M-commerce és további eladási trendek: mi várható a következő években?

Oszd meg
Boxy
2024. 02. 08.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Mi az m-commerce jelentése?

M-commerce. Mit jelent az m-commerce? Milyen trendek figyelhetőek meg a hazai m-commerce világában? Miért fontos az m-commerce egy webáruháznak?

Az m-commerce az e-kereskedelem legnagyobb és leggyorsabban fejlődő területe. A mobil eszközök vásárlásra való használata azonban messze túlmutat az internet világán és a hagyományos bolti kereskedelmet is átalakítja. Az m-commerce trendjei így nem pusztán az online kereskedelmet reformálják meg, de a jövőben a teljes kiskereskedelmet új alapokra helyezhetik.

Mi az m-commerce jelentése?

Az m-commerce az online kereskedelem egyik részterülete.

Definíciószerűen az m-commerce azon kereskedelmi tranzakciókat (vásárlás, ügyintézés, számlafizetés) jelenti, amiket vezeték nélküli kézi eszközökön, például mobiltelefonon vagy táblagépen keresztül bonyolítanak.

Az m-commerce magyar megfelelője a mobil kereskedelem vagy m-kereskedelem.

Nem csak az eszköz a lényeg az m-commerce világában, hanem azok a tényezők is, amik ebből fakadnak. Az m-commerce lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy bárhol tranzakciókat hajtsanak végre, ahol rendelkezésre áll vezeték nélküli internet. A helyhez és időhöz való kötöttség hiánya az m-commerce egyik legfontosabb jellemzője.

Hogyan alakul az m-commerce térnyerése Magyarországon?

Az m-commerce hazánkban és világviszonylatban is egyre jelentősebb, terjedésének üteme az internet elterjedésének gyorsaságához mérhető.

Csak egy példa: az USA-ban az emberek harmadának volt okostelefonja 2019-ben, ami feltétele a mobilon történő vásárlásnak. Ma ez az arány 90% körül található.

Az arány valószínűleg az USA-ban és Magyarországon is magasabb lenne, ha csak azokat vizsgálnánk, akik valós célközönsége lehet egy webáruháznak. Napjainkban mindenki zsebében ott lapul az az eszköz, ami lehetővé teszi számára az m-commerce vásárlásokat, ez alól a mélyszegénységben élők és az okostelefonok használatát tudatosan kerülők jelentik a kivételt. Ők azok, akik amúgy sem lennének egyetlen hazai webáruház célközönsége sem.

Folyamatosan növekszik a felhasználók mobiltelefon használatának ideje, ami döntően online jelenlétet takar. Ez átlagosan napi 3-4 óra, a fiatalabb generáció esetében ennél is több. Magyarországon 2020 volt a választóév, ezt követően az e-kereskedelmi tranzakciók több mint fele mobilról indult.

Az m-commerce ma az e-kereskedelem legfontosabb ága.

Miért fontos webshop tulajdonosként tisztában lenni az m-commerce-szel?

Webáruházat ma mobiltelefonra éri meg fejleszteni, ez látszik a már fent említett folyamatokból. Alap, hogy a webáruháznak mobilbarátnak kell lennie. Miután a látogatások és vásárlások többsége mobil készülékről érkezik, egy profitorientált vállalkozás nem teheti meg, hogy figyelmen kívül hagyja ezt a trendet.

Van azonban egy másik trend az m-commerce világában, amit egy webshop tulajdonosnak figyelnie kell: szép lassan átveszik a webárházak helyét az applikációk és az appshopok. Egyre jobban kifizetődő saját applikáció fejlesztése, mivel annak kezelése könnyebb a felhasználó számára. Ami nehezebb a kereskedői oldalról, hogy elérjük az applikációnk letöltését, ha ez megtörtént, már könnyebb ügyünk van.

Egy jól működő applikáció önmagában növeli a visszatérő vásárlás lehetőségét, hiszen elég csak rákattintani a megszokott ikonra.

