Cégnév útmutató: segítség a választáshoz

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2023. 08. 18.
Sikeres vállalkozás
Tartalomjegyzék
Cégnév útmutató: segítség a választáshoz

Cégnév: minden, amit a választás előtt tudnunk kell róla. Milyen szabályoknak kell megfelelnie? Milyen részekből áll? Milyen egy jó cégnév?

Cégnév útmutató: segítség a választáshoz

A cégnév vállalkozásunk egyik fontos eleme, ami meghatározhatja az üzletünkről kialakult általános vélekedést is. Hogyan válasszunk jó cégnevet és milyen szabályokat kell közben betartanunk? Azonosnak kell-e lenni cégünk nevének és márkánknak? Alaposan körbejárjuk a kérdést, amiről már a cégalapításkor döntenünk kell.

Miért fontos, hogy jó cégnevet válasszunk?

A cégnév vállalkozásunk hivatalos azonosítója, a hatóságokkal való kapcsolattartás során és az ügyfelekkel és partnerekkel kötött szerződésekben valamint a számlákon is feltűnik. Ugyan nem törvényszerű, hogy a vállalkozás neve egyben az általa létrehozott márka vagy brand nevével azonos legyen, de az esetek többségében célszerű.

Egy cégnek több márkája is lehet, amiket különböző területeken használ és ezen brandek nem feltétlenül jelennek meg nevében. A beazonosíthatóságot és az üzleti kommunikációt viszont egyértelműen könnyíti, ha nem szükséges magyarázni, hogy az adott márka hátterében milyen cég áll. Ugyanakkor ha a vállalkozásunknak több tevékenységi köre is lehet vagy nem vagyunk biztosak az általunk felépített brand sikerében, akkor lehet semleges hangulatú neveket is választani. Ráadásul, ami brandként vagy egy webáruház domain neveként vicces vagy hasznos, nem feltétlenül néz ki jól egy hivatalos szerződésben.

Akár márkánkkal azonos, akár attól különböző nevet választunk, az meghatározó lesz számunkra. A névvel napi szinten fogunk dolgozni és partnereink is ez alapján fognak minket azonosítani. A rossz cégnév olyan, mint a rossz ruhaválasztás az állásinterjún: nem minden múlik rajta, de az első benyomás igen.

Hogyan válasszuk ki a megfelelő cégnevet?

Érdemes a választás előtt végiggondolni, mennyire szeretnénk, hogy cégünk neve egyértelműen utaljon tevékenységi körére.

A közérthető, jól hangzó és könnyen megnevezhető cégnevek mindig jobb választások, mint a bonyolult, félreérthető nevek.

Lehet, hogy jól néz ki, de ha minden alkalommal le kell betűznünk cégünk nevét, válaszolni a kérdésre, hogy ipszilonnal van-e írva a végén vagy magyaráznunk, hogy az a hang a közepén sh, ch, vagy sch, utólag megbánhatjuk a választást.

Ugyanígy meggondolandó, hogy magunkhoz akarjuk-e kötni a vállalkozást azzal is, hogy saját nevünket szerepeltetjük benne. A korábban befutott nagy márkák között is számtalant találunk, ami az alapítók nevét viseli vagy arra utal. Az utóbbi években azonban előtérbe kerültek az absztrakt és a jól hangzó nevek. Ha brandépítésre alkalmas nevet szeretnénk, akkor egy ritmusosan hangzó, nem túl hosszú, teljesen absztrakt vagy részben a tevékenységre utaló nevet válasszunk.

Törekedjünk az egyediségre a törvényi előíráson felül is. Ha nem csak a magyar piacot szeretnénk célozni, akkor ne válasszunk olyan nevet, amit egy külföldi nehezen tudna elolvasni vagy megjegyezni.

Ha pedig semmi ötletünk nincs, választás előtt inspirálódjunk az internet számtalan cégnév generátor segítségével.

