Online vásárlás előnyei és hátrányai. Miért éri meg boltban és miért online vásárolni? Mit tehet egy webshop, hogy az online vásárlás előnyeit kihasználja?
Az internetes vásárlás teljesen más tevékenység és élmény, mint a hagyományos boltok felkeresése. Ki ezt szereti, ki azt, ízlés dolga. Összegyűjtöttük az online vásárlás előnyeit és hátrányait azért, hogy webáruház üzemeltetőként tudatosan tudjunk bánni velük: lovagoljuk meg az előnyöket és próbáljuk kezelni a hátrányokat – ez ugyanis nem lehetetlen.
Mik a hagyományos bolti vásárlás előnyei és hátrányai?
Amikor a hagyományos bolti vásárlást hasonlítjuk össze az e-kereskedelemmel, többnyire a termékek megszerzésének technikai részleteit kezdjük boncolni: melyik a gyorsabb vagy hol jutunk olcsóbban a termékhez. Van azonban egy szempont, ami gyakran kimarad az ilyen gyűjtésekből, az pedig a vásárló viszonya a tevékenységhez. Van aki szeret vásárolni, más meg kifejezetten gyűlöli ezzel tölteni idejét. Az ugyanakkor tény, hogy a hagyományos bolti vásárlás sokaknak társas esemény, kikapcsolódás, a szabadidő eltöltése, szocializációs lehetőség, szinte hobbi. Ezt az élményt soha nem fogja tudni helyettesíteni egy webáruház.
Van olyan szempont is, ami nem sorolható be sem az előnyök, sem a hátrányok közé. A hagyományos városi boltok akciói gyakran teljesen más logikán alapulnak és eltérő időzítéssel dolgoznak, mint a webáruházaké. Hagyományos boltok felkeresése így akkor is megérheti, ha amúgy az online vásárlást éppen az akciók miatt részesítenénk előnyben.
A hagyományos bolti vásárlás előnyei és hátrányai sokszor ugyanazon tényen alapulnak, csak annak megítélése tér el személyenként. A hagyományos boltba el kell menni, időt kell rá fordítani, találkozni kell emberekkel, haza kell hozni a vásárolt dolgokat, ami macera. Ugyanez tálalható úgy is, hogy a termék azonnal megkapható, nem kell a futárra várni, nem kell félni a sérüléstől és hibáktól és végre ki lehet mozdulni a négy fal közül.
A bolti vásárlás pozitívumai közé szoktuk sorolni még, hogy a termékek fizikailag megtekinthetőek, felpróbálhatóak, kipróbálhatóak, minőségük azonnal ellenőrizhető. Van lehetőség információt kérni az eladóktól – határeset, hogy ez mennyire hasznos – vagy éppen tanácsot és véleményt kérni egy jelenlévő baráttól vagy barátnőtől. Egy fizikai bolt nagyobb bizalmat nyújt, mint egy online felület. Az egyértelmű negatívumok közé a választék korlátosságát és a versenytársakkal történő összehasonlítás nehézségét sorolhatjuk.
Mik az online vásárlás előnyei?
Internetes vásárlás előnyei közül kiemelkedik annak kényelmessége: nem kell elmenni sehova, hanem a nekünk legkényelmesebb helyszínről, a számunkra legmegfelelőbb időben intézhető el minden.
A webáruházak ugyanis 0-24 nyitva vannak, nem kell alkalmazkodnunk semmilyen nyitvatartási időhöz.
Ráadásul a termék is házhoz jön, vagy oda, ahova rendeljük. Vita tárgya lehet, hogy összességében gyorsabb-e az online vásárlás, de az biztos, hogy a mi életünkből kevesebb időt vesz el, ha az interneten vásárolunk. Nincs sorban állás a kasszánál.
A webáruházak teljes raktárkészletüket árulják, azaz minden termék hozzáférhető. Ennek köszönhetően jóval nagyobb a választék, mint egy hagyományos üzletben. Ráadásul a termékek a keresőkkel és logikusan felépített navigációs rendszerekkel könnyedén megtalálhatóak. Nincs értékesítési célú átrendezése az üzletnek, felesleges bolyongás a sorok között. Ezen felül az online vásárlás előnyei közül talán a legfontosabb, hogy a sok termék nagyon könnyen összevethető, a versenytársak árai pár perc alatt összehasonlíthatóak.
Az internetes kereskedelemre más fogyasztóvédelmi szabályok vonatkoznak, mint a bolti értékesítésre. A kézhez kapott terméket bármilyen indokkal 14 napon belül visszaküldhetjük és visszakaphatjuk annak árát.
Nem kell tehát hibásnak lennie a terméknek, elég indok, hogy meggondoltuk magunkat.
