Mi a cross-docking rendszer szerepe a modern logisztikában?

Oszd meg
Boxy
2024. 04. 22.
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
Mi a cross-docking rendszer szerepe a modern logisztikában?

A cross-docking egy modern szemlélet és modell napjaink logisztikájában. Megnézzük milyen termékeket forgalmazó webshopoknak érdemes a modell alkalmazásán gondolkodni.

Mi a cross-docking rendszer szerepe a modern logisztikában?

A cross-docking egy költség- és időhatékony disztribúciós modell, ami megfelel napjaink logisztikai trendjeinek. A rendszer alapvonásainak megismerése azok számára is hasznos és inspiráló lehet, akik számára nem ez a modell jelenti az optimális működést. Bemutatjuk a cross-docking szemléletét, elméletét és gyakorlatát.

Mi a cross-docking szolgáltatás jelentése?

A cross-docking egy ellátási lánc menedzsment módszer, aminek célja a raktározási és logisztikai költségek minimalizálása, amit just-in-time szemlélettel és a termékek raktárban töltött idejének minimalizálásával ér el.

A cross-docking lényege, hogy megszűnik a hagyományos értelemben vett raktárkészlet, a termékek folyamatosan mozgásban, áramlásban vannak az ellátási láncon belül. 

A logisztikai központ feladata a termékek gyors kezelése, nem pedig azok tárolása.

A cross-docking rendszer szerepe a modern logisztikában az, hogy gyorsabb és egyszerűbb ellátási láncokat hoz létre, pontos és hatékony készletkezelést alkalmaz, elmélyíti az integrációt, rugalmassága révén könnyen igazodik a megrendelői igényekhez és mindeközben csökkenti a logisztikai költségeket.

Miben különbözik a cross-docking a hagyományos raktározástól?

Egy cross-docking raktárban arra törekednek, hogy a készlet tárolása csak a legszükségesebb ideig történjen meg. A hagyományos raktározás során a beérkező termékeket átveszik majd betárolják, később a betárolt készletből történik a komissiózás és a kiszállítás. A cross-docking esetében a beérkezést követően szinte azonnal a komissiózás munkafázisába kerül a termék.

A gyakorlatban ezt úgy kell elképzelni, hogy eleve csak annyi termék fut be a logisztikai központba, amennyire a megrendelőknek rövid időn belül szükségük van. A termék beérkezését követően ellenőrzik azt, de nem veszik készletre, nem történik betárolás. Az áruátvételi terület szinte egybeesik a komissiózó területtel, az ellenőrzés után azonnal a következő szállításra készítik össze a termékeket, amit a lehető legrövidebb időn belül el is indítanak a megrendelő felé.

Egy cross-docking raktár felépítésében is különbözik egy hagyományos raktártól. A cél, hogy minden termék folyamatosan hozzáférhető legyen, kezelhető legyen, nem hosszabb tárolásra, hanem gyors készletkezelésre rendezkedik be. Jellemző a moduláris kialakítás. A cross-docking raktárak megközelíthetőségének és infrastruktúrájának kimagaslónak kell lennie az optimális működéshez.

A cross-docking kulcsa mégis az integráció és az automatizáció

A cross-docking modell csak akkor tud megfelelően működni, ha pontos és precíz információk állnak folyamatosan rendelkezésre mind beszállítói, mind megrendelői oldalról. 

A szervezés támogatásán túl a termékek gyors és hibamentes azonosítását is automatizált rendszerek teszik lehetővé. A termékeknek nincs állandó, megszokott, bérelt helye a raktárban, hanem azok mindig a szükségleteknek megfelelően helyezkednek el, ez viszont csak magas szintű automatizáció mellett tud gyorsan, hatékonyan és nyomon követhetően működni.

Miben különbözik a cross-docking a dropshipping modelltől?

