CA csomagolóanyag szerepe a logisztikában

Oszd meg
Boxy
2022. 08. 02.
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
Mi a csomagolóanyag funkciója?

Milyen csomagolóanyagok vannak? Mit kell tudni ezekről? Mi a különböző csomagolóanyagok szerepe a logisztikában?

Mi a csomagolóanyag funkciója?

A csomagolás legfontosabb feladata, hogy megvédje a terméket a külső környezeti hatásoktól és szennyeződésektől. Ez a feladat többféle funkcióban is megjelenik egy webáruház életében, így a csomagolóanyagnak más és más tulajdonságára kerül a hangsúly tároláskor, kiszállításkor és a vevő kézbevételekor.

Károsodás mentesség, kezelhetőség

A raktári tárolás során a csomagolás legfontosabb feladata a károsodás mentesség és a kezelhetőség biztosítása. A raktári rendszer függvénye is, hogy adott terméket milyen módon a legegyszerűbb kezelni, komissiózni. A szállítás során felértékelődik a védelmi funkció, hiszen a terméket különféle, a tárolás során nem valószínűsíthető hatások is érni kezdik, illetve a szabványosítás szükségessége: bizonyos termékeket akkor is érdemes raklapra szerelni vagy halmozhatóvá tenni csomagolási technikákkal, amiket tárolás közben nem így kezeltünk.

Marketing, praktikum

A vevőhöz való érkezéskor újabb funkciói válnak hangsúlyossá egy csomagolóanyagnak, ilyen a marketing vagy a praktikum, amikről még később külön is fogunk írni.

A webshopok esetében általában elkülöníthetjük azt a csomagolást, amit a gyártó készít termékéhez és azt, amit egy megrendelés összekészítésekor az e-kereskedő. Egyes termékek egyedi rendelése esetén az előbbi használható kiszállításkor is, de sok terméket újra kell csomagolni, vagy több tételből álló csomagokat kell összeállítani.

Tájékoztatás

Sok csomagolóanyag bír terméktámogató szolgáltatással is. A tájékoztató funkció a termék teljes életútján fontos szereppel bír, legyen szó akár a raktározásról vagy éppen a kiszállításról. Például a termékleírás, összeszerelési útmutató vagy az EAN-kód gyakran a csomagolóanyag valamelyik részén jelenik meg és nem közvetlenül a terméken vagy külön dokumentumon.

Csomagolóanyagok: miket használ egy webáruház?

Sorra vesszük milyen csomagolóanyag fajtákra lehet szükség egy webáruházban a rendelések összekészítése során, illetve egyes termékek újracsomagolása folyamán.

Csomagolóanyagnak nem pusztán a csomag külső héját értjük, hanem az összes olyan anyagot, ami a termék védelmét szolgálja a külső behatások ellen (pl.:térkitöltők), illetve felel a csomag zárt állapotáról és roncsolásmentes kibonthatatlanságáról (pl.: ragasztószalagok). Utóbbi azért fontos, hogy a vevő meggyőződhessen arról, hogy a csomag beltere sértetlen maradt a szállítás közben.

Érdemes szólni a környezetvédelmi termékdíjról, ami a csomagolóanyagok adója. Ezt az adót megfizetheti közvetlenül is a webáruház, de elég bonyolult. Jobban járunk ha csomagolóanyagokat eleve olyan partnertől szerezzük be, aki a termékdíjat bizonyíthatóan megfizette és azt a csomagolóanyag árába építette.

Csomagoló dobozok

A leggyakrabban használt csomagolóanyag egy webáruház életében a doboz.

Méret

Fontos, hogy a csomagoláshoz választott doboz mérete megfelelő legyen: minden termék bele kell, hogy férjen, nem lehetnek kilógó vagy összepréselt részek. Ugyanakkor a túl nagyméretű csomagolás növelheti a szállítási költségeket és ha a dobozon belül a termékeknek nagy mozgásterük van, az akár a termék, akár a csomagolóanyag sérülését okozhatja. Fontos, hogy nem csak maximuma van a csomag méretének, hanem a kezelhetőség szempontjából minimuma is. Ez a ritkább probléma, mint a túl nagy méret, de érdemes érdeklődni a szállítónál, mi az a minimum méretű doboz, amit kezelnek.

