M-commerce. Mit jelent az m-commerce? Milyen trendek figyelhetőek meg a hazai m-commerce világában? Miért fontos az m-commerce egy webáruháznak?
Az m-commerce az e-kereskedelem legnagyobb és leggyorsabban fejlődő területe. A mobil eszközök vásárlásra való használata azonban messze túlmutat az internet világán és a hagyományos bolti kereskedelmet is átalakítja. Az m-commerce trendjei így nem pusztán az online kereskedelmet reformálják meg, de a jövőben a teljes kiskereskedelmet új alapokra helyezhetik.
Mi az m-commerce jelentése?
Az m-commerce az online kereskedelem egyik részterülete.
Definíciószerűen az m-commerce azon kereskedelmi tranzakciókat (vásárlás, ügyintézés, számlafizetés) jelenti, amiket vezeték nélküli kézi eszközökön, például mobiltelefonon vagy táblagépen keresztül bonyolítanak.
Az m-commerce magyar megfelelője a mobil kereskedelem vagy m-kereskedelem.
Nem csak az eszköz a lényeg az m-commerce világában, hanem azok a tényezők is, amik ebből fakadnak. Az m-commerce lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy bárhol tranzakciókat hajtsanak végre, ahol rendelkezésre áll vezeték nélküli internet. A helyhez és időhöz való kötöttség hiánya az m-commerce egyik legfontosabb jellemzője.
Hogyan alakul az m-commerce térnyerése Magyarországon?
Az m-commerce hazánkban és világviszonylatban is egyre jelentősebb, terjedésének üteme az internet elterjedésének gyorsaságához mérhető.
Csak egy példa: az USA-ban az emberek harmadának volt okostelefonja 2019-ben, ami feltétele a mobilon történő vásárlásnak. Ma ez az arány 90% körül található.
Az arány valószínűleg az USA-ban és Magyarországon is magasabb lenne, ha csak azokat vizsgálnánk, akik valós célközönsége lehet egy webáruháznak. Napjainkban mindenki zsebében ott lapul az az eszköz, ami lehetővé teszi számára az m-commerce vásárlásokat, ez alól a mélyszegénységben élők és az okostelefonok használatát tudatosan kerülők jelentik a kivételt. Ők azok, akik amúgy sem lennének egyetlen hazai webáruház célközönsége sem.
Folyamatosan növekszik a felhasználók mobiltelefon használatának ideje, ami döntően online jelenlétet takar. Ez átlagosan napi 3-4 óra, a fiatalabb generáció esetében ennél is több. Magyarországon 2020 volt a választóév, ezt követően az e-kereskedelmi tranzakciók több mint fele mobilról indult.
Az m-commerce ma az e-kereskedelem legfontosabb ága.
Miért fontos webshop tulajdonosként tisztában lenni az m-commerce-szel?
Webáruházat ma mobiltelefonra éri meg fejleszteni, ez látszik a már fent említett folyamatokból. Alap, hogy a webáruháznak mobilbarátnak kell lennie. Miután a látogatások és vásárlások többsége mobil készülékről érkezik, egy profitorientált vállalkozás nem teheti meg, hogy figyelmen kívül hagyja ezt a trendet.
Van azonban egy másik trend az m-commerce világában, amit egy webshop tulajdonosnak figyelnie kell: szép lassan átveszik a webárházak helyét az applikációk és az appshopok. Egyre jobban kifizetődő saját applikáció fejlesztése, mivel annak kezelése könnyebb a felhasználó számára. Ami nehezebb a kereskedői oldalról, hogy elérjük az applikációnk letöltését, ha ez megtörtént, már könnyebb ügyünk van.
Egy jól működő applikáció önmagában növeli a visszatérő vásárlás lehetőségét, hiszen elég csak rákattintani a megszokott ikonra.
A vásárlás menete is gyorsabb és egyszerűbb, így a konverziós ráta az appshopokban nagyobb, mint a webáruházakban. Ráadásul az applikációk fejlettebb technológia szinten állnak mint a webshopok, a vásárlások és személyes adatok biztonsága nagyobb.
Az m-commerce-hez kapcsolódva milyen egyéb trendekkel érdemes foglalkozni, ha webáruházunk van?