Mindkét logisztikai modell a készletezési folyamatok optimalizálására törekszik. A cross-docking lényege, a gyors és minimális raktározás, a termék folyamatos mozgásban tartása és a raktározási költségek minimalizálása. A cross-docking modellben a raktárkészlet szűnik meg, de a kereskedőnek van termékkészlete.

dropshipping nem áll ezzel szemben, de más a mozgatórugója. A dropshipping lényege, hogy az értékesítőnek nincs raktárkészlete, a készlet hiányán és az ezen való költségmegtakarításon van a hangsúly. A dropshipper egy közvetítő, számára lényegtelen, hogy egyébként milyen raktározási módszerrel kezelik a terméket, lévén az úgysem az övé, nem az ő feladata.

Cross-docking modell változatai

A fenti alapmodellnek többfajta gyakorlati változata is létezik. Az egylépcsős cross-docking esetén már a beszállítók teljesen válogatva és csomagolva küldik termékeiket, amiket a raktárban csak szétosztanak a megrendelők felé. Kis egyszerűsítéssel úgy működik a rendszer, mint egy posta központ vagy csomagküldő cég elosztóbázisa.

A kétlépcsős cross-docking esetében nem a megrendelők egyéni igényei szerint történik a beszállítás, hanem a cross-docking raktár szükségletei szerint. Gyakorlatilag ez tekinthető az alapmodellnek, a termékek a raktárba érkezésüket követően komissiózásra kerülnek, majd útnak indulnak a megrendelők felé.

A többlépcsős cross-docking inkább egy hálózatként fogható fel, ahol a termék a cross-docking pontok között is mozoghat. Például ugyanazt a terméket két nagy áruházlánc is értékesíti boltjaiban, de eltérő csomagolásban. Az első cross-docking raktár a forgalmazók igényei szerint csomagol, majd továbbítja a terméket abba a cross-docking raktárba, ahonnan az áruház-lánc más termékeivel együtt egy-egy konkrét üzletbe küldik a készletet.

Milyen előnyei vannak a cross-docking szolgáltatásnak?

A cross-docking szolgáltatás tehát a termékek fogadását és gyors kezelését jelenti. Ez a már említett komissiózáson túl magában foglalhatja a megrendelői igényekre szabást, címkézést, csomagolást, kiegészítő dokumentumok csatolását.

A cross-docking előnye, hogy a tárolási idő minimálisra csökken, ez pedig jelentős logisztikai költségmegtakarítást jelent. 

Egy cross-docking raktár kisebb helyigényű így értékesebb területen, a fogyasztókhoz földrajzi térben közelebb is tud nyereségesen működni. Az ellátási lánc rövidül, a minek a költségmegtakarításon felül is számos előnye van.

Ezek közé tartozik, hogy a folyamat gyorsabb, a megrendelő hamarabb jut a termékhez. Másrészt minél kevesebb feladatot végeznek egy termékkel, annál kisebb a sérülés és amortizáció esélye is.

Vannak-e hátrányai a cross-docking rendszernek?

Nincs tökéletes modell, csak olyan, ami igényeinkhez közelebb áll vagy éppen távolabb. Így természetesen a cross-docking sem biztos, hogy mindenkinek megfelelő. A cross-dockingnak több hátránya, kockázata, korlátja is van.

A cross-docking rendszerek bonyolultak és kiépítésük költséges. Hatékonyságuk kimagasló, de ha a partnerek megfelelő integrációja elmarad, akkor megtérülésük lelassul, termelékenységük csökken. A cross-docking modell stabil szállítási láncot feltételez. Ha a szállítás során bármilyen nem várt nehézség lép fel, az az egész rendszer működését megakasztja.

A cross-docking raktárakban a robotizáció magas foka és a képzett munkaerő jelenléte alapkövetelmény. Cross-docking nem alkalmazható minden ágazatban. A modell nem minden megrendelői igény precíz kielégítésére hatékony, illetve egyes termékek jellegük miatt nem feltétlenül alkalmasak a cross-dockingra.

Milyen esetben érdemes cross-docking szolgáltatás mellett dönteni, ha webshopunk van?