Költségek

Apropó szállítási költségek! A legtöbb futárcég méret és vagy súly alapján határozza meg a termék kiszállításának díját. Érdemes a különböző technikákat figyelni, mert a GLS-nél olcsóbb pici, de nehéz, addig a DPD-nél olcsóbb nagy, de könnyű csomagokat küldeni. Ugyan nem csak és kizárólag téglatest alakú dobozok és csomagolások léteznek, de a szokásostól jelentős mértékben eltérő alakú és súlyú dobozok gyakran különleges kezelést is így plusz díjat jelentenek.

A legtöbb doboz karton, alapvető kérdés, hogy csak a szállításnál van funkciójuk, vagy később a termék felhasználását is segíteniük kell. A dobozok előnye elterjedtségük, könnyű tárolhatóságuk, újrahasználhatóságuk és újrahasznosíthatóságuk. Hátrányuk, hogy a tasakokhoz képest lényegesen drágábbak és helykitöltő csomagolóanyag gyakran szükséges hozzájuk.

Újrahasználhatóság

Újabb kitérő: dobozok újrahasználhatósága egy webshop esetében. Amennyiben úgy ítéljük meg, hogy vevőink bizalmát ez nem csökkenti, akár újrahasznált dobozokba is csomagolhatunk, de figyeljünk arra, hogy a dobozok épek legyenek, ne legyenek megszakadva, megroppanva, korábbi címzések félreérthetetlen módon legyenek eltüntetve róla.

Térkitöltők

A térkitöltők funkciója, hogy a dobozon belüli szabad teret kitöltsék, védjék a terméket az elmozdulás ellen. Számtalan profi és otthoni megoldási lehetőség közül választhatunk, akadnak környezetbarát és kifejezetten káros csomagolóanyag típusok is köztük. A legjobb talán a többrétegű hullámkarton, míg a legegyszerűbb a nem túl elegáns galacsinná gyűrt újságpapír. A fentiekhez képest előkelőbb, de természetbarát, ugyanakkor aránylag drága megoldás a fagyapot. Jó szolgálatot tehet a térkitöltő hab vagy a nagy buborékos fólia.

Fóliák

A fóliázás több célt is szolgálhat. Raklapra halmozott dobozok esetén az elmozdulás ellen is véd (sztreccsfólia), de akár a terméket is befóliázhatjuk a dobozon belül, vagy egy-egy dobozt kivülről. Utóbbiak célja lehet a vízállóság növelése vagy a felbontatlanság ellenőrizhetősége. Hátránya, hogy nehezebb kibontani, csökken az ehhez kapcsolódó pozitív érzet és sok nehezen újrahasznosítható hulladékot képzünk. Akkor használjunk fóliát, ha az valóban szükséges.

A fóliák speciális változata a buborékfólia, ami a termékek védelmét szolgálja a csomagokon belül. Törékeny termékek esetén elmaradhatatlan csomagolóanyag!

Borítékok

Gyors és olcsó csomagolási megoldás kisebb termékek részére, aminek általában szállítása is gazdaságosabb. Előny, hogy belefér a vevő postaládájába. Változatos méretekben kapható légbuborékos kivitelben is. A védelmet növelheti ha a termék mellé merevítő kartonlapot helyezünk a borítékba. Kisebb termékek vagy a hajlításra, nyomásra nem sérülő áruk (pl.: kisebb ruhaneműk) szállítására alkalmas.

Tasakok

A tasakok vagy futártasakok általában merevítés nélküli műanyag zsákok, amik egyszerűen és egyetlen alkalommal zárhatóak le a tasak roncsolása nélkül. A tasakokba saját védelemmel együtt tehetünk termékeket, például buborékfóliába tekerve, illetve karton merevítő lap – a borítékokhoz hasonlóan – szintén segíti a védelmet. Olcsó, sokrétűen felhasználható csomagolóanyag.

Ragasztószalagok

A ragasztószalag az, ami megkeserítheti egy webshop életét, ha nem megfelelőt vásárolunk. Legyen tartós, ragadjon megfelelően, legyen könnyen kezelhető. A ragasztószalag a dobozok lezárásán túl azok masszívságának növelését is szolgálhatják. A ragasztószalagoknak bizonyos tekintetben alternatívái lehetnek az önzáró dobozok, pántolók, kötegelők vagy akár a fóliázás egyes változatai is.

Miért fontos a webáruházak számára a megfelelő csomagolóanyag?

A termékünk minőségének megóvásáért a tárolás és a kiszállítás közben mi felelünk. A gyári csomagolások sokszor az áruházi értékesítésre optimalizáltak, de nem az egyedi kiszállításra vagy raktári tárolásra – érdemes tehát felülvizsgálnunk azokat.