A vásárlás menete is gyorsabb és egyszerűbb, így a konverziós ráta az appshopokban nagyobb, mint a webáruházakban. Ráadásul az applikációk fejlettebb technológia szinten állnak mint a webshopok, a vásárlások és személyes adatok biztonsága nagyobb.

Az m-commerce-hez kapcsolódva milyen egyéb trendekkel érdemes foglalkozni, ha webáruházunk van?

Egyre kedveltebbek a videókat használó mobilalkalmazások, amik gyakran a kontextuális kereskedelem körébe tartoznak. Lényegük, hogy a termékeket használat közben, azok környezetében mutatja be, így a vásárlók könnyebben átérzik, mire is használhatnák ők a terméket. Például egy hálózsákot egy kempingezős videó mutat be, ami alapján rögtön megvásárolható a termék. Még aránylag kiaknázatlan a hangalapú kereskedelem (v-commerce). Ezek nem jelentenek áttörést, de érdemes figyelni a velük kapcsolatos trendeket.

Az m-commerce fejlődése a hagyományos bolti kereskedelem világában is megjelenik. A mobilra fejlesztett tárcák, mint az ApplePay vagy a GooglePay lehetővé teszik a gyors és biztonságos fizetést fizikai bankkártya nélkül is. Azon sem lepődik már meg senki, ha egy étteremben papír menü helyett egy QR-kódot kell beolvasnunk a rendeléshez, ezzel is összekötve a hagyományos és mobil megoldásokat.

A különböző alkalmazások a helykövetést is lehetővé teszik, így a felhasználó akár valós időben kaphat visszajelzést arról, hol találhat meg egy terméket vagy szolgáltatót.

Például egy áruházban nem kell keresgélni a megfelelő kiegészítő helyét, mert látjuk azt telefonunkon, vagy a tömegben is megtalálható az idegenvezető, akkor is, ha nem lóbál esernyőt.

Az m-commerce egyik lényege a gyorsaság és egyszerűség. Ez a hagyományos webáruházi környezetben is tetten érhető a q-commerce terjedésével. A kifejezést azon kereskedelmi modellekre használják, amik azonnali kiszállítást kínálnak. Legegyszerűbb példával: képzeljünk el egy pizzafutárt, ami melegítőfelsőt vagy konyhai robotgépet is hoz, annyi idő alatt, mint ahogyan a pizzával kiérne. Ez a q-commerce vagy más néven 30 perces kereskedelem.

Mi az a social commerce?

A közösségi média régóta fontos felületet jelentettek a marketingnek, de az elmúlt években a közvetlen vásárlást is lehetővé teszik felületeiken. Azaz nem csak hirdetni lehet vagy bemutatni terméket, nem csak átirányítani képes a vásárlókat a platform webáruházunkra, hanem a vásárlást is közvetlenül lehetővé teszi a platformon belül.

A közösségi média kereskedelmi modellje sok tekintetben eltér a hagyományos vásárlási utaktól. Nagyon sok vásárló nem járja be azt a klasszikus utat a végső döntés meghozataláig, amit más csatornák esetén megszokhattunk. Felgyorsulnak vagy akár egyes lépései ki is maradnak a vásárlást megelőző tervezésnek, keresésnek és mérlegelésnek.

Hogyan kapcsolódik a social commerce a live shoppinghoz?

Egy nagyon modernnek és divatosnak számító értékesítési módszer a live shopping. Pedig nincs új a nap alatt, a logika pontosan ugyan az, mint egy termékbemutató vagy a teleshop adások alatt, csak az eszköz és emiatt a célközönség változik picit. A termékbemutatók a közösségi média online terébe költöztek. A termék részletes bemutatásával történő impulzusvásárlásra való ösztönzés, a kihagyhatatlan és vissza nem térő ajánlatokkal való jelentkezés, amikhez most még valami ki ingyenes dolog is jár. Mindig sikeres volt, mindig sikeres lesz.

