugszik: ismernünk kell, hogy ki a vevőnk és mi számít neki értéknek, miért fizet.

A lean szemlélet vállalaton belül szeretné tökéletesíteni a vevő kiszolgálását és minden erőforrását erre kívánja felhasználni, addig a marketingkommunikáció arra törekszik, hogy a felek egymásra találjanak.

A hibamentes teljesítés, a felesleges munkafolyamatok kiiktatása és a hatékonyság növelésének pozitív hatása nem szorul magyarázatra az e-kereskedelemben. Ugyanakkor a lean szemlélet jellemzően nagyvállalatoknál alakult ki és az ő szervezeti felépítésükben értelmezhető. Egy néhány főből álló vállalkozásnál nehéz mit kezdeni a munkatársak bevonásáról és megbecsülésének szükségességéről alkotott nézetekkel. Mégis van ebben lényeg egy webáruház számára is.

A lean szemlélet ugyanis azt állítja, hogy a munkatársak saját tevékenységüket elemzik és teszik hatékonyabbá. Ez pedig egy webáruháznál is lehet alapelv a partnerek (webshop motor kezelő, logisztika stb.) kiválasztásakor. Nem magunknak kell megoldani azt a problémát, hogy miként a leghatékonyabb a komissiózás, erre ott a fulfillment szolgáltató.

Az viszont a mi feladatunk, hogy megfelelő partnereket válasszunk, akikkel céltudatos az együttműködés egy közös cél érdekében.

Hogyan lehet a lean szemléletet alkalmazni egy meglévő vállalkozásnál?

Egy már működő és üzemelő vállalkozásnál is bevezethető a lean szemlélet. Kezdő lépésnek a már meglévő munkatársakat kell bevonni a folyamatba, hiszen olyan rendszert építünk, aminek működtetéséért később ők lesznek felelősek. Meg kell érteni, hogy a lean szemlélet sikere a megosztott felelősségen múlik, ami egy közös siker érdekében történik és egyetlen ezért dolgozó munkatárs sem lehet a folyamat kárvallottja.

A veszteségek felszámolása közben felszabaduló munkakapacitásokat más területeken kell befektetni.

Ezt követően meg kell határozni, mi az igazi érték, amit előállítunk. Ennek meghatározása mindig a vevő szemszögéből történik. Fel kell térképezni az értékteremtő folyamatot. Fontos, hogy ez sosem elméletben, minden esetben a konkrét munkavégzés helyszínén történik, az azt végző munkatárssal együtt. Itt érthetőek meg olyan szempontok, amik esetleg a folyamattal nem közvetlenül foglalkozóknak nem fontosak, miközben előfordulhat, hogy a folyamatot végző azért tesz valamit, mert úgy gondolja, hogy az később másnak fontos lehet, miközben kiderülhet, hogy egyáltalán nem az.

A folyamat feltérképezését követően minden veszteséget, pazarlást eltávolítunk a rendszerből. Bevezetjük a húzórendszert, ami alapján csak az igény megjelenésekor és csak annyi produktum keletkezik, ami a folyamat következő lépéséhez szükséges.

A lean szemléletet alkalmazó vállalati folyamatok soha nincsenek készen. Az egyes tevékenységeket végző munkatársakat ösztönözni kell arra, hogy folyamatosan keressék azokat a pontokat munkájukban, ahol a veszteségek csökkenthetőek.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 04. 22.

Mi a cross-docking rendszer szerepe a modern logisztikában?

A cross-docking egy modern szemlélet és modell napjaink logisztikájában. Megnézzük milyen termékeket forgalmazó webshopoknak érdemes a modell alkalmazásán gondolkodni.

Boxy
2024. 03. 26.

Tippek a sikeres online értékesítéshez

Függetlenül attól, hogy most kezded el az online értékesítést, vagy már rendelkezel egy webáruházzal, amely nem hozza a várt eredményeket, a webáruház bérlés és a webshop marketing kulcsfontosságú tényezők lehetnek a sikeres online kereskedelemben.

Boxy
2024. 02. 12.

TOP CRM rendszerek: útmutató webshopoknak

CRM rendszer: mit jelent? Kinek és miért éri meg CRM rendszert használnia? Mik a legjobb CRM rendszerek? Milyen CRM rendszert válasszak, ha webáruházam van?

Boxy
2024. 02. 08.

M-commerce és további eladási trendek: mi várható a következő években?

M-commerce. Mit jelent az m-commerce? Milyen trendek figyelhetőek meg a hazai m-commerce világában? Miért fontos az m-commerce egy webáruháznak?

Boxy
2024. 02. 05.

Mitől lesz felhasználóbarát egy webáruház: útmutató

Felhasználóbarát webáruházak jellemzői. Miért fontos, hogy egy webáruház felhasználóbarát legyen? Mire figyeljünk felhasználóbarát oldal készítésekor?

Boxy
2024. 02. 01.

Termelési logisztika: jelentése, feladatai, eszközei, fontossága

Termelési logisztika jelentése és feladatai. Hogyan változott a termelési logisztika helyzete? Mit tanulhat a termelési logisztika működéséből egy webshop?

Boxy
2024. 01. 29.

EBITDA számítása: miért jó tisztában lenni ezzel webshop tulajdonosként?

EBITDA számítása: mit jelent és mikor hasznos? Miért lehet fontos az EBITDA számítása webshop tulajdonosként? Mi az az EV/EBITDA ráta és mire való?

Boxy
2024. 01. 25.

Üzleti terv készítése webshop tulajdonosoknak

Üzleti terv webáruházaknak: miért fontos? Mit tartalmaz az üzleti terv? Kinek szól az üzleti terv? Hogyan írjunk üzleti tervet? Milyen a jó üzleti terv?

Boxy
2024. 01. 22.

7 marketing podcast webáruház tulajdonosoknak

Marketing podcast adások webáruház tulajdonosoknak: mit és miért érdemes hallgatni? Mik a legjobb hazai és külföldi marketing podcastek? Hol érhetőek el?