A csomagolás nem olcsó, annak költségét az árrésnek maximálisan fedeznie kell, sőt jelentősen meg kell haladnia. Ez azt is jelenti, hogy kompromisszumokra kényszerülhetünk, különösen az olcsóbb és kisebb árréssel rendelkező termékek esetében.

A csomagolóanyagok beszerzése, tárolása, nyilvántartása plusz teher magán a csomagoláson felül. Minél több fajta módon csomagoljuk termékeinket, annál nagyobb teherré válik ez vállalkozásunknak. A webshop logisztika kiszervezése egy fulfillment szolgáltatóhoz megoldást kínálhat növekvő problémáinkra a csomagolás terén is.

Miért fontos marketing szempontból a csomagolóanyag egy webáruház számára?

A vásárlási élményt fokozza és növeli a vásárlási hajlandóságot egy jó csomagolás. Miközben a csomagolás nyújtson megfelelő védelmet, legyen egyszerű kibontani, szükség esetén visszazárni és visszaküldeni.

Egyre jelentősebb az az elvárás, hogy a csomagolóanyag környezetbarát legyen. A csomagolásnak és a terméknek összhangban kell állnia egymással: bio vagy natúr kozmetikumokat nem biztos, hogy a legjobb ötlet sok réteg műanyag zsugorfóliába csomagolni, még ha az a védelmi elvárásoknak tökéletesen meg is felel, de rombolja a termék mögöttes tartalmát. Bizonyos esetekben fontos, hogy a csomagolás praktikusan használható és visszazárható legyen.

Számtalan helyen jelenhet meg vállalkozásunk logója is a csomagoláson. Tasakok, borítékok vagy dobozok logózása is jó ötlet, de akár olyan kiegészítő és majdnem mindenhol megjelenő csomagolóanyag is viselheti vállalkozásunk ismertetőjegyeit, mint a ragasztószalag.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 04. 22.

Mi a cross-docking rendszer szerepe a modern logisztikában?

A cross-docking egy modern szemlélet és modell napjaink logisztikájában. Megnézzük milyen termékeket forgalmazó webshopoknak érdemes a modell alkalmazásán gondolkodni.

Boxy
2024. 03. 26.

Tippek a sikeres online értékesítéshez

Függetlenül attól, hogy most kezded el az online értékesítést, vagy már rendelkezel egy webáruházzal, amely nem hozza a várt eredményeket, a webáruház bérlés és a webshop marketing kulcsfontosságú tényezők lehetnek a sikeres online kereskedelemben.

Boxy
2024. 02. 12.

TOP CRM rendszerek: útmutató webshopoknak

CRM rendszer: mit jelent? Kinek és miért éri meg CRM rendszert használnia? Mik a legjobb CRM rendszerek? Milyen CRM rendszert válasszak, ha webáruházam van?

Boxy
2024. 02. 08.

M-commerce és további eladási trendek: mi várható a következő években?

M-commerce. Mit jelent az m-commerce? Milyen trendek figyelhetőek meg a hazai m-commerce világában? Miért fontos az m-commerce egy webáruháznak?

Boxy
2024. 02. 05.

Mitől lesz felhasználóbarát egy webáruház: útmutató

Felhasználóbarát webáruházak jellemzői. Miért fontos, hogy egy webáruház felhasználóbarát legyen? Mire figyeljünk felhasználóbarát oldal készítésekor?

Boxy
2024. 02. 01.

Termelési logisztika: jelentése, feladatai, eszközei, fontossága

Termelési logisztika jelentése és feladatai. Hogyan változott a termelési logisztika helyzete? Mit tanulhat a termelési logisztika működéséből egy webshop?

Boxy
2024. 01. 29.

EBITDA számítása: miért jó tisztában lenni ezzel webshop tulajdonosként?

EBITDA számítása: mit jelent és mikor hasznos? Miért lehet fontos az EBITDA számítása webshop tulajdonosként? Mi az az EV/EBITDA ráta és mire való?

Boxy
2024. 01. 25.

Üzleti terv készítése webshop tulajdonosoknak

Üzleti terv webáruházaknak: miért fontos? Mit tartalmaz az üzleti terv? Kinek szól az üzleti terv? Hogyan írjunk üzleti tervet? Milyen a jó üzleti terv?

Boxy
2024. 01. 22.

7 marketing podcast webáruház tulajdonosoknak

Marketing podcast adások webáruház tulajdonosoknak: mit és miért érdemes hallgatni? Mik a legjobb hazai és külföldi marketing podcastek? Hol érhetőek el?