Mit jelent az omnichannel kereskedelem és a unified commerce?

Mind a két kifejezés egy üzleti stratégiát takar, amikben az értékesítési csatornák integrációjára, a zökkenőmentes és egységes vásárlási élményre koncentrálnak. A különbség a két kifejezés között minimális.

Az omnichannel stratégia azt jelenti, hogy a fogyasztók szabadon váltogathatnak az online és offline vásárlási csatornák között, a rendszer összefogja az információkat, lehetővé téve a konzisztens élményt minden kapcsolódási ponton. A kapcsolódási pont a kereskedő és a vásárló interakciójára utal, ami lehet egy bolt, egy automata, egy webáruház vagy akár egy applikáció is.

Az omnichannel stratégia célja, hogy a különböző csatornák ne csak egységesek legyenek, hanem kölcsönösen támogassák egymást ezzel növelve a vásárlási élményt.

A unified commerce célja, hogy teljesen egységes élményt nyújtson függetlenül attól, hogy a fogyasztó milyen csatornát használ a kereskedő eléréséhez. Ehhez egy egységes adatbázist és egy több helyről megközelíthető platformot használ. A cél az, hogy a vevő ne érezzen semmilyen különbséget attól, hogy másik vásárlási csatornát választott.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 04. 22.

Mi a cross-docking rendszer szerepe a modern logisztikában?

A cross-docking egy modern szemlélet és modell napjaink logisztikájában. Megnézzük milyen termékeket forgalmazó webshopoknak érdemes a modell alkalmazásán gondolkodni.

Boxy
2024. 03. 26.

Tippek a sikeres online értékesítéshez

Függetlenül attól, hogy most kezded el az online értékesítést, vagy már rendelkezel egy webáruházzal, amely nem hozza a várt eredményeket, a webáruház bérlés és a webshop marketing kulcsfontosságú tényezők lehetnek a sikeres online kereskedelemben.

Boxy
2024. 02. 12.

TOP CRM rendszerek: útmutató webshopoknak

CRM rendszer: mit jelent? Kinek és miért éri meg CRM rendszert használnia? Mik a legjobb CRM rendszerek? Milyen CRM rendszert válasszak, ha webáruházam van?

Boxy
2024. 02. 08.

M-commerce és további eladási trendek: mi várható a következő években?

M-commerce. Mit jelent az m-commerce? Milyen trendek figyelhetőek meg a hazai m-commerce világában? Miért fontos az m-commerce egy webáruháznak?

Boxy
2024. 02. 05.

Mitől lesz felhasználóbarát egy webáruház: útmutató

Felhasználóbarát webáruházak jellemzői. Miért fontos, hogy egy webáruház felhasználóbarát legyen? Mire figyeljünk felhasználóbarát oldal készítésekor?

Boxy
2024. 02. 01.

Termelési logisztika: jelentése, feladatai, eszközei, fontossága

Termelési logisztika jelentése és feladatai. Hogyan változott a termelési logisztika helyzete? Mit tanulhat a termelési logisztika működéséből egy webshop?

Boxy
2024. 01. 29.

EBITDA számítása: miért jó tisztában lenni ezzel webshop tulajdonosként?

EBITDA számítása: mit jelent és mikor hasznos? Miért lehet fontos az EBITDA számítása webshop tulajdonosként? Mi az az EV/EBITDA ráta és mire való?

Boxy
2024. 01. 25.

Üzleti terv készítése webshop tulajdonosoknak

Üzleti terv webáruházaknak: miért fontos? Mit tartalmaz az üzleti terv? Kinek szól az üzleti terv? Hogyan írjunk üzleti tervet? Milyen a jó üzleti terv?

Boxy
2024. 01. 22.

7 marketing podcast webáruház tulajdonosoknak

Marketing podcast adások webáruház tulajdonosoknak: mit és miért érdemes hallgatni? Mik a legjobb hazai és külföldi marketing podcastek? Hol érhetőek el?