White label és saját márkás termékek: Útmutató

Oszd meg
Boxy
2022. 11. 25.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Mi az a webshop? Hogyan működik?

White label és saját márkás termékek: miben különböznek egymástól? Miért jó ötlet a white label, ha termékfejlesztéssel foglalkozunk?

Mi az a webshop? Hogyan működik?

A webshop egy olyan weboldal, ami termékeket és szolgáltatásokat értékesít online. Az online áruházban való vásárlás közben a termékeket egy virtuális bevásárlókosárba tudjuk helyezni, majd a végén kifizetni azokat. A megvásárolt termékeket egy csomagátadási ponton kapjuk meg, vagy házhoz szállítják azokat. A legtöbb webshop specializált, meghatározott termékcsoportokat értékesít.

Milyen webshopot érdemes indítani? Mik a trendek?

A webshop indításának kimagaslóan legfontosabb lépése, hogy felderítsük, szükség van-e egyáltalán az indítani kívánt áruházra. Elengedhetetlen tehát egy piackutatás, a versenytársak feltérképezése. Egyedi termék esetén a fő kérdés az, hogy valóban létezik-e kereslet a termékre, míg a piacon tömegesen beszerezhető termék esetén az, hogy miért az új webáruházból vásárolnának az emberek a meglévők helyett.

Tisztában kell lenni a webshop várható költségeivel, ki kell számolni, hogy ezek mekkora haszonnal fedezhetőek a tervezett forgalom esetén. Milyen összegért vásároljuk vagy gyártjuk a terméket és milyen áron tudjuk értékesíteni azt? Megfelelő mértékű a haszon? Mindenképpen kell tőke- és munkabefektetés egy webshop indításához, jó termékkínálat esetén is akár egy év is szükséges lehet annak felfutásához.

Vannak technikai elvárások, amik nélkül ma már nem lehet sikeres egy webshop. Könnyen értelmezhető mobilbarát webshop szükséges, széleskörű fizetési lehetőségekkel és gyors, néhány napon belüli szállítással.

Milyen termékekkel érdemes elindulni?

Ahogyan feljebb már említésre került termékkínálat szempontjából két irányban érdemes gondolkodni webshop indításakor: vagy nagyon egyedi vagy nagy tömegben szükséges termékekben. A speciális, saját gyártású vagy nagyon egyedi termékek esetén a piac mérete a kérdéses, mert ha nincs vagy kevés a konkurencia, akkor mindenképpen tőlünk fognak vásárolni.

Másrészt érdemes a trendeket is meglovagolni: folyamatosan növekszik a napi fogyasztási cikkek online piaca, ami mögött alig marad le a szabadidő eltöltéséhez kapcsolódó termékek forgalma. Jelentősen növekedett az élelmiszerek, élvezeti cikkek, kertész- és barkácscikkek, sportruházat és felszerelések piaca, de továbbra is pörög a ruházat és a lakberendezési tárgyak online forgalma is.

Milyen költségei vannak egy webshop indításának?

Egy webshopnak számtalan indítási és üzemeltetési költsége van. Ennek pontos összege sok tényezőből, saját igényekből tevődik össze, így nem pontos összegeket fogunk sorra venni, hanem tényezőket, amire biztosan költenünk kell.

Egy webáruház indításakor nem mindegy a kiindulási helyzetünk: egy már meglévő, üzemelő, hagyományos boltunk mellé kívánunk online értékesítési lehetőséget kialakítani, vagy a nulláról indulva szeretnénk az online térben üzletet létrehozni. A második esetre koncentrálunk, hogy ne maradjon ki egy költségtényező sem, amik között akadnak olyanok, amivel egy valós üzlettel már rendelkező vállalkozónak nem kell újra számolnia.

Vállalkozás indítása

A vállalkozás jogi feltételeiről a következő bekezdésben írunk részletesen. Itt csak azt jegyezzük meg, hogy ennek önmagában van költsége. Magánszemélyként nem lehet webshopot üzemeltetni, így kell valamilyen vállalkozási formát választanunk. Adókat és járulékokat kell fizetnünk az adóhivatal és az önkormányzat felé. Ennek pontos összege az adózási formától, további meglévő munkaviszonyainktól és forgalmunktól is függhet, de aligha ússzuk meg 30-70 ezer forint/hó alatt.

Megfelelő domain

Szükséges egy domain nevet választanunk a még szabad lehetőségek közül. A domainnek utalni kell vállalkozásunk nevére vagy tevékenységére ahhoz, hogy az könnyen megjegyezhető legyen a vásárlók számára. Jól hangzó domain lefoglalását érdemes a webáruház indítása előtt megtenni. Itt kell megjegyezni, hogy érdemes e-mail címet is létrehozni és a webshop működéséhez az SSL tanúsítványt is beszerezni. A domain szolgáltatók általában tárhelyet is tudnak biztosítani. Az SSL tanúsítvány egyszeri megszerzésének díja körülbelül 8-10 ezer forint. A domain és webtárhely havi költsége 10-40 ezer forint között alakul a tárhely méretétől függően.

Webshop motor

A webáruház motor biztosítja a boltunk működését. Van mód saját motort programozni akár profi szakemberrel vagy meglévő tudás esetén nyílt forráskódú alapok használatával. Ez a megoldás vagy időigényes vagy drága vagy mindkettő. A leggyakoribb megoldás a webshop motor bérlése. A bérelt webshop motorok is teljesen személyre szabhatóak és számtalan beépített funkcióval rendelkeznek. A havidíj mértéke a szolgáltató és a funkciók függvényében nagyjából 5-30 ezer forint között alakul havonta.

Termékbeszerzés és gyártás

Ennek költsége rendkívül egyedi, de nagyon fontos tétel, hiszen meghatározza azt, hogy gazdaságosan üzemeltethető-e a webshop. Amíg minden más költség kitermelhető, addig ha a gyártás vagy beszerzés költsége olyan magas, hogy azt nem tudjuk haszonnal értékesíteni, akkor az egész koncepció megbukik.

Raktározás és logisztika

Ennek költsége webáruházanként és az üzemelés modelljének függvényében is erősen eltérő. A raktározásnak jelentős helyigénye van, az áru nyilvántartásának, a rendelések összeállításának, csomagolásának jelentős munkaerő igénye van. Egy stabilan működő webáruház esetében érdemes lehet a teljes logisztikai feladatsort kiszervezni, aminek díja csomagonként általában ezer forint alatti költségre jön ki. Igényelhetünk fulfillment szolgáltatást is, ami a logisztikai háttérmunka egészét leveszi vállunkról a beszerzéstől a kiszállításig.

Pénzügyi szolgáltatások

Hazánkban még mindig az utánvétes fizetés a legnépszerűbb, míg az előre utalás a legkevésbé az. Ugyanakkor folyamatosan növekszik a bankkártyás fizetés népszerűsége akár utánvét esetén, akár a webshopban. A kártyás fizetés biztosításhoz az áruházban virtuális, utánvét esetén a futárnál valós POS terminálra is szükség lehet. Egy terminál bérlése 5-10 ezer forint havonta, de általában a forgalom néhány százalékát is levonják díjként – ez utóbbi jelentős költség lehet.
Szintén a pénzügyi szolgáltatások között kell megemlítenünk a könyvelő díját, ami 10-40 ezer forint havonta. Ha mindent magunknak könyvelünk, egyszeri adóbevallás elkészítésének díja körülbelül 20 ezer forint.

Számlázás

Egy, a NAV-val is összeköttetésben álló számlázó programra mindenképpen szükségünk lesz. A kezdetekben akár ingyenes verziókat is használhatjuk, de a legprofibbak is 2-3 ezer forintba kerülnek havonta. Itt nem érdemes spórolni.

Marketing

A világ pénze is elkölthető marketingre, de ehelyett érdemes inkább okosan csinálnunk. Ugyanakkor hatalmas hiba, ha ennek költségeivel nem számol egy webshop alapítója: lehet bármilyen jó is az ajánlat, ha azt a vásárlók nem találják meg online keresésük közben, mit sem ér. Érdemes tehát a hagyományos marketing és a keresőoptimalizálás (SEO) eszközeivel is élni.

Fogyasztóvédelmi szolgáltatások

A webshop indításának pillanatától rendelkeznie kell általános szerződési feltételekkel és adatkezelési tájékoztatóval. Ezeket magunk is elkészíthetjük, vagy szakértőkre bízhatjuk, akik a törvényi változásoknak megfelelően frissítik is azokat.

Mennyibe kerül az üzemeltetése egy webshopnak?

Az előzőekből láttuk, ha még semmit nem gyártottunk, semmit nem szereztünk be, nem költöttünk marketingre, otthon tároljuk ingyen a termékeket, csak és kizárólag a webshop üzemben tartására és a jogi követelmények megfelelésére, akkor is keletkezik nagyjából 100-150 ezer forint fix költség. Ez nyilván a forgalom növekedésével, egyre több tevékenység kiszervezésével növekedni fog, de ezt az emelkedést a hatékonyság javításával ki tudjuk termelni.

Egy hihetetlenül fontos költséggel viszont nem számoltunk: az alapító munkaidejével.

Az alapító munkaideje

Egy újonnan indult webshop nem passzív jövedelemforrás, akkor sem, ha minden kiszervezhető tevékenységet kiszervezünk. A siker egyik kulcsa a jelenlét, a kezdeti visszajelzésekre való reagálás, a termékekkel való aktív foglalkozás, fejlesztés, marketing és a rengeteg vezetői döntést igénylő kérdések megoldása. Saját időnk árát csak mi tudjuk, de ne tekintsük ingyenesnek! Ha a saját időnk ingyen van és ennek megfelelően alakítjuk ki az üzleti tervet, a termékek árát, akkor örökre ingyen fogunk dolgozni.

Milyen jogi feltételei vannak egy webshop üzemeltetésének?

Ha webshopot nyitunk vállalkozóvá kell válnunk és a termékünkhöz vagy szolgáltatásunkhoz kapcsolódó jogszabályokat be kell tartanunk. Vannak általános kötelezettségek, és termékspecifikusak – utóbbi csoporttal most nem foglalkozunk. Ugyanakkor mindenképpen érdemes a webshop indítása előtt érdeklődnünk, hogy a tevékenység engedélyhez kötött-e illetve vonatkoznak-e rá külön szabályok.

Vállalkozói státusz, számlaképesség

Törvényi szabályozás alapján magánszemély nem üzemeltethet webshopot, így vállalkozó státuszba kell kerülnünk. Ugyanakkor ezzel rögtön megoldódik számlaképességünk is.

Vállalkozóvá válni egyszerű, akár online is intézhető. Webshop üzemeltetéshez a tevékenységeink közé a 4791. számú TEÁOR számot fel kell vennünk, ami a csomagküldő, internetes kiskereskedelmet fedi. A regisztrációkor adózási formát is kell választanunk, így érdemes ez ügyben előre tájékozódni melyik a kedvezőbb.

Tevékenységünket be kell jelenteni a települési jegyzőnél (Budapesten nem a kerületi, hanem a fővárosi hivatal az illetékes) és a területi iparkamaránál. Előbbi iparűzési adó miatt fog keresni, utóbbi az éves kötelező tagdíjért.

Saját csomagolás esetén az adóhatóság felé is kell regisztrálni, mivel a csomagolóanyagok után környezetvédelmi termékdíjat kell fizetni. (Előfordulhat, hogy ez már eleve benne van az általunk megvásárolt csomagolóanyag árában.) Figyelem, bizonyos termékek forgalmazása szakhatósági engedélyhez kötött.

Tájékoztatási kötelezettségek

Minden webáruháznak kell készítenie egy az oldaláról könnyen elérhető általános szerződési feltételeket (ÁSZF) tartalmazó dokumentumot, amiben eleget tesz tájékoztatási kötelezettségeinek. A dokumentumnak tartalmaznia kell a vállalkozás részletes adatait, a forgalmazott termékkör legfontosabb információit, a szállítási feltételeket és díjakat, fizetési módokat, a megrendelés menetét, az elállásra való jog részleteit, a panaszkezelés módját, a garanciális feltételeket és a jótállással kapcsolatos tudnivalókat.

Adatkezelés

2018-óta a GDPR elveit szem előtt tartó részletes adatkezelési tájékoztatót is kell készíteni, ami a vásárló által megadott személyes adatok, személyéhez köthető információk webshop és partnerei (például futár cég) általi kezelésére terjed ki.

Összegezve: mit kell tudni egy webshop indításához?

A webshop technikai elindítása nem túl bonyolult, de előtte elengedhetetlen a megfelelő piackutatás. Ha úgy gondoljuk, hogy termékünk megfelelő, akkor is kell rendelkeznünk néhány millió forint befektethető tőkével, ami nélkül az indulás kockázatos, hiszen a webáruház felfutása hónapokig is tarthat. A webshoppal – főleg az indulási időszakban – foglalkozni kell, nem fut magától. Vállalkozóvá kell válnunk jogilag is és szemléletben is.

Ennél jóval kevésbé bonyolult a helyzet, ha meglévő vállalkozásunk terjeszkedéseként nyitunk webáruházat. Az esetek többségében meglévő rendszereink összeilleszthetőek az online értékesítéssel és viszonylag kis befektetéssel jelentős mértékben tudunk új vásárlókhoz elérni. Amivel ebben az esetben is számolni kell az a munkaidő, hiszen a webáruházzal ekkor is kell foglalkozni.