Milyen szabályok vonatkoznak a cégnév kiválasztására?

A cégnév megalkotására és bejegyzésére több elv és szabály is vonatkozik. Nem elég tehát, hogy saját elgondolásainknak megfeleljen, még az alább tárgyalásra kerülő szempontokat is maradéktalanul teljesítenie kell.

Névkizárólagosság, névvalódiság, névszabatosság

Kezdjük jogászkodással és ismerkedjünk meg három fogalommal bővebben is: a névkizárólagossággal, a névvalódisággal és a névszabatossággal. Ugyan elméletben ezek gyakran egyértelműek, de ha egy-egy konkrét cégnév-ötlettel teszünk rajtuk próbát, bizony elvérezhetünk. Lássuk mit jelentenek jogi zsargon nélkül.

Névkizárólagosság

A névkizárólagosság a gyakorlatban annyit tesz, hogy az adott cégnevet más ne használja Magyarországon. Két cégnek nem lehet azonos a neve. Akkor is sérül a névkizárólagosság, ha más, akár nem gazdasági szereplővel (például egy civil szervezettel vagy alapítvánnyal) azonos nevet szeretnénk.

Névvalódiság

A névvalódiság annyit tesz, hogy a cégnév nem lehet félrevezető vagy megtévesztő. Semmitmondó, jelentés nélküli vagy semleges szó lehet, de ha van jelentése, akkor annak összhangban kell lennie a tevékenységgel.

Nem hívhatjuk magunkat szappangyárnak, ha egyébként géplakatossággal foglalkozunk és valószínűleg az egészséges életmód sörfőzde sem fog átmenni a rostán.

Névszabatosság

A névszabatosság egy tőmondattal már nehezebben megfogható fogalom.

A névszabatosság azt mondja ki, hogy a vezérszón kívül csak magyar szavak szerepelhetnek a cég nevében és a cégnévnek meg kell felelnie a magyar helyesírás szabályainak. A névalkotásnak nyelvi és társadalmi követelményeknek is meg kell felelnie. Egy absztrakt név elképzelhető, még ha magyar jelentése nincs is, de az nem lehet betűk és számok tetszőleges keveréke.

Nem lehetünk mondjuk Ga70skQw Szolgáltató Kft.

Milyen elemeket kell tartalmaznia a cégnévnek?

Minden cégnév három elemből állhat, amiből kettő kötelező. Kötelező a vezérszó és a cégforma megnevezése, míg a kettő közé ékelődhet a tevékenységre utaló szó. A vezérszón kívül csak magyar szavak szerepelhetnek a cégnévben. Rövidítés csak a vezérszóban vagy a cégformában lehet. A cégforma megnevezése és rövidítése csak a hivatalosan meghatározott formában lehetséges. A cégnévben az alapítók és a tulajdonosok nevei is megjelenhetnek.

A vállalkozás választhat hivatalos rövidített cégnevet is. Ez általában a vezérszóból és a cégnévből áll.

Vezérszó

A cégnév legfontosabb eleme a vezérszó, ez fogja vállalkozásunkat megkülönböztetni a többi cégtől. A vezérszó több tagból is állhat, nem feltétlenül egy szó tehát. Idegen nyelvű szó, rövidítés vagy mozaikszó is lehet. A vezérszóban csak latin betűvel leírt szavak szerepelhetnek.

Tevékenységre utaló szó (nem kötelező)

A vezérszó után lehet, de nem kötelező további egyértelműsítésre szolgáló, magyar nyelvű szavakat választani, amik döntően a tevékenységre vagy tevékenységekre utalnak. Jellemző választás a szolgáltató, a kereskedelmi, az ipari, vagy a mezőgazdasági kifejezés. A tevékenységre utaló szónak meg kell felelnie a névvalódiság elvének, de nem kell teljesnek lennie: azaz nem kell minden tevékenységet leírnunk itt csak azért, mert egyet leírtunk.