Végül ha a hagyományos bolti vásárlásnál előhoztuk, itt is említsük meg, hogy van egy sajátos hangulata az online vásárlásnak is, amit a boltok nem tudnak nyújtani. Vannak akik szeretik, azt a várakozást, amíg vágyott termékük megérkezik és azt az élményt, amikor kibonthatják és végre kézbe foghatják a terméket. Nem fogunk erről részletesen írni most, de utalnánk rá, hogy ezért sem mindegy, milyen módon van csomagolva a termék, mi az első élménye a vásárlónak vele kapcsolatban.
Vannak-e hátrányai is az online vásárlásnak?
Az online vásárlásnak előnyei mellett természetesen hátrányai is vannak. A legnyilvánvalóbb hátrány, hogy nem tudjuk fizikailag megvizsgálni a terméket a vásárlás előtt. Nincs mód kipróbálnunk azt, nem tudjuk megnézni méretét, észrevennünk esetleges hibáit. Nem látjuk azonnal, hogy a termék milyen minőségű, csak fotók és leírások alapján tájékozódhatunk. Kérdéseinket nincs kinek feltenni, illetve arra csak jóval lassabban kaphatunk választ, ha felvesszük a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal. Élelmiszer esetében maga a kiválasztás is hiányozhat, különösen a változó minőségű lédig zöldségek és gyümölcsök esetében.
A másik gyenge pont a kiszállítás. Nem kapjuk meg azonnal a terméket és noha a házhoz szállítás elsőre nagyon kényelmesnek tűnik, de sokszor problémás, hogy a kézhezvétel ideje nem ismert és azt nem is tudjuk megválasztani. A kiszállítás során sérülhet is a termék, illetve előfordulhatnak hibák, amikor nem azt kapjuk, amit megrendeltünk. Hiába van visszaküldési lehetőségünk, ez kényelmetlen feladatokkal jár számunkra.
Sajnos továbbra is léteznek megtévesztő oldalak, amik célja a nem körültekintő vásárlók átverése. Természetesen létezik rosszhiszemű hagyományos bolt is, de az online térben ez a jelenség jóval gyakoribb és nehezebb felismerni a problémás helyeket.
Hogyan tudjuk webshopként kihasználni az online vásárlás előnyeit?
Építsünk az online vásárlás előnyeire és hangsúlyozzuk is ki azokat kampányaink során. Különösen a kényelem, az időspórolás, az indoklás nélküli visszaküldés lehetősége és a kedvező ár lehet vonzó egy vásárlónak. Ennél azonban fontosabb, hogy sikerüljön eloszlatni a látogatók aggályait az esetleges hátrányokat illetően. Próbáljuk a vásárlási élményt növelni, legyen jó érzés böngészni, keresgélni webáruházunkban és adjunk arra, hogy a kézhezvétel is kellemes benyomást okozzon.
Nagyon fontos, hogy webshopunkban megbízzanak a vásárlók. Könnyen ellenőrizhető legyen vállalkozásunk, még jobb, ha valahol hagyományos módon is megtalálhatóak vagyunk. Ügyfélszolgálatunk legyen naprakész, kompetens és könnyen elérhető. Fizetési módjaink olyanok legyenek, amik széles körben ismertek és népszerűek. Biztosítsunk többfajta fizetési módot, köztük a webáruházi kártyás fizetést és a futárnál történő utánvétet. Honlapunk működjön hibátlanul.
Próbáljuk kompenzálni az eladó hiányát. Készítsünk jó minőségű, de nem pusztán marketing célú képeket, hanem olyanokat is, amin a termék sok szögből és jól látható. Előnyös, ha van egy áttekinthető rövid leírás a termékről, de törekedjünk annak részletesebb bemutatására, előre reagálva a leggyakrabban felmerülő kérdésekre. A műszaki adatokon felül is mutassuk be a terméket, de lehetőleg ne a gyártó által használt szöveg szó szerinti átemelésével.
Biztosítsuk a vásárlót, hogy probléma esetén számíthat ránk, segíteni fogjuk. Legyen egyértelmű a visszaküldés módja és az legyen könnyen értelmezhetően leírva felületünkön.
Próbáljuk meg minél egyszerűbbé tenni a vásárló számára ezt a folyamatot.
Végül, de nem utolsó sorban, legyünk gyorsak és ne hibázzunk. Ehhez elsősorban logisztikánk fejlesztésére van szükség, hogy a rendelések kezelése gyors legyen, azok teljesítésének hibarátája alacsony és a kiszállítás a lehető legkorábbi időpontban induljon is el. Ennek legegyszerűbb módja a webáruházi logisztika profi kezekbe történő kiszervezése.