Egyre kedveltebbek a videókat használó mobilalkalmazások, amik gyakran a kontextuális kereskedelem körébe tartoznak. Lényegük, hogy a termékeket használat közben, azok környezetében mutatja be, így a vásárlók könnyebben átérzik, mire is használhatnák ők a terméket. Például egy hálózsákot egy kempingezős videó mutat be, ami alapján rögtön megvásárolható a termék. Még aránylag kiaknázatlan a hangalapú kereskedelem (v-commerce). Ezek nem jelentenek áttörést, de érdemes figyelni a velük kapcsolatos trendeket.
Az m-commerce fejlődése a hagyományos bolti kereskedelem világában is megjelenik. A mobilra fejlesztett tárcák, mint az ApplePay vagy a GooglePay lehetővé teszik a gyors és biztonságos fizetést fizikai bankkártya nélkül is. Azon sem lepődik már meg senki, ha egy étteremben papír menü helyett egy QR-kódot kell beolvasnunk a rendeléshez, ezzel is összekötve a hagyományos és mobil megoldásokat.
A különböző alkalmazások a helykövetést is lehetővé teszik, így a felhasználó akár valós időben kaphat visszajelzést arról, hol találhat meg egy terméket vagy szolgáltatót.
Például egy áruházban nem kell keresgélni a megfelelő kiegészítő helyét, mert látjuk azt telefonunkon, vagy a tömegben is megtalálható az idegenvezető, akkor is, ha nem lóbál esernyőt.
Az m-commerce egyik lényege a gyorsaság és egyszerűség. Ez a hagyományos webáruházi környezetben is tetten érhető a q-commerce terjedésével. A kifejezést azon kereskedelmi modellekre használják, amik azonnali kiszállítást kínálnak. Legegyszerűbb példával: képzeljünk el egy pizzafutárt, ami melegítőfelsőt vagy konyhai robotgépet is hoz, annyi idő alatt, mint ahogyan a pizzával kiérne. Ez a q-commerce vagy más néven 30 perces kereskedelem.
Mi az a social commerce?
A közösségi média régóta fontos felületet jelentettek a marketingnek, de az elmúlt években a közvetlen vásárlást is lehetővé teszik felületeiken. Azaz nem csak hirdetni lehet vagy bemutatni terméket, nem csak átirányítani képes a vásárlókat a platform webáruházunkra, hanem a vásárlást is közvetlenül lehetővé teszi a platformon belül.
A közösségi média kereskedelmi modellje sok tekintetben eltér a hagyományos vásárlási utaktól. Nagyon sok vásárló nem járja be azt a klasszikus utat a végső döntés meghozataláig, amit más csatornák esetén megszokhattunk. Felgyorsulnak vagy akár egyes lépései ki is maradnak a vásárlást megelőző tervezésnek, keresésnek és mérlegelésnek.
Hogyan kapcsolódik a social commerce a live shoppinghoz?
Egy nagyon modernnek és divatosnak számító értékesítési módszer a live shopping. Pedig nincs új a nap alatt, a logika pontosan ugyan az, mint egy termékbemutató vagy a teleshop adások alatt, csak az eszköz és emiatt a célközönség változik picit. A termékbemutatók a közösségi média online terébe költöztek. A termék részletes bemutatásával történő impulzusvásárlásra való ösztönzés, a kihagyhatatlan és vissza nem térő ajánlatokkal való jelentkezés, amikhez most még valami ki ingyenes dolog is jár. Mindig sikeres volt, mindig sikeres lesz.
Mit jelent az omnichannel kereskedelem és a unified commerce?
Mind a két kifejezés egy üzleti stratégiát takar, amikben az értékesítési csatornák integrációjára, a zökkenőmentes és egységes vásárlási élményre koncentrálnak. A különbség a két kifejezés között minimális.
Az omnichannel stratégia azt jelenti, hogy a fogyasztók szabadon váltogathatnak az online és offline vásárlási csatornák között, a rendszer összefogja az információkat, lehetővé téve a konzisztens élményt minden kapcsolódási ponton. A kapcsolódási pont a kereskedő és a vásárló interakciójára utal, ami lehet egy bolt, egy automata, egy webáruház vagy akár egy applikáció is.
Az omnichannel stratégia célja, hogy a különböző csatornák ne csak egységesek legyenek, hanem kölcsönösen támogassák egymást ezzel növelve a vásárlási élményt.
A unified commerce célja, hogy teljesen egységes élményt nyújtson függetlenül attól, hogy a fogyasztó milyen csatornát használ a kereskedő eléréséhez. Ehhez egy egységes adatbázist és egy több helyről megközelíthető platformot használ. A cél az, hogy a vevő ne érezzen semmilyen különbséget attól, hogy másik vásárlási csatornát választott.