Cégforma

A cég nevében kötelezően szerepelnie kell vállalkozásunk cégformájának is.

Mik számítanak tiltólistás cégnévnek?

A cégnév nem lehet félrevezető vagy megtévesztő, nem utalhat egy másik cégre vagy a valóságtól eltérő működési formára. A számok, a kötőjel és a szóköz nem számít a névkizárólagosság szempontjából.

Azaz ha létezik ABC2000 Kft., akkor nem hozható létre sem az ABC 2000 Kft., sem az ABC-2000 Kft. sem, az ABC3000 Kft. Nem lehet a nevünk ABC Alapítvány Bt.

Több kifejezés és név is tiltás alá esik. Ilyenek a XX. századi önkényuralmi politikai rendszerek kiépítésében és működtetésében résztvevő személyek és szervezetek nevei valamint a hozzájuk kapcsolható kifejezések. Egy cégnévben nem szerepelhetnek sértő kifejezések.

Egy magáncég neve nem tartalmazhatja az állami vagy nemzeti megjelöléseket, kivéve ha erről kormányhatározat máshogy nem rendelkezik az adott cég kapcsán. Önkormányzatok is levédhetik saját elnevezéseiket, így ha településnevet szeretnénk szerepeltetni a cégnévben, érdemes erre az adott polgármesteri hivatalban rákérdezni.

A Buda, a Pest, a Budapest és a Főváros szó csak a fővárosi közgyűlés engedélyével használható.

Mikor kell engedélyt kérni a cégnév választásakor?

Engedélyt kell kérni a jogtulajdonosoktól, ha szerzői jogvédelem alatt álló neveket szeretnénk cégnevünkben megjeleníteni. Nem lehetünk csak úgy Shrek játékbolt.

Történelmi személyiségek cégnévbe emeléséhez a Bölcsészettudományi Kutatóközpont engedélyét kell kérnünk.

Ha könyvesboltunk üzemeltetéséhez a Habsburg nevet választanánk, akkor ezt előtte engedélyeztetnünk kell.

Hogyan tudjuk ellenőrizni, hogy egy cégnevet lefoglaltak már?

A cégnév foglaltság a cégnyilvántartásokban ellenőrizhetjük. Azért, hogy a cégalapítás ideje alatt ne történjen meg az a kellemetlenség, hogy más ugyanazon cégnevet kezdi el bejegyezni mint mi, a Cégbíróságon lefoglalhatjuk a nevet. Ebben az esetben 60 napunk van arra, hogy minden adminisztráció elvégzésével bejegyezzük a lefoglalt nevű cégünket a bíróságon.

Miben segíthet az ügyvéd, amikor cégnevet választunk?

A cégalapítás kellő gyakorlatot és jogi ismeretet igénylő feladat. A cégnevekkel kapcsolatos előírásoknak való megfelelésben és az adminisztrációban valamint a hivatalos kérelmek beadásában egy ügyvéd jelentős segítségünk lehet és megkímél minket attól a kellemetlenségtől, hogy elutasítsák cégnév bejegyzésünket.# Cégnév útmutató: segítség a választáshoz

A cégnév vállalkozásunk egyik fontos eleme, ami meghatározhatja az üzletünkről kialakult általános vélekedést is. Hogyan válasszunk jó cégnevet és milyen szabályokat kell közben betartanunk? Azonosnak kell-e lenni cégünk nevének és márkánknak? Alaposan körbejárjuk a kérdést, amiről már a cégalapításkor döntenünk kell.

Miért fontos, hogy jó cégnevet válasszunk?

A cégnév vállalkozásunk hivatalos azonosítója, a hatóságokkal való kapcsolattartás során és az ügyfelekkel és partnerekkel kötött szerződésekben valamint a számlákon is feltűnik. Ugyan nem törvényszerű, hogy a vállalkozás neve egyben az általa létrehozott márka vagy brand nevével azonos legyen, de az esetek többségében célszerű.

