ROI jelentése: miért fontos a pontos meghatározás?

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2023. 05. 17.
E-kereskedelem
Sikeres vállalkozás
Tartalomjegyzék
Mi a ROI jelentése? Miért fontos a meghatározása?

Mit jelent ez a kifejezés? Mi a ROI képlete? Miért hasznos a számítása egy vállalkozásnak? Mik a ROI használatának korlátai?

Mi a ROI jelentése? Miért fontos a meghatározása?

A ROI egy egyszerű és jól használható teljesítménymutató, de ismernünk kell pontos tartalmát ahhoz, hogy ne vezessen minket tévútra. A következőkben bemutatjuk a ROI jelentését, kiszámításának módját és felhívjuk a figyelmet használatának korlátjaira is.

Mindezek mellett kitérünk arra, miért fontos meghatározása és hogyan segíti alkalmazása vállalkozásunk pénzügyi tudatosságának növekedését.

Mi a ROI jelentése?

A ROI egy mozaikszó, az angol „return of investment” kifejezés kezdőbetűit tartalmazza. Magyar fordítása a befektetésarányos megtérülés.

A ROI egy teljesítménymutató, aminek célja, hogy kifejezze és összehasonlíthatóvá tegye egy befektetés vagy kampány megtérülését, eredményességét.

A ROI megmutatja, hogy egy adott befektetés mekkora nyereséget hoz az eredeti költségekhez viszonyítva.

A ROI használata a pénzügyi befektetések és a marketing kampányok esetében gyakori. A ROI előzetes becslése megmutathatja, hogy egy befektetést érdemes-e végrehajtani, illetve fontossági rangsor állítható fel vele egy portfólió befektetései között.

A ROI utólagos, pontos számítása visszaigazolhatja döntésünk helyességét és összehasonlíthatóvá tesz különböző volumenű befektetéseket azok eredményességének szempontjából.

Hogyan számoljuk ki a befektetésarányos megtérülést?

A ROI kiszámításához alapvetően két adatra van szükségünk: a profitra és a költségre. A költség kiszámításakor minden felmerülő befektetett értéket számításba kell vennünk, ellenkező esetben a kapott ROI értéke torzított lesz.

Fontos azonban az is, hogy minden befektetés vagy kampány esetén ugyanazzal a metódussal számítsuk ki a költséget, hogy a kapott végeredmények egymással összevethetőek legyenek.

A profit a bevétel és a költségek különbözete. Pénzügyi területen a bevétel kifejezés helyett pontosabb a befektetés jelenlegi értékét alapul venni, de ez a képleten alapvetően nem változtat. Mindig nettó, azaz adózás utáni összegekkel számoljunk.

Mi a ROI képlete?

A ROI képlete: ((bevétel – költségek) / költségek) x 100.

Azaz a profitot (bevétel – költségek) osszuk el a költségekkel, majd szorozzuk meg 100-zal, hogy egy százalékos arányt kapjunk. A százalékos arány teszi lehetővé azt, hogy eltérő nagyságrendű befektetések megtérülését egymással összehasonlíthassuk.

A ROI használatának egyik legjelentősebb korlátja, hogy a mutató nem veszi figyelembe az időt. Egy befektetés nem feltétlenül lesz értéktelen azért, mert csak hosszabb távon térül meg.

Ha pedig ismét befektethető tőkére van szükségünk, akkor hiába nagyon magas egy befektetés ROI-je, ha az csak hosszabb távon realizálható. Ráadásul a magasabb ROI önmagában sem jelenti azt, hogy a befektetés feltétlenül helyes vagy jobb döntés volt. Vegyünk egy példát!

Egy 100 ezer forintos marketing kampány profitja egy hónap alatt 120 ezer forint volt, így a ROI ennél a kampánynál 20%. ((120 – 100) / 100 x 100) Egy másik marketing kampány 150 ezer forintos költség mellett három hónap alatt 240 ezer forint profitot hozott, azaz a ROI mutatója 60%. ((240 – 150) / 150 x 100) Tényleg ennyivel jobb üzlet volt a második kampány? Nem, mert ha figyelembe vennénk az időt, akkor kiderülne, hogy a két kampány jövedelmezősége azonos (egy hónap alatt 20% az pont annyi, mint három hónap alatt 60%), hiába termelt több profitot a második kampány.

Hogyan lehet meghatározni a ROI-t egy vállalat esetében?

A ROI egyik legnagyobb előnye egyszerűsége és könnyű kiszámíthatósága. Százalékos mivolta nem is abszolút mutató, hanem viszonylagos. Sokkal jobban szolgálja a döntéstámogatást és az összehasonlítást, mintsem az objektív teljesítmény mérését. Tökéletesen alkalmas arra, hogy megmutassa, inkább a húsvéti vagy inkább a karácsonyi marketing akció volt eredményesebb, vagy arra, hogy eldönthető legyen, hogy a rakodó fejlesztése fontosabb vagy a flotta növelése.

A ROI ugyan kiszámítható vállalati szinten is, de úgy négy évtizede elavult módszernek számít, aminek elsődleges oka, hogy a vállalatok számviteli teljesítménye nem feltétlenül egyezik meg gazdasági teljesítményükkel. A ROI nem veszi figyelembe az időt, de olyan fontos tényezőket sem, mint a kockázat, a pénzügyi maradványérték, vagy az országonként eltérő számviteli szabályzatok.