A cross-docking a leghatékonyabban csak adott megrendelői magatartás és termékjellemzők mellett működik. Ugyanakkor ha ezen körülmények adottak webáruházunkban, akkor a cross-docking a legjobb logisztikai modell lehet számunkra. Nézzük meg mindkét tényezőt.

A cross-docking nagy mennyiségben eladott, stabil kereslettel rendelkező, megrendelésenként nagy tételszámban rendelt termékek esetében hatékony. Ha ezen keresleti jellemzők adottak, akkor bármilyen termék cross-docking logisztikája előnyös választás. Ez elsősorban a B2B szektorban jellemző, de dömpingáruk, promóciós termékek, szezonális divattermékek esetén a kiskereskedelemben is előfordul.

Néhány terméktípus esetén akkor is megérheti a cross-docking megfontolása, ha a keresleti jellemzők nem teljesen adottak. Ezen termékek közös jellemzője, hogy minőségük gyorsan romlik, azaz a hosszú tárolás mindenképpen kizárható. Tipikusan ilyen termékek az élelmiszerek, gyógyszerek vagy vágott virágok.

Ha a fentiekkel ellentétben a gyakori, de kis tételszámú és változó összetételű megrendelések jellemzőek webáruházunkban, akkor a fulfillment lehet megfelelő választás logisztikai szükségleteink kielégítésére.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 05. 20.

Értékesítési stratégia kialakítása: útmutató webshopok számára

Az értékesítési stratégia egy olyan terv, ami rögzíti feladatainkat és visszajelzést ad azok teljesüléséről. Ezt a megkerülhetetlen dokumentumot mutatjuk be alaposan.

Boxy
2024. 05. 13.

Te elköveted őket? Kezdő e-kereskedők tipikus hibái

Ezeket a hibákat megelőzheted kellő felkészüléssel és a vállalkozást támogató logisztikai szolgáltatások igénybevételével, hogy elkerüld a felesleges kiadásokat.

Boxy
2024. 05. 06.

Kötelező MPL: tekints rá lehetőségként!

Kihívással jár, de előnyt is kovácsolhatsz abból, hogy kötelező az együttműködés a Magyar Posta Logisztikával.

Boxy
2024. 05. 02.

7 tipp: Így vedd fel a versenyt a Temuval!

Hogyan védekezhetsz e-kereskedőként a Temu agresszív hirdetési és üzletpolitikája ellen? Hol van a gyenge pontja?

Boxy
2024. 04. 29.

A fulfillment szolgáltatás jelentése, működése, előnyei

Mit jelent az, hogy fulfillment szolgáltatás? Hogyan működik? Milyen előnyei vannak? Kinek való? Hogyan érdemes nekikezdeni?

Boxy
2024. 04. 22.

Mi a cross-docking rendszer szerepe a modern logisztikában?

A cross-docking egy modern szemlélet és modell napjaink logisztikájában. Megnézzük milyen termékeket forgalmazó webshopoknak érdemes a modell alkalmazásán gondolkodni.

Boxy
2024. 03. 26.

Tippek a sikeres online értékesítéshez

Függetlenül attól, hogy most kezded el az online értékesítést, vagy már rendelkezel egy webáruházzal, amely nem hozza a várt eredményeket, a webáruház bérlés és a webshop marketing kulcsfontosságú tényezők lehetnek a sikeres online kereskedelemben.

Boxy
2024. 02. 12.

TOP CRM rendszerek: útmutató webshopoknak

CRM rendszer: mit jelent? Kinek és miért éri meg CRM rendszert használnia? Mik a legjobb CRM rendszerek? Milyen CRM rendszert válasszak, ha webáruházam van?

Boxy
2024. 02. 08.

M-commerce és további eladási trendek: mi várható a következő években?

M-commerce. Mit jelent az m-commerce? Milyen trendek figyelhetőek meg a hazai m-commerce világában? Miért fontos az m-commerce egy webáruháznak?