Amit soha ne ossz meg a ChatGPT-vel!

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2024. 08. 26.
E-kereskedelem
Sikeres vállalkozás
Tartalomjegyzék
ChatGPT kockázata

E-kereskedőként is hatékony segítséged lehet a mesterséges intelligencia, ám nem használhatod bármire.

Amióta megjelentek a generatív AI alkalmazások, cikkek egész sora ad tanácsot a használatukhoz. Rendszerint pozitívan állnak a mesterséges intelligenciához azok, akik szerint forradalmasíthatja a vállalkozók munkáját és megkönnyítheti a mindennapjaikat.

Kevesebben beszélnek ezeknek az új eszközöknek – Copilot, ChatGPT, Midjourney stb. – az árnyoldalairól és a használatukban rejlő veszélyekről.

Mi a ChatGPT egyik legnagyobb kockázata?

Ha AI eszközökkel dolgozol, jó, ha tudod: attól fogva, hogy bármilyen szöveget, adatot vagy kérdéssort beküldesz a chat felületen, az az adat már nem csak a tiéd. Ezek az információk nyilvánosnak számítanak.

A szolgáltató és partnerei számára a megadott információk elérhetők lesznek, a rendszerek pedig felhasználhatják, például másoknak, akár a konkurenciának adott válaszokra. A rendszer elleni hacker támadáskor hozzáférést kaphatnak illetéktelenek is. Ezért kell átgondolni, hogy milyen adatokat és információkat osztasz meg a MI eszközökkel, például a ChatGPT-vel.

Hozzáállás, gyakorlat, alapelvek

Segítségképpen adunk néhány támpontot az AI használatához.

Mesterséges intelligenciát eddig is használtunk - gondolj csak a webáruház motorokra, az árazástámogató applikációkra vagy a számlázóprogramokra. A különbség az adatok felhasználásában és az adatmennyiség kezelésében rejlik.

  • Az első szempont, hogy ne társként, hanem eszközként tekints az AI-ra, és mindig tudatosítsd magadban, hogy alkalmazása emberi felügyeletet és ellenőrzést igényel.
  • Mindig tartsd szem előtt a saját és vevőid, partnereid biztonságát és érdekeit.
  • Bármilyen feladatra használod a ChatGPT-t, gondold át a lépéseket, hagyd ki az érzékeny adatokat, jogi szempontból kérdéses információkat és ellenőrizd a végeredményt.
  • Végül ne feledd, hogy a ChatGPT, a Copilot és a többi eszköz még gyakran téved és “hallucinál”, ezért ha információgyűjtésre használod, ellenőrizd az eredményt.

Milyen adatokat ne ossz meg soha a ChatGPT-vel?

Először is: a személyes adataidat, különösen a legérzékenyebbeket soha ne oszd meg a mesterséges intelligenciával. Ugyanígy a partnerek, ügyfelek, vásárlók adatait se. Például nem javasoljuk, hogy az ügyféladatokat feltöltsd a ChatGPT-be célzott, személyre szabott hírlevelek készítéséhez.

Amikor különféle témákról kérdezed az alkalmazást, anonimizáld a kérdéseket és a promptokat. Az ügyféladatok védelme érdekében ellenőrizz és törölj minden érzékeny információt, például nevet, címet, számlaszámot a bevitt szövegekből. A lehető legjobb, ha eleve elkerülöd a személyes adatok használatát, és inkább általános kérdéseket teszel fel.

Bár nagy a csábítás, hogy a szerződéseket, az adatvédelmi és más jogi dokumentumokat is az AI eszközökkel írasd meg, kerüld ezt a lehetőséget. Egyrészt azért, mert óhatatlanul is túl sok céges információt oszthatsz meg a ChatGPT-vel. Másrészt az alkalmazás tévesztései miatt előfordul, hogy pontatlan, jogilag helytelen eredményt kapsz. A jogi iratokat mindenképpen szakemberrel készíttesd el.

Webshopod pénzügyi adatait se töltsd fel ChatGPT-be. Tudjuk, hogy elképesztően sokat segítene a könyvelő munkájában, és hihetetlenül gyorsan dolgozik, de ne tedd egy másik cég számára hozzáférhetővé a pénzügyi információkat, a webáruházad gazdasági helyzetét. Például a webáruházad bevételi és kiadási elemzését ne az AI dolgozza fel.

Az üzleti terved is tabu, csakúgy, mint a céges adatokat, pénzügyi információkat, partnerek adatait tartalmazó prezentációid, a fejlesztési terveid és a hasonló dokumentumok.

Ha szeretnéd, hogy a ChatGPT segítsen különböző anyagok megírásában, akkor a neveket, személyes adatokat, címeket, pénzügyi adatokat, vásárlói adatokat töröld ki. A kérdés pedig legyen általánosabb, úgy, hogy ne lehessen a webshopodat beazonosítani.

Bár kikapcsolhatod a csevegési előzményeket, és így elvileg nem használhatják az AI betanítására az általad megadott információkat és kéréseket, ez még mindig nem jelenti, hogy teljesen biztonságos a használata.

Amennyiben alkalmazottakkal, munkatársakkal dolgozol, edukáld őket, és szerepeljen a céges policy-ben is, hogyan és mire használható a ChatGPT, és melyek a tiltott témák, illetve adatok.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2024. 11. 25.

Külföldre terjeszkednél? Ismerkedj meg a legnagyobb marketplacekkel!

Amikor egy magyar webshop tulajdonosa külföldre szeretné terjeszteni vállalkozását, alapvetően két fő lehetősége van: vagy saját, külföldi webáruházat indít, vagy pedig egy már meglévő marketplace platformhoz csatlakozik.

Placeholder image
Placeholder imageShoprenter
2024. 11. 16.

TOP 3 buktató a webáruház üzemeltetésben, melyeket Te ne kövess el

Az online kereskedelem ütemes fejlődésének és térhódításának köszönhetően egyre több vállalkozás lép be a digitális piacra, hogy hatékonyabban elérje vásárlóit és terjeszkedni tudjon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 14.

Webshop bevételnövelés az ünnepek alatt: útmutató

Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Boxy E-commerce Mood Monitor 2024 - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ  - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 04.

Esettanulmány: Okos pénztárcák egy okos raktárban

A Monteen körülbelül egy évvel ezelőtt költözött be a Boxy automatizált raktárába. Azóta gondoskodunk az okos pénztárcák raktározásáról, a rendelések összekészítéséről és feladásáról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 28.

Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Cyber Monday: hogyan érdemes készülni rá? Mikor van? Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday? Kell-e külön kampányt készíteni?

Miért érdemes külföldi piacra lépni
Placeholder imageEverigo
2024. 10. 21.

Miért érdemes külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem világa rohamosan fejlődik és egyre több magyar webáruház tulajdonos szembesül azzal a kihívással, hogy versenyképes maradjon a hazai piacon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 18.

Hogyan csinálj profi Black Friday kampányt?

Black Friday kampány: hogyan kell rá felkészülni és hogyan kell jól csinálni? Mi szükséges egy sikeres Black Friday kampány futtatásához 2024-ben?