Ha mégis a ROI mellett döntenénk, akkor a képlet számlálójában az adózott eredményt, míg a nevezőjében a befektetett pénzügyi eszközök, immateriális javak és tárgyi eszközök összegének értékét szerepeltessük. Egy vállalat jó gazdasági működése jóval több tényező függvénye, néhány számviteli adatból dolgozó ROI nem alkalmas a vállalatok teljesítményének objektív megítélésére. Ugyanakkor az azonos módon és rendszeresen számított ROI adatok mutatta tendencia árulkodó lehet egy vállalat hatékonyságára nézve.

Miért fontos a befektetésarányos megtérülés (ROI) egy vállalkozás szempontjából?

A pénzügyi tervezés és tudatosság minden vállalkozás számára hasznos, a ROI pedig ezt szolgálja. Megmutatja, hogy adott befektetés eredményeként milyen arányú megtérülést realizálhattunk, kifejezi, hogy mennyire volt hatékony stratégiánk. Támogatást ad arra nézve, hogy korlátozott pénzügyi forrásainkat a lehető leghatékonyabb módon használjuk fel.

Mérhetővé és összehasonlíthatóvá tesz eltérő jellegű és volumenű befektetéseket, segít megérteni azt, hogy a vállalkozás szempontjából melyik a jövedelmezőbb. A ROI eredmények összehasonlításai, tendenciái elemzések alapját adják ezzel támogatva a döntés előkészítést.

Melyek a ROI használatának előnyei?

Összehasonlítási lehetőségek

A ROI lehetővé teszi különböző befektetések összehasonlítását, így a hatékonyabb befektetések megtalálását. A vállalkozás pénzügyeinek mérése, nyomon követése, ok-okozati viszonylatainak megértése növeli a pénzügyi tudatosságot, ami hozzájárul a vállalkozás stabilitásához.

Egyszerűség

Az egyszerűen számítható és értelmezhető ROI a döntéshozatal gyorsításával növeli a vállalkozások rugalmasságát. A ROI-ra támaszkodó elemzések segítenek feltárni a cég gyengeségeit, fejlesztendő területeit, ezzel segítik a vállalkozás üzleti stratégiájának javítását.

Növekedési lehetőségek

A ROI használata a növekedési lehetőségek azonosításában is szerepet játszik. A jobb megtérülési mutatóval rendelkező területekre összpontosítva gyorsabb piaci növekedés érhető el.

Vannak-e hátrányai, ha ROI-t használunk?

A ROI csak számviteli adatokban kifejezett hasznot ismer el, miközben bizonyos tényezők nem mérhetőek egyértelműen ebben. Szociális, társadalmi, környezeti hatások számszerűsítése nehéz és nem fejezi ki a ROI. Itt nem csak arra érdemes gondolnunk, hogy egy vállalkozás milyen társadalmi felelősséget vállal és ez hogyan hat megítélésére, a fogyasztóknak róla alkotott képére, hanem arra is, hogy egy céges csapatépítés költsége ugyan mérhető, de a morálra, elköteleződésre gyakorolt pozitív hatása már jóval nehezebben számszerűsíthető.

A ROI nem csak az időtávval nem számol, hanem azzal sem, hogy a döntéseket eltérő időben és pénzügyi környezetben hozzuk meg. Az infláció, amortizáció vagy akár az árfolyamok változásai nem illeszthetők be a ROI számításába. Egy szezonális termék szezonon kívüli kampányának gyengébb ROI mutatója is lehet siker egy hasonló időszakhoz viszonyítva és nem feltétlenül felesleges tevékenység csak azért, mert szezonban jobb eredmények érhetőek el.

A ROI jelentőségének túlbecsülése elvonhatja a fókuszt más fontos területekről, amik hosszú távon szintén a vállalat üzleti céljait szolgálják. A marketing területén ilyen lehet a keresőoptimalizálás költsége, ami csak jóval hosszabb távon érezteti hatását mint egy hagyományos kampány vagy az ügyfélelégedettség, ami nehezen számszerűsíthető, mégis alapvető fontosságú lehet a vállalkozás növekedése szempontjából.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2024. 11. 25.

Külföldre terjeszkednél? Ismerkedj meg a legnagyobb marketplacekkel!

Amikor egy magyar webshop tulajdonosa külföldre szeretné terjeszteni vállalkozását, alapvetően két fő lehetősége van: vagy saját, külföldi webáruházat indít, vagy pedig egy már meglévő marketplace platformhoz csatlakozik.

Placeholder image
Placeholder imageShoprenter
2024. 11. 16.

TOP 3 buktató a webáruház üzemeltetésben, melyeket Te ne kövess el

Az online kereskedelem ütemes fejlődésének és térhódításának köszönhetően egyre több vállalkozás lép be a digitális piacra, hogy hatékonyabban elérje vásárlóit és terjeszkedni tudjon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 14.

Webshop bevételnövelés az ünnepek alatt: útmutató

Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Boxy E-commerce Mood Monitor 2024 - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ  - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 04.

Esettanulmány: Okos pénztárcák egy okos raktárban

A Monteen körülbelül egy évvel ezelőtt költözött be a Boxy automatizált raktárába. Azóta gondoskodunk az okos pénztárcák raktározásáról, a rendelések összekészítéséről és feladásáról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 28.

Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Cyber Monday: hogyan érdemes készülni rá? Mikor van? Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday? Kell-e külön kampányt készíteni?

Miért érdemes külföldi piacra lépni
Placeholder imageEverigo
2024. 10. 21.

Miért érdemes külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem világa rohamosan fejlődik és egyre több magyar webáruház tulajdonos szembesül azzal a kihívással, hogy versenyképes maradjon a hazai piacon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 18.

Hogyan csinálj profi Black Friday kampányt?

Black Friday kampány: hogyan kell rá felkészülni és hogyan kell jól csinálni? Mi szükséges egy sikeres Black Friday kampány futtatásához 2024-ben?