Egy cégnek több márkája is lehet, amiket különböző területeken használ és ezen brandek nem feltétlenül jelennek meg nevében. A beazonosíthatóságot és az üzleti kommunikációt viszont egyértelműen könnyíti, ha nem szükséges magyarázni, hogy az adott márka hátterében milyen cég áll. Ugyanakkor ha a vállalkozásunknak több tevékenységi köre is lehet vagy nem vagyunk biztosak az általunk felépített brand sikerében, akkor lehet semleges hangulatú neveket is választani. Ráadásul, ami brandként vagy egy webáruház domain neveként vicces vagy hasznos, nem feltétlenül néz ki jól egy hivatalos szerződésben.

Akár márkánkkal azonos, akár attól különböző nevet választunk, az meghatározó lesz számunkra. A névvel napi szinten fogunk dolgozni és partnereink is ez alapján fognak minket azonosítani. A rossz cégnév olyan, mint a rossz ruhaválasztás az állásinterjún: nem minden múlik rajta, de az első benyomás igen.

Hogyan válasszuk ki a megfelelő cégnevet?

Érdemes a választás előtt végiggondolni, mennyire szeretnénk, hogy cégünk neve egyértelműen utaljon tevékenységi körére.

A közérthető, jól hangzó és könnyen megnevezhető cégnevek mindig jobb választások, mint a bonyolult, félreérthető nevek.

Lehet, hogy jól néz ki, de ha minden alkalommal le kell betűznünk cégünk nevét, válaszolni a kérdésre, hogy ipszilonnal van-e írva a végén vagy magyaráznunk, hogy az a hang a közepén sh, ch, vagy sch, utólag megbánhatjuk a választást.

Ugyanígy meggondolandó, hogy magunkhoz akarjuk-e kötni a vállalkozást azzal is, hogy saját nevünket szerepeltetjük benne. A korábban befutott nagy márkák között is számtalant találunk, ami az alapítók nevét viseli vagy arra utal. Az utóbbi években azonban előtérbe kerültek az absztrakt és a jól hangzó nevek. Ha brandépítésre alkalmas nevet szeretnénk, akkor egy ritmusosan hangzó, nem túl hosszú, teljesen absztrakt vagy részben a tevékenységre utaló nevet válasszunk.

Törekedjünk az egyediségre a törvényi előíráson felül is. Ha nem csak a magyar piacot szeretnénk célozni, akkor ne válasszunk olyan nevet, amit egy külföldi nehezen tudna elolvasni vagy megjegyezni.

Ha pedig semmi ötletünk nincs, választás előtt inspirálódjunk az internet számtalan cégnév generátor segítségével.

Milyen szabályok vonatkoznak a cégnév kiválasztására?

A cégnév megalkotására és bejegyzésére több elv és szabály is vonatkozik. Nem elég tehát, hogy saját elgondolásainknak megfeleljen, még az alább tárgyalásra kerülő szempontokat is maradéktalanul teljesítenie kell.

Névkizárólagosság, névvalódiság, névszabatosság

Kezdjük jogászkodással és ismerkedjünk meg három fogalommal bővebben is: a névkizárólagossággal, a névvalódisággal és a névszabatossággal. Ugyan elméletben ezek gyakran egyértelműek, de ha egy-egy konkrét cégnév-ötlettel teszünk rajtuk próbát, bizony elvérezhetünk. Lássuk mit jelentenek jogi zsargon nélkül.

Névkizárólagosság

A névkizárólagosság a gyakorlatban annyit tesz, hogy az adott cégnevet más ne használja Magyarországon. Két cégnek nem lehet azonos a neve. Akkor is sérül a névkizárólagosság, ha más, akár nem gazdasági szereplővel (például egy civil szervezettel vagy alapítvánnyal) azonos nevet szeretnénk.

Névvalódiság

A névvalódiság annyit tesz, hogy a cégnév nem lehet félrevezető vagy megtévesztő. Semmitmondó, jelentés nélküli vagy semleges szó lehet, de ha van jelentése, akkor annak összhangban kell lennie a tevékenységgel.

Nem hívhatjuk magunkat szappangyárnak, ha egyébként géplakatossággal foglalkozunk és valószínűleg az egészséges életmód sörfőzde sem fog átmenni a rostán.

Névszabatosság

A névszabatosság egy tőmondattal már nehezebben megfogható fogalom.

A névszabatosság azt mondja ki, hogy a vezérszón kívül csak magyar szavak szerepelhetnek a cég nevében és a cégnévnek meg kell felelnie a magyar helyesírás szabályainak. A névalkotásnak nyelvi és társadalmi követelményeknek is meg kell felelnie. Egy absztrakt név elképzelhető, még ha magyar jelentése nincs is, de az nem lehet betűk és számok tetszőleges keveréke.

Nem lehetünk mondjuk Ga70skQw Szolgáltató Kft.

Milyen elemeket kell tartalmaznia a cégnévnek?

Minden cégnév három elemből állhat, amiből kettő kötelező. Kötelező a vezérszó és a cégforma megnevezése, míg a kettő közé ékelődhet a tevékenységre utaló szó. A vezérszón kívül csak magyar szavak szerepelhetnek a cégnévben. Rövidítés csak a vezérszóban vagy a cégformában lehet. A cégforma megnevezése és rövidítése csak a hivatalosan meghatározott formában lehetséges. A cégnévben az alapítók és a tulajdonosok nevei is megjelenhetnek.

A vállalkozás választhat hivatalos rövidített cégnevet is. Ez általában a vezérszóból és a cégnévből áll.

Vezérszó

A cégnév legfontosabb eleme a vezérszó, ez fogja vállalkozásunkat megkülönböztetni a többi cégtől. A vezérszó több tagból is állhat, nem feltétlenül egy szó tehát. Idegen nyelvű szó, rövidítés vagy mozaikszó is lehet. A vezérszóban csak latin betűvel leírt szavak szerepelhetnek.

Tevékenységre utaló szó (nem kötelező)

A vezérszó után lehet, de nem kötelező további egyértelműsítésre szolgáló, magyar nyelvű szavakat választani, amik döntően a tevékenységre vagy tevékenységekre utalnak. Jellemző választás a szolgáltató, a kereskedelmi, az ipari, vagy a mezőgazdasági kifejezés. A tevékenységre utaló szónak meg kell felelnie a névvalódiság elvének, de nem kell teljesnek lennie: azaz nem kell minden tevékenységet leírnunk itt csak azért, mert egyet leírtunk.

Cégforma

A cég nevében kötelezően szerepelnie kell vállalkozásunk cégformájának is.

Mik számítanak tiltólistás cégnévnek?

A cégnév nem lehet félrevezető vagy megtévesztő, nem utalhat egy másik cégre vagy a valóságtól eltérő működési formára. A számok, a kötőjel és a szóköz nem számít a névkizárólagosság szempontjából.

Azaz ha létezik ABC2000 Kft., akkor nem hozható létre sem az ABC 2000 Kft., sem az ABC-2000 Kft. sem, az ABC3000 Kft. Nem lehet a nevünk ABC Alapítvány Bt.

Több kifejezés és név is tiltás alá esik. Ilyenek a XX. századi önkényuralmi politikai rendszerek kiépítésében és működtetésében résztvevő személyek és szervezetek nevei valamint a hozzájuk kapcsolható kifejezések. Egy cégnévben nem szerepelhetnek sértő kifejezések.

Egy magáncég neve nem tartalmazhatja az állami vagy nemzeti megjelöléseket, kivéve ha erről kormányhatározat máshogy nem rendelkezik az adott cég kapcsán. Önkormányzatok is levédhetik saját elnevezéseiket, így ha településnevet szeretnénk szerepeltetni a cégnévben, érdemes erre az adott polgármesteri hivatalban rákérdezni.

A Buda, a Pest, a Budapest és a Főváros szó csak a fővárosi közgyűlés engedélyével használható.

Mikor kell engedélyt kérni a cégnév választásakor?

Engedélyt kell kérni a jogtulajdonosoktól, ha szerzői jogvédelem alatt álló neveket szeretnénk cégnevünkben megjeleníteni. Nem lehetünk csak úgy Shrek játékbolt.

Történelmi személyiségek cégnévbe emeléséhez a Bölcsészettudományi Kutatóközpont engedélyét kell kérnünk.

Ha könyvesboltunk üzemeltetéséhez a Habsburg nevet választanánk, akkor ezt előtte engedélyeztetnünk kell.

Hogyan tudjuk ellenőrizni, hogy egy cégnevet lefoglaltak már?

A cégnév foglaltság a cégnyilvántartásokban ellenőrizhetjük. Azért, hogy a cégalapítás ideje alatt ne történjen meg az a kellemetlenség, hogy más ugyanazon cégnevet kezdi el bejegyezni mint mi, a Cégbíróságon lefoglalhatjuk a nevet. Ebben az esetben 60 napunk van arra, hogy minden adminisztráció elvégzésével bejegyezzük a lefoglalt nevű cégünket a bíróságon.

Miben segíthet az ügyvéd, amikor cégnevet választunk?

A cégalapítás kellő gyakorlatot és jogi ismeretet igénylő feladat. A cégnevekkel kapcsolatos előírásoknak való megfelelésben és az adminisztrációban valamint a hivatalos kérelmek beadásában egy ügyvéd jelentős segítségünk lehet és megkímél minket attól a kellemetlenségtől, hogy elutasítsák cégnév bejegyzésünket.


 

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

szállító kamion
Placeholder imageBoxy
2025. 01. 06.

A belföldi és nemzetközi szállítás sem jelenthet problémát

Amennyiben webshopot üzemeltetünk és nemcsak itthon, hanem külföldön is meg lehet vásárolni a termékeinket, akkor nagyon fontos, hogy a belföldi és nemzetközi szállítást is gördülékenyen tudjuk biztosítani a vásárlóink számára.

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2024. 11. 25.

Külföldre terjeszkednél? Ismerkedj meg a legnagyobb marketplacekkel!

Amikor egy magyar webshop tulajdonosa külföldre szeretné terjeszteni vállalkozását, alapvetően két fő lehetősége van: vagy saját, külföldi webáruházat indít, vagy pedig egy már meglévő marketplace platformhoz csatlakozik.

Placeholder image
Placeholder imageShoprenter
2024. 11. 16.

TOP 3 buktató a webáruház üzemeltetésben, melyeket Te ne kövess el

Az online kereskedelem ütemes fejlődésének és térhódításának köszönhetően egyre több vállalkozás lép be a digitális piacra, hogy hatékonyabban elérje vásárlóit és terjeszkedni tudjon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 14.

Webshop bevételnövelés az ünnepek alatt: útmutató

Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ  - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Boxy E-commerce Mood Monitor 2024 - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 04.

Esettanulmány: Okos pénztárcák egy okos raktárban

A Monteen körülbelül egy évvel ezelőtt költözött be a Boxy automatizált raktárába. Azóta gondoskodunk az okos pénztárcák raktározásáról, a rendelések összekészítéséről és feladásáról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 28.

Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Cyber Monday: hogyan érdemes készülni rá? Mikor van? Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday? Kell-e külön kampányt készíteni?

Miért érdemes külföldi piacra lépni
Placeholder imageEverigo
2024. 10. 21.

Miért érdemes külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem világa rohamosan fejlődik és egyre több magyar webáruház tulajdonos szembesül azzal a kihívással, hogy versenyképes maradjon a